piątek, 25 lipca 2025

Modernizacja kolumbijskiego torpedowca typu Teniente Rodríguez 1929 (1 jednostka)

Modernizacja kolumbijskiego torpedowca typu Teniente Rodríguez 1929 (1 jednostka)

Pochodzący z roku 1911 torpedowiec (ex-niszczyciel) Teniente Rodríguez, przy dobrym stanie kadłuba, miał mocno zużyty napęd i niezupełnie racjonalny zestaw uzbrojenia. Wobec powyższego, podjęto decyzję o jego modernizacji.
Po modernizacji, planuje się wykorzystać torpedowiec w dwu różnych i mocno odmiennych rolach. Z jednej strony, może stanowić on ofensywny element obrony wybrzeża (torpedy!), a z drugiej, być użyty do eskortowania w żegludze kabotażowej. Potrzeby chwili zadecydują, w której roli wystąpi.
Modernizację przeprowadzono w stoczni Astillero Naval No.1 w Callao. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Zewnętrznie bez zmian, ograniczono się do korekt jego wewnętrznego podziału.
Napęd
Istniejący zdjęto w całości. Zamontowano cztery kotły olejowe AN1 w dwu kotłowniach i trzy zestawy turbin parowych CNPM z przekładniami w dwu maszynowniach.
Do prędkości maksymalnej zastosowano współczynnik zwiększający 1,069, wyliczony na bazie danych realnego okrętu.
Uzbrojenie
Zlikwidowano platformy dział 76,2/23 mm, a same działa zamontowano na pokładzie w zbliżonej lokalizacji. Zdjęto cztery działka 37/40 mm, zastępując je dwoma 37/51 mm. Dodano dwa km-y 7,62/80 mm.
Zdjęto wszystkie istniejące wyrzutnie torpedowe 450 mm, montując w ich miejsce jedną, dwururową 533 mm. Dodano jedną zrzutnię bg.
Aktualny zestaw uzbrojenia wygląda następująco:
- 2xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel/BSB M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 2xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 1xIIxwt533 mm;
- 2xwbg z zapasem 12 bg BP-19.
Stałych urządzeń kierowania ogniem brak.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy.
Zainstalowano dwie radiostacje i szumonamiernik.
W efekcie modernizacji:
- moc napędu wzrosła z 8600 do 12000 KM,
- prędkość maksymalna wzrosła z 28,00 do 30,25 w,
- zasięg wzrósł z 1200 Mm przy 10 w. do 2500 mm przy 12 w,
- ciężar salwy burtowej obniżył się z 13 do 12 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 58,4% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Teniente Rodriguez, Great Colombia torpedo boat laid down 1907, launched 1909, completed 1911, modernized 1929 (engine 1929)

Displacement:
            443 t light; 456 t standard; 490 t normal; 518 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (214,13 ft / 211,94 ft) x 21,46 ft x (10,17 / 10,52 ft)
            (65,27 m / 64,60 m) x 6,54 m  x (3,10 / 3,21 m)

Armament:
      2 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 120 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1900 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 raised mounts
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
      Weight of broadside 27 lbs / 12 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,188 t each, 2,376 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 3 shafts, 12 000 shp / 8 952 Kw = 30,25 kts
            Range 2 500nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 34 tons, at max displacement = 61 tons

Complement:
            51 - 67

Cost:
            £0,031 million / $0,127 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 11 tons, 2,3%
               - Guns: 3 tons, 0,7%
               - Weapons: 8 tons, 1,6%
            Machinery: 255 tons, 52,0%
            Hull, fittings & equipment: 177 tons, 36,0%
            Fuel, ammunition & stores: 47 tons, 9,6%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              127 lbs / 58 Kg = 9,4 x 3,0 " / 76 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m
            Roll period: 12,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 67 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,14
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,78

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,371 / 0,379
            Length to Beam Ratio: 9,88 : 1
            'Natural speed' for length: 14,56 kts
            Power going to wave formation at top speed: 69 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 85
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 3,00 degrees
            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            21,00%, 10,50 ft / 3,20 m,     8,86 ft / 2,70 m
               - Forward deck:       29,00%,  8,86 ft / 2,70 m,      8,86 ft / 2,70 m
               - Aft deck:                33,00%,  8,86 ft / 2,70 m,      8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        17,00%,  8,86 ft / 2,70 m,      9,51 ft / 2,90 m
               - Average freeboard:                       9,05 ft / 2,76 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 170,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 77,5%
            Waterplane Area: 2 747 Square feet or 255 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 66%
            Structure weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 151 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,72
                        - Longitudinal: 3,23
                        - Overall: 0,83
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

wtorek, 22 lipca 2025

PORÓWNANIE FLOT WIELKIEJ KOLUMBII I CHILE – STAN NA 1929 ROK

PORÓWNANIE FLOT WIELKIEJ KOLUMBII I CHILE – STAN NA 1929 ROK

Niejeden raz pisałem, że główną troską kolumbijskiej Admiralicji Federalnej jest uzyskanie co najmniej parytetu z chilijską MW (Armada de Chile). Ponieważ od czasu,  kiedy przejąłem kierownictwo kolumbijskiej Admiralicji minęło 10 lat, pora na porównanie sił obydwu flot. Zrobiłem to w formie niżej zamieszczonej tabeli, uwzględniając główne klasy okrętów. Z uwagi na to, że Armada de Chile, jako niszczyciele klasyfikuje również małe okręty artyleryjsko-torpedowe, klasy torpedowców i niszczycieli ująłem łącznie.

Klasa

Chile

Wielka Kolumbia

Różnica

Typ

Ilość

Wyporność

Wiek

Typ

Ilość

Wyporność

Wiek

Iilość

Wyporność

Wiek

[szt]

razem

[tn]

razem

[lat]

średnio

[szt]

razem

[tn]

razem

[lat]

średnio

[szt]

[tn]

[lat]

BB

Capitán Prat

1

2

6 901

37 051

36,0

25,0

Callao

2

2

13 726

27 452

7,0

6,5

0

-9 599

18,5

Almirante Latorre

1

30 150

14,0

6,0

MO

 -

 -

0

 -

0

 -

 -

Guayaquil

1

1

6 433

6 433

3,0

3,0

1

6 433

 -

CA

O'Higgins

1

1

8 500

8 500

31,0

31,0

Cristóbal Colón

1

1

7 424

7 424

36,0

36,0

0

-1 076

-5,0

CL

Ministro Zenteno

1

2

3 437

7 937

31,0

29,0

Almirante Grau

2

3

3 100

10 480

22,0

11,0

1

2 543

18,0

Chacabuco

1

4 500

27,0

Almirante Padilla

1

7 380

0,0

DD/TB

Lientur

1

12

300

15 832

33,0

9,3

Teniente Rodríguez

1

12

490

11 106

18,0

10,9

0

-4 726

-1,6

Almirante Lynch

2

1 430

15,5

Tormenta

5

742

18,5

Almirante Williams

3

1 704

14,7

Trueno

3

1 058

4,3

Serrano

6

1 260

0,3

Chubasco

3

1 244

2,3

SS

H1

6

9

364

6 804

13,5

9,0

Tiburón

2

7

358

4 208

15,5

9,1

-2

-2 596

-0,1

Capitán O'Brien

3

1 540

0,0

Morena

2

450

13,0

 -

 -

 -

 -

Águila

3

864

2,3

GB

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Libertador Bolívar

1

3

800

3 116

33,0

20,0

3

3 116

 -

Almirante Lezo

1

1 200

27,0

Puma

1

1 116

0,0

ST

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Galapagos

1

1

6 156

6 156

1,0

1,0

1

6 156

 -

26

76 124

12,7

30

76 375

11,7

4

251

1,0

Co z tego zestawienia wynika? O ile sumarycznie wygląda to na równowagę, to w poszczególnych klasach są – czasami znaczne – różnice. Z punktu widzenia Kolumbii, dobrze to wygląda w klasach monitorów, lekkich krążowników, kanonierek i okrętów lotniczych. Gorzej w klasach pancerników, ciężkich krążowników oraz niszczycieli, a zwłaszcza OP.
Są jednak powody do optymizmu. Otóż do roku 1935, kolumbijska Admiralicja planuje oddanie do służby m.in.: 1 krążownika ciężkiego, 2 lekkich, 3 niszczycieli, 3 OP i 1 kanonierki. Czy te plany uda się zrealizować w całości – wątpliwe, wiemy że zbliża się Wielki Kryzys. Jednakże realnie, chilijska MW nie pozyskała w tych latach ani jednej jednostki z rozpatrywanych tu klas. Można powiedzieć: nie musiała, bo realnie Wielka Kolumbia nie istniała, nad Peru miała wyraźną przewagę, a gdyby było inaczej, to coś by jednak zbudowała. Ale pamiętajmy, że Wielki Kryzys nie dotknie tylko Kolumbii; dla Chile też będzie to zły czas na rozbudowę floty.