piątek, 24 stycznia 2020

Modernizacja lekkiego krążownika typu Emden 1937 (1 szt.)


Modernizacja lekkiego krążownika typu Emden 1937 (1 szt.)

Przypadek sprawił, że po jednym lekkim krążowniku, pojawia się na blogu następny, dość do niego podobny. Pikanterii sytuacji dodaje fakt, że okręty te należą do potencjalnie wrogich flot i starcie pomiędzy nimi jest prawdopodobne. Na porównanie tych okrętów pozwolę sobie na końcu części opisowej, na razie zajmijmy się właściwym  „bohaterem” tego posta.
Pomysłodawcą tematu jest kolega Stonk.
Ogólną intencją przyświecającą decyzji o modernizacji, była unifikacja, tego – zbudowanego jeszcze wg standardów IWS – krążownika z nowszymi, typów Köningsberg, Leipzig i Nürnberg. Modernizacja rozpoczęła się w grudniu 1935, a zakończyła w lipcu 1937 roku. W ramach modernizacji wykonano następujące główne prace:
- wydłużenie pokładu dziobowego (przesunięcie w stronę rufy uskoku tego pokładu);
- całkowita wymiana napędu, na układ wzorowany na krążownikach typu Köningsberg (jednakże bez silników diesla);
- całkowita wymiana uzbrojenia (wg standardu krążowników typu Nürnberg);
- całkowita wymiana wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem;
- optymalizacja opancerzenia (zwiększenie grubości części pokładu pancernego i zmiany długości i usytuowania burtowego pasa pancernego);
- przebudowa nadbudówek, kominów, masztów itp.
Koszt modernizacji wyniósł ok. 46,5% wartości identycznego okrętu nowego.
Poniżej, krótki opis głównych elementów okrętu po modernizacji.
Kadłub
Przedłużono o ok. 11 m w stronę rufy uskok pokładu dziobowego oraz „wygospodarowano” w kadłubie wnęki dla dziobowych wyrzutni torpedowych.
Napęd
Zainstalowano w dwu kotłowniach 6 zasilanych olejem opałowym kotłów typu Marine oraz w dwu maszynowniach 2 zespoły turbin produkcji Blohm & Voss, po 32500 KM każdy. Pozostawiono dwa wały śrubowe. Prędkość raportową zwiększono o wyliczony współczynnik 1,01.
Uzbrojenie
Zamontowano następujące uzbrojenie:
- 2xIIIx149/60 SK C/25, przy maksymalnej elewacji 40o donośność wynosi 25700 m, przebijalność pancerza poziomego na dystansie 11200 m 20 mm;
- 2xIIx88/76 SK C/32, przy elewacji 45o donośność wynosi 17200 m, a przy 80o 12400 m;
- 4xIIx37/83 SK C/30, przy elewacji 45o donośność wynosi 8500 m, a przy 85o 6800 m;
- 4xIx20/65 C/30, przy elewacji 45o donośność wynosi 4900 m, a przy 85o 3700 m;
- wt 4xIIx500 G/7.
Opancerzenie
Zwiększono grubość poziomego odcinka pokładu pancernego z 20 do 40 mm. Przebudowano burtowy pas pancerny 50 mm tak, aby obejmował obszar pomiędzy skrajnymi barbetami dział 149 mm.
Teraz obiecane porównanie z krążownikiem Puck z poprzedniego posta. Emden jest dużo większy (5280 v 4177 ts), znacznie lepiej opancerzony (90/40 v 40/20), ale wolniejszy (32,1 v 33,3). Artyleria główna i plot są porównywalne, jednak Emden posiada działa DP, których Puckowi brak. Zasięgu nie porównuję, ponieważ dla okrętów tych założono odmienne obszary operacyjne. Ogólnie, Emden jest okrętem wyraźnie silniejszym, jednakże biorąc pod uwagę relację siły do wyporności, przewaga Emdena staje się problematyczna.




Emden, Germany light cruiser laid down 1921, launched 1925, completed 1925, modernised 1937 (engine 1936)

Displacement:
            5 082 t light; 5 280 t standard; 6 242 t normal; 7 011 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (506,16 ft / 493,77 ft) x 46,92 ft x (19,03 / 20,78 ft)
            (154,28 m / 150,50 m) x 14,30 m  x (5,80 / 6,33 m)

Armament:
      6 - 5,87" / 149 mm 60,0 cal guns - 100,31lbs / 45,50kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1929 Model
              2 x Triple mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 3,46" / 88,0 mm 76,0 cal guns - 19,84lbs / 9,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts
      8 - 1,46" / 37,0 mm 83,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1934 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
      4 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,29lbs / 0,13kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 688 lbs / 312 kg
      Main Torpedoes
      8 - 19,7" / 500 mm, 29,79 ft / 7,02 m torpedoes - 1,672 t each, 13,377 t total
            In 4 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   1,97" / 50 mm 344,49 ft / 105,00 m   8,86 ft / 2,70 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 107% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   1,18" / 30 mm 0,79" / 20 mm             1,18" / 30 mm
            2nd:     0,79" / 20 mm       -                            0,79" / 20 mm

   - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,57" / 40 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 1,97" / 50 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 65 000 shp / 48 490 Kw = 32,01 kts
            Range 7 900nm at 17,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 731 tons

Complement:
            350 - 456

Cost:
            £0,630 million / $2,530 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 273 tons, 4,4%
               - Guns: 246 tons, 3,9%
               - Weapons: 27 tons, 0,4%
            Armour: 717 tons, 11,5%
               - Belts: 243 tons, 3,9%
               - Armament: 46 tons, 0,7%
               - Armour Deck: 385 tons, 6,2%
               - Conning Towers: 43 tons, 0,7%
            Machinery: 1 824 tons, 29,2%
            Hull, fittings & equipment: 2 255 tons, 36,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 160 tons, 18,6%
            Miscellaneous weights: 13 tons, 0,2%
               - On freeboard deck: 13 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 111 lbs / 2 772 Kg = 60,5 x 5,9 " / 149 mm shells or 0,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,08
            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
            Roll period: 14,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,47
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,17

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,496 / 0,510
            Length to Beam Ratio: 10,52 : 1
            'Natural speed' for length: 22,22 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,90 degrees
            Stern overhang: 4,92 ft / 1,50 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  24,61 ft / 7,50 m,  21,65 ft / 6,60 m
               - Forward deck:       42,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Aft deck:    28,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        12,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Average freeboard:                      18,32 ft / 5,58 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 109,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 143,5%
            Waterplane Area: 15 373 Square feet or 1 428 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 117%
            Structure weight / hull surface area: 83 lbs/sq ft or 407 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,93
                        - Longitudinal: 2,05
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform