środa, 7 lutego 2024

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T33 1937-1938 (24 jednostki)

Niderlandzkie kutry torpedowe typu T33 1937-1938 (24 jednostki) 

Czwarta generacja niderlandzkich kutrów torpedowych. Od swoich poprzedników są większe, szybsze i silniej uzbrojone. Jako pierwsze kutry torpedowe niderlandzkiej MW, posiadają na uzbrojeniu coś więcej, niż broń maszynowa. Charakteryzują się także większym zasięgiem i dużo lepszą dzielnością morską.
Po dwanaście jednostek budują stocznie Burgerhout's Machinefabriek en Scheepswerf w Rotterdamie i Willemsoord Werf w Den Helder.
W miarę wprowadzania do służby kutrów typu T33, nastąpią sukcesywne przesunięcia w ordre de bataille niderlandzkiej floty. Wszystkie kutry tego typu zostaną przydzielone do Dowództwa Obszaru Metropolii, dwanaście kutrów typów T5 i osiem T17 zostanie przeniesionych z tegoż Dowództwa do Dowództwa Obszaru Indii Wschodnich, a trzy kutry typu T1 z Indii Wschodnich do Zachodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
O sporym, jak na kuter torpedowy wydłużeniu.
Napęd
Trzy silniki diesla DAF po 900 KM każdy.
Zastosowano do prędkości współczynnik zwiększający 1,52, wyliczony na podstawie licznych realnych jednostek tej klasy.
Uzbrojenie
Kutry zostały uzbrojone w:
1xIx25/64 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
-  2xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIxwt 533 mm.
Inne
Na okręcikach zainstalowano dwie radiostacje krótkiego zasięgu oraz radionamiernik.

T33, Netherlands motor torpedo boat laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)

Displacement:
            53 t light; 55 t standard; 61 t normal; 67 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (105,08 ft / 102,53 ft) x 16,40 ft x (4,27 / 4,44 ft)
            (32,03 m / 31,25 m) x 5,00 m  x (1,30 / 1,35 m)

Armament:
      1 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal gun - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1931 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
      2 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 000 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              2 x Single mount on sides, forward deck aft
      Weight of broadside 1 lbs / 0 kg
      Main Torpedoes
      2 - 21,0" / 533 mm, 22,90 ft / 6,98 m torpedoes - 1,540 t each, 3,081 t total
            In 2 sets of deck mounted carriage/fixed tubes

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 3 shafts, 2 700 shp / 2 014 Kw = 39,86 kts
            Range 350nm at 20,00 kts
            Bunker normal = 7 tons, at max displacement = 12 tons

Complement:
            10 - 14

Cost:
            £0,037 million / $0,147 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 6,6%
               - Guns: 0 tons, 0,4%
               - Weapons: 4 tons, 6,3%
            Machinery: 34 tons, 55,3%
            Hull, fittings & equipment: 15 tons, 24,8%
            Fuel, ammunition & stores: 8 tons, 13,3%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0 

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              5 lbs / 2 Kg = 11,0 x 1,0 " / 25 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,31
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 41 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,33

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,312
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 12,54 kts
            Power going to wave formation at top speed: 81 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 100
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,70 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  6,89 ft / 2,10 m
               - Forward deck:       24,00%,  6,89 ft / 2,10 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Aft deck:                44,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Quarter deck:        12,00%,  6,56 ft / 2,00 m,  6,56 ft / 2,00 m
               - Average freeboard:                      6,72 ft / 2,05 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 180,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 119,4%
            Waterplane Area: 1 027 Square feet or 95 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 41%
            Structure weight / hull surface area: 9 lbs/sq ft or 42 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,27
                        - Longitudinal: 3,16
                        - Overall: 0,34
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Caution: Lacks seaworthiness - very limited seakeeping ability

T33 - T44 (1937)
T45 - T56 (1938)