sobota, 16 stycznia 2016

Wiadomości polityczne nr 4/1933



Wiadomości polityczne nr 4/1933

Co tam Panie w polityce?
Rząd północnoniemiecki oświadczył, że przystąpił do renowacji swojej floty wojennej jednakże w ramach ograniczeń wynikających z postanowień konferencji londyńskiej (300 000 t). Wobec tych ograniczeń, sprowadza się to do zastępowania starszych okrętów nowszymi.
Połączone niedawno państwo włoskie zgłosiło program rozbudowy floty, wg którego do roku 1939 marynarka włoska posiadać ma m.in. 4 nowoczesne, lub zmodernizowane pancerniki, 6 krążowników ciężkich, 8 lekkich i liczne mniejsze okręty.
Również admiralicja rosyjska oznajmiła, że wznawia wstrzymaną budowę niektórych okrętów, m.in. 2 krążowników linowych wg zmodyfikowanego projektu Izmaił.
Trwają wstępne konsultacje dotyczące przedłużenia w czasie obowiązywania jakościowych ograniczeń traktatowych, wynikających z postanowień Konferencji, o której pisałem wcześniej (wygasają z końcem roku 1934). Istnieje obawa, że nie wszyscy sygnatariusze tej Konferencji zgodzą się na jej przedłużenie.
Jak tam, trzymamy się mocno?
W odpowiedzi na oświadczenie rządu północnoniemieckiego, rządy Polski, Francji i Danii zażądały ułatwień w zakresie kontroli nad ilościowym aspektem niemieckich zbrojeń morskich. Żądanie to zostało – przynajmniej formalnie – przyjęte.
Między nami żakietami.
Niestety długie i żmudne wysiłki mające na celu poprawę stosunków z Japonią nie przyniosły praktycznie żadnego skutku. Kamieniem niezgody jest nasza obecność ekonomiczna i militarna w Chinach. Osobliwie solą w oku Japończyków są nasze bazy w Szantou i Hangczou, które oni uważają za skierowane przeciw sobie oraz nasz wydatna pomoc w rozbudowie floty chińskiej. Jedyne, na co zgadzają się Japończycy, to umowa gospodarcza, która z uwagi na niewielką komplementarność naszych gospodarek, nie ma praktycznego znaczenia.
Spisany przez dowódców marynarek naszej i wenezuelskiej projekt porozumienia, został przez rządy obu państw zatwierdzony i włączony do szerszego układu, zawierającego również  postanowienia natury handlowej. W skrócie układ obejmuje:
- ułatwienia w zakupie przez Wenezuelę naszych okrętów z 10% rabatem na okręty nowe i 20% na używane;
- polską pomoc w rozbudowie wenezuelskiej marynarki oraz przemysłu stoczniowego;
- możliwość podjęcia przez wenezuelskich kandydatów nauki w polskich szkołach MW, zagwarantowane zostały 4 miejsca w OSMW i 10 w PSMW;
- korzystne dla Polski warunki zakupu ropy wenezuelskiej z możliwością rozliczania należności z tego tytułu w ramach transakcji zakupu naszych okrętów;
- możliwość – oczywiście odpłatnego – korzystania przez nasze okręty z zaopatrzenia w paliwo, wodę słodką i żywność w wenezuelskich portach.
Jako, że w najbliższym czasie spodziewana jest u nas wizyta delegacji marynarki meksykańskiej, wyraźnie zacieśniają się nasze relacje polityczno-ekonomiczne z państwami latynoamerykańskimi. Daje to nadzieje na zbyt nadprodukcji naszych stoczni, a także w czasie ewentualnej wojny, na przyjazną interpretację prawa międzynarodowego.
A to Panie ciekawe…
Okryto pierwsze złoża ropy naftowej na terenie Bahrajnu, opłacalność wydobycia potwierdzić mają dalsze badania. Szejk Bahrajnu (de jure podległy Turcji) złożył formalną propozycję objęcia jego państewka przez nas protektoratem. Z uwagi na lojalność wobec naszego sojusznika, czyli Turcji, propozycja została delikatnie odrzucona.
Drugi pod względem starszeństwa syn szejka Bahrajnu, Abd-Allach Al-Chalifa oświadczył się o rękę wnuczki naszego, obecnie miłościwie panującego monarchy Jerzego V. Zgodnie z Konstytucją i naszym ususem prawnym, decyzję ma podjąć sama zainteresowana księżniczka Joanna, jednakże za zgodną akceptacją panującego dziadka oraz senatu.
Przedłużono do roku 1950 obowiązywanie (zawartej w roku 1922) Konwencji w sprawie zwalczania piractwa na obszarze Azji Wschodniej i Południowo-wschodniej. Krok ten ma znaczenie w zasadzie wyłącznie symboliczne; piractwo na tym obszarze praktycznie już nie istnieje.

Aneks do posta z dnia 09.01.16

Aneks do posta z dnia 09.01.16

W uzupełnieniu do posta z dnia 09.01.16 dotyczącego Antyli, dodaję poglądową mapkę nowej kolonii oraz zbiorczą mapkę wszystkich naszych posiadłości.

Kolory na wyspach oznaczają nieaktualną już przynależność państwową. Do nas należą te opisane na czerwono.



niedziela, 10 stycznia 2016

Krążownik przeciwlotniczy typu Świdnik 1933-1934 (4 szt.)



Krążownik przeciwlotniczy typu Świdnik 1933-1934 (4 szt.)

Zdaję sobie sprawę, że wystawiam się na razy od Kolegów, którzy nie mogą zaakceptować niektórych moich postaw, ale trudno… Wypuściliśmy ze stoczni – skandal! – pierwsze, od razu zaprojektowane do tej roli krążowniki przeciwlotnicze.
Wyprzedziłem realny świat o kilka (7?) lat, ale wyobraźmy sobie, że realnie istniejące w roku 1933 okręty atakuje eskadra naszych najnowszych bombowców nurkujących PFS-20B Jarząbek (w dziedzinie lotnictwa – jak słyszę – nie wyprzedzam epoki). W tę realną obronę plot opierającą się głównie na km-ach i niewielkiej liczbie działek średniego kalibru (37-75 mm), nasze nurkowce weszłyby jak nóż w masło i „posadziły” swój ładunek na dowolnym celu. To nie moja flota ma nadmiernie rozbudowaną obronę plot, to realne floty są pod tym względem rozpaczliwie słabe, pokaże to początek IIWS.
Ponieważ teraz nie ma już sensu udawać, że krążowników plot nie ma, przeniesione zostają do tej podklasy krążowniki typu Elbląg, nazywane dotychczas eufemistycznie „krążownikami eskortowymi”
Okręty typu Świdnik przeznaczone są głównie do eskortowania dużych własnych jednostek (lotniskowców i okrętów liniowych). Wchodzić powinny „etatowo” w skład grup poszukiwawczo-uderzeniowych (GPU), o których pisałem przy okazji prezentacji lotniskowców typu Hetman Kamieniecki. Sądzę, że sprawdziłyby się również chroniąc własną linię bojową przed atakami torpedowymi npla.
Na temat szczegółów techniczno-taktycznych nie będę się rozpisywał, wszystko jest w raporcie. Do współpracy z wielkimi okrętami prędkość i zasięg są całkowicie wystarczające.  Wysoka wolna burta daje dobre właściwości morskie, umożliwiające realne współdziałanie z „dużymi sztukami” nawet w trudnych warunkach pogodowych. Opancerzenie ma za zadanie zapewnić ochronę raczej przed odłamkami i bliskimi wybuchami ciężkich bomb, niż przed artylerią np. krążowników.
Wstępnie planowałem 12 dział 135 mm, ale bez istotnej zmiany pozostałych parametrów tyle „nie weszło” Zrodził się więc dylemat; gdzie dać więcej wież, na dziobie, czy na rufie? Wybrane przeze mnie rozwiązanie dało trochę niższy środek ciężkości i niższą sylwetkę, sprawiło, że dwie, a nie jedna para wież są na tym samym poziomie (celność ognia) i być może dodatnio wpłynęło na estetykę. Jednostka wyposażona jest również w zrzutnie bg, wprawdzie ze względu na swoją wielkość i zwrotność do roli pogromcy OP mało się nadaje, ale jeśli ma eskortować, to… niech już ma! Zrezygnowałem natomiast z wyrzutni torpedowych; zapewne bardzo rzadko trafiałaby się okazja ich użycia.
Krążowniki plot będą nosić nazwy miast, które z uwagi na swoją mało imponującą wielkość raczej by się do tego zaszczytu nie „dopchały”, ale posiadają inną wartościową cechę – mieszczą się w nich duże zakłady przemysłu zbrojeniowego. To taki rodzaj ukłonu w stronę załóg tych ważnych dla obronności instytucji.




Świdnik, Poland AA cruiser laid down 1933

Displacement:
            5 293 t light; 5 546 t standard; 6 252 t normal; 6 817 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (502,71 ft / 498,69 ft) x 52,49 ft x (18,37 / 19,51 ft)
            (153,23 m / 152,00 m) x 16,00 m  x (5,60 / 5,95 m)

Armament:
      10 - 5,31" / 135 mm 50,0 cal guns - 72,09lbs / 32,70kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              4 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts - superfiring
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre 1 double raised mount aft
      12 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Quad mounts on sides amidships 2 raised mounts
              1 x Quad mount on centreline, forward deck centre 1 raised mount
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      Weight of broadside 740 lbs / 335 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 418,88 lbs / 190,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,862 t total
            in stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   1,97" / 50 mm 347,77 ft / 106,00 m   9,51 ft / 2,90 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,97" / 50 mm 167,32 ft / 51,00 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 107% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        0,98" / 25 mm 347,77 ft / 106,00 m   12,14 ft / 3,70 m
            Beam between torpedo bulkheads 42,65 ft / 13,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 57 109 shp / 42 603 Kw = 32,00 kts
            Range 14 000nm at 11,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 271 tons

Complement:
            351 - 457

Cost:
            £2,386 million / $9,544 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 231 tons, 3,7%
               - Guns: 225 tons, 3,6%
               - Weapons: 6 tons, 0,1%
            Armour: 988 tons, 15,8%
               - Belts: 388 tons, 6,2%
               - Torpedo bulkhead: 154 tons, 2,5%
               - Armament: 154 tons, 2,5%
               - Armour Deck: 271 tons, 4,3%
               - Conning Towers: 22 tons, 0,3%
            Machinery: 1 664 tons, 26,6%
            Hull, fittings & equipment: 2 410 tons, 38,5%
            Fuel, ammunition & stores: 959 tons, 15,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              8 147 lbs / 3 696 Kg = 108,5 x 5,3 " / 135 mm shells or 1,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,04
            Metacentric height 2,1 ft / 0,6 m
            Roll period: 15,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,52
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,455 / 0,467
            Length to Beam Ratio: 9,50 : 1
            'Natural speed' for length: 25,73 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       35,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:    35,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Quarter deck:        14,00%,  15,75 ft / 4,80 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Average freeboard:                      20,12 ft / 6,13 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 123,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 187,6%
            Waterplane Area: 17 419 Square feet or 1 618 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 122%
            Structure weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 432 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,17
                        - Overall: 1,00
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Świdnik (1933)
Mielec (1933)
Radom (1934)
Starachowice (1934)