sobota, 8 października 2016

Patrolowiec typu Sokotra 1939 (3 szt.)



Patrolowiec typu Sokotra 1939 (3 szt.)

Zbudowane na bazie nowego projektu uniwersalnego PU-750-2 rozwinięcie typu Grenlandia (PB-17 1934). Jest to jak gdyby połączenie klasycznego patrolowca ze ścigaczem OP; w niektórych flotach okręty tej klasy nazywane są dozorowcami.
Główną zmianą jest prawie całkowite przezbrojenie artyleryjskie okrętu; dwa pojedyncze działa DP 105 mm zostały zamienione na jedno półautomatyczne stabilizowane DP 105 mm i dwa automatyczne DP 57 mm, a podwójne plot 40 mm na podwójne plot 25 mm. Uważam, że pomimo spadku wagi salwy burtowej, okręt ten wcale nie jest słabszy ogniowo od swego poprzednika. Szczególnie zabójcze dla OP wroga mogą być szybkostrzelne działa 57 mm. Dodatkowo zwiększono zapas bomb głębinowych nowszego i skuteczniejszego modelu.
Nieporównywalne w stosunku do starszego projektu jest wyposażenie radionawigacyjne i kierowania ogniem. Rzadkością jest obecność na – niewielkim przecież okręcie – dalocelownika, który – choć dedykowany głównie dla zwalczania celów powietrznych – może również kierować ogniem do celów nawodnych. Stosunkowo bogaty zestaw radiotechniczny predestynuję jednostkę do pełnienia roli wysuniętych, pływających posterunków „wczesnego ostrzegania”
Przemodelowano także zestaw reflektorów, oraz powiększono zestaw środków ratunkowych (tratwy). W związku z zainstalowaniem radaru, częściowo przebudowany został maszt. Już wysoka sylwetka stała się jeszcze wyższa, ale okręt ten nie ma się przed nikim chować, to przeciwnik będzie się starał przed nim ukryć. Jednocześnie niezbyt duża masa wysoko umieszczonych elementów nie wpływa niekorzystnie na stateczność.
Wzrósł również zasięg pływania, co dla patrolowca operującego na rozległych akwenach Pacyfiku jest nie do przecenienia. Na uwagę zasługuje wysoka dzielność morska Sokotry, jest to jednak niezbędne w świetle przeznaczenia tej jednostki.
Wszystkie okręty tego typu będą stacjonować na przejętych niedawno Karolinach, stanowiąc na tym bardzo rozległym obszarze „oczy i uszy” miejscowego dowództwa floty.

 Link do obrazka: http://www.imagebam.com/image/0f387f50854974

Sokotra, Poland Patrol boat laid down 1939

Displacement:
            499 t light; 526 t standard; 750 t normal; 930 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (236,94 ft / 232,94 ft) x 27,89 ft x (9,19 / 10,66 ft)
            (72,22 m / 71,00 m) x 8,50 m  x (2,80 / 3,25 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1939 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      2 - 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 800 per gun
              Dual purpose guns in deck mount, 1939 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      Weight of broadside 45 lbs / 20 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 5,246 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 20 reloads - 4,439 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Conning towers: Forward 0,98" / 25 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 5 074 shp / 3 785 Kw = 22,00 kts
            Range 13 100nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 404 tons

Complement:
            71 - 93

Cost:
            £0,247 million / $0,987 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 31 tons, 4,1%
               - Guns: 18 tons, 2,3%
               - Weapons: 13 tons, 1,8%
            Armour: 2 tons, 0,3%
               - Armament: 0 tons, 0,0%
               - Conning Tower: 2 tons, 0,2%
            Machinery: 137 tons, 18,3%
            Hull, fittings & equipment: 319 tons, 42,6%
            Fuel, ammunition & stores: 251 tons, 33,5%
            Miscellaneous weights: 10 tons, 1,3%
               - Hull below water: 6 tons
               - On freeboard deck: 4 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 888 lbs / 856 Kg = 53,5 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,34
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 10,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,14
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,79

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,470
            Length to Beam Ratio: 8,35 : 1
            'Natural speed' for length: 17,82 kts
            Power going to wave formation at top speed: 60 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Forward deck:       30,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Aft deck:    30,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  8,53 ft / 2,60 m,  8,53 ft / 2,60 m
               - Average freeboard:                      12,60 ft / 3,84 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 69,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 142,8%
            Waterplane Area: 4 269 Square feet or 397 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 220%
            Structure weight / hull surface area: 39 lbs/sq ft or 193 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,84
                        - Longitudinal: 4,71
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x DC-P-4
1 x SP-2
1 x SA-2
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1

Sokotra (1939)
Gwadelupa (1939)
Tahiti (1939)