Modernizacja
kanonierki typu Uruguay 1938 (1 szt.)
Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. Poniżej, opracowana
przez niego legenda.
Mały krążownik torpedowy (a właściwie
kanonierka torpedowa) Uruguay był
przez cały okres swego istnienia flagowcem maleńkiej floty urugwajskiej. W
połowie lat 30-tych charakterystyki okrętu były już tak skromne, że
postanowiono wyasygnować środki finansowe na jego znaczącą modernizację. Plany
przebudowy okrętu opracowała włoska stocznia CNR w Trieście, ta sama, która
zbudowała wtedy dla Urugwaju motorowe patrolowce typu Paysandu. W celu przeprowadzenia modernizacji, Uruguay przypłynął 17.08.1936 r. do Triestu i po dwu miesiącach (12.10.1936 r, po wpłaceniu I transzy należności)
rozpoczęły się roboty stoczniowe. Modernizacja zakończyła się 18.02.1938 r.
W czasie DWS kanonierka
stała się naocznym świadkiem bitwy u ujścia La Platy, zakończonej samobójczą
śmiercią niemieckiego okrętu pancernego Admiral
Graf Spee. Uruguay pozostał w
służbie czynnej do 31.12.1954 r., po czym został sprzedany na złom i pocięty do
połowy 1956 roku.
Oto opis przebudowy.
Kadłub
Przebudowano taranowy dziób okrętu
oraz zastąpiono stałe nadburcia na śródokręciu relingami. Z uwagi na instalację
trzeciego wału napędowego, zmieniono lokalizację trzonu i płetwy sterowej.
Napęd
Wymieniono istniejące kotły węglowe na
olejowe typu Yarrow, zlokalizowane po dwa w dwu kotłowniach. Przeprowadzono
kapitalny remont istniejących maszyn parowych potrójnego rozprężania. Dodatkowo
zainstalowano, umieszczone w pojedynczej maszynowni, dwa silniki diesla typu
Germania po 500 KM. Silniki te pracują na wspólny, nowo zabudowany, centralny
wał śrubowy. Prędkość marszową/ekonomiczną osiągano wyłącznie na dieslach,
maszyny parowe były uruchamiane dla prędkości wyższych.
Uzbrojenie
Zmodernizowano istniejące działa artylerii
głównej, zwiększając elewację maksymalną stanowisk z 20o do 33o
oraz przystosowaną je do strzelania włoską amunicją OTO M.1926. Zamontowano
trzecie stanowisko, wykorzystując jedno z rezerwowych dział z arsenału.
Całkowicie wymieniono artylerię małokalibrową oraz usunięto wyrzutnie
torpedowe. Po modernizacji uzbrojenie składa się z:
- 3xIx120 mm/45 Krupp/Škoda QF
M.1893/1937, przy elewacji maksymalnej 33o donośność maksymalna
pociskiem HE 22,00 kg wynosi 15500 m, a pociskiem AP 23,15 kg 14750 m;
- 4xIx76.2 mm/40 Ansaldo M.1917, przy
elewacji 42o donośność maksymalna pociskiem HE 6,50 kg wynosi 10000
m, a przy elewacji maksymalnej 75o maksymalna donośność pionowa
pociskiem AA 6,00 kg wynosi 5550 m;
- 4xIIx8,0 mm/97 Breda M.1937,
maksymalna donośność pozioma 5200 m, skuteczna donośność pionowa 850 m.
Zainstalowano nowy system kierowania
ogniem, składający się z dalocelownika optycznego o bazie 4,1 m i dalmierza
optycznego o bazie 2,3 m.
Opancerzenie
Pozostawiono istniejące opancerzenie poziome oraz zabudowano nowy burtowy pas pancerny o grubości 38 mm.
Inne
Istniejące kominy kotłowni
pozostawiono w dotychczasowej lokalizacji. Zabudowano na nich kapy oraz
usztywniono je tak, aby można było usunąć odciągi linowe. Zamontowano nowy komin
dla spalin z silników diesla. Przebudowano maszty i nadbudówki. Zainstalowano
nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.
Na skutek modernizacji:
- moc napędu wzrosła z 5700 do 7600
KM;
- prędkość maksymalna zwiększyła się z
23,00 w. do 24,75 w (z zastosowaniem współczynnika 1,13);
- zasięg wzrósł z 3000 do 5300 Mm przy
12 w.
Koszt modernizacji wyniósł ok. 38%
wartości identycznego okrętu nowego.
Zwracam uwagę na bardzo dobre – jak na
okręt tej wielkości – właściwości morskie.
Uruguay, Uruguay gunboat laid down 1908, launched 1910, completed 1910,
modernized 1938 (engine 1909/1937)
Displacement:
1 123 t light;
1 188 t standard; 1 400 t normal; 1 569 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(279,52 ft / 274,93 ft)
x 30,84 ft x (11,15 / 12,19 ft)
(85,20 m / 83,80 m) x
9,40 m x (3,40 / 3,71 m)
Armament:
3 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 51,04lbs / 23,15kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in deck mounts, Model
1893/1937
3 x Single mounts on centreline, evenly
spread
4 - 2,99" / 76,0 mm
40,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1917 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
8 - 0,31" / 8,0 mm 98,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1937 Model
2 x Twin mounts on sides amidships
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
Weight of broadside 182 lbs
/ 83 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 1,5" / 38 mm 203,74 ft / 62,10 m 10,17
ft / 3,10 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 114% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 0,98" / 25 mm -
-
2nd: 0,59" / 15 mm -
-
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
0,67" / 17 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
plus diesel motors,
Direct drive, 3 shafts,
6 600/1 000 ihp / 4 924/746 Kw = 24,75 kts
Range 5 300nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 381 tons
Complement:
113 - 148
Cost:
£0,041 million / $0,164
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 37 tons, 2,7%
- Guns: 37 tons, 2,7%
Armour: 231 tons, 16,5%
- Belts: 169 tons, 12,1%
- Armament: 9 tons, 0,6%
- Armour Deck: 53 tons, 3,8%
Machinery: 419 tons,
29,9%
Hull, fittings &
equipment: 435 tons, 31,1%
Fuel, ammunition &
stores: 277 tons, 19,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 649 lbs / 748 Kg = 31,3 x 4,7 " /
120 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,39
Metacentric height 1,5
ft / 0,5 m
Roll period: 10,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,43
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak, raised quarterdeck ,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,518 / 0,531
Length to Beam Ratio:
8,91 : 1
'Natural speed' for
length: 16,58 kts
Power going to wave
formation at top speed: 57 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 9,60 degrees
Stern overhang: 1,64 ft
/ 0,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 17,39 ft /
5,30 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Forward deck: 24,00%, 15,42 ft / 4,70
m, 15,42 ft / 4,70 m
- Aft deck: 35,00%, 7,55 ft / 2,30 m, 7,55 ft / 2,30 m
- Quarter deck: 26,00%, 11,48 ft /
3,50 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 11,84 ft / 3,61 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 106,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 104,1%
Waterplane Area:
5 743 Square feet or 534 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 120%
Structure weight / hull
surface area: 45 lbs/sq ft or 220 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,24
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily