środa, 11 lutego 2015

Nowa nazwa dla Chake Chake



Nowa nazwa dla Chake Chake

W najbliższym czasie przewidywane jest ukończenie portu-bazy wojennej w Chake Chake na Pembie. Obecna nazwa miejscowości nie brzmi najlepiej w polskich uszach, więc planuje się jej zmianę. Dotychczas pojawiły się następujące propozycje: Nowa Piława, Pomerania, Port Afryka, Truso, Portus Regius i Miastków (na cześć zmarłego niedawno śmiercią tragiczną Szefa Sztabu MW wiceadmirała Miastkowskiego).
Zapraszam kolegów do dyskusji i zgłaszania ewentualnych nowych propozycji. Pod koniec roku (blogowego) komisja w jednoosobowym składzie (ja!) zatwierdzi nową nazwę. Komisja uprzedza, że ilość głosów za poszczególnymi nazwami będzie miała znaczenie, acz nie decydujące.
Być może w późniejszym czasie zostaną zmienione również nazwy głównych miejscowości innych kolonii (Gustavia na Wyspie św. Bartłomieja, Tanjung Pandan oraz Manggar na Belitung i Yaren na Nauru).
W załączeniu zaktualizowana tabelka z podstawowymi informacjami o naszych posiadłościach zamorskich.


NAZWA
REGION
POW.
LUDN.
GŁÓWNE MIASTO
ODLEGŁOŚĆ
BOGACTWA NATURALNE
UPRAWY EKSPORTOWE
km2
mieszk.
nazwa
mieszk.
mil m.
Wyspa św. Bartłomieja
Antyle
25
980
Gustavia
370
4 490
Brak
Kauczukowiec, trzcina cukrowa, bawełna, banany, ananasy
Togo
Afryka Zachodnia
87 200
1 331 000
Lome
99 100
4 880
Fosforyty
Bawełna, kawa, kakao, orzeszki ziemne
Pemba
Afryka Wschodnia
988
44 800
Chake Chake
5 700
7 150
Brak
Goździki, palma kokosowa
Belitung
Wyspy Sundajskie
4 800
57 200
Tanjung Pandan
19 800
9 440
Rudy cyny, kaolin, kwarc
Kauczukowiec, palma kokosowa, palma olejowa, kawa, herbata, pieprz
Wyspa Bougainville'a
Wyspy Salomona
9 318
37 100
Arawa
4 700
12 440
Rudy miedzi, złoto
Palma kokosowa, palma olejowa, pieprz
Nauru
Mikronezja
21
980
Yaren
280
13 080
Fosforyty
Brak
Samoa Zachodnie
Polinezja
2 944
19 600
Apia
4 600
13 500
Brak
Kauczukowiec, palma kokosowa, kakao
OGÓŁEM:
105 296
1 491 660










stan na rok 1923








 

wtorek, 10 lutego 2015

Wiadomości z floty nr 7/1/1923



Wiadomości z floty nr 7/1/1923

Okręty.
Sprzedano Chinom następujące okręty:
- ciężkie krążowniki Warszawa (CA-2 1903) i Kraków (CA-3 1904) za łączną kwotę 1 737 tys. zł,
- kanonierki Charybda (GB-4 1905) i Meduza (GB-5 1905) za łączną kwotę 752 tys. zł.
Dodatkowo Chiny zamówiły w stoczniach polskich następujące okręty:
- dalsze dwa niszczyciele typu Monsun (DD-21 1921) za łączną kwotę 18 878 tys. zł,
- krążownik ciężki typu Gdańsk (CA-8 1921) za kwotę 37 775 tys. zł,
- okręt podwodny typu Żarłacz (SS-23 1921) za kwotę 4 269 tys. zł,
Z uwagi na spowodowane sprzedażą niektórych okrętów osłabienie morskich sił kolonialnych, skierowano do służby kolonialnej lekkie krążowniki typu Kętrzyn (CL-3 1908-1909) Kętrzyn, Częstochowa i Tarnopol.
Weszły do służby dwa następne niszczyciele typu Monsun (DD-21) o nazwach: Lewanter i Szamal.
Kolonie.
Na Pembie ukończono montaż wszystkich planowanych w I etapie baterii nadbrzeżnych, przeciwdesantowych i przeciwlotniczych.
Na ukończeniu jest budowa portu w Chake Chake.
Na Belitung, Wyspie Bougainville’a oraz Samoa Zachodnim trwa szkolenie wojsk tubylczych.
W Togo rozpoczęto rozbudowę istniejącego batalionu wojsk kolonialnych do etatu brygady.
Trwają prace budowlane na obszarze wydzierżawionych od Chin baz Szantou i Hangczou.
Inne.
Nasz okręt badawczy Mikołaj Kopernik rozpoczął badania atolu Bora-Bora w Archipelagu Wysp Towarzystwa. Przedmiotem badań będzie m.in. historia i kultura dawnych mieszkańców (w szczególności zachowane ruiny świątyń i inne artefakty), klimat, flora i fauna, a także geologia atolu. Prowadzone będą również prace kartograficzne i hydrograficzne (zagadnienia pływowe).
Trwają intensywne prace okrętów hydrograficznych w koloniach (Pacyfik HV-2 w rejonie Pemby i Atlantyk HV-3 w rejonach dzierżawionych baz chińskich).
Budżet.
Budowa dwu pancerników bardzo mocno nadszarpnęła budżet MW na ten rok. Jeżeli nie uda się uzyskać dodatkowych środków z rezerwy krajowej, to trudno będzie wybudować w tym jeszcze roku coś konkretnego bez popadania w zadłużenie. Nie obejdzie się też zapewne bez skreślenia z listy floty (i jak się uda sprzedaży) najstarszych jednostek.