niedziela, 10 września 2017

Krążownik lotniczy typu Wilno 1942-1943 (4 szt.)



Krążownik lotniczy typu Wilno 1942-1943 (4 szt.)

W naprawdę ciężkich bólach rodził się ten projekt, ale w końcu się narodził. Nie będę teraz zaśmiecał opisu szczegółową analizą związanych z tym okrętem problemów, zainteresowanym przedstawię je w części dyskusyjnej tego posta.
Wilno jest pierwszym w naszej flocie okrętem tej podklasy (przyjąłem dla niej kod CAC). Nie będę się tu rozwodził nad samym sensem budowy jednostki tego rodzaju, temat był dość wyczerpująco „wałkowany” w poście z 02.05.2017.
Ogólnie, przeznaczeniem okrętu jest eskortowanie ważnych konwojów (a nawet pojedynczych statków „specjalnej troski”); w tej roli jednostka ta niejako „załatwia” zadania obrony plot, pop i osłony „przeciwrajderowej” (do krążownika ciężkiego włącznie). To ostatnie zadanie realizowane winno być przede wszystkim za pomocą lotnictwa pokładowego (ataki torpedowo-bombowe jeszcze przed uzyskaniem bezpośredniego kontaktu z napastnikiem); walka artyleryjska jest tu traktowana, jako rozwiązanie ostateczne. W „wolnych chwilach” Wilno może wykonywać inne zadania, np. ataki lotniczo-artyleryjskie na słabiej bronione bazy npla.
Jak zapewne pamiętacie, okręt ten jest zbudowany na bazie projektu krążownika ciężkiego typu Giżycko (CA-14 1937). Podkreślam tu ten fakt, ponieważ porównując sylwetki Giżycka i Wilna, niełatwo byłoby się tego domyślić. Uważny obserwator zauważy identyczność kadłuba (ale tylko od dziobu do śródokręcia), wieży ”A” artylerii głównej, pomostu, dziobowej pary stanowisk artylerii średniej oraz usytuowania (nie wysokości!) kominów. Reszta jest nieporównywalna. Główne różnice to: zamiana wieży „B” artylerii głównej z 2- na 3-działową, relokacja rufowej pary stanowisk artylerii średniej w miejsce zlikwidowanych wt, dodatkowe stanowisko 105 mm, podwyższenie kominów (uwaga! pokład lotniczy, nie zadymiać!) no i prawie całkowita przebudowa rufowej części okrętu.
Jeśli chodzi o parametry morskie, to obniżeniu o 0,5 w uległa prędkość maksymalna, jest to spowodowane niezbyt korzystnymi kształtami kadłuba ponad linią wodną (hangar) i wynikającymi z tego zwiększonymi oporami powietrza aerodynamicznymi (a także hydrodynamicznymi przy wysokiej fali).
Zdecydowałem się na opancerzenie hangaru; jest ono dość symboliczne, ale przed odłamkami i pociskami mniejszych kalibrów jednak chroni. Byłoby głupio, gdyby np. odłamek bliskiego (a więc niecelnego) wybuchu ciężkiego pocisku poprzez nieopancerzoną burtę trafił w pełny zbiornik paliwa samolotu, lub podwieszoną torpedę/bombę. Pancerz ten zdefiniowałem w raporcie, jako „upper”, nie jest to zbyt precyzyjne, ale lepiej się nie dało.
Kilka słów o samolocie pokładowym (dość dokładnie był opisany we wspomnianym wyżej poście z maja br.). Może on spełniać aż cztery funkcje: myśliwca bez uzbrojenia torpedowo-bombowego (wtedy prędkość maksymalna rośnie do 528 km/h), samolotu rozpoznawczego/patrolowego z mieszanym ładunkiem bomb klasycznych i bg, bombowca z ładunkiem bomb klasycznych 750 kg i samolotu torpedowego z torpedą lotniczą 457 mm. Wszystkie powyższe możliwości wynikają z zastosowania stosunkowo mocnej jednostki napędowej; jednak zgodnie z zasadą „coś za coś” odbija się to niekorzystnie na zasięgu (duże jednostkowe zużycie paliwa). Zapas paliwa lotniczego na okręcie pozwala na wykonanie ok. 170 samolotolotów, przy pełnym zasięgu. Przy standardowej służbie patrolowej daje to ok. 40-dniową autonomiczność okrętu w tym zakresie. W przypadku prowadzenia intensywniejszych akcji bojowych, okres ten ulegnie pewnemu skróceniu, lecz nie mniej niż do ok. 30 dni.
Prezentowany okręt jest pierwszym, na którym zainstalowano  najnowsze systemy kierowania ogniem. Są to w zasadzie dotychczas używane dalocelowniki, jednakże sprzężone z radarem. Rozwiązanie takie - prócz uniezależnienia dokładności celowania od warunków pogodowych - zwiększa precyzję pomiarów, szczególnie w przypadku większych dystansów walki.
Uwaga 1. Różnice w rozmieszczeniu wodnosamolotów pomiędzy rzutem, a bokorysem są zamierzone.
Uwaga 2. Z powodu błędu „pierworodnego” w rysunku Giżycka, nie dało się teraz usunąć wszystkich 1-pikselowych przesunięć; część z nich zlikwidowałem, a pozostałe „zamaskowałem” tak, aby były mało widoczne. Proszę o wyrozumiałość.
 


Wilno, Poland Aircraft cruiser laid down 1942

Displacement:
            12 802 t light; 13 413 t standard; 14 975 t normal; 16 224 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (672,82 ft / 667,81 ft) x 72,18 ft x (23,95 / 25,31 ft)
            (205,08 m / 203,55 m) x 22,00 m  x (7,30 / 7,72 m)

Armament:
      6 - 7,99" / 203 mm 50,0 cal guns - 262,50lbs / 119,07kg shells, 180 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1920 Model
              2 x 3-gun mounts on centreline, forward evenly spread
                        1 raised mount
      10 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 550 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
              1 x Twin mount on centreline, forward deck aft
                        1 raised mount
      12 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 2 250 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides amidships
                        2 raised mounts
              2 x Quad mounts on centreline, evenly spread
                        2 double raised mounts
      12 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 4 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck aft
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 4 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 1 791 lbs / 814 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   4,92" / 125 mm           521,65 ft / 159,00 m   9,84 ft / 3,00 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 1,97" / 50 mm 206,69 ft / 63,00 m     22,64 ft / 6,90 m
              Main Belt covers 120% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 521,65 ft / 159,00 m   16,08 ft / 4,90 m
            Beam between torpedo bulkheads 65,62 ft / 20,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   4,92" / 125 mm           2,95" / 75 mm             4,92" / 125 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 2,95" / 75 mm

   - Conning towers: Forward 4,92" / 125 mm, Aft 2,95" / 75 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 99 728 shp / 74 397 Kw = 33,00 kts
            Range 11 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 811 tons

Complement:
            676 - 879

Cost:
            £6,523 million / $26,092 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 612 tons, 4,1%
               - Guns: 612 tons, 4,1%
            Armour: 4 119 tons, 27,5%
               - Belts: 1 459 tons, 9,7%
               - Torpedo bulkhead: 611 tons, 4,1%
               - Armament: 350 tons, 2,3%
               - Armour Deck: 1 597 tons, 10,7%
               - Conning Towers: 103 tons, 0,7%
            Machinery: 2 605 tons, 17,4%
            Hull, fittings & equipment: 5 081 tons, 33,9%
            Fuel, ammunition & stores: 2 173 tons, 14,5%
            Miscellaneous weights: 385 tons, 2,6%
               - Hull below water: 297 tons
               - Hull above water: 13 tons
               - On freeboard deck: 75 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              26 932 lbs / 12 216 Kg = 62,8 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,16
            Metacentric height 4,0 ft / 1,2 m
            Roll period: 15,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,36
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,37

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,454 / 0,465
            Length to Beam Ratio: 9,25 : 1
            'Natural speed' for length: 29,85 kts
            Power going to wave formation at top speed: 54 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 51
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 10,30 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  27,56 ft / 8,40 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       47,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:    31,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Quarter deck:        2,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Average freeboard:                      24,08 ft / 7,34 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 80,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 216,3%
            Waterplane Area: 32 046 Square feet or 2 977 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 128%
            Structure weight / hull surface area: 120 lbs/sq ft or 584 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,94
                        - Longitudinal: 1,68
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

2 x catapult
13 x LWS-34HMTBf(k)

Sensors:
1 x RDC-M-6R
2 x RDC-P-4R
2 x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-1

Wilno (1942)
Mińsk (1942)
Kowno (1943)
Mohylew (1943)