Ścigacz okrętów podwodnych typu Śmiały 1919-1920 (6 szt.)
Następne
okręty, których budowa rozpoczęła się jeszcze w czasie Wojny. Prezentowane
ścigacze okrętów podwodnych są jednymi z pierwszych na świecie jednostek tej
klasy. Nie uwzględniając typów, dla których zwalczanie okrętów podwodnych było
tylko jednym z wielu i może nie najważniejszym zadaniem, to wcześniejszy był
chyba tylko francuski typ C z roku 1917. Nasz okręcik posiada bardzo silne
– jak na jego wielkość – uzbrojenie przeciwpodwodne tzw. ASW i przyzwoite
uzbrojenie artyleryjskie. Estetów (sam
jestem takim zboczeńcem :))
może oburzać nieproporcjonalnie wysoka sylwetka, ale uważam, że w tym przypadku
zdecydowanie ważniejsze są właściwości morskie niż „uroda”. Nazwa typu „ścigacz”
jest może trochę na wyrost przy ich prędkości, ale z uwagi na konotacje międzynarodowe
pozostawiłem ją bez zmian. Okręt przeznaczony jest do działań na Bałtyku, do
walki z okrętami podwodnymi na oceanach konieczne będą większe jednostki (są
planowane!).
and Submarine chaser laid down 1919
Displacement:
257 t
light; 265 t standard; 296 t normal; 321 t full load
Dimensions: Length overall / water x beam x draught
160,03
ft / 157,48 ft x 19,69 ft x 7,87 ft (normal load)
48,78 m
/ 48,00 m x 6,00 m x 2,40 m
Armament:
1 -
2,95" / 75,0 mm guns in single mounts, 14,11lbs / 6,40kg shells, 1910
Model
Quick firing gun in deck mount on centreline forward
2 -
1,57" / 40,0 mm guns (1x2 guns), 2,05lbs / 0,93kg shells, 1919 Model
Anti-aircraft guns in deck mount on centreline amidships, all raised guns -
superfiring
superfiring
2 -
0,51" / 13,0 mm guns in single mounts, 0,09lbs / 0,04kg shells, 1918 Model
Machine guns in deck mounts on side, all amidships, all raised mounts -
superfiring
superfiring
Weight
of broadside 18 lbs / 8 kg
Shells
per gun, main battery: 200
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 3 051 shp / 2 276 Kw = 22,00 kts
Range
3 000nm at 12,00 kts
Bunker
at max displacement = 56 tons
Complement:
35 - 46
Cost:
£0,057
million / $0,226 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament:
2 tons, 0,7%
Machinery:
108 tons, 36,6%
Hull,
fittings & equipment: 141 tons, 47,5%
Fuel,
ammunition & stores: 39 tons, 13,2%
Miscellaneous
weights: 6 tons, 2,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
284 lbs / 129 Kg = 22,1 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,10
Metacentric
height 0,5 ft / 0,2 m
Roll
period: 11,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,13
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,43
Hull form characteristics:
Hull has
rise forward of midbreak
and transom stern
Block
coefficient: 0,425
Length
to Beam Ratio: 8,00 : 1
'Natural
speed' for length: 14,74 kts
Power
going to wave formation at top speed: 69 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 9,00 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = measuring location as a percentage of overall length):
- Stem: 16,08
ft / 4,90 m
- Forecastle (15%): 15,09 ft / 4,60 m
- Mid (40%): 15,09
ft / 4,60 m (7,87 ft / 2,40 m aft of break)
- Quarterdeck (0%): 7,87 ft / 2,40 m
- Stern: 7,87
ft / 2,40 m
- Average freeboard: 10,82 ft / 3,30 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 126,7%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 109,6%
Waterplane
Area: 2 014 Square feet or 187 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 124%
Structure
weight / hull surface area: 28 lbs/sq ft or 139 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,80
-
Longitudinal: 10,68
-
Overall: 1,04
Hull
space for machinery, storage, compartmentation is cramped
Room for
accommodation and workspaces is adequate
Ship has
slow, easy roll, a good, steady gun platform
Good
seaboat, rides out heavy weather easily
1xDCR (9)
2xDCT (20)
Śmiały (1919)
Zuchwały (1919)
Odważny (1919)
Dzielny (1920)
Bitny (1920)
Waleczny (1920)