Niderlandzki zbiornikowiec floty typu Krakatau 1929 (1 jednostka)
W związku z rosnącą w niderlandzkiej
flocie liczbą okrętów bojowych, zdolnych do operowania w znacznej odległości od
baz, zaistniał problem zaopatrzenia ich w paliwo. Rozwiązaniem ma być
prezentowany dziś zbiornikowiec floty. W czasie pokoju, okręt będzie wraz z
cywilnymi tankowcami uzupełniał zapasy paliw w bazach zamorskich. Podczas wojny –
dzięki znacznej prędkości marszowej – będzie mógł towarzyszyć zespołom okrętów,
celem zaopatrywania ich w paliwo. Oczywiście, towarzyszenie to kończy się w
momencie wejścia zespołu w strefę działań bojowych; tankowiec jest wtedy
detaszowany do umówionego miejsca, aby móc uzupełnić paliwo powracającym z
akcji okrętom. Nie ma takich ograniczeń w przypadku towarzyszenia konwojom, okręt jest wtedy po prostu składnikiem konwoju.
Jednostka przewozi w 18 zbiornikach
łącznie do 5780 t paliw płynnych (olej opałowy i napędowy, benzyny itp.). Krakatau może tankować okręty zarówno na
postoju, jak i w marszu; to ostatnie tylko przy pozwalających na to warunkach
pogodowych. W marszu można tankować jednocześnie dwa okręty, a na postoju
teoretycznie do ośmiu, praktycznie do czterech.
Okręt został zbudowany w stoczni Amsterdamsche
Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. W momencie wejścia do służby jest
największym okrętem niderlandzkiej MW.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla tankowców tego okresu. Dla
uniknięcia nieporozumień; poniesiona na śródokręciu burta to tylko wysokie
nadburcie, wolna burta na forward i aft decku ma stałą wysokość.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor po 3900
KM. Mogą być zasilane zarówno ze zbiorników własnych okrętu, jak i
transportowych.
Uzbrojenie
Na jednostce zamontowano:
- 2xIx120/50
Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność
pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19100 m, a przy elewacji maksymalnej 75o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 2xIx75/60
Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 10600 m;
- 6xIx13,2/78
FN P1919.
Centralnych przyrządów kierowania
ogniem brak.
Inne
Okręt wyposażono w pięć radiostacji o
zróżnicowanym zasięgu.
Krakatau, Netherlands fleet tanker laid down 1927, launched 1928,
completed 1929 (engine 1928)
Displacement:
8 294 t light;
8 508 t standard; 9 824 t normal; 10 877 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(490,60 ft / 479,66 ft)
x 56,43 ft x (21,00 / 22,85 ft)
(149,53 m / 146,20 m) x
17,20 m x (6,40 / 6,96 m)
Armament:
2 - 4,72" / 120 mm 50,0
cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1925 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
2 - 2,95" / 75,0 mm
60,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 450 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1926 Model
2 x Single mounts on centreline, evenly
spread
2 raised
mounts
6 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Single mounts on sides, aft deck aft
4 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 double
raised mounts
Weight of broadside 135 lbs
/ 61 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm - -
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
7 800 shp / 5 819 Kw = 16,68 kts
Range 12 000nm at
14,00 kts
Bunker normal =
1 316 tons, at max displacement = 2 369 tons
Complement:
493 - 641
Cost:
£1,208 million / $4,834
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 30 tons, 0,3%
- Guns: 30 tons, 0,3%
Armour: 5 tons, 0,0%
- Armament: 5 tons, 0,0%
Machinery: 243 tons,
2,5%
Hull, fittings &
equipment: 2 216 tons, 22,6%
Fuel, ammunition &
stores: 1 530 tons, 15,6%
Miscellaneous weights:
5 800 tons, 59,0%
- Hull below water: 3 530 tons
- Hull above water: 2 250 tons
- On freeboard deck: 20 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
13 614 lbs / 6 175 Kg = 258,2 x 4,7
" / 120 mm shells or 1,9 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,43
Metacentric height 3,9
ft / 1,2 m
Roll period: 11,9
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,70
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,605 / 0,616
Length to Beam Ratio:
8,50 : 1
'Natural speed' for
length: 21,90 kts
Power going to wave
formation at top speed: 33 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,90 degrees
Stern overhang: 5,91 ft
/ 1,80 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Forward deck: 34,00%, 12,14 ft / 3,70
m, 12,14 ft / 3,70 m
- Aft deck: 32,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 18,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Average freeboard: 14,94 ft / 4,55 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 73,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 93,3%
Waterplane Area:
19 889 Square feet or 1 848 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 154%
Structure weight / hull
surface area: 74 lbs/sq ft or 361 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,01
-
Longitudinal: 1,09
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather