wtorek, 3 grudnia 2019

Przebudowa kanadyjskiego krążownika typu Niobe na argentyński lotniskowiec typu Orgullo del Pais 1926 (1 szt.)

Przebudowa kanadyjskiego krążownika typu Niobe na argentyński lotniskowiec typu Orgullo del Pais 1926 (1 szt.)

Przedstawiam projekt kolegi Rafała, bez żadnych moich ingerencji w jego treść (pozwoliłem sobie tylko na częściową adiustację tekstu wstępnego).

W dniu 30.10.2019 o godz. 17:49, przy okazji przebudowy krążownika Duquesne na lotniskowiec, kolega ŁK rzucił pomysł:
"Proponuję pochylić się nad następującym zagadnieniem: który z okrętów zbudowanych do 1914 r. nadawałby się do dużej konwersji na lotniskowiec "I pokolenia", a sama przebudowa zakończyłaby się do roku 1928? Chodzi mi nie tylko o wytypowanie kandydatów, ale i przedstawienie w miarę szczegółowej wizji ich przebudowy. I żeby nie było zbyt łatwo, to z listy kandydatów wykluczymy drednoty i duże, wyspecjalizowane okręty pomocnicze o "rodowodach" quasi-handlowych. Pozostaną więc de facto predrednoty, semidrednoty i krążowniki pancerne."  
Ponieważ dopiero uczę się programu, było to dla mnie potężne wyzwanie. Jednak dzięki pomocy kolegi H_Babbocka okręt powstał. Symulacja też. Przyznam bez bicia, że bez jego konsultacji nigdy by się to nie stało lub powstałby jakiś potworek. Ponadto, dużo mnie o programie nauczył.
Rysunku nie będzie, nie podejmuje się.

Argentyna, jako kraj o zapędach mocarstwowych (tu się teraz też nic nie zmieniło), wobec państw ościennych zawsze starała się być od nich silniejsza. Po zakończeniu rywalizacji z Chile (bo się GB wtrąciło) na początku XX w. wydawało się, że wszystko wraca do normy w stosunkach międzynarodowych. Kraj się rozwijał i miał duży potencjał wzrostu. Jednak wtedy, do gry włączyła się Brazylia. Ze względu na zapotrzebowanie na kawę i gumę, miała nadwyżkę budżetu. Uznała że chce się włączyć do gry w krajach ABC. Na jej budowę pancerników, Argentyna natychmiast odpowiedziała budową swoich pancerników. Uznając jednak, iż to za mało dla osiągnięcia przewagi nad lokalnym rywalem stwierdzono, że Kraj i Flota potrzebują lotniskowca. Szczególnie, że wywiad doniósł, że Brazylia też ma taki plan. Ponieważ jednak były budowane dwa pancerniki w USA uznano, że warto trochę obniżyć koszty i poprawić stosunki z Anglią.
W 1920 r. kupiono po cenie złomu uszkodzony w 1917 r. okręt HMCS Niobe.
W celu choć częściowej niwelacji krytyki przetargów na Pancerniki i poprawy stosunków międzynarodowych, jego przebudowę bez przetargu zlecono stoczni Vickers w Barrow, gdzie okręt powstał.
Okręt stanął w stoczni i zaczęła się jego przebudowa. Zdjęto stare uzbrojenie, otworzono kadłub i dodano do niego nowe sekcje, wymieniono kotły i planowano wymianę maszyn. Kupiono nowe uzbrojenie oraz poszukiwano maszyn lotniczych.
Ponieważ jednak, w kraju w tym czasie doszło do „depresji ekonomicznej”, zakres prac ciut się zmienił. Przy okazji okazało się, że Brazylia z tych samych przyczyn finansowych oraz buntów w marynarce, na razie rezygnuje ze swoich planów.
Jednak w Argentynie uznano że warto okręt dokończyć, ponieważ daje przewagę nad resztą krajów.
Stocznie brytyjskie w tym czasie również nie na narzekały na nadmiar zamówień ze strony RN i okazało się, że są co najmniej „elastyczne”. Zdjęte uzbrojenie stocznia (której  nieoficjalne obiecano dalsze okręty do budowy) zgodziła się we własnym zakresie przechować. 
Walka o Klienta dotyczyła również branży lotniczej. Udało się uzyskać dobre samoloty po kosztach.
I tak powstał mój okręt.

Orgullo del Pais, Argentina Portaaviones laid down 1895, launched 1897,  completed 1898, modernised 1910, rebuilt 1926 (engine 1925)

Displacement:
12 487 t light; 12 935 t standard; 14 632 t normal; 15 990 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(579,05 ft / 531,53 ft) x 68,90 ft (Bulges 78,74 ft) x (25,49 / 27,43 ft)
(176,49 m / 162,01 m) x 21,00 m (Bulges 24,00 m)  x (7,77 / 8,36 m)

Armament:
      7 - 5,98" / 152 mm 45,0 cal guns - 108,07lbs / 49,02kg shells, 250 per gun
  Quick firing guns in deck mounts, 1914 Model
  6 x Single mounts on sides, evenly spread
6 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
  1 x Single mount on centreline, forward deck aft
      5 - 3,00" / 76,2 mm 45,0 cal guns - 13,62lbs / 6,18kg shells, 450 per gun
  Anti-air guns in deck mounts, 1913 Model
  1 x Single mount on centreline, aft deck forward
  4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      9 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,85lbs / 0,84kg shells, 2 500 per gun
  Anti-air guns in deck mounts, 1915 Model
  8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
  1 x Single mount on centreline, forward deck aft
1 raised mount
      1 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal gun - 1,86lbs / 0,84kg shells, 2 500 per gun
  Anti-air gun in deck mount, 1915 Model
  1 x Single mount on centreline, aft deck forward
1 raised mount
      16 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 500 per gun
  Machine guns in deck mounts, 1926 Model
  8 x 2-gun mounts on sides, evenly spread
8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      Weight of broadside 848 lbs / 385 kg

Armour:
   - Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 3,74" / 95 mm 439,63 ft / 134,00 m 14,76 ft / 4,50 m
Ends: Unarmoured
  Main Belt covers 127% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
0,98" / 25 mm 439,63 ft / 134,00 m 26,25 ft / 8,00 m
Beam between torpedo bulkheads 55,77 ft / 17,00 m

   - Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,97" / 50 mm       -       -
2nd: 0,98" / 25 mm       -       -
3rd: 0,20" / 5 mm       -       -

   - Armoured deck - single deck:
For and Aft decks: 1,97" / 50 mm

   - Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines, 
Direct drive, 2 shafts, 39 538 ihp / 29 495 Kw = 26,00 kts
Range 5 500nm at 17,00 kts
Bunker at max displacement = 3 055 tons

Complement:
664 - 864

Cost:
?0,797 million / $3,189 million

Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 148 tons, 1,0%
   - Guns: 148 tons, 1,0%
Armour: 2 222 tons, 15,2%
   - Belts: 977 tons, 6,7%
   - Torpedo bulkhead: 420 tons, 2,9%
   - Armament: 44 tons, 0,3%
   - Armour Deck: 743 tons, 5,1%
   - Conning Tower: 38 tons, 0,3%
Machinery: 2 282 tons, 15,6%
Hull, fittings & equipment: 5 095 tons, 34,8%
Fuel, ammunition & stores: 2 145 tons, 14,7%
Miscellaneous weights: 2 740 tons, 18,7%
   - Hull below water: 820 tons
   - Hull above water: 1 920 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
  25 481 lbs / 11 558 Kg = 237,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 3,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m
Roll period: 17,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
  a normal bow and small transom stern
Block coefficient (normal/deep): 0,480 / 0,487
Length to Beam Ratio: 6,75 : 1
'Natural speed' for length: 25,26 kts
Power going to wave formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 71
Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
Stern overhang: 29,53 ft / 9,00 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
   - Forecastle: 18,36%,  31,17 ft / 9,50 m,  31,17 ft / 9,50 m
   - Forward deck: 24,62%,  31,17 ft / 9,50 m,  31,17 ft / 9,50 m
   - Aft deck: 41,93%,  31,17 ft / 9,50 m,  31,17 ft / 9,50 m
   - Quarter deck: 15,09%,  31,17 ft / 9,50 m,  31,17 ft / 9,50 m
   - Average freeboard: 31,17 ft / 9,50 m

Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 92,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 219,3%
Waterplane Area: 24 533 Square feet or 2 279 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 148%
Structure weight / hull surface area: 103 lbs/sq ft or 504 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 4,67
- Overall: 1,00
Adequate machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

15x Fairey Flycatcher
15xBlacburn Dart
5xFairey IIID

Artyleria  centreline tak naprawdę jest przesunięta na prawą burtę.