Modernizacja lekkiego krążownika typu Emden 1937 (1 szt.)
Przypadek
sprawił, że po jednym lekkim krążowniku, pojawia się na blogu następny, dość do
niego podobny. Pikanterii sytuacji dodaje fakt, że okręty te należą do
potencjalnie wrogich flot i starcie pomiędzy nimi jest prawdopodobne. Na
porównanie tych okrętów pozwolę sobie na końcu części opisowej, na razie
zajmijmy się właściwym „bohaterem” tego
posta.
Pomysłodawcą
tematu jest kolega Stonk.
Ogólną
intencją przyświecającą decyzji o modernizacji, była unifikacja, tego –
zbudowanego jeszcze wg standardów IWS – krążownika z nowszymi, typów Köningsberg, Leipzig i Nürnberg. Modernizacja
rozpoczęła się w grudniu 1935, a zakończyła w lipcu 1937 roku. W ramach
modernizacji wykonano następujące główne prace:
-
wydłużenie pokładu dziobowego (przesunięcie w stronę rufy uskoku tego pokładu);
- całkowita
wymiana napędu, na układ wzorowany na krążownikach typu Köningsberg (jednakże bez silników diesla);
- całkowita
wymiana uzbrojenia (wg standardu krążowników typu Nürnberg);
- całkowita
wymiana wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem;
-
optymalizacja opancerzenia (zwiększenie grubości części pokładu pancernego i
zmiany długości i usytuowania burtowego pasa pancernego);
-
przebudowa nadbudówek, kominów, masztów itp.
Koszt
modernizacji wyniósł ok. 46,5% wartości identycznego okrętu nowego.
Poniżej, krótki
opis głównych elementów okrętu po modernizacji.
Kadłub
Przedłużono
o ok. 11 m w stronę rufy uskok pokładu dziobowego oraz „wygospodarowano” w
kadłubie wnęki dla dziobowych wyrzutni torpedowych.
Napęd
Zainstalowano
w dwu kotłowniach 6 zasilanych olejem opałowym kotłów typu Marine oraz w dwu
maszynowniach 2 zespoły turbin produkcji Blohm &
Voss, po 32500 KM każdy. Pozostawiono dwa wały śrubowe. Prędkość raportową
zwiększono o wyliczony współczynnik 1,01.
Uzbrojenie
Zamontowano następujące uzbrojenie:
-
2xIIIx149/60 SK C/25, przy maksymalnej elewacji 40o donośność wynosi
25700 m, przebijalność pancerza poziomego na dystansie 11200 m 20 mm;
-
2xIIx88/76 SK C/32, przy elewacji 45o donośność wynosi 17200 m, a
przy 80o 12400 m;
-
4xIIx37/83 SK C/30, przy elewacji 45o donośność wynosi 8500 m, a
przy 85o 6800 m;
-
4xIx20/65 C/30, przy elewacji 45o donośność wynosi 4900 m, a przy 85o
3700 m;
-
wt 4xIIx500 G/7.
Opancerzenie
Zwiększono
grubość poziomego odcinka pokładu pancernego z 20 do 40 mm. Przebudowano
burtowy pas pancerny 50 mm tak, aby obejmował obszar pomiędzy skrajnymi
barbetami dział 149 mm.
Teraz
obiecane porównanie z krążownikiem Puck
z poprzedniego posta. Emden jest dużo
większy (5280 v 4177 ts), znacznie lepiej opancerzony (90/40 v 40/20), ale wolniejszy
(32,1 v 33,3). Artyleria główna i plot są porównywalne, jednak Emden posiada działa DP, których Puckowi brak. Zasięgu nie porównuję,
ponieważ dla okrętów tych założono odmienne obszary operacyjne. Ogólnie, Emden jest okrętem wyraźnie silniejszym,
jednakże biorąc pod uwagę relację siły do wyporności, przewaga Emdena staje się problematyczna.
Link
do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/014b858c6fb1f9334aa254a819b780d0.html
Emden, Germany light cruiser laid down 1921, launched 1925, completed
1925, modernised 1937 (engine 1936)
Displacement:
5 082 t light;
5 280 t standard; 6 242 t normal; 7 011 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(506,16 ft / 493,77 ft)
x 46,92 ft x (19,03 / 20,78 ft)
(154,28 m / 150,50 m) x
14,30 m x (5,80 / 6,33 m)
Armament:
6 - 5,87" / 149 mm 60,0
cal guns - 100,31lbs / 45,50kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1929 Model
2 x Triple mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 3,46" / 88,0 mm
76,0 cal guns - 19,84lbs / 9,00kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
2 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts
8 - 1,46" / 37,0 mm
83,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 200 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1934 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 - 0,79" / 20,0 mm
65,0 cal guns - 0,29lbs / 0,13kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 688 lbs
/ 312 kg
Main Torpedoes
8 - 19,7" / 500 mm,
29,79 ft / 7,02 m torpedoes - 1,672 t each, 13,377 t total
In 4 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 1,97" / 50 mm 344,49 ft / 105,00 m 8,86 ft
/ 2,70 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 107% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 1,18" / 30 mm 0,79" / 20 mm 1,18"
/ 30 mm
2nd: 0,79" / 20 mm - 0,79" / 20 mm
- Protected deck - single deck:
For and Aft decks:
1,57" / 40 mm
- Conning towers: Forward
3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
65 000 shp / 48 490 Kw = 32,01 kts
Range 7 900nm at
17,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 731 tons
Complement:
350 - 456
Cost:
£0,630 million / $2,530
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 273 tons,
4,4%
- Guns: 246 tons, 3,9%
- Weapons: 27 tons, 0,4%
Armour: 717 tons, 11,5%
- Belts: 243 tons, 3,9%
- Armament: 46 tons, 0,7%
- Armour Deck: 385 tons, 6,2%
- Conning Towers: 43 tons, 0,7%
Machinery: 1 824
tons, 29,2%
Hull, fittings &
equipment: 2 255 tons, 36,1%
Fuel, ammunition &
stores: 1 160 tons, 18,6%
Miscellaneous weights:
13 tons, 0,2%
- On freeboard deck: 13 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 111 lbs / 2 772 Kg = 60,5 x 5,9
" / 149 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,08
Metacentric height 1,9
ft / 0,6 m
Roll period: 14,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,17
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block coefficient (normal/deep):
0,496 / 0,510
Length to Beam Ratio:
10,52 : 1
'Natural speed' for
length: 22,22 kts
Power going to wave
formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 16,90 degrees
Stern overhang: 4,92 ft
/ 1,50 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 24,61 ft /
7,50 m, 21,65 ft / 6,60 m
- Forward deck: 42,00%, 21,65 ft / 6,60
m, 21,00 ft / 6,40 m
- Aft deck: 28,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Quarter deck: 12,00%, 13,12 ft /
4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Average freeboard: 18,32 ft / 5,58 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 109,8%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 143,5%
Waterplane Area:
15 373 Square feet or 1 428 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 117%
Structure weight / hull
surface area: 83 lbs/sq ft or 407 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,05
- Overall:
1,01
Adequate machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform