Eskortowiec typu Kobra 1943-1944 (12 szt.)
Duży,
oceaniczny eskortowiec, mający stanowić prostszy i tańszy odpowiednik
niszczycieli eskortowych. W założeniu, budowa tych jednostek ma zwolnić większe
i nowsze niszczyciele eskortowe od zadań typowo konwojowych i przesunąć je do
eskortowania dużych okrętów bojowych (pancerniki i lotniskowce). W efekcie ma
to częściowo zaradzić niewielkiemu już, ale jeszcze widocznemu deficytowi
niszczycieli.
Prezentowany
eskortowiec jest przeznaczony głównie do zwalczania OP wroga, a także obrony
plot ważnych konwojów. Charakteryzuje się m.in. bardzo dobrymi – jak na okręt
tej wielkości – właściwościami morskimi oraz dużym zasięgiem.
Drugi
już raz w ostatnim czasie zlokalizowałem maszt główny za kominem. Głównym tego
powodem było to, że odwrotne położenie tych elementów (przesunięta w stronę
rufy maszynownia) praktycznie uniemożliwiłoby montaż dziobowego stanowiska 57
mm. Sądzę jednak, że sylwetka okrętu nie straciła przez to na urodzie, a może
nawet zyskała nieco na zwartości.
Ubocznym
zadaniem jednostek tego typu jest „zbieranie” rozbitków z zatopionych statków i
okrętów konwoju, stąd „ponadetatowa” liczba środków ratunkowych i dodatkowa
przestrzeń mieszkalna w kadłubie. Kobra
jest w stanie przyjąć do 30 rozbitków w warunkach „komfortowych” i 2-3 razy
tyle w ledwie znośnych.
W
brytyjskiej flocie okręty tego typu zostałyby prawdopodobnie sklasyfikowane jako
fregaty, ja jednak pozostanę przy swoim własnym nazewnictwie.
Nominalna
przynależność tych okrętów będzie dość zmienna i uzależniona od potrzeb;
przyjmuje się, że będą działać głównie w obszarach operacyjnych 3, 4 i 5.Floty.
Kobra, Poland Escort ship laid down 1943
Displacement:
697
t light; 759 t standard; 1 048 t normal; 1 280 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(265,71
ft / 262,47 ft) x 31,50 ft x (10,83 / 12,38 ft)
(80,99
m / 80,00 m) x 9,60 m x (3,30 / 3,77 m)
Armament:
3
- 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1939 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
4
- 2,24" / 57,0 mm 65,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1
raised mount
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
Weight of broadside 122 lbs / 56 kg
Main DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 10,088 t total
in
Depth charge throwers
2nd DC/AS Mortars
2
- 451,95 lbs / 205,00 kg Depth Charges + 48 reloads - 10,088 t total
in
Stern depth charge raks
1
– 74,07 lbs / 30,00 kg Depth Charges + 112 reloads – 3,360 t total
in
Hedgehog style A/S mortars
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Direct
drive, 2 shafts, 6 577 shp / 4 906 Kw = 22,50 kts
Range
13 000nm at 13,00 kts
Bunker
at max displacement = 521 tons
Complement:
91
- 119
Cost:
£0,420
million / $1,679 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
72 tons, 6,9%
- Guns: 44 tons, 4,2%
- Weapons: 28 tons, 2,6%
Armour:
0 tons, 0,0%
- Armament: 0 tons, 0,0%
Machinery:
170 tons, 16,2%
Hull,
fittings & equipment: 428 tons, 40,8%
Fuel,
ammunition & stores: 352 tons, 33,5%
Miscellaneous
weights: 27 tons, 2,6%
- Hull below water: 18 tons
- On freeboard deck: 5 tons
- Above deck: 4 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
2 304 lbs / 1 045 Kg = 56,1 x 4,1
" / 105 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,33
Metacentric
height 1,5 ft / 0,4 m
Roll
period: 10,9 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
- Recoil effect
(Restricted arc if above 1.00): 0,26
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,69
Hull form characteristics:
Hull
has rise forward of midbreak,
a normal bow and small transom stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,410 / 0,438
Length
to Beam Ratio: 8,33 : 1
'Natural
speed' for length: 17,66 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 9,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 19,36 ft /
5,90 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Forward deck: 27,00%, 17,06 ft / 5,20
m, 17,06 ft / 5,20 m
- Aft deck: 37,00%, 8,86 ft / 2,70 m, 8,86 ft / 2,70 m
- Quarter deck: 18,00%, 8,86 ft / 2,70
m, 8,86 ft / 2,70 m
- Average freeboard: 12,71 ft / 3,88 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 72,2%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 135,0%
Waterplane
Area: 5 236 Square feet or 486 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 202%
Structure
weight / hull surface area: 47 lbs/sq ft or 230 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,86
-
Longitudinal: 3,58
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
2 x DC-P-4
1 x SP-2
1 x SA-3
1 x RN-1
1 x RN-2
1 x RNWC-1
1 x RWN-PM-2
Kobra (1943)
Mamba (1943)
Grzechotnik (1943)
Efa (1943)
Żararaka (1943)
Mokasyn (1943)
Groźnica (1943)
Habu (1943)
Massasauga (1944)
Trwożnica (1944)
Gałęźnica (1944)
Daboja (1944)