sobota, 20 czerwca 2020

Modernizacja kanonierki typu Uruguay 1938 (1 szt.)

Modernizacja kanonierki typu Uruguay 1938 (1 szt.)

Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. Poniżej, opracowana przez niego legenda.

Mały krążownik torpedowy (a właściwie kanonierka torpedowa) Uruguay był przez cały okres swego istnienia flagowcem maleńkiej floty urugwajskiej. W połowie lat 30-tych charakterystyki okrętu były już tak skromne, że postanowiono wyasygnować środki finansowe na jego znaczącą modernizację. Plany przebudowy okrętu opracowała włoska stocznia CNR w Trieście, ta sama, która zbudowała wtedy dla Urugwaju motorowe patrolowce typu Paysandu. W celu przeprowadzenia modernizacji, Uruguay przypłynął 17.08.1936 r. do Triestu i po dwu miesiącach (12.10.1936 r, po wpłaceniu I transzy należności) rozpoczęły się roboty stoczniowe. Modernizacja zakończyła się 18.02.1938 r.

W czasie DWS kanonierka stała się naocznym świadkiem bitwy u ujścia La Platy, zakończonej samobójczą śmiercią niemieckiego okrętu pancernego Admiral Graf Spee. Uruguay pozostał w służbie czynnej do 31.12.1954 r., po czym został sprzedany na złom i pocięty do połowy 1956 roku.

Oto opis przebudowy.

Kadłub

Przebudowano taranowy dziób okrętu oraz zastąpiono stałe nadburcia na śródokręciu relingami. Z uwagi na instalację trzeciego wału napędowego, zmieniono lokalizację trzonu i płetwy sterowej.

Napęd

Wymieniono istniejące kotły węglowe na olejowe typu Yarrow, zlokalizowane po dwa w dwu kotłowniach. Przeprowadzono kapitalny remont istniejących maszyn parowych potrójnego rozprężania. Dodatkowo zainstalowano, umieszczone w pojedynczej maszynowni, dwa silniki diesla typu Germania po 500 KM. Silniki te pracują na wspólny, nowo zabudowany, centralny wał śrubowy. Prędkość marszową/ekonomiczną osiągano wyłącznie na dieslach, maszyny parowe były uruchamiane dla prędkości wyższych.

Uzbrojenie

Zmodernizowano istniejące działa artylerii głównej, zwiększając elewację maksymalną stanowisk z 20o do 33o oraz przystosowaną je do strzelania włoską amunicją OTO M.1926. Zamontowano trzecie stanowisko, wykorzystując jedno z rezerwowych dział z arsenału. Całkowicie wymieniono artylerię małokalibrową oraz usunięto wyrzutnie torpedowe. Po modernizacji uzbrojenie składa się z:

- 3xIx120 mm/45 Krupp/Škoda QF M.1893/1937, przy elewacji maksymalnej 33o donośność maksymalna pociskiem HE 22,00 kg wynosi 15500 m, a pociskiem AP 23,15 kg 14750 m;

- 4xIx76.2 mm/40 Ansaldo M.1917, przy elewacji 42o donośność maksymalna pociskiem HE 6,50 kg wynosi 10000 m, a przy elewacji maksymalnej 75o maksymalna donośność pionowa pociskiem AA 6,00 kg wynosi 5550 m;

- 4xIIx8,0 mm/97 Breda M.1937, maksymalna donośność pozioma 5200 m, skuteczna donośność pionowa 850 m.

Zainstalowano nowy system kierowania ogniem, składający się z dalocelownika optycznego o bazie 4,1 m i dalmierza optycznego o bazie 2,3 m.

Opancerzenie

Pozostawiono istniejące opancerzenie poziome oraz zabudowano nowy burtowy pas pancerny o grubości 38 mm.

Inne

Istniejące kominy kotłowni pozostawiono w dotychczasowej lokalizacji. Zabudowano na nich kapy oraz usztywniono je tak, aby można było usunąć odciągi linowe. Zamontowano nowy komin dla spalin z silników diesla. Przebudowano maszty i nadbudówki. Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.

Na skutek modernizacji:

- moc napędu wzrosła z 5700 do 7600 KM;

- prędkość maksymalna zwiększyła się z 23,00 w. do 24,75 w (z zastosowaniem współczynnika 1,13);

- zasięg wzrósł z 3000 do 5300 Mm przy 12 w.

Koszt modernizacji wyniósł ok. 38% wartości identycznego okrętu nowego.

Zwracam uwagę na bardzo dobre – jak na okręt tej wielkości – właściwości morskie.

Uruguay, Uruguay gunboat laid down 1908, launched 1910, completed 1910, modernized 1938 (engine 1909/1937)

 Displacement:

            1 123 t light; 1 188 t standard; 1 400 t normal; 1 569 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (279,52 ft / 274,93 ft) x 30,84 ft x (11,15 / 12,19 ft)

            (85,20 m / 83,80 m) x 9,40 m  x (3,40 / 3,71 m)

 Armament:

      3 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 51,04lbs / 23,15kg shells, 250 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, Model 1893/1937

              3 x Single mounts on centreline, evenly spread

      4 - 2,99" / 76,0 mm 40,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1917 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

      8 - 0,31" / 8,0 mm 98,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1937 Model

              2 x Twin mounts on sides amidships

              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts

      Weight of broadside 182 lbs / 83 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   1,5" / 38 mm 203,74 ft / 62,10 m     10,17 ft / 3,10 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 114% of normal length

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,98" / 25 mm       -                                  -

            2nd:     0,59" / 15 mm       -                                  -

    - Armoured deck - single deck:

            For and Aft decks: 0,67" / 17 mm

Machinery:

            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,  plus diesel motors,

            Direct drive, 3 shafts, 6 600/1 000 ihp / 4 924/746 Kw = 24,75 kts

            Range 5 300nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 381 tons

Complement:

            113 - 148

 Cost:

            £0,041 million / $0,164 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 37 tons, 2,7%

               - Guns: 37 tons, 2,7%

            Armour: 231 tons, 16,5%

               - Belts: 169 tons, 12,1%

               - Armament: 9 tons, 0,6%

               - Armour Deck: 53 tons, 3,8%

            Machinery: 419 tons, 29,9%

            Hull, fittings & equipment: 435 tons, 31,1%

            Fuel, ammunition & stores: 277 tons, 19,8%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              1 649 lbs / 748 Kg = 31,3 x 4,7 " / 120 mm shells or 0,5 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,39

            Metacentric height 1,5 ft / 0,5 m

            Roll period: 10,5 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,43

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak, raised quarterdeck ,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,518 / 0,531

            Length to Beam Ratio: 8,91 : 1

            'Natural speed' for length: 16,58 kts

            Power going to wave formation at top speed: 57 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,60 degrees

            Stern overhang: 1,64 ft / 0,50 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            15,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  15,42 ft / 4,70 m

               - Forward deck:       24,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  15,42 ft / 4,70 m

               - Aft deck:    35,00%,  7,55 ft / 2,30 m,  7,55 ft / 2,30 m

               - Quarter deck:        26,00%,  11,48 ft / 3,50 m,  12,14 ft / 3,70 m

               - Average freeboard:                      11,84 ft / 3,61 m

            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 106,3%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 104,1%

            Waterplane Area: 5 743 Square feet or 534 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 120%

            Structure weight / hull surface area: 45 lbs/sq ft or 220 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,92

                        - Longitudinal: 2,24

                        - Overall: 1,01

            Adequate machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily