Dziś projekt autorstwa kolegi H_Babbocka. Słówko wyjaśnienia skąd kaliber 420 mm. Otóż, w trakcie opracowywania w roku 1913 koncepcji ciężkiego monitora typu Finland (odnośny post ukaże się niebawem), kaliber 283 mm uznano za zbyt skromny, a zakup za granicą nowoczesnych dział o większym kalibrze okazał się w tym czasie niemożliwy (Wielka Wojna za pasem!). Wobec tego, Admiralicja w porozumieniu z zakładami Bofors zdecydowała się na opracowanie własnego działa wielkiego kalibru. Uznano, że logiczna będzie wielokrotność stosowanych już kalibrów 105 i 210, czyli 420 mm. Zamontowane na Vikingu działa są zmodernizowaną wersją tej właśnie konstrukcji. Tyle tytułem wstępu, czas oddać głos Autorowi.
Na początku lat 30-tych było wiadomo, że pancerniki typu Sverige pilnie wymagają zastąpienia nowymi okrętami. Konsorcjum firm zbrojeniowych postanowiło przygotować projekt okrętu, który mógłby zainteresować władze Unii Nordyckiej. Podobnie jak przy okrętach Sverige (patrz post z dnia 15.01.2019) założono, że okręt musi mieć zdolność równorzędnej walki z pancernikami potencjalnych wrogów, ale jednocześnie musi być jak najtańszy. Właśnie ekstremalnie mała wyporność (a więc i cena okrętu) w stosunku do limitów z traktatu waszyngtońskiego, miała zapewnić projektowi zwycięstwo w ewentualnym przyszłym przetargu na nowe pancerniki.
Ze względu na przewidywane ograniczenia w infrastrukturze portowej, długość okrętu ograniczono do 200 m. Ograniczono także zanurzenie okrętu do 7,75 m. To wyraźnie mniej niż okręty zagraniczne (np. Littorio 9,6 m, Dunkerque 9,63 m, Scharnhorst 8,23 m), ale więcej niż Sverige (max 6,43 m).
W sumie próba konstrukcji pancernika, o porównywalnej do konkurentów zagranicznych sile, z dodatkowymi ograniczeniami, była wyzwaniem. Dodatkowym problemem był brak doświadczenia, dlatego projekt powstał we współpracy z włoskimi konstruktorami.
1. Początkowo planowano kaliber 381 mm, ale po otrzymaniu informacji, że zakłady Bofors mogą na czas zmodernizować działo 420 mm wz.1915, dokonano zmiany. W rezultacie okręt ma imponujące działa 420 mm. Należy jednak pamiętać, że ciężar salwy okrętu odpowiada mniej więcej 8x381, więc dobrej średniej ówczesnych pancerników.
2. Pancerz (300 mm burta i 150 pokład) minimalnie ustępuje np. KGV czy North Carolina. Schemat opancerzenia (w podwojonej skali) jest na załączonym przekroju okrętu. Program ma ograniczenia, więc z raportu wynika opancerzenie jak na lewym schemacie. W rzeczywistości opancerzenie jest jak na prawym przekroju: pancerz burtowy poniżej linii wody stopniowo cienieje z 300 mm do 100 mm, ale sięga niżej (3,2 m poniżej klw) co zapewnia dobre zabezpieczenie przed pociskami nurkującymi. W rezultacie łączna wysokość pancerza burtowego to nie 5,3 m tylko 6,4 m. Górny pokład ma zabezpieczenie tylko przeciwodłamkowe. Nie skorzystano ze skomplikowanego i drogiego systemu Pugliese. Strefa biernej obrony podwodnej ma 4,72 m. To niewiele (choć KGV miał tylko nieco ponad 4 m), ale więcej się nie udało wycisnąć. Grodzie mają podaną w raporcie wysokość 10,82 m. W rzeczywistości rozkłada się to na dwie części: pionową (od dna okrętu) wysokości 6,1 m i poziomą zamykającą system od góry szerokości 4,72 m.
3. Artyleria plot jest całkiem przyzwoita (np. pierwotnie North Carolina miała 16x28+12wkm, a S&G 16x37+8x20). Pomysł, żeby zastąpić wkm przez nkm (tutaj 20mm Madsen) pochodził od włoskich inżynierów.
Reszta okrętu to oszczędności, które pozwoliły zmieścić się w małej wyporności.
4. Napęd ma zaledwie 88,5 tys KM (inne nowoczesne pancerniki miały ponad 100 tys KM). Ale dzięki mniejszej wyporności, prędkość jest 27 w, czyli tylko nieznacznie mniej niż np. pancerniki amerykańskie (28 w, 27,5 w), KGV (28w) czy projektowany sowiecki okręt (28 w).
5. Mały zasięg 3000 Mm.
6. Oszczędny układ dwu wieżowy, skracający długość cytadeli pancernej.
7. Niski (czyli lżejszy) kadłub dający dzielność morską jedynie na pograniczu „poor sea boat”.
8. W ogóle zrezygnowano z artylerii średniej.
9. Artyleria uniwersalna 105 mm jest w lekkich stanowiskach z maskami.
Dodatkowo załączono porównanie sylwetek okrętu na tle wybranych jednostek zagranicznych.
Wobec okrętu mam mieszane wrażenia. Z jednej strony okręt jest niezbyt szybki. Nie jest też to rekompensowane silniejszym opancerzeniem. Ponadto bardzo mały zasięg ogranicza uniwersalność okrętu. Z drugiej strony w konkretnych warunkach Bałtyku okręt jest śmiertelnym zagrożeniem dla pancerników typu Gangut. Także pancerniki kieszonkowe, a nawet okręty typu Scharnhorst (i to nawet działając w parze) muszą się go obawiać. Czyli mimo małych rozmiarów okręt realizuje cele floty nordyckiej.
Jeśli chodzi o wygląd okrętu, to sporo się namęczyłem nad zbalansowaniem sylwetki, ale nie jestem w 100% usatysfakcjonowany.
Okręt jest dopiero projektem zaprezentowanym Admiralicji (dlatego jeszcze nie nosi żadnej bandery). Jakie zmiany i modyfikacje, albo zamiast tego w ogóle odmienną koncepcję pancernika, przyjmie Admiralicja, okaże się w przyszłości.
H_Babbock
Viking, Nordic Union Battleship laid down 1935
Displacement:
26 015 t
light; 27 911 t standard; 28 626 t normal; 29 197 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(666,50 ft / 656,00 ft ) x 96,00 ft x (25,00 / 25,42 ft )
(203,15 m / 199,95 m ) x 29,26 m x (7,62 / 7,75 m )
Armament:
6 - 16,54" / 420 mm 45,0 cal guns -
2 279,82lbs / 1 034,11kg shells, 140 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1935 Model
2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
20 - 4,13" / 105 mm 41,0 cal guns - 34,04lbs /
15,44kg shells, 600 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1935 Model
10 x Twin mounts on sides, evenly spread
16 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,14lbs / 0,97kg
shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
8
raised mounts
10 - 0,79" / 20,0 mm 60,0 cal guns - 0,26lbs /
0,12kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1934 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
6 x Single mounts on sides, forward deck aft
6
double raised mounts
Weight of broadside 14 397 lbs / 6 530 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height
(avg)
Ends: Unarmoured
Upper: 0,98" / 25 mm 269,00
ft / 81,99
m 8,00 ft / 2,44 m
Main Belt covers 84% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 360,89 ft / 110,00 m 35,50 ft / 10,82 m
Beam between
torpedo bulkheads 65,00 ft
/ 19,81 m
- Gun armour: Face (max) Other
gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
2nd: 2,95" / 75 mm - -
- Armoured deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
5,91" / 150 mm
- Conning towers: Forward
13,78" / 350 mm ,
Aft 5,91" / 150 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4
shafts, 88 568 shp / 66 071 Kw = 27,00 kts
Range 3 000nm
at 14,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 286 tons
Complement:
1 099 -
1 430
Cost:
£13,240 million /
$52,960 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 824
tons, 9,9%
- Guns: 2 824 tons, 9,9%
Armour: 10 198
tons, 35,6%
- Belts: 3 448 tons, 12,0%
- Torpedo bulkhead: 933 tons, 3,3%
- Armament: 1 566 tons, 5,5%
- Armour Deck: 3 854 tons, 13,5%
- Conning Towers: 397 tons, 1,4%
Machinery:
2 516 tons, 8,8%
Fuel, ammunition
& stores: 2 611 tons, 9,1%
Miscellaneous
weights: 80 tons, 0,3%
- On freeboard deck: 80 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
Stability (Unstable
if below 1.00): 1,06
Metacentric height 5,2 ft / 1,6 m
Roll period: 17,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50
%): 78 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,72
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,00
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,636 / 0,638
Length to Beam
Ratio: 6,83 : 1
'Natural speed' for
length: 25,61 kts
Power going to wave
formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability
= 0, Max steadiness = 100): 78
Bow angle (Positive
= bow angles forward): 19,51 degrees
Stern overhang: 2,00 ft / 0,61 m
Freeboard (% =
length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,50%, 24,00 ft / 7,32 m , 18,50 ft / 5,64 m
- Forward deck: 30,00%, 18,50 ft / 5,64 m , 18,50 ft / 5,64 m
- Aft deck: 24,70%, 18,50 ft / 5,64 m , 18,50 ft / 5,64 m
- Quarter deck: 19,80%, 18,50 ft / 5,64 m , 19,00 ft / 5,79 m
- Average freeboard: 19,11 ft / 5,82 m
Ship tends to be
wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull
below water (magazines/engines, low = better): 107,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 152,8%
Waterplane Area: 47 642 Square feet
or 4 426
Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 102%
Structure weight /
hull surface area: 185 lbs/sq ft or 904 Kg/sq metre
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,26
-
Overall: 1,00
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform