Budowa kolumbijskich kutrów torpedowych typu BT-13 1937-1938 (9 jednostek)
Czwarta generacja kolumbijskich kutrów
torpedowych. Od poprzednich dwóch, różni się głównie nowocześniejszymi
kształtami kadłuba, ułatwiającymi wejście w ślizg, a co za tym idzie, uzyskanie
większej prędkości maksymalnej. Znacznie większy jest również stosunek mocy
napędu do wyporności. Mimo wzrostu wyporności, uzbrojenie pozostało bez zmian,
poprawił się natomiast zasięg.
Sześć kutrów buduje stocznia Astillero
Naval No.2 w Guayaquil, a trzy stocznia Astillero Baranquilla. Wszystkie
dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O
niewielkim wydłużeniu, z redanem.
Napęd
Trzy silniki benzynowe GM/JSFM o mocy 1200 KM
każdy.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, wyliczony na
bazie realnych jednostek, współczynnik zwiększający 1,494.
Uzbrojenie
Na kutrze zamontowano:
- 1xIIx12,7/90
mm Browning/FNA M1921,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIx7,62
mm/80 Browning/FNA M1919, przy
elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 1000 m;
- 2xIxwt533
mm.
Inne
Okręt wyposażono w dwie radiostacje.
BT-13, Great Colombia motor torpedo boat laid down 1937, launched 1937, completed 1937 (engine 1937)
Displacement:
40 t light; 41 t
standard; 47 t normal; 53 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(81,32 ft / 78,84 ft) x
17,52 ft x (4,00 / 4,22 ft)
(24,79 m / 24,03 m) x
5,34 m x (1,22 / 1,29 m)
Armament:
2 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 1 000 per gun
Machine guns in deck mount, 1921 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
Weight of broadside 0 lbs /
0 kg
Main Torpedoes
2 - 21,0" / 533 mm,
18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,252 t each, 2,504 t total
In 2 sets of deck
mounted carriage/fixed tubes
Machinery:
Petrol Internal
combustion motors,
Geared drive, 3 shafts,
3 600 shp / 2 686 Kw = 41,44 kts
Range 280nm at 22,00
kts
Bunker normal = 7 tons,
at max displacement = 12 tons
Caution: Delicate, lightweight machinery
Complement:
8 - 11
Cost:
£0,030 million / $0,119
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 4 tons, 7,4%
- Guns: 0 tons, 0,6%
- Weapons: 3 tons, 6,9%
Machinery: 28 tons,
59,1%
Hull, fittings &
equipment: 8 tons, 17,5%
Fuel, ammunition &
stores: 8 tons, 16,0%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1,4 lbs / 0,7 Kg = 21,3 x 0,5 " / 13 mm
shells or 0,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,80
Metacentric height 0,9
ft / 0,3 m
Roll period: 7,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 15 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,05
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,300 / 0,316
Length to Beam Ratio:
4,50 : 1
'Natural speed' for
length: 11,46 kts
Power going to wave
formation at top speed: 89 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 100
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 19,50 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 24,00%, 7,02 ft /
2,14 m, 6,50 ft / 1,98 m
- Forward deck: 26,00%, 6,50 ft / 1,98
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Aft deck: 36,00%, 6,00 ft / 1,83 m, 6,00 ft / 1,83 m
- Quarter deck: 14,00%, 6,00 ft / 1,83
m, 6,00 ft / 1,83 m
- Average freeboard: 6,24 ft / 1,90 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 193,1%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 113,1%
Waterplane Area: 844
Square feet or 78 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 24%
Structure weight / hull
surface area: 7 lbs/sq ft or 32 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,17
-
Longitudinal: 2,75
- Overall:
0,22
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has quick, lively
roll, not a steady gun platform
Caution: Lacks
seaworthiness - very limited seakeeping ability
BT-13 - BT-18 (1937)
BT-19 - BT-21 (1938)
