wtorek, 14 października 2014

Ścigacz okrętów podwodnych typu Śmiały



Ścigacz okrętów podwodnych typu Śmiały 1919-1920 (6 szt.)

Następne okręty, których budowa rozpoczęła się jeszcze w czasie Wojny. Prezentowane ścigacze okrętów podwodnych są jednymi z pierwszych na świecie jednostek tej klasy. Nie uwzględniając typów, dla których zwalczanie okrętów podwodnych było tylko jednym z wielu i może nie najważniejszym zadaniem, to wcześniejszy był chyba tylko francuski typ C  z roku 1917. Nasz okręcik posiada bardzo silne – jak na jego wielkość – uzbrojenie przeciwpodwodne tzw. ASW i przyzwoite uzbrojenie artyleryjskie.  Estetów (sam jestem takim zboczeńcem :)) może oburzać nieproporcjonalnie wysoka sylwetka, ale uważam, że w tym przypadku zdecydowanie ważniejsze są właściwości morskie niż „uroda”. Nazwa typu „ścigacz” jest może trochę na wyrost przy ich prędkości, ale z uwagi na konotacje międzynarodowe pozostawiłem ją bez zmian. Okręt przeznaczony jest do działań na Bałtyku, do walki z okrętami podwodnymi na oceanach konieczne będą większe jednostki (są planowane!). 



and Submarine chaser laid down 1919

Displacement:
            257 t light; 265 t standard; 296 t normal; 321 t full load

Dimensions: Length overall / water x beam x draught
            160,03 ft / 157,48 ft x 19,69 ft x 7,87 ft (normal load)
            48,78 m / 48,00 m x 6,00 m  x 2,40 m

Armament:
      1 - 2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910 Model
              Quick firing gun in deck mount  on centreline forward
      2 - 1,57" / 40,0 mm guns (1x2 guns), 2,05lbs / 0,93kg shells, 1919 Model
              Anti-aircraft guns in deck mount  on centreline amidships, all raised guns -
              superfiring
      2 - 0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
              Machine guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts -
              superfiring
            Weight of broadside 18 lbs / 8 kg
            Shells per gun, main battery: 200

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 3 051 shp / 2 276 Kw = 22,00 kts
            Range 3 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 56 tons

Complement:
            35 - 46

Cost:
            £0,057 million / $0,226 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 0,7%
            Machinery: 108 tons, 36,6%
            Hull, fittings & equipment: 141 tons, 47,5%
            Fuel, ammunition & stores: 39 tons, 13,2%
            Miscellaneous weights: 6 tons, 2,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              284 lbs / 129 Kg = 22,1 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,43

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak
              and transom stern
            Block coefficient: 0,425
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 14,74 kts
            Power going to wave formation at top speed: 69 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = measuring location as a percentage of overall length):
               - Stem:                    16,08 ft / 4,90 m
               - Forecastle (15%): 15,09 ft / 4,60 m
               - Mid (40%):            15,09 ft / 4,60 m (7,87 ft / 2,40 m aft of break)
               - Quarterdeck (0%):            7,87 ft / 2,40 m
               - Stern:                    7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:          10,82 ft / 3,30 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 126,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 109,6%
            Waterplane Area: 2 014 Square feet or 187 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 124%
            Structure weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 139 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,80
                        - Longitudinal: 10,68
                        - Overall: 1,04
            Hull space for machinery, storage, compartmentation is cramped
            Room for accommodation and workspaces is adequate
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

1xDCR (9)
2xDCT (20)

Śmiały (1919)
Zuchwały (1919)
Odważny (1919)
Dzielny (1920)
Bitny (1920)
Waleczny (1920)