wtorek, 4 listopada 2025

Budowa kolumbijskich kutrów desantowych typu BD-1 1937-1938 (12 jednostek)

Budowa kolumbijskich kutrów desantowych typu BD-1 1937-1938 (12 jednostek)

Po utworzeniu Dowództwa Piechoty Morskiej (CCM), zaistniała potrzeba zapewnienia tej formacji odpowiedniego taboru pływającego. Pierwszym krokiem na tej drodze, była przebudowa transportowca Rimac na okręt desantowy (patrz post z 29.10.2025). Następnym, jest budowa prezentowanych tu kutrów desantowych.
Są to jednostki przeznaczone przede wszystkim do wyrzucenia na nieprzyjacielski, nieurządzony brzeg pierwszego rzutu desantu. Rzut ten może się składać z kilku fal; w pierwszej uczestniczą wszystkie, będące lokalnie do dyspozycji kutry, a w następnych te, które są nadal sprawne, po użyciu w poprzedniej fali. Jeżeli po wyładowaniu całego pierwszego rzutu jeszcze coś zdolnego do działań zostanie, może być użyte w dalszych etapach operacji desantowej. Załadunek kutrów może być realizowany we własnym porcie lub przystani, jeżeli ich odległość morska od miejsca desantu nie przekracza 150 Mm. W przeciwnym wypadku, załadunek odbywa się na morzu z transportowców lub dużych okrętów desantowych (np. General de San Martin).
Zdolność przewozowa kutrów typu BD-1 to:
- do 51 żołnierzy z pełnym wyposażeniem, lub
- do 9,2 t ładunku.
Na ładunek może składać się uzbrojenie (moździerze do 81 mm; artyleria małokalibrowa do 37 mm i lekka 75 mm z lekkimi ciągnikami gąsienicowymi), pojazdy (lekkie czołgi o masie 5,6 lub 7,0 t; tankietki o masie 2,7 t; samochody pancerne o masie 4,3 lub 6,7 t; terenowe samochody półciężarowe), amunicja, sprzęt saperski i kwatermistrzowski oraz zaopatrzenie (żywność, woda pitna, paliwo w beczkach, medykamenty). Możliwe są różne kombinacje, np. 38 żołnierzy i do 5,4 t ładunku.
Wszystkie kutry buduje stocznia Astillero Naval No.2 w Guayaquil. Komplet dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla małych jednostek desantowych.
Napęd
Silnik diesla GM/JSFM o mocy 90 KM.
Do prędkości maksymalnej, ze względu na niekorzystny kształt dziobu, zastosowano współczynnik zmniejszający -1,232.
Uzbrojenie
Zamontowano:
- 1xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Inne
Kuter wyposażono w radiostację krótkofalową bliskiego zasięgu. 

BD-1, Great Colombia landing craft laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)

Displacement:
            9 t light; 9 t standard; 19 t normal; 20 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (50,58 ft / 46,59 ft) x 12,50 ft x (3,02 / 3,05 ft)
            (15,42 m / 14,20 m) x 3,81 m  x (0,92 / 0,93 m)

Armament:
      1 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal gun - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1921 Model
              1 x Single mount on sides, aft deck aft
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 1 shaft, 90 shp / 67 Kw = 8,64 kts
            Range 430nm at 7,00 kts
            Bunker normal = 0,6 tons, at max displacement = 1 tons

Complement:
            2 - 4

Cost:
            £0,006 million / $0,023 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 0 tons, 0,5%
               - Guns: 0 tons, 0,5%
            Machinery: 3 tons, 12,9%
            Hull, fittings & equipment: 7 tons, 35,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 tons, 4,3%
            Miscellaneous weights: 9 tons, 47,2%
               - Hull below water: 8 tons
               - On freeboard deck: 1 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 lbs / 3 Kg = 87,7 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,49
            Metacentric height 0,4 ft / 0,1 m
            Roll period: 7,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 68 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,80

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,388 / 0,390
            Length to Beam Ratio: 3,73 : 1
            'Natural speed' for length: 7,88 kts
            Power going to wave formation at top speed: 70 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 85
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 41,60 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  4,49 ft / 1,37 m,  3,51 ft / 1,07 m
               - Forward deck:       27,00%,  3,51 ft / 1,07 m,  3,51 ft / 1,07 m
               - Aft deck:                27,00%,  3,51 ft / 1,07 m,  3,51 ft / 1,07 m
               - Quarter deck:        31,00%,  3,51 ft / 1,07 m,  3,51 ft / 1,07 m
               - Average freeboard:                      3,57 ft / 1,09 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 91,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 60,8%
            Waterplane Area: 364 Square feet or 34 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 133%
            Structure weight / hull surface area: 13 lbs/sq ft or 65 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,84
                        - Longitudinal: 6,00
                        - Overall: 1,02
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Cramped accommodation and workspace room
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

BD-1 - BD-6 (1937)
BD-7 - BD-12 (1938)