sobota, 6 września 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 28/2/1932

                BIULETYN INFORMACYJNY NR 28/2/1932

Okręty

Rozpoczęto budowę dwu okrętów-baz typu Boyacá.
Trwa budowa trzech niszczycieli typu Céfiro.
Trwa budowa krążownika ciężkiego typu Américo Vespucio.
Zakończono modernizację drugiego krążownika typu Almirante Grau.
Zamieniono na okrętach wszystkie działa 102/40 M1892 na 102/40 M1928, łącznie 8 szt. Zdemontowane działa przeznaczono dla artylerii nadbrzeżnej.
Aktualnie, w skład floty kolumbijskiej (morskiej) wchodzą:
- 2 małe pancerniki,
- 1 monitor,
- 1 krążownik ciężki,
- 4 krążowniki lekkie,
- 6 niszczycieli,
- 6 torpedowców,
- 7 okrętów podwodnych,
- 4 kanonierki,
- 6 kutrów torpedowych,
- 6 patrolowców,
- 11 kutrów patrolowych,
- 7 ścigaczy okrętów podwodnych,
- 2 stawiacze min,
- 6 trałowców,
- 6 kutrów trałowych,
- 1 transportowiec wodnosamolotów,
- 2 transportowce wojska,
- 1 zaopatrzeniowiec,
- 1 zbiornikowiec floty,
- 3 okręty hydrograficzne,
- 1 holownik pełnomorski,
- 1 okręt szkolny.
Komponent rzeczny floty składa się z:
- 1 monitora,
- 2 pływających baterii artyleryjskich,
- 5 kanonierek,
- 15 kutrów,
- 2 stawiaczy min,
- 2 trałowców,
- 4 kutrów desantowych,
- 6 ślizgaczy,
- 1 okrętu dowodzenia,
- 1 transportowca wojska,
- 1 zaopatrzeniowca,
- 2 holowników.

Pozostałe wiadomości

Wytwarzające dotychczas sprzęt radiotechniczny zakłady Siemens-Halske Colombia, rozszerzyły profil produkcji o silniki i generatory elektryczne Siemens-Schuckert oraz zmieniły nazwę na Siemens Gruppe Colombia (SGC).

Budżet

Rok budżetowy 1932 zamknął się nadwyżką w wysokości $27.008, o kwotę tę zostanie zwiększony budżet na rok następny.
Na 1933 rok, zadekretowano budżet w wysokości $62.193.315, jest on nominalnie tylko o $1.763.007 niższy od budżetu z roku 1929, czyli sprzed kryzysu. Ważne jest tu słowo „nominalnie”, z uwagi na przeprowadzone w roku 1931 odejście od sztywnego kursu bolívara do dolara.

środa, 3 września 2025

WIELKA KOLUMBIA – ROZWÓJ W LATACH 1919-1932

    WIELKA KOLUMBIA – ROZWÓJ W LATACH 1919-1932

Korzystając z tego, że z powodu Wielkiego Kryzysu, niewiele jest tematów okrętowych, a także z uwagi na to, że kolumbijski cykl (1919-45) doszedł do półmetka, spróbuję przedstawić zmiany, jakie zaszły w Federacji w latach 1919-32 oraz jej aktualny potencjał militarny.

Demografia

W latach 1919-32 populacja Wielkiej Kolumbii wzrosła z 19 170 607 do 29 761 533 osób. Stanowi to przyrost o 55,2%, czyli średniorocznie 4,25%. Dużo to, czy mało? Dla porównania, przyrost naturalny Polski w latach 1921-31 wyniósł średniorocznie 1,81%, czyli Kolumbia wygląda na tym tle dość dobrze. Trzeba jednak mieć na względzie fakt, że przyrost ten nie był równomierny i napędzał go głównie trend obserwowany w większych miastach, z rozwijającym się przemysłem; w interiorze utrzymywał się na niższym poziomie. Najważniejsze  przyczyny przyrostu to: ogólny wzrost dobrobytu, poprawa w dziedzinie ochrony zdrowia i higieny, a także działania w kierunku upowszechnienia edukacji.
Pod względem etnicznym, nie nastąpiły większe zmiany i aktualnie podział wygląda tak:
- Kreole (potomkowie Europejczyków) 16,3%,
- Metysi (potomkowie Europejczyków i Indian) 51,1%,
- Indianie (ludność autochtoniczna) 20,1%,
- Murzyni (potomkowie afrykańskich niewolników) 7,4%,
- Zambos (potomkowie Murzynów i Indian) 3,8%,
- inni (głównie Mulaci, Hindusi i Żydzi) 1,3%.
Pod względem wyznaniowym, zaszły również niewielkie zmiany, podział prezentuje się następująco:
- katolicyzm 79,1%,
- protestantyzm 12,8%,
- religie plemienne 5,1%,
- inne (głównie hinduizm, judaizm, islam) 1,1%,
- brak wyznania 1,9%.
Poniżej największe miasta i ich populacje:
- Lima 1 789 702,
- Bogota 1 282 309,
- Caracas 900 287,
- Maracaibo 525 904,
- Medellin 434 904,
- Quito 407 208,
- Trujillo 390 283,
- Guayaquil 382 914,
- Panama 377 188,
- Cali 362 137,
- Cartagena 360 255,
- Callao 335 074,
- Arequipa 332 962,
- Santa Cruz 321 101,
- Valencia 317 160,
- La Paz 313 248,
- El Alto 292 163,
- Cúcuta 284 080.

Bogactwa naturalne

Odkryto nowe zasoby ropy naftowej w Ekwadorze i Kolumbii. Wydobycie w Ekwadorze już uruchomiono, w Kolumbii trwają prace w tym kierunku.
Rozpoczęto wydobycie gazu ziemnego w rejonie Maracaibo.

Energetyka
Rozwój przemysłu, dynamiczny wzrost zaludnienia miast oraz ogólny postęp technologiczny, nie mógł się obyć bez istotnego zwiększenia produkcji energii elektrycznej. W latach 1919-32 zbudowano dwie duże i cztery mniejsze elektrownie węglowe, jedną średnią gazową oraz dwie duże, dwie średnie i osiem małych elektrowni wodnych. Na etapie budowy znajdują się:
- jedna duża i jedna mniejsza elektrownia węglowa;
- jedna duża elektrownia gazowa;
- jedna wielka; jedna duża i siedem mniejszych elektrowni wodnych.
Ogólnie, produkcja energii elektrycznej w latach 1919-32 wzrosła ponad 9-krotnie.

Przemysł

Prócz związanych z obronnością zakładów przemysłowych, o których pisałem w biuletynach, powstało sporo innych, przeważnie średniej i mniejszej wielkości. Reprezentują one głównie przemysł chemiczny (przetwórstwo ropy naftowej i gazu, w tym jedna duża rafineria), spożywczy (przetwórstwo ryb i owoców morza, cukrownie, destylarnie, chłodnie cytrusów), maszynowy (produkcja statków rybackich, narzędzi i maszyn rolniczych), sukiennictwo, przemysł drzewny i materiałów budowlanych.
Korzystną tendencją jest zmniejszanie się udziału kapitałów zagranicznych w przemyśle; spadł on w latach 1919-32 z 43% do 29%.

Rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo

W rolnictwie zanotowano wyraźny wzrost o charakterze przeważnie intensywnym (wzrost plonów bez rozszerzania areału), został on umożliwiony przez coraz powszechniejsze zastosowanie maszyn rolniczych i nawozów (oczywiście tylko w większych gospodarstwach typu latyfundiów). W hodowli zanotowano jeszcze większy wzrost, ale o charakterze raczej ekstensywnym (zwiększenie powierzchni pastwisk).Tak w rolnictwie, jak i w hodowli, coraz większe znaczenie uzyskuje sztuczne nawadnianie.
W leśnictwie istotnego wzrostu nie zaobserwowano; drewno, jako materiał budowlany i narzędziowy traci na znaczeniu.
Nastąpił dalszy wzrost ilości poławianych ryb oraz owoców morza. Niewiele wzrosły przychody z koncesji rybackich.

Transport i infrastruktura

Sieć drogowa nadal jest niezbyt rozwinięta; głównym powodem są niekorzystne warunki terenowe. Niemniej, w latach 1919-32, łączna długość sieci drogowej wzrosła ze 153 540 do 253 340 km, w tym dróg bitych z 64 490 do 105 700 km, daje to gęstość 0,053 km/km2. Znaczna część dróg jest przejezdna tylko sezonowo. W trakcie budowy znajduje się tzw. trasa karaibsko-andyjsko-pacyficzna, o planowanym przebiegu: Caracas – Maracaibo – Cartagena – Medellin – Bogota – Cali – Quito – Guayuquil – Trujillo – Lima – Arequipa. Planowana jej długość (bez odgałęzień) to circa 7 100 km. Dotychczas zbudowano circa 4 180 km tej trasy (ok. 59%), ale najtrudniejsze technicznie odcinki albo są dopiero w budowie, albo jeszcze nie zostały w ogóle rozpoczęte.
Procentowo, lepiej wygląda rozwój transportu kolejowego. Długość linii kolejowych wydłużyła się z 3 100 do 8 890 km, co daje wzrost prawie 3-krotny, ale aktualna jej gęstość (0,003 km/km2) nadal jest niewielka (dla porównania w dzisiejszej Polsce 0,063, w Rosji i Australii 0,005). Odpowiednikiem drogowej trasy karaibsko-andyjsko-pacyficznej ma być przebiegająca podobnie magistrala kolejowa o długości (bez odgałęzień) ok. 8 090 km. Zaawansowanie jej budowy (z uwzględnieniem wcześniej istniejących odcinków) nie przekracza aktualnie 28%.
Nadal wielkie znaczenie ma transport morski. Istotnej rozbudowie poddano duże porty w Callao, Cartagenie i Maracaibo. Podniesiono rangę i przepustowość, lokalnych dawniej przystani, w Manta, Paracas, Chimbote, Matarani i Puerto Grau. Nie zmniejsza się rola transportu rzecznego.
Dość dynamicznie rozwija się transport lotniczy. Funkcjonują trzy międzynarodowe porty lotnicze w Panamie (przez Hawanę do Miami), Caracas (na Curaçao) i Limie (przez Arequipę, La Paz, Sucre, Saltę, Cordobę do Buenos Aires) oraz 16 krajowych (Cumaná, Maracaibo, Ciudad Bolívar, Cúcuta, Cartagena, Medellin, Bogota, Cali, Quito, Guayaquil, Trujillo, Cuzco, Iquitos, Arequipa, La Paz, Sucre, Santa Cruz).
Długość rurociągów przesyłowych ropy i gazu ziemnego wzrosła 4-krotnie.
Dynamicznie wzrosła długość przesyłowych linii energetycznych; ze stu kilkudziesięciu do kilku tysięcy km.

Edukacja

We wszystkich krajach związkowych wprowadzono obowiązek edukacji do 16 roku życia. Nadal są jednak obszary, gdzie nawet dawne przepisy (obowiązek edukacji do 14 roku życia) nie są przestrzegane. Jednakże ogólnie da się zaobserwować znaczy postęp. Wskaźnik alfabetyzacji nadal wykazuje znaczne różnice w poszczególnych Republikach, ale średnio podniósł się z 48,1% do 56,8%. Co ważne, zmniejszyła się różnica pod względem płci; analfabetami jest obecnie 28,3% mężczyzn i 58,1% kobiet.
Liczba szkół wyższych wzrosła o 6 (1 handlowa, 2 techniczne i 3 seminaria nauczycielskie), co stanowi wzrost o 15%, jednakże liczba studentów wzrosła aż o 63%.

Służba zdrowia i opieka społeczna

Służba zdrowia nadal słabo rozwinięta, ale widać znaczącą poprawę. Liczba lekarzy na 1000 mieszkańców wzrosła z 0,35 do 0,86. Prócz tego, zorganizowano na terenie całej Federacji ponad 3 100 punktów felczersko-położniczych. Dysponując bardzo skromnym wyposażeniem, oraz mocno zaangażowaną, choć często niezbyt wykwalifikowaną kadrą, przyczyniły się one w dużej mierze do spadku odsetka śmiertelności, szczególnie wśród dzieci do 1-go roku życia.
System emerytalno-rentowy nie uległ zmianom, ale zwiększył się zakres jego obowiązywania. Aktualnie, ubezpieczeniem emerytalnym objęte jest ok. 10,5% zatrudnionych, a zdrowotnym ok. 14,1% zatrudnionych. Od połowy roku 1930, wprowadzono zasiłki dla bezrobotnych. Nie są jednak powszechne, a obejmują jedynie tych, którzy:
- byli zatrudnieni w okresie do 31.12.1930 w sposób ciągły przez co najmniej 3 lata (w administracji rządowej i samorządowej, w tym w siłach zbrojnych co najmniej 2 lata);
- uzyskali na skutek ukończenia szkoły, lub praktyki uznane kwalifikacje.
Dla pozostałych bezrobotnych wdrożono program robót publicznych.

Siły zbrojne

W wojskach lądowych struktura nie uległa żadnym zmianom. Aktualnie, w wojskach operacyjnych służy ok. 232 000 żołnierzy, a w wojskach terytorialnych ok. 49 000. Na co dzień oddziały terytorialne są skadrowane, a ich personel odbywa okresowe ćwiczenia. Na stopie wojennej, liczebność wojsk zakłada się na poziomie ok. 398 000 w wojskach operacyjnych i ok. 97 000 w terytorialnych (zakres tzw. małej mobilizacji). Ogólny potencjał mobilizacyjny to ok. 1 980 000 osób.
Lotnictwo podległe wojskom lądowym liczy ok. 190 samolotów w linii ( w tym ok. 140 bojowych)  i mniej, więcej połowę z tego w rezerwie.
Kryzys wymusił w siłach lądowych i lotnictwie armii  wprowadzenie pewnych oszczędności, ale nie są one tak daleko idące, jak w MW.
Siły marynarki wojennej omówię poniżej.

Marynarka wojenna

Jako całość, obejmuje obecnie 85 jednostek morskich, o łącznej wyporności 116 197 tn oraz 42 jednostki rzeczne, o łącznej wyporności 6 950 tn. Liczba czynnego personelu wynosi:
- w komponencie morskim 16 821 osób, w tym pływającego 9 345 osób;
- w komponencie rzecznym 1 373 osoby, w tym pływającego 858 osób.
Lotnictwo morskie liczy 116 maszyn (nie licząc szkolnych, transportowych, łącznikowych i innych nie uzbrojonych).
Artyleria nadbrzeżna liczy:
- na stanowiskach 232 działa i km, w tym 40 o kalibrach ³ 100 mm;
- w arsenałach 132 działa i km, w tym 2 o kalibrach ³ 100 mm.
Budżet MW w latach 1919-32 wzrósł z $12.250.538 do $56.283.543 (maksymalnie w roku 1929 $63.956.322). Nakłady na budowę nowych okrętów wyniosły w latach 1919-32 $100.379.490. Wydatki na modernizacje/przebudowy wyniosły w tym okresie łącznie $5.706.878. Zakupiono w tym czasie okręty i uzbrojenie za kwotę łączną $1.546.269.

Perspektywy

Kryzys w Wielkiej Kolumbii, wg wszelkich prognoz, jest już na etapie przesilenia. Od następnego (1933) roku prognozuje się wzrost; wg różnych źródeł, na poziomie 3-9%. Odkrycie i uruchomienie eksploatacji nowych pól naftowych, może te przewidywania zmienić na plus.
W związku z powyższym, oczekuje się, że w roku 1933, budżet MW może wrócić do poziomu z roku 1929, lub niewiele niższego. Pozwoli to – przede wszystkim – na przywrócenie dawnej intensywności działań szkoleniowych, tak we flocie, jak i w lotnictwie MW. Jeśli wszystko ułoży się zgodnie z przewidywaniami, to i budownictwo okrętów przypomni sobie najlepsze lata 1927-29.

poniedziałek, 1 września 2025

Statystyka

Z dużą przyjemnością, moją skromną dumą, a wielkim dla Was uznaniem informuję, że w ubiegłym miesiącu (sierpień 2025 roku), ustanowiliście nowy rekord miesięcznych wejść na bloga - 23 854 odsłon! Poprzedni najlepszy wynik to 20 869 w lipcu 2021 roku.
Sądzę, że jest to najlepsza odpowiedź anonimowemu osobnikowi, który nie tak dawno twierdził, że blog "szoruje po dnie" a koniec jego jest bliski.
Wszystkim Czytelnikom, a szczególnie tym, którzy pozostają wierni od 11 już lat, serdecznie dziękuję oraz ślę pozdrowienia -

JKS



niedziela, 31 sierpnia 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 27/1/1932

                BIULETYN INFORMACYJNY NR 27/1/1932

Okręty

Rozpoczęto budowę trzech niszczycieli typu Céfiro.
Trwa budowa krążownika ciężkiego typu Américo Vespucio.
Zakończono modernizację kanonierki Libertador Bolívar (post z dnia 28.08.2025).
Zakupiono za kwotę $168.788 (praktycznie po cenie złomu), eksploatowany dotychczas przez Cia Peruana de Vapores y Dique del Callao (Peruvian Line), statek pasażersko-towarowy Rimac (ex-Eten, ex-Rhakotis). Planuje się adaptowanie go w niedalekiej przyszłości do służby w kolumbijskiej MW.

Lotnictwo

Zakupiono i wprowadzono do służby 7 samolotów torpedowo-bombowych typu Martin T5M.
Wycofano ze służby i złomowano 3 pływakowe wodnosamoloty rozpoznawcze typu Aeromarine AS-2.
Aktualnie, w skład Dowództwa Lotnictwa Morskiego (Comando de Aviación Naval, CAN) wchodzą:
- 3 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzie latające Curtiss F5L,
- 12 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Aeromarine AS-2,
- 3 samoloty myśliwskie Curtiss TS-1,
- 7 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczo-torpedowo-bombowych Curtiss CS,
- 9 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzi latających Fairey N.4,
- 20 samolotów myśliwskich Curtiss P1 Hawk,
- 18 pływakowych wodnosamolotów rozpoznawczych Vought UO-4,
- 7 pływakowych wodnosamolotów torpedowo-bombowych Martin T3M,
- 7 samolotów torpedowo-bombowych Martin T4M,
- 20 samolotów myśliwskich Curtiss P6 Hawk,
- 3 rozpoznawczo-bombowe/transportowe łodzie latające Canadian Vickers Vancouver,
- 7 samolotów torpedowo-bombowych Martin T5M.
Łącznie 116 maszyn.

Pozostałe wiadomości

Zakończono pierwszy etap budowy zakładów lotniczych Plantas de Aviones Cali. Jednocześnie rozpoczął się drugi etap budowy. Obecne możliwości zakładów, pozwalają na wykonywanie remontów głównych wszystkich, używanych w Wielkiej Kolumbii, typów samolotów wojskowych.

Budżet

W związku z poprawą sytuacji ekonomicznej, budżet MW na rok 1932 został w porównaniu do roku poprzedniego zwiększony o $3.682.101 i wynosi $56.283.543. Dla porównania, w roku 1929 wynosił $63.956.321.

czwartek, 28 sierpnia 2025

Modernizacja kolumbijskiej kanonierki typu Libertador Bolívar 1932 (1 jednostka)

Modernizacja kolumbijskiej kanonierki typu Libertador Bolívar 1932 (1 jednostka)

Była kanonierka torpedowa Libertador Bolívar, na początku lat 30-tych XX. w, nie spełniała już warunków niezbędnych dla okrętu torpedowego, głównie z powodu niewystarczającej prędkości. Ten fakt, a także silne zużycie urządzeń napędowych, stały się przesłankami do decyzji o jej modernizacji.
Po modernizacji, przewiduje się wykorzystanie kanonierki do wykonywania kilku różnych zadań: obrony wybrzeża własnego, ostrzału wybrzeża wroga, patrolowania, eskortowania oraz transportu niewielkich (do 32 t), lecz ważnych ładunków.
Po raz pierwszy w kolumbijskiej flocie, zamontowano na niej zamknięte stanowiska dział 127 mm z podnośnikami.
Modernizację przeprowadziła stocznia Astillero Naval No. w Guayaquil. Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Przebudowano dziobową część kadłuba, likwidując taran. Zmieniono częściowo podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano dwa silniki diesla Sulzer/SS w jednej maszynowni.
Zastosowano, wyliczony na bazie parametrów realnego okrętu, współczynnik zwiększający do prędkości maksymalnej w wysokości 1,018.
Uzbrojenie
Istniejące, wraz z wyrzutniami torpedowymi, zdjęto w całości. Nowy zestaw uzbrojenia wygląda następująco:
- 2xIx127 mm/51 BS/HM M1931, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 22,70 kg wynosi 19480 m;
- 2xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xwbg z zapasem 12 bg BP-19.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Istniejące, pionowe i poziome pozostawiono bez zmian, pełne dane w raporcie.
Inne
Nadbudówki, maszty i kominy przebudowano w całości.
Zainstalowano pięć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz szumonamiernik.
W wyniku modernizacji:
- zanurzenie zmniejszyło się z 4,27 do 3,97 m;
- wyporność normalna zmniejszyła się z 800 do 763 t;
- moc napędu zmniejszyła się z 4500 do 3600 KM;
- prędkość maksymalna zmniejszyła się z 21,50 do 20,46 w;
- zasięg wzrósł z 2400 Mm przy 10 w. do 4900 Mm przy 13 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna) nie uległ zmianie.
Koszt modernizacji wyniósł 47,8% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Libertador Bolívar, Great Colombia gunboat laid down 1895, launched 1896, completed 1896, modernized 1932 (engine 1932)

Displacement:
            637 t light; 663 t standard; 763 t normal; 842 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (252,37 ft / 245,41 ft) x 27,56 ft x (13,02 / 13,73 ft)
            (76,92 m / 74,80 m) x 8,40 m  x (3,97 / 4,18 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 51,0 cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1910 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck forward
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 103 lbs / 47 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,632 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Belts:                     Width (max)            Length (avg)           Height (avg)
            Main:             0,98" / 25 mm     105,64 ft / 32,20 m     5,91 ft / 1,80 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 66% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm
   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 600 shp / 2 685 Kw = 20,46 kts
            Range 4 900nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 99 tons, at max displacement = 179 tons

Complement:
            72 - 94

Cost:
            £0,086 million / $0,341 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 45 tons, 5,9%
               - Guns: 42 tons, 5,5%
               - Weapons: 3 tons, 0,4%
            Armour: 78 tons, 10,2%
               - Belts: 27 tons, 3,6%
               - Armament: 5 tons, 0,7%
               - Armour Deck: 44 tons, 5,7%
               - Conning Tower: 2 tons, 0,2%
            Machinery: 106 tons, 13,9%
            Hull, fittings & equipment: 376 tons, 49,3%
            Fuel, ammunition & stores: 125 tons, 16,5%
            Miscellaneous weights: 32 tons, 4,2%
               - Hull below water: 28 tons
               - Hull above water: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 142 lbs / 518 Kg = 18,3 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,32
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,303 / 0,318
            Length to Beam Ratio: 8,90 : 1
            'Natural speed' for length: 15,67 kts
            Power going to wave formation at top speed: 45 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,90 degrees
            Stern overhang: 2,95 ft / 0,90 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            32,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  17,03 ft / 5,19 m
               - Forward deck:       18,00%,    9,02 ft / 2,75 m,    9,02 ft / 2,75 m
               - Aft deck:                25,00%,    9,02 ft / 2,75 m,    9,02 ft / 2,75 m
               - Quarter deck:        25,00%,  12,01 ft / 3,66 m,  13,02 ft / 3,97 m
               - Average freeboard:                      12,71 ft / 3,88 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 68,1%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,8%
            Waterplane Area: 3 974 Square feet or 369 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 165%
            Structure weight / hull surface area: 45 lbs/sq ft or 218 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,34
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

niedziela, 24 sierpnia 2025

BIULETYN INFORMACYJNY NR 26/2/1931

                BIULETYN INFORMACYJNY NR 26/2/1931

Okręty

Trwa budowa krążownika ciężkiego typu Américo Vespucio.
W trakcie modernizacji znajduje się krążownik lekki typu Almirante Grau.
Rozpoczęto modernizację kanonierki Libertador Bolívar.
Aktualnie, w skład floty kolumbijskiej (morskiej) wchodzą:
- 2 małe pancerniki,
- 1 monitor,
- 1 krążownik ciężki,
- 4 krążowniki lekkie,
- 6 niszczycieli,
- 6 torpedowców,
- 7 okrętów podwodnych,
- 4 kanonierki,
- 6 kutrów torpedowych,
- 6 patrolowców,
- 11 kutrów patrolowych,
- 7 ścigacze okrętów podwodnych,
- 2 stawiacze min,
- 6 trałowców,
- 6 kutrów trałowe,
- 1 transportowiec wodnosamolotów,
- 2 transportowce wojska,
- 1 zaopatrzeniowiec,
- 1 zbiornikowiec floty,
- 3 okręty hydrograficzne,
- 1 holownik pełnomorski,
- 1 okręt szkolny.
Komponent rzeczny floty składa się z:
- 1 monitora,
- 2 pływających baterii artyleryjskich,
- 5 kanonierek,
- 15 kutrów,
- 2 stawiaczy min,
- 2 trałowców,
- 4 kutrów desantowych,
- 6 ślizgaczy,
- 1 okrętu dowodzenia,
- 1 transportowca wojska,
- 1 zaopatrzeniowca,
- 2 holowników.

Uzbrojenie

W zakładach Herreria de Maracaibo rozpoczęto licencyjną produkcję dział 127/51 mm BS/HM M1910.

Pozostałe wiadomości

Stocznia Astillero Naval No.1 w Callao zakupiła od Westinghouse Electric & Manufacturing Company licencję na produkcję turbin parowych.

Budżet

Rok budżetowy 1931 zamknął się deficytem w wysokości $7, o kwotę tę zostanie pomniejszony budżet na rok następny.
W pierwszych dwu latach kryzysu, najbardziej dotkliwy dla kolumbijskiej ekonomiki był drastyczny spadek wartości eksportu, głównie do USA. Aby temu przeciwdziałać, rząd Wielkiej Kolumbii zrezygnował ze sztywnego kursu bolívara do dolara, wprowadzając kurs płynny. Po tej operacji, kurs ustabilizował się na poziomie 1$ = 7,14 GCB. Już pod koniec tego roku, eksport wzrósł, osiągając poziom 67,2% w porównaniu do roku 1929 (w roku 1930 42,1%). Przy niewielkim tylko poluzowaniu ograniczeń importu, bilans płatniczy Kolumbii uległ wyraźnej poprawie.
Ogólnie rzecz biorąc, pojawiły się pierwsze symptomy wychodzenia z kryzysu. Wg optymistycznych prognoz, rok 1932 ma być pierwszym od 1929, w którym zaobserwuje się – niewielki jeszcze – wzrost. Jest więc nadzieja, że i sytuacja budżetowa kolumbijskiej marynarki ulegnie poprawie.

środa, 20 sierpnia 2025

Modernizacja kolumbijskich krążowników lekkich typu Almirante Grau 1931-1932 (2 jednostki)

Modernizacja kolumbijskich krążowników lekkich typu Almirante Grau 1931-1932 (2 jednostki)

Małe krążowniki lekkie typu Almirante Grau, były jeszcze w ogólnie niezłym stanie, lecz ich prędkość oraz zestaw uzbrojenia nie odpowiadały już wymogom lat 30-tych. Dodatkowym argumentem za przeprowadzeniem modernizacji w tym właśnie czasie, była potrzeba zapewnienia pracy stoczniom, w sytuacji – spowodowanego kryzysem – braku zamówień na nowe jednostki.
Moim zdaniem, w wyniku tej modernizacji, otrzymano małe, ale przyzwoicie – jak na swoją wielkość – uzbrojone i opancerzone krążowniki lekkie. Zwraca uwagę duży zasięg; pozwoli on na wykorzystanie zmodernizowanych krążowników do dalekiego rozpoznania. Wprawdzie, jak na scouta, prędkość maksymalna jest słaba, ale i tak wyższa od prędkości wszystkich porównywalnych i silniejszych jednostek potencjalnego przeciwnika, czyli Chile. Z uwagi na zbliżoną prędkość maksymalną, prezentowane jednostki mogą tworzyć „zgrany” zespół ze zmodernizowanym krążownikiem ciężkim Cristóbal Colón.
Sylwetka okrętu po modernizacji jest dość nietypowa, a może nawet dziwaczna, głównie z powodu masywnego pomostu rufowego; na szczęście, okręty te na konkurs Miss Ship of World się nie wybierają J.
Modernizację przeprowadzono w stoczniach Astillero Naval No.1 w Callao i Astillero Naval No.3 w Cartagenie. Za wyjątkiem artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Przebudowano część dziobową, likwidując taran i przedłużając pokład dziobowy o 43%. Skrócono pokład rufowy o 17%. Zlikwidowano kazamaty, sponsomy i stałe nadburcie na śródokręciu. Częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano cztery kotły olejowe White-Forster/CNPM w dwu kotłowniach i dwie turbiny parowe CNPM z przekładniami w dwu maszynowniach.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, oparty na oryginalnych parametrach okrętu, współczynnik zwiększający 1,031.
Uzbrojenie
Wykorzystano istniejące 4 działa 152/53 mm do budowy nowych stanowisk IIx152/53 mm (z dodaniem 4 nowych dział). Pozostałą artylerię zdemontowano w całości. Zdjęto istniejące wyrzutnie torpedowe 450 mm.
Po modernizacji, zestaw uzbrojenia wygląda następująco:
- 2xIIx152 mm/53 Bethlehem Steel M1920, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem SP 47,6 kg wynosi 23160 m;
- 4xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIIxwt533 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m oraz dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Opancerzenie
Przedłużono pas burtowy oraz pokład pancerny tak, aby obejmował podajniki dział artylerii głównej. Pozostałe dane w raporcie.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano pięć radiostacji średniego i dalekiego zasięgu.
W wyniku modernizacji:
- zanurzenie zmniejszyło się o 0,03 m, a wyporność normalna wzrosła o 4 t;
- moc napędu wzrosła z 14000 do 28000 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 24,00 do 28,43 w;
- zasięg wzrósł z 3300 Mm przy 10 w, do 7600 Mm przy 15 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna i średnia) wzrósł ze 119 do 190 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 55,1% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Almirante Grau, Great Colombia light cruiser laid down 1905, launched 1906, completed 1907, modernized 1931 (engine 1930)

Displacement:
            2 512 t light; 2 616 t standard; 3 104 t normal; 3 493 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (377,10 ft / 370,08 ft) x 40,68 ft x (14,01 / 15,35 ft)
            (114,94 m / 112,80 m) x 12,40 m  x (4,27 / 4,68 m)

Armament:
      4 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 160 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 423 lbs / 192 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,090 t each, 4,359 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)        Length (avg)           Height (avg)
            Main:            1,50" / 38 mm  239,17 ft / 72,90 m    9,51 ft / 2,90 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 99% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           2,01" / 51 mm                   -                            2,01" / 51 mm
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,50" / 38 mm
   - Conning towers: Forward 1,50" / 38 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 28 000 shp / 20 888 Kw = 28,43 kts
            Range 7 600nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 487 tons, at max displacement = 877 tons

Complement:
            207 - 270

Cost:
            £0,142 million / $0,570 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 127 tons, 4,1%
               - Guns: 118 tons, 3,8%
               - Weapons: 9 tons, 0,3%
            Armour: 375 tons, 12,1%
               - Belts: 141 tons, 4,5%
               - Armament: 13 tons, 0,4%
               - Armour Deck: 215 tons, 6,9%
               - Conning Tower: 7 tons, 0,2%
            Machinery: 848 tons, 27,3%
            Hull, fittings & equipment: 1 161 tons, 37,4%
            Fuel, ammunition & stores: 592 tons, 19,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 025 lbs / 918 Kg = 18,9 x 6,0 " / 152 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
            Metacentric height 1,7 ft / 0,5 m
            Roll period: 13,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,38
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,22

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,515 / 0,529
            Length to Beam Ratio: 9,10 : 1
            'Natural speed' for length: 19,24 kts
            Power going to wave formation at top speed: 62 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 59
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,30 degrees
            Stern overhang: -7,55 ft / -2,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,              Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  24,02 ft / 7,32 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       17,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:                42,00%,  11,52 ft / 3,51 m,  11,52 ft / 3,51 m
               - Quarter deck:        22,00%,  17,52 ft / 5,34 m,  17,52 ft / 5,34 m
               - Average freeboard:                      16,20 ft / 4,94 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 104,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 126,5%
            Waterplane Area: 10 170 Square feet or 945 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 121%
            Structure weight / hull surface area: 66 lbs/sq ft or 324 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,58
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Almirante Grau (1931)
Coronel Bolognesi (1932)