Przebudowa kanadyjskiego krążownika typu Niobe na argentyński lotniskowiec typu Orgullo del Pais 1926 (1 szt.)
Przedstawiam projekt kolegi Rafała, bez żadnych moich ingerencji w jego treść (pozwoliłem sobie tylko na częściową adiustację tekstu wstępnego).
W dniu 30.10.2019 o godz. 17:49, przy okazji przebudowy krążownika Duquesne na lotniskowiec, kolega ŁK rzucił pomysł:
"Proponuję pochylić się nad następującym zagadnieniem: który z okrętów zbudowanych do 1914 r. nadawałby się do dużej konwersji na lotniskowiec "I pokolenia", a sama przebudowa zakończyłaby się do roku 1928? Chodzi mi nie tylko o wytypowanie kandydatów, ale i przedstawienie w miarę szczegółowej wizji ich przebudowy. I żeby nie było zbyt łatwo, to z listy kandydatów wykluczymy drednoty i duże, wyspecjalizowane okręty pomocnicze o "rodowodach" quasi-handlowych. Pozostaną więc de facto predrednoty, semidrednoty i krążowniki pancerne."
Ponieważ dopiero uczę się programu, było to dla mnie potężne wyzwanie. Jednak dzięki pomocy kolegi H_Babbocka okręt powstał. Symulacja też. Przyznam bez bicia, że bez jego konsultacji nigdy by się to nie stało lub powstałby jakiś potworek. Ponadto, dużo mnie o programie nauczył.
Rysunku nie będzie, nie podejmuje się.
Argentyna, jako kraj o zapędach mocarstwowych (tu się teraz też nic nie zmieniło), wobec państw ościennych zawsze starała się być od nich silniejsza. Po zakończeniu rywalizacji z Chile (bo się GB wtrąciło) na początku XX w. wydawało się, że wszystko wraca do normy w stosunkach międzynarodowych. Kraj się rozwijał i miał duży potencjał wzrostu. Jednak wtedy, do gry włączyła się Brazylia. Ze względu na zapotrzebowanie na kawę i gumę, miała nadwyżkę budżetu. Uznała że chce się włączyć do gry w krajach ABC. Na jej budowę pancerników, Argentyna natychmiast odpowiedziała budową swoich pancerników. Uznając jednak, iż to za mało dla osiągnięcia przewagi nad lokalnym rywalem stwierdzono, że Kraj i Flota potrzebują lotniskowca. Szczególnie, że wywiad doniósł, że Brazylia też ma taki plan. Ponieważ jednak były budowane dwa pancerniki w USA uznano, że warto trochę obniżyć koszty i poprawić stosunki z Anglią.
W 1920 r. kupiono po cenie złomu uszkodzony w 1917 r. okręt HMCS Niobe.
W celu choć częściowej niwelacji krytyki przetargów na Pancerniki i poprawy stosunków międzynarodowych, jego przebudowę bez przetargu zlecono stoczni Vickers w Barrow, gdzie okręt powstał.
Okręt stanął w stoczni i zaczęła się jego przebudowa. Zdjęto stare uzbrojenie, otworzono kadłub i dodano do niego nowe sekcje, wymieniono kotły i planowano wymianę maszyn. Kupiono nowe uzbrojenie oraz poszukiwano maszyn lotniczych.
Ponieważ jednak, w kraju w tym czasie doszło do „depresji ekonomicznej”, zakres prac ciut się zmienił. Przy okazji okazało się, że Brazylia z tych samych przyczyn finansowych oraz buntów w marynarce, na razie rezygnuje ze swoich planów.
Jednak w Argentynie uznano że warto okręt dokończyć, ponieważ daje przewagę nad resztą krajów.
Stocznie brytyjskie w tym czasie również nie na narzekały na nadmiar zamówień ze strony RN i okazało się, że są co najmniej „elastyczne”. Zdjęte uzbrojenie stocznia (której nieoficjalne obiecano dalsze okręty do budowy) zgodziła się we własnym zakresie przechować.
Walka o Klienta dotyczyła również branży lotniczej. Udało się uzyskać dobre samoloty po kosztach.
I tak powstał mój okręt.
Orgullo del Pais, Argentina Portaaviones laid down 1895, launched 1897, completed 1898, modernised 1910, rebuilt 1926 (engine 1925)
Displacement:
12 487 t light; 12 935 t standard; 14 632 t normal; 15 990 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(579,05 ft / 531,53 ft) x 68,90 ft (Bulges 78,74 ft) x (25,49 / 27,43 ft)
(176,49 m / 162,01 m) x 21,00 m (Bulges 24,00 m) x (7,77 / 8,36 m)
Armament:
7 - 5,98" / 152 mm 45,0 cal guns - 108,07lbs / 49,02kg shells, 250 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1914 Model
6 x Single mounts on sides, evenly spread
6 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
1 x Single mount on centreline, forward deck aft
5 - 3,00" / 76,2 mm 45,0 cal guns - 13,62lbs / 6,18kg shells, 450 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1913 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck forward
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
9 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,85lbs / 0,84kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1915 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
1 x Single mount on centreline, forward deck aft
1 raised mount
1 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal gun - 1,86lbs / 0,84kg shells, 2 500 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1915 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck forward
1 raised mount
16 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1926 Model
8 x 2-gun mounts on sides, evenly spread
8 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
Weight of broadside 848 lbs / 385 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length (avg) Height (avg)
Main: 3,74" / 95 mm 439,63 ft / 134,00 m 14,76 ft / 4,50 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 127% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
0,98" / 25 mm 439,63 ft / 134,00 m 26,25 ft / 8,00 m
Beam between torpedo bulkheads 55,77 ft / 17,00 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,97" / 50 mm - -
2nd: 0,98" / 25 mm - -
3rd: 0,20" / 5 mm - -
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks: 1,97" / 50 mm
- Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts, 39 538 ihp / 29 495 Kw = 26,00 kts
Range 5 500nm at 17,00 kts
Bunker at max displacement = 3 055 tons
Complement:
664 - 864
Cost:
?0,797 million / $3,189 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 148 tons, 1,0%
- Guns: 148 tons, 1,0%
Armour: 2 222 tons, 15,2%
- Belts: 977 tons, 6,7%
- Torpedo bulkhead: 420 tons, 2,9%
- Armament: 44 tons, 0,3%
- Armour Deck: 743 tons, 5,1%
- Conning Tower: 38 tons, 0,3%
Machinery: 2 282 tons, 15,6%
Hull, fittings & equipment: 5 095 tons, 34,8%
Fuel, ammunition & stores: 2 145 tons, 14,7%
Miscellaneous weights: 2 740 tons, 18,7%
- Hull below water: 820 tons
- Hull above water: 1 920 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
25 481 lbs / 11 558 Kg = 237,8 x 6,0 " / 152 mm shells or 3,0 torpedoes
Stability (Unstable if below 1.00): 1,11
Metacentric height 3,5 ft / 1,1 m
Roll period: 17,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
- Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,07
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and small transom stern
Block coefficient (normal/deep): 0,480 / 0,487
Length to Beam Ratio: 6,75 : 1
'Natural speed' for length: 25,26 kts
Power going to wave formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 71
Bow angle (Positive = bow angles forward): 30,00 degrees
Stern overhang: 29,53 ft / 9,00 m
Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore end, Aft end
- Forecastle: 18,36%, 31,17 ft / 9,50 m, 31,17 ft / 9,50 m
- Forward deck: 24,62%, 31,17 ft / 9,50 m, 31,17 ft / 9,50 m
- Aft deck: 41,93%, 31,17 ft / 9,50 m, 31,17 ft / 9,50 m
- Quarter deck: 15,09%, 31,17 ft / 9,50 m, 31,17 ft / 9,50 m
- Average freeboard: 31,17 ft / 9,50 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 92,9%
- Above water (accommodation/working, high = better): 219,3%
Waterplane Area: 24 533 Square feet or 2 279 Square metres
Displacement factor (Displacement / loading): 148%
Structure weight / hull surface area: 103 lbs/sq ft or 504 Kg/sq metre
Hull strength (Relative):
- Cross-sectional: 0,84
- Longitudinal: 4,67
- Overall: 1,00
Adequate machinery, storage, compartmentation space
Excellent accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
15x Fairey Flycatcher
15xBlacburn Dart
5xFairey IIID
Artyleria centreline tak naprawdę jest przesunięta na prawą burtę.