poniedziałek, 22 maja 2023

Przebudowa hiszpańskich kanonierek patrolowych typu Azor (ex-meksykańskie typu G20) na ścigacze OP typu MT-1 1945 (2 jednostki)

Przebudowa hiszpańskich kanonierek patrolowych typu Azor (ex-meksykańskie typu G20) na ścigacze OP typu MT-1 1945 (2 jednostki)

Projekt wg pomysłu kolegi ŁK, On też jest autorem legendy i podstawowych założeń technicznych.
Budowane dla Meksyku w baskijskiej stoczni Euskalduna de Construccion w Bilbao szybkie kanonierki motorowe G27G29 (typ G20) zostały w połowie 1936 r. zarekwirowane przez rząd republikański (historia alternatywna) i włączone w skład floty pod nazwami Azor, Halcon i Ejercito. Okręty cechowała awangardowa nowoczesność, która wyrażała się w zastosowaniu napędu dieslowskiego o dużej mocy, który zapewniał kanonierkom bardzo „wymierną” prędkość 26 węzłów, a więc na poziomie osiągów wielu małych torpedowców, obecnych jeszcze w „drugoligowych” flotach europejskich. Okręty miały lekkie uzbrojenie złożone z podwójnych 25 mm działek automatycznych (1 stanowisko) i 13 mm nkm-ów (2 stanowiska) Hotchkiss. Miały jednak również poważną wadę w postaci kiepskiej stabilności, spowodowanej nadmierną wysokością nadbudówki dziobowej. Działania wojenne przetrwały Azor i Ejercito, które od marca 1939 r. weszły oficjalnie w skład floty frankistowskiej. Halcon zatonął 19.01.1938 r. jednak nie w wyniku działań wojennych, a sztormu, który dopadł go w trakcie rejsu na wodach Zatoki Biskajskiej. Właśnie to zdarzenie dało asumpt do przeprowadzenia późniejszej modernizacji obydwu ocalałych okrętów, które przekształcono w duże ścigacze torpedowo-przeciwpodwodne, których zasadniczym zadaniem było zwalczanie „drobnoustrojów” potencjalnego nieprzyjaciela. Modernizację przeprowadziła ta sama stocznia, która zbudowała okręty 10 lat wcześniej. Zamknęła się ona w okresie od 17.08.1944 r. do 11.04.1945 r., po czym ścigacze wcielono ponownie do służby, pod zmienionymi nazwami alfanumerycznymi MT-1 i MT-2. Służba obydwu okrętów trwała do 31.12.1960 r., po czym nastąpiła ich kasacja w stoczni SECN w Kartagenie.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przebudowano dziobową część kadłuba, nadając jej wznos i większe wychylenie. Dokonano również niewielkich zmian w podziale wewnętrznym kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano. Zainstalowano dwa silniki diesla Daimler-Benz MB511 o mocy po 2500 KM każdy.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto. Zamontowano:
- 1xIx4 cm/56 (1.57”) Flak 28, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,955 kg wynosi 9600 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7000 m;
- 1xIIx2 cm/65 (0.79") C/38 AA MG, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE-T 0,116 kg wynosi 5080 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3840 m;
- 1xIxwt533 mm;
- 2xwbg z zapasem 8 bg.
Inne
Przebudowano nadbudówki, komin i maszty. Zainstalowano dwie radiostacje, radionamiernik, szumonamiernik i sonar.
W wyniku przebudowy:
- zanurzenie wzrosło z 1,59 do 1,68 m;
- wyporność standardowa ze 130 do 135 t;
- moc napędu z 3000 do 5000 KM;
- prędkość maksymalna z 26,00 do 30,52 w.
Koszt przebudowy wyniósł 63,1% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

MT-1, Spain submarine chaser laid down 1935, launched 1935, completed 1936, rebuilt 1945 (engine 1944)

Displacement:
            131 t light; 135 t standard; 149 t normal; 159 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (155,91 ft / 152,89 ft) x 16,50 ft x (5,51 / 5,74 ft)
            (47,52 m / 46,60 m) x 5,03 m  x (1,68 / 1,75 m)

Armament:
      1 - 1,57" / 40,0 mm 56,0 cal gun - 2,12lbs / 0,96kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1941 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 2 000 per gun
  Anti-air guns in deck mount, 1940 Model
  1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      Weight of broadside 3 lbs / 1 kg
      Main Torpedoes
      1 - 21,0" / 533 mm, 23,56 ft / 7,18 m torpedo - 1,571 t total
            In a deck mounted centre rotating tube
      Main DC/AS Mortars
      2 - 200,62 lbs / 91,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 0,896 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 5 000 shp / 3 730 Kw = 30,52 kts
            Range 1 000nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 13 tons, at max displacement = 24 tons

Complement:
            20 - 27

Cost:
            £0,094 million / $0,375 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 5 tons, 3,5%
               - Guns: 1 tons, 0,6%
               - Weapons: 4 tons, 2,9%
            Machinery: 79 tons, 52,9%
            Hull, fittings & equipment: 47 tons, 31,6%
            Fuel, ammunition & stores: 18 tons, 12,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              29 lbs / 13 Kg = 14,7 x 1,6 " / 40 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,17
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 10,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 39 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,02
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,36

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,374 / 0,384
            Length to Beam Ratio: 9,26 : 1
            'Natural speed' for length: 14,46 kts
            Power going to wave formation at top speed: 75 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 85
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 15,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  10,89 ft / 3,32 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Forward deck:       16,00%,  8,86 ft / 2,70 m,  8,86 ft / 2,70 m
               - Aft deck:                50,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Quarter deck:        14,00%,  4,92 ft / 1,50 m,  4,92 ft / 1,50 m
               - Average freeboard:                      6,50 ft / 1,98 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 173,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 66,9%
            Waterplane Area: 1 585 Square feet or 147 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 58%
            Structure weight / hull surface area: 17 lbs/sq ft or 82 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,55
                        - Longitudinal: 2,02
                        - Overall: 0,62
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

MT-1 (1945)
MT-2 (1945)


środa, 17 maja 2023

BIULETYN INFORMACYJNY NR 20/1/1930

             BIULETYN INFORMACYJNY NR 20/1/1930

Okręty

Oddane zostały do służby:
- trzy ścigacze okrętów podwodnych typu R1  (post z dnia 30.04.2023),
- jeden zaopatrzeniowiec typu Mars (post z dnia 13.05.2023),
- cztery kutry torpedowe typu T5.
Rozpoczęto budowę:
- dwu krążowników liniowych typu Vlaanderen,
- czternastu kutrów trałowych typu M1.
W budowie pozostają:
- jedna kanonierka typu Odin,
- dwa okręty-bazy typu Walcheren
- trzy ścigacze okrętów podwodnych typu R1,
- osiem niszczycieli typu Callenburgh,
- trzy lekkie krążowniki typu Ceylon.
Aktualnie, w skład MW Niderlandów wchodzą następujące okręty:
- 5 pancerników obrony wybrzeża,
- 2 krążowniki ciężkie,
- 3 krążowniki lekkie,
- 8 niszczycieli,
- 19 torpedowców,
- 21 okrętów podwodnych,
- 18 kanonierek,
- 12 patrolowców,
- 9 kutrów patrolowych,
- 3 ścigacze okrętów podwodnych,
- 16 kutrów torpedowych,
- 8 stawiaczy min,
- 12 trałowców,
- 1 transportowiec wodnosamolotów,
- 1 transportowiec wojska,
- 1 zaopatrzeniowiec,
- 2 okręty hydrograficzne,
- 1 okręt warsztatowy,
- 2 holowniki pełnomorskie,
- 1 okręt szkolny.

Samoloty

Wszedł do służby:
- Fokker D.XVI
- jednomiejscowy samolot myśliwski, górnopłat (parasol), rok oblotu 1929, lata produkcji 1930-;
- wymiary: (LxSxH) 7,34x9,40x2,70m, powierzchnia nośna 18,50 m2;
- masa: własna 1005 kg, startowa 1475 kg;
- jednostka napędowa: silnik gwiazdowy, 9-cylindrowy, chłodzony powietrzem Renard S9-495, o mocy nominalnej 495 KM;
- prędkość maksymalna: 336 km/h;
- pułap maksymalny: 8100 m;
- prędkość wznoszenia: 9,90 m/s;
- zasięg: 350 Mm (648 km);
- uzbrojenie: 2xIx7,9 mm;
Dowództwo Lotnictwa MW dysponuje obecnie:
- 9 samolotami myśliwsko-rozpoznawczymi Fokker DC.I,
- 21 wodnosamolotami torpedowo-bombowymi Fokker T.III,
- 21 rozpoznawczymi łodziami latającymi Fokker B.II,
- 70 samolotami myśliwskimi Fokker D.XIII,
- 70 wodnosamolotami torpedowo-bombowymi Fokker T.IV,
- 48 wodnosamolotami rozpoznawczymi Koolhoven F.K.34,
- 21 wodnosamolotami rozpoznawczymi Fokker C.VII,
- 18 wodnosamolotami rozpoznawczymi Fokker C.VIII
- 30 samolotami myśliwskimi Fokker D.XVI.
Łącznie daje to liczbę 308 maszyn.

sobota, 13 maja 2023

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Mars 1930 (1 jednostka)

Niderlandzki zaopatrzeniowiec typu Mars 1930 (1 jednostka)

Następny, po zbiornikowcu Krakatau i transportowcu wojska Europa okręt, pozwalający na większe uniezależnienie się floty od transportowców cywilnych. W czasie pokoju, jednostka przeznaczona jest do przewozu zaopatrzenia do baz zamorskich, w czasie wojny także do zaopatrywania zespołów okrętów w oddaleniu od własnych baz.
Okręt może zabrać do 4610 t różnego rodzaju zaopatrzenia, np.: amunicji, paliwa i smarów (w beczkach), żywności, lekarstw i materiałów sanitarnych, umundurowania, sprzętu kwatermistrzowskiego, uzbrojenia, urządzeń okrętowych, podzespołów i części zamiennych, stali konstrukcyjnej i kadłubowej, materiałów elektrotechnicznych (kable), materiałów budowlanych w formie drobnicy itp. Ponadto, można nań zaokrętować do 60 osób personelu wojskowego i cywilnego (w rejsach do 48 godz. do 125).
Mars posiada stosunkowo silne uzbrojenie; z jednej strony, pozwoli mu to na skuteczną samoobronę przeciwko wrogim okrętom (do niszczyciela lub krążownika pomocniczego włącznie), a z drugiej, umożliwi wykorzystanie go - w miarę możliwości i potrzeb - w roli krążownika pomocniczego.
Okręt został zbudowany w stoczni Rotterdamsche Droogdok Maatschappij w Rotterdamie. Nominalnie został przydzielony do Dowództwa Morskiego Metropolii.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla frachtowców tego okresu.
Napęd
Identyczny do napędu tankowca Krakatau; dwa silniki diesla Werkspoor po 3900 KM każdy w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 3xIx149/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010 m;
- 2xIx75/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10600 m;
- 2xII+2xIx13,2/78 FN P1919.
Do kierowania ogniem służy dalmierz optyczny o bazie 2,9 m.
Opancerzenie
Działa 149 mm posiadają maski o grubości 25 mm, identycznej grubości opancerzenie ma stanowisko dalmierza.
Inne
Jednostka została wyposażona w cztery radiostacje.

Mars, Netherlands supply vessel laid down 1928, launched 1929, completed 1930 (engine 1929)

Displacement:
            6 788 t light; 6 982 t standard; 7 987 t normal; 8 792 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (459,08 ft / 446,19 ft) x 52,49 ft x (22,31 / 24,06 ft)
            (139,93 m / 136,00 m) x 16,00 m  x (6,80 / 7,33 m)

Armament:
      3 - 5,87" / 149 mm 50,0 cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1921 Model
              3 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        1 raised mount
      2 - 2,95" / 75,0 mm 60,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 450 per gun
              Dual porpose guns in deck mounts, 1926 Model
              2 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        2 raised mounts
      6 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck aft
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 338 lbs / 153 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)         Other gunhouse (avg)        Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                       -                                         -
   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 7 800 shp / 5 819 Kw = 17,29 kts
            Range 10 500nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 005 tons, at max displacement = 1 810 tons

Complement:
            422 - 549

Cost:
            £1,107 million / $4,430 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 68 tons, 0,8%
               - Guns: 68 tons, 0,8%
            Armour: 17 tons, 0,2%
               - Armament: 8 tons, 0,1%
               - Conning Tower: 8 tons, 0,1%
            Machinery: 240 tons, 3,0%
            Hull, fittings & equipment: 1 854 tons, 23,2%
            Fuel, ammunition & stores: 1 200 tons, 15,0%
            Miscellaneous weights: 4 610 tons, 57,7%
               - Hull below water: 3 250 tons
               - Hull above water: 1 360 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            7 947 lbs / 3 605 Kg = 78,7 x 5,9 " / 149 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,51
            Metacentric height 3,8 ft / 1,2 m
            Roll period: 11,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,04
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,77

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,535 / 0,546
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 21,12 kts
            Power going to wave formation at top speed: 35 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,85 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       34,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:                34,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        16,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      14,78 ft / 4,51 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 75,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 88,3%
            Waterplane Area: 16 118 Square feet or 1 497 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 151%
            Structure weight / hull surface area: 72 lbs/sq ft or 353 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,99
                        - Longitudinal: 1,39
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

niedziela, 7 maja 2023

Przebudowa hulku Bałtyk (ex-Król Władysław IV, ex-D’Entrecasteaux) na krążownik szkolny Maurycy Beniowski 1932 (1 jednostka)

Przebudowa hulku Bałtyk (ex-Król Władysław IV, ex-D’Entrecasteaux) na krążownik szkolny Maurycy Beniowski 1932 (1 jednostka)

Dziś projekt wg pomysłu kolegi ŁK, On też jest autorem legendy i ogólnych założeń technicznych.
30.07.1927 r. wszedł do służby w PMW zdeklasowany ex-francuski krążownik pancernopokładowy D’Entrecasteaux, który otrzymał nazwę Bałtyk (przejściowo Król Władysław IV). Okręt był hulkiem, całkowicie pozbawionym napędu i uzbrojenia i miał odtąd służyć jako stacjonarna baza pływająca PMW. Wkrótce jednak dały o sobie znać „mocarstwowe” aspiracje ówczesnych polskich władz państwowych „sprzężone” z energicznym rozwojem tzw. polityki kolonialnej, realizowanym przez organizację społeczną o nazwie Liga Morska i Kolonialna. Zaczęto więc rozważać przywrócenie mobilności i uzbrojenia okrętu. Sprzyjającą okolicznością był dobry stan techniczny kadłuba, natomiast odstręczał sędziwy wiek okrętu (wszedł do służby w 1899 r.) i fakt, że „wegetował” już od 1922 r. jako hulk. Przeważyły względy prestiżowe i ostatecznie, opierając się o skromny budżet państwowy, wsparty ogłoszoną ogólnonarodową kolektą, postanowiono przerobić go na krążownik szkolny. Ważną funkcją, którą zaplanowano dla okrętu (w oparciu o współpracę z LMiK) było również promowanie zagadnień polityki kolonialnej i „prezentowanie bandery” na egzotycznych szlakach oceanicznych. Stąd też zmieniono nazwę okrętu na Maurycy Beniowski. Przebudowy dokonała francuska stocznia CNF w Caen. Roboty przeprowadzono w okresie od 18.11.1928 r. do 23.09.1932 r. Dość długi czas prowadzenia inwestycji wynikał zarówno z opieszałej pracy francuskich stoczniowców, jak i „zatorów” płatniczych ze strony polskiego inwestora. Okręt odbywał coroczne, dalekie rejsy szkoleniowe, współfinansowane przez LMiK i z udziałem jej aktywistów. W ten sposób Maurycy Beniowski zastąpił funkcjonalnie 2 realnie istniejące później jednostki: stawiacz min Gryf i szkuner Elemka. Wybuch wojny zastał okręt w trakcie rejsu szkoleniowego do Stanów Zjednoczonych A.P. Od 03.09.1939 r. został podporządkowany operacyjnie dowództwu Royal Navy i włączony od października 1939 r. do służby patrolowej na Atlantyku (przeciwdziałanie rajderom i wyłapywanie niemieckich statków, które wybuch wojny zastał z dala od wód macierzystych). Po upadku Francji Maurycy Beniowski został przekształcony w okręt obrony przeciwlotniczej i detaszowany na Morze Śródziemne. Uczestniczył w ochronie konwojów na Maltę, a następnie w operacjach desantowych w Afryce Północnej (listopad 1942 r.) i na Sycylii (lipiec 1943 r.). Okręt był szczęśliwą jednostką i niemal do końca 1943 r. nie odniósł poważnych uszkodzeń. Zły los dosięgnął go dopiero 02.12.1943 r. we włoskim porcie Bari, w którym Luftwaffe odniosła swój ostatni, ale bardzo spektakularny sukces w działaniach morskich. Wrak okrętu został podniesiony z dna dopiero po wojnie i pocięty na złom przez Włochów do 19.12.1946 r.  
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Przebudowano część dziobową, likwidując ostrogę oraz usunięto galeryjkę admiralską. Dokonano częściowej zmiany podziału wewnętrznego kadłuba, a także istotnie wzmocniono jego konstrukcję. Zachowano burtowe kazamaty jako sponsomy pod uzbrojenie pokładowe. Usunięto miedziane obszycie podwodnej części kadłuba.
Napęd
Zainstalowano podwójny układ napędowy:
- turboparowy o mocy 33000 KM, zestaw identyczny do zastosowanego na niszczycielach typu Wicher (trzy kotły olejowe du Temple w trzech kotłowniach i dwa zespoły turbin Parsons z przekładniami w dwu maszynowniach);
- spalinowo-elektryczny o mocy 1800 KM, z dwoma dieslami Vickers-Normand (identyczne jak na Wilku), napędzającymi generatory prądu, zasilające z kolei silnik elektryczny, wszystko to w jednej maszynowni.
Dla silnika elektrycznego zamontowano trzeci, środkowy wał śrubowy, co wymusiło drobne zmiany w rufowej części kadłuba, niewielkie skrócenie istniejących wałów skrajnych oraz przebudowę płetwy sterowej. Napęd spalinowo-elektryczny używany jest dla prędkości marszowej, która jest osiągana przy 68% obciążeniu układu.
Uzbrojenie
Zamontowano następujący zestaw uzbrojenia:
- 8xIx130 mm/40 (5.1") Mle 1924, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem HE 34,85 kg wynosiła 18700 m;
- 4xIx2-pdr [4 cm/39 (1.575")] QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosiła 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 2420 m;
- 4xIIx13.2 mm (0.5") Mle 1929, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosiła 7200 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosiła 4200 m;
- 2xIxwt550 mm;
- 120 min.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa dalmierze optyczne o bazach 3,2 i 2,6 m.
W sierpniu 1940 roku, 8xIx130 mm zastąpiono przez 8xIx4"/45 (10.2 cm) QF HA Mark V, 4xIx40 mm przez 4xIVx2-pdr [4 cm/39 (1.575")] QF Mark VIII, a 4xIIx13,2 mm przez 4xIVx0.50"/62 (12.7 mm) MG Mark III. W tym samym czasie zdjęto uzbrojenie torpedowe i minowe. 
W sierpniu 1942 roku, 8xIx102 mm zastąpiono przez 4xIIx4"/45 (10.2 cm) QF Mark XVI i 4xIx20 mm/70 (0.79") Mark I, 4xIVx12,7 mm przez 4xIx20 mm/70 (0.79") Mark I, a dodatkowo  zamontowano 6xIx20 mm/70 (0.79") Mark I.
Opancerzenie
Istniejące zdemontowano, za wyjątkiem opancerzenia międzypokładu o grubości 20 mm (stal Harveya). Zamontowano nowy pokład ochronny (stal Kruppa) o stałej grubości 50 mm. Pozostałe dane na rysunku i w raporcie.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki i maszty. Zdemontowano istniejące kominy, ustawiając dwa nowe; dziobowy dla kotłów oraz rufowy dla diesli. W tym ostatnim poprowadzono również kanały czerpne powietrza dla diesli i wentylacji maszynowni. Zainstalowano cztery radiostacje, a w roku 1937 dodatkowo radionamiernik. Prócz załogi stałej, na jednostce można zaokrętować do 60 podchorążych i instruktorów. Ponadto, okręt może przewieźć do 60 t ładunku, mogą to być: reklamowe próbki towarów polskiego przemysłu, rzemiosła i rolnictwa, pamiątkowe prezenty dla zagranicznych oficjeli, dary dla Polonii itp. W roku 1942, pomieszczenia dla podchorążych zaadaptowano na szpital okrętowy, a byłe pomieszczenia minowe na ładownię dla 195 t drobnicy (np. zaopatrzenia dla Malty).
Koszt przebudowy wyniósł 46,1% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Raport oraz rysunek przedstawiają okręt wg stanu na 23.09.1932 r. 

Maurycy Beniowski, Poland training cruiser laid down 1894, launched 1896, completed 1899, rebuilt 1932 (engine 1929)

Displacement:
            7 192 t light; 7 450 t standard; 7 995 t normal; 8 431 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (401,72 ft / 389,11 ft) x 58,40 ft x (22,97 / 23,94 ft)
            (122,44 m / 118,60 m) x 17,80 m  x (7,00 / 7,30 m)

Armament:
      8 - 5,12" / 130 mm 40,0 cal guns - 76,83lbs / 34,85kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1924 Model
              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      8 - 0,52" / 13,2 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 5 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1929 Model
              4 x Twin mounts on side ends, evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 461 lbs / 211 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,7" / 550 mm, 33,10 ft / 10,09 m torpedoes - 1,385 t each, 2,771 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
      Mines
      2 - 2 502,25 lbs / 1 135,00 kg mines + 120 reloads - 136,283 t total
            in Above water - Stern racks/rails

 Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                   -                                      -
   - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 2,76" / 70 mm
   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines, plus diesel motors,
            Electric cruising motors plus geared drives, 3 shafts, 34 800 shp / 25 961 Kw = 23,75 kts
            Range 12 000nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 545 tons, at max displacement = 980 tons

Complement:
            422 - 549

Cost:
            £0,196 million / $0,781 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 257 tons, 3,2%
               - Guns: 81 tons, 1,0%
               - Weapons: 176 tons, 2,2%
            Armour: 701 tons, 8,8%
               - Armament: 20 tons, 0,3%
               - Armour Deck: 664 tons, 8,3%
               - Conning Tower: 17 tons, 0,2%
            Machinery: 1 069 tons, 13,4%
            Hull, fittings & equipment: 5 098 tons, 63,8%
            Fuel, ammunition & stores: 803 tons, 10,0%
            Miscellaneous weights: 66 tons, 0,8%
               - Hull below water: 60 tons
               - Hull above water: 6 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            10 095 lbs / 4 580 Kg = 150,6 x 5,1 " / 130 mm shells or 1,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
            Metacentric height 3,1 ft / 0,9 m
            Roll period: 14,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,11
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,37

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,536 / 0,542
            Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
            'Natural speed' for length: 19,73 kts
            Power going to wave formation at top speed: 61 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees
            Stern overhang: 4,59 ft / 1,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  25,59 ft / 7,80 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       34,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Aft deck:                34,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Quarter deck:        18,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Average freeboard:                      21,56 ft / 6,57 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 49,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 141,5%
            Waterplane Area: 15 655 Square feet or 1 454 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 256%
            Structure weight / hull surface area: 187 lbs/sq ft or 915 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,92
                        - Longitudinal: 7,46
                        - Overall: 2,19
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily