wtorek, 17 marca 2020

Nordycki patrolowiec typu Gotland 1933-1935 (12 szt.)


Nordycki patrolowiec typu Gotland 1933-1935 (12 szt.)

Niezbyt imponujący – ale mam nadzieję ciekawy – przykład nordyckiego budownictwa okrętowego. Jednostki były budowane w stoczniach: Örlogsvarvet Karlskrona, Kockums, Malmö, MV Horten i Orlogsværftets København, po trzy jednostki w każdej.
Do zadań prezentowanych okrętów należą:
-     w czasie pokoju, zwalczanie kontrabandy, ochrona łowisk i ogólna ochrona granic morskich;
-     w czasie wojny, dodatkowo zwalczanie nieprzyjacielskich OP oraz eskortowanie statków i konwojów.
Obszarem operacyjnym tych patrolowców są morza: Północne, Norweskie, Barentsa i Grenlandzkie. Na Bałtyku podobną służbę pełnią mniejsze jednostki, które być może kiedyś zaprezentuję. Bazy operacyjne znajdują się w portach: Esbjerg, Ålesund, Tromsø i Rejkiavik, po trzy okręty w każdej.
Do prędkości raportowej dodano współczynnik zwiększający 1,02, wyliczony na bazie realnych okrętów podobnych (np. Jägaren).
Zwracać uwagę może mocno zróżnicowane – jak na okręt tej wielkości  uzbrojenie artyleryjskie. Spowodowane jest to różnymi – czasem nawet lekko sprzecznymi – zadaniami jednostek tego typu. O ile do zwalczania kontrabandy wystarczą działka małokalibrowe, to walka z OP wymaga już większych kalibrów.
Okręty charakteryzują się bardzo dobrymi właściwościami morskimi, co umożliwia im służbę nawet w czasie bardzo trudnych warunków pogodowych (o co na morzach północnych nie trudno). Dodatkowo operujące często w rejonach czasowego zlodzenia morza jednostki mają wzmocnione dzioby. Autonomiczność tych okrętów, czyli zdolność do operacji bez uzupełniania zapasów żywności i wody pitnej,  wynosi trzy tygodnie. 
„Uroda” tych patrolowców jest wątpliwa, ale priorytet funkcjonalności pozwala się tym nie przejmować.
Uprzedzając fakty informuję, że w latach 1937-1938 nastąpi przezbrojenie Gotlandów; pojedyncze działka 40/43 zostaną zastąpione przez podwójne 40/60, liczba bg wzrośnie do 72, a także zamontowane zostanie nowe wyposażenie radiowe (w tym radionamiernik) i kierowania ogniem (dalocelownik). Wszystko to kosztem zasięgu, który zmniejszy się do 4800 mm.


Gotland, Nordic Union patrol boat laid down 1932, launched 1933, completed 1933 (engine 1932)


Displacement:
            377 t light; 392 t standard; 468 t normal; 529 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (200,26 ft / 196,85 ft) x 21,65 ft x (10,83 / 11,63 ft)
            (61,04 m / 60,00 m) x 6,60 m  x (3,30 / 3,54 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal gun - 35,27lbs / 16,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose gun in deck mount, 1932 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,57" / 40,0 mm 43,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1932 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,52lbs / 0,24kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1932 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
      2 - 0,31" / 8,0 mm 75,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1932 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
      Weight of broadside 38 lbs / 17 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 36 reloads - 6,732 t total
            in stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 396,83 lbs / 180,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,606 t total
            in depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm 0,59" / 15 mm                   -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 5 000 shp / 3 730 Kw = 24,24 kts
            Range 5 200nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 137 tons

Complement:
            49 - 65

Cost:
            £0,164 million / $0,657 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 24 tons, 5,2%
               - Guns: 9 tons, 1,9%
               - Weapons: 15 tons, 3,3%
            Armour: 4 tons, 0,8%
               - Armament: 4 tons, 0,8%
            Machinery: 148 tons, 31,5%
            Hull, fittings & equipment: 190 tons, 40,5%
            Fuel, ammunition & stores: 91 tons, 19,5%
            Miscellaneous weights: 11 tons, 2,4%
               - Hull below water: 8 tons
               - Hull above water: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              531 lbs / 241 Kg = 15,0 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 0,7 ft / 0,2 m
            Roll period: 10,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,15
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,33

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,355 / 0,373
            Length to Beam Ratio: 9,09 : 1
            'Natural speed' for length: 16,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 62 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,40 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,52 ft / 4,73 m,  13,52 ft / 4,12 m
               - Forward deck:       30,00%,  13,52 ft / 4,12 m,  13,52 ft / 4,12 m
               - Aft deck:    34,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Quarter deck:        16,00%,  5,51 ft / 1,68 m,  5,51 ft / 1,68 m
               - Average freeboard:                      9,67 ft / 2,95 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 110,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 95,5%
            Waterplane Area: 2 651 Square feet or 246 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 141%
            Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 166 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,85
                        - Longitudinal: 5,12
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Gotland (1933)
Fyn (1933)
Hinnøya (1933)
Öland (1933)
Sjælland (1934)
Senja (1934)
Ösel (1934)
Bornholm (1934)
Dagö (1935)
Langøya (1935)
Lolland (1935)
Moon (1935)

niedziela, 15 marca 2020

Modernizacja kolumbijskiego krążownika typu Francisco de Paula Santander (były włoski krążownik-scout Quarto) 1934 (1 szt.)


Modernizacja kolumbijskiego krążownika typu Francisco de Paula Santander (były włoski krążownik-scout Quarto) 1934 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega mb81. Na początek legenda będąca pewnym rozwinięciem założeń Pomysłodawcy.
2 kwietnia 1933 roku, stojący w Brindisi włoski krążownik-scout Quarto, na skutek przypadkowej eksplozji kotła osiadł na dnie basenu portowego. Okręt szybko podniesiono, ale z uwagi na ogólne zużycie i zniszczenia przeznaczono go na złom. Kiedy z jednostki zdemontowano już uzbrojenie, napęd, maszty, kominy oraz większość nadbudówek wraz z pancerną wieżą dowodzenia, wpłynęła z Kolumbii oferta zakupu po cenie złomu. Kolumbijczycy planowali szybko wzmocnić swoją marynarkę wojenną w obliczu konfliktu z Peru o Leticję, dlatego transakcja została zrealizowana już pod koniec maja 1933 roku i wrak przeholowano do portugalskiej stoczni Estaleiro Real de Lisboa tam, gdzie budowane były – zakupione jeszcze na pochylniach – niszczyciele Antioquia i Caldas. Remont i modernizacja okrętu trwały do listopada 1934 roku. Po zakończeniu czynności odbiorowych, okręt przeszedł do kolumbijskiej bazy marynarki wojennej w Cartagenie. Początkowo Santander miał trafić do bazy w Buenaventurze, ale wcześniejsze zakończenie konfliktu kolumbijsko-peruwiańskiego o Leticję spowodowało, że obecność jednostki na Pacyfiku stała się niekonieczna. Okręt służył w kolumbijskiej marynarce do roku 1952, po czym został przekazany na złom.
Poniżej opis remontu/modernizacji z podziałem na elementy.
Kadłub
Wykonano prace remontowo-konserwacyjne, praktycznie bez zmian konstrukcyjnych.
Napęd
Zdemontowano dwa wały śrubowe oraz zamontowano cztery kotły olejowe systemu Yarrow w czterech kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych z przekładniami systemu Parsons w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 4xIx6"/45 (15.2 cm) BL Mark XII, przy elewacji maksymalnej 40o donośność pociskiem HE 50,30 kg wynosi 19660 m, a przebijalność pancerza na dystansie 6860 m 89 mm;
- 2xIx4"/45 (10.2 cm) QF Mark V, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 14,06 kg wynosi 14950 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 8760 m;
- 4xIx2-pdr QF Mark II, przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3040 m;
- 2xIIx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III, przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa pociskiem 0,04 kg wynosi 2520 m;
- 2 zrzutnie bg z zapasem 24 bomb;
- 80 min kontaktowych.
Uzbrojenie minowe i pop może być stosowane tylko alternatywnie, tzn. albo miny, albo bg.
Ponadto, jednostka została wyposażona w dalocelownik o bazie 5,6 m, dalmierz o bazie 2,9 m oraz szumonamiernik.
Opancerzenie
Zwiększono grubość pokładu pancernego ze skosami z 40 do 50 mm.
Inne
Praktycznie od podstaw zbudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
W efekcie powyższych prac, prędkość maksymalna wzrosła z 28,0 do 30,1 w (przy zastosowaniu współczynnika zwiększającego 1,03), a zasięg z 2300 do 3400 Mm przy 15 w.
Koszt modernizacji wraz z kosztem zakupu okrętu wyniósł 58,4% wartości identycznego okrętu nowego.


Francisco de Paula Santander, Columbia light cruiser laid down 1909, launched 1911, completed 1913, modernized 1934 (engine 1934)


Displacement:
            2 935 t light; 3 047 t standard; 3 271 t normal; 3 450 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (429,95 ft / 428,48 ft) x 41,99 ft x (13,45 / 13,99 ft)
            (131,05 m / 130,60 m) x 12,80 m  x (4,10 / 4,26 m)

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm 45,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in deck and hoist mounts, 1913 Model
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        3 raised mounts
      2 - 4,02" / 102 mm 45,0 cal guns - 31,00lbs / 14,06kg shells, 250 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1913 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              4 x Single mounts on centreline, aft evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1926 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 437 lbs / 198 kg
      Mines
      2 - 992,08 lbs / 450,00 kg mines + 80 reloads - 36,317 t total
            in Above water - Stern racks/rails
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,50" / 38 mm 0,79" / 20 mm             0,98" / 25 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,97" / 50 mm

   - Conning towers: Forward 1,97" / 50 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 33 000 shp / 24 618 Kw = 30,10 kts
            Range 3 400nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 402 tons

Complement:
            216 - 281

Cost:
            £0,160 million / $0,650 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 180 tons, 5,5%
               - Guns: 128 tons, 3,9%
               - Weapons: 52 tons, 1,6%
            Armour: 391 tons, 12,0%
               - Armament: 32 tons, 1,0%
               - Armour Deck: 350 tons, 10,7%
               - Conning Tower: 9 tons, 0,3%
            Machinery: 949 tons, 29,0%
            Hull, fittings & equipment: 1 374 tons, 42,0%
            Fuel, ammunition & stores: 336 tons, 10,3%
            Miscellaneous weights: 41 tons, 1,3%
               - Hull below water: 29 tons
               - On freeboard deck: 12 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 697 lbs / 1 677 Kg = 34,5 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09
            Metacentric height 1,6 ft / 0,5 m
            Roll period: 14,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,54
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,27

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,473 / 0,480
            Length to Beam Ratio: 10,20 : 1
            'Natural speed' for length: 20,70 kts
            Power going to wave formation at top speed: 58 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 56
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Forward deck:       13,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Aft deck:    52,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Quarter deck:        15,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Average freeboard:                      16,31 ft / 4,97 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 108,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 155,8%
            Waterplane Area: 11 703 Square feet or 1 087 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 119%
            Structure weight / hull surface area: 70 lbs/sq ft or 342 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,02
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily



czwartek, 12 marca 2020

Modernizacja sowieckiego krążownika typu Krasnyj Kawkaz 1941 (1 szt.)


Modernizacja sowieckiego krążownika typu Krasnyj Kawkaz 1941 (1 szt.)

Pomysłodawcą jest kolega mandylion. Niestety, pomimo mojej prośby, nie przedstawił swoich założeń do tej modernizacji, zostałem więc zmuszony do opracowania własnych.
Budowę okrętu rozpoczęto w roku 1913, miał zostać jednym z czterech krążowników lekkich typu Admirał Nachimow. Pierwotna nazwa jednostki to Admirał Łazariew. Wybuch IWS oraz późniejsze wydarzenia rewolucyjne w Rosji istotnie zmieniły plany budowy jednostek tego typu; zgodnie z oryginalnym projektem ukończono jedynie w roku 1927 Czerwoną Ukrainę (pierwotnie Admirał Nachimow), z ukończenia dwu okrętów zrezygnowano, a Admirał Łazariew został ukończony w roku 1932 jako ciężki krążownik pod nazwą Krasnyj Kawkaz.  Właśnie tym okrętem się teraz zajmiemy. W dniu wejścia do służby, jednostka była uzbrojona, jak następuje:
- 4xIx180/56 MK-1-180;
- 4xIx102/43 B2;
- 4xIx7,62/94;
- 4xIIIxwt450;
- 100 min kontaktowych.
W roku 1935 4xIx102/43 B2 zastąpiono przez 4xIIx100/50 OTO 1928 oraz dodano 4xIx45/43 21K. Pod koniec lat 30-tych sowiecki Ludowy Komisariat Marynarki Wojennej (НКВМФ) uznał, że okręt jest zbyt wolny oraz niedozbrojony i podjął decyzję o jego modernizacji. Prace modernizacyjne w stoczni nr 200 (przed rewolucją Russud, później im. 61 komunardów) w Mikołajewie  trwały od listopada 1939 roku do kwietnia 1941 roku.
Poniżej opis modernizacji z uwzględnieniem poszczególnych elementów okrętu.
Kadłub
Zewnętrznie bez zmian, zmieniono częściowo podział wewnętrzny.
Napęd
Dodano dwa kotły typu Yarrow, identyczne z istniejącymi oraz wyremontowano istniejące kotły i turbiny. Aktualnie mamy 12 kotłów w czterech kotłowniach oraz cztery zestawy turbin w czterech maszynowniach.
Uzbrojenie
Zdjęto pojedyncze stanowiska 180 mm oraz wszystkie stanowiska 45 i 7,62 mm. Zamontowano dwie potrójne wieże z działami 180 mm (zmodernizowane wieże typu występującego na krążownikach typu Kirow, ale tutaj każde działo na osobnej kołysce) i po osiem pojedynczych stanowisk 37 oraz 12,7 mm. Zachowano istniejące stanowiska 100 mm, zmieniając ich lokalizację. Pozostawiono wyrzutnie torpedowe 450 mm oraz uzbrojenie minowe. Po modernizacji zestaw uzbrojenia wygląda nastepująco:
- 2xIIIx180/57 (7.1") B-1-P Pattern 1932, przy maksymalnej elewacji 50o donośność pociskiem AP 97,5 kg wynosi 37500 m;
- 4xIIx100/50 OTO 1928 “Minizini”, przy elewacji 35o donośność pozioma pociskiem HE 15,8 kg wynosi 19600 m, przy maksymalnej elewacji 78o donośność tym samym pociskiem wynosi 11900 m;
- 8xIx37 mm/67 (1.5") 70-K, maksymalna donośność pozioma wynosi 8400 m, a pionowa 5000 m;
- 8xIx12,7/67 1938 DSzK, maksymalna donośność pozioma wynosi 3800 m, a pionowa 2300 m;
- 4xIIIxwt 450 mm;
- 100 min PLT 1940.
Wykorzystano istniejące dalocelowniki, ze zmianą ich lokalizacji.
Opancerzenie
Przedłużono w dół o 0,6 m główny pas burtowy (konieczne z uwagi na zmniejszenie zanurzenia), pozostałe elementy opancerzenia pozostawiono bez zmian.
Inne
Przebudowano nadbudówki, maszty i komin rufowy. Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne.
Na skutek modernizacji:
- zanurzenie okrętu zmniejszyło się o 0,6 m;
- wyporność zmniejszyła się z 7440 ts do 7127 ts;
- prędkość maksymalna wzrosła z 29,00 do 32,33 w (przy zastosowaniu wyliczonego na bazie oryginalnego projektu współczynnika 1,03 oraz 11% przeciążeniu turbin);
- zasięg wzrósł z 1490 do 6000 Mm przy 14 w.
Koszt modernizacji wyniósł 33,9% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Stateczność i dzielność morska okrętu nie jest rewelacyjna (konieczne było zastosowanie dodatkowego balastu), ale jak na warunki mórz zamkniętych (Bałtyckie, Czarne) akceptowalna.
Spróbujmy porównać otrzymaną po modernizacji jednostkę do prawie analogicznego brytyjskiego Exetera (wg stanu na rok 1941):
- wyporność standardowa Exeter 8390 > Krasnyj Kawkaz 7127 t;
- prędkość max 32,0 < 32,3 w;
- zasięg 10000 > 6000 Mn;
- artyleria główna 6x203 > 6x180;
- artyleria DP 8x102 = 8x100;
- artyleria plot 16x40 + 8x12,7 > 8x37 + 8x12,7;
- torpedy 6x533 < 12x450;
- opancerzenie 76/38 < 75/45.
Exeter jest większy, ma silniejszą artylerię główną, porównywalną DP, silniejszą plot i większy zasięg; z kolei, Krasnyj Kawkaz jest nieco szybszy i lepiej opancerzony oraz posiada silniejsze uzbrojenie torpedowe. Reasumując, mimo wyraźnej różnicy w wyporności na korzyść Exetera, mamy okręty o w miarę porównywalnej wartości.


Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/97c70bc9139163af2badac3b058c0b41.html

Krasnyj Kawkaz, Soviet Union heavy cruiser laid down 1913, launched 1916, completed 1932, modernized 1941 (engine 1940)


Displacement:
            6 719 t light; 7 127 t standard; 7 670 t normal; 8 105 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (554,60 ft / 535,43 ft) x 51,51 ft x (19,52 / 20,33 ft)
            (169,04 m / 163,20 m) x 15,70 m  x (5,95 / 6,20 m)

Armament:
      6 - 7,09" / 180 mm 57,0 cal guns - 214,95lbs / 97,50kg shells, 225 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 3,94" / 100 mm 50,0 cal guns - 34,83lbs / 15,80kg shells, 500 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1928 Model
              2 x Twin mounts on sides amidships
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      8 - 1,46" / 37,0 mm 67,0 cal guns - 1,68lbs / 0,76kg shells, 2 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1938 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
      8 - 0,50" / 12,7 mm 67,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1938 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 1 506 lbs / 683 kg
      Main Torpedoes
      12 - 17,7" / 450 mm, 20,77 ft / 6,33 m torpedoes - 1,042 t each, 12,507 t total
            In 4 sets of deck mounted side rotating tubes
      Mines
      2 - 1 305,14 lbs / 592,00 kg mines + 100 reloads - 59,430 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,95" / 75 mm 367,13 ft / 111,90 m   8,50 ft / 2,59 m
            Ends:   0,98" / 25 mm 103,67 ft / 31,60 m     8,50 ft / 2,59 m
              64,63 ft / 19,70 m Unarmoured ends
            Upper: 0,98" / 25 mm 470,80 ft / 143,50 m   8,53 ft / 2,60 m
              Main Belt covers 105% of normal length

   - Hull void:
                        0,00" / 0 mm     0,00 ft / 0,00 m         0,00 ft / 0,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,97" / 50 mm 0,98" / 25 mm             1,97" / 50 mm
            2nd:     0,98" / 25 mm       -                                  -

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 1,77" / 45 mm

   - Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 1,97" / 50 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 63 651 shp / 47 483 Kw = 32,33 kts
            Range 6 000nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 978 tons

Complement:
            409 - 532

Cost:
            £0,970 million / $3,860 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 566 tons, 7,4%
               - Guns: 466 tons, 6,1%
               - Weapons: 99 tons, 1,3%
            Armour: 1 211 tons, 15,8%
               - Belts: 560 tons, 7,3%
               - Armament: 93 tons, 1,2%
               - Armour Deck: 516 tons, 6,7%
               - Conning Towers: 41 tons, 0,5%
            Machinery: 1 702 tons, 22,2%
            Hull, fittings & equipment: 2 719 tons, 35,4%
            Fuel, ammunition & stores: 951 tons, 12,4%
            Miscellaneous weights: 522 tons, 6,8%
               - Hull below water: 47 tons
               - Hull void weights: 450 tons
               - On freeboard deck: 25 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              9 385 lbs / 4 257 Kg = 52,7 x 7,1 " / 180 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,03
            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
            Roll period: 15,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,72
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,10

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,499 / 0,506
            Length to Beam Ratio: 10,39 : 1
            'Natural speed' for length: 24,79 kts
            Power going to wave formation at top speed: 57 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 29,90 degrees
            Stern overhang: 5,02 ft / 1,53 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  24,61 ft / 7,50 m,  23,62 ft / 7,20 m
               - Forward deck:       37,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Aft deck:    31,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Quarter deck:        16,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Average freeboard:                      18,26 ft / 5,56 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 93,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 153,3%
            Waterplane Area: 18 792 Square feet or 1 746 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 116%
            Structure weight / hull surface area: 95 lbs/sq ft or 462 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,64
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform