piątek, 7 kwietnia 2023

Niderlandzki zbiornikowiec floty typu Krakatau 1929 (1 jednostka)

Niderlandzki zbiornikowiec floty typu Krakatau 1929 (1 jednostka)

W związku z rosnącą w niderlandzkiej flocie liczbą okrętów bojowych, zdolnych do operowania w znacznej odległości od baz, zaistniał problem zaopatrzenia ich w paliwo. Rozwiązaniem ma być prezentowany dziś zbiornikowiec floty. W czasie pokoju, okręt będzie wraz z cywilnymi tankowcami uzupełniał zapasy paliw w bazach zamorskich. Podczas wojny – dzięki znacznej prędkości marszowej – będzie mógł towarzyszyć zespołom okrętów, celem zaopatrywania ich w paliwo. Oczywiście, towarzyszenie to kończy się w momencie wejścia zespołu w strefę działań bojowych; tankowiec jest wtedy detaszowany do umówionego miejsca, aby móc uzupełnić paliwo powracającym z akcji okrętom. Nie ma takich ograniczeń w przypadku towarzyszenia konwojom, okręt jest wtedy po prostu składnikiem konwoju.
Jednostka przewozi w 18 zbiornikach łącznie do 5780 t paliw płynnych (olej opałowy i napędowy, benzyny itp.). Krakatau może tankować okręty zarówno na postoju, jak i w marszu; to ostatnie tylko przy pozwalających na to warunkach pogodowych. W marszu można tankować jednocześnie dwa okręty, a na postoju teoretycznie do ośmiu, praktycznie do czterech.
Okręt został zbudowany w stoczni Amsterdamsche Droogdok Maatschappij w Amsterdamie. W momencie wejścia do służby jest największym okrętem niderlandzkiej MW.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla tankowców tego okresu. Dla uniknięcia nieporozumień; poniesiona na śródokręciu burta to tylko wysokie nadburcie, wolna burta na forward i aft decku ma stałą wysokość.
Napęd
Dwa silniki diesla Werkspoor po 3900 KM. Mogą być zasilane zarówno ze zbiorników własnych okrętu, jak i transportowych.
Uzbrojenie
Na jednostce zamontowano:
- 2xIx120/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1927, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,00 kg wynosi 19100 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 2xIx75/60 Bofors/Wilton-Fijenoord P1926, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 6,50 kg wynosi 16000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10600 m;
- 6xIx13,2/78 FN P1919.
Centralnych przyrządów kierowania ogniem brak.
Inne
Okręt wyposażono w pięć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu. 

Krakatau, Netherlands fleet tanker laid down 1927, launched 1928, completed 1929 (engine 1928)

Displacement:
            8 294 t light; 8 508 t standard; 9 824 t normal; 10 877 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (490,60 ft / 479,66 ft) x 56,43 ft x (21,00 / 22,85 ft)
            (149,53 m / 146,20 m) x 17,20 m  x (6,40 / 6,96 m)

Armament:
      2 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1925 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      2 - 2,95" / 75,0 mm 60,0 cal guns - 14,33lbs / 6,50kg shells, 450 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1926 Model
              2 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        2 raised mounts
      6 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, aft deck aft
                        4 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 135 lbs / 61 kg 

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                       -                                   -

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 7 800 shp / 5 819 Kw = 16,68 kts
            Range 12 000nm at 14,00 kts
            Bunker normal = 1 316 tons, at max displacement = 2 369 tons

Complement:
            493 - 641

Cost:
            £1,208 million / $4,834 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 30 tons, 0,3%
               - Guns: 30 tons, 0,3%
            Armour: 5 tons, 0,0%
               - Armament: 5 tons, 0,0%
            Machinery: 243 tons, 2,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 216 tons, 22,6%
            Fuel, ammunition & stores: 1 530 tons, 15,6%
            Miscellaneous weights: 5 800 tons, 59,0%
               - Hull below water: 3 530 tons
               - Hull above water: 2 250 tons
               - On freeboard deck: 20 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              13 614 lbs / 6 175 Kg = 258,2 x 4,7 " / 120 mm shells or 1,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,43
            Metacentric height 3,9 ft / 1,2 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,01
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,70

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,605 / 0,616
            Length to Beam Ratio: 8,50 : 1
            'Natural speed' for length: 21,90 kts
            Power going to wave formation at top speed: 33 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,90 degrees
            Stern overhang: 5,91 ft / 1,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,                   Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  21,98 ft / 6,70 m,      20,01 ft / 6,10 m
               - Forward deck:       34,00%,  12,14 ft / 3,70 m,      12,14 ft / 3,70 m
               - Aft deck:                32,00%,  12,14 ft / 3,70 m,      12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        18,00%,  20,01 ft / 6,10 m,      20,01 ft / 6,10 m
               - Average freeboard:                      14,94 ft / 4,55 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 73,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 93,3%
            Waterplane Area: 19 889 Square feet or 1 848 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 154%
            Structure weight / hull surface area: 74 lbs/sq ft or 361 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,01
                        - Longitudinal: 1,09
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather