niedziela, 7 lutego 2016

Wiadomości polityczne nr 5/1934



Wiadomości polityczne nr 5/1934

Co tam Panie w polityce?
Sytuacja polityczna w monarchii austriackiej uległa – przynajmniej chwilowo – uspokojeniu; oby tak jak najdłużej pozostało!
Całkiem niedawno zjednoczone Włochy, już próbują prowadzić politykę imperialną. Zażądały mianowicie od Turcji specjalnych praw dla swojej mniejszości (kilkaset rodzin na kupę!) w Tunisie. Turcja - licząc na nasze i francuskie poparcie – zdecydowanie odmówiła, twierdząc, że włoska mniejszość w tym państwie cieszy się takimi samymi prawami, jak i pozostałe. Włoskie MSZ wobec tego wszczęło szeroko rozpowszechnioną na arenie międzynarodowej propagandę na temat rzekomo uciskanej politycznie, religijnie i ekonomicznie swojej mniejszości w tym kraju. Głównym zarzutem jest niemoc administracyjna (to prawda!) rządu tureckiego w oddalonych od stolicy prowincjach.
Jak tam, trzymamy się mocno?
W związku z powyższym, nasze MSZ wysłało do swego włoskiego odpowiednika notę z ostrzeżeniem, że każda próba naruszenia suwerenności Imperium Osmańskiego spotka się ze zdecydowaną reakcją polskiego rządu, środków militarnych nie wyłączając.
Pomimo formalnego zobowiązania, Niemcy Północne czynią polskim, francuskim i duńskim inspektorom liczne utrudnienia w prowadzeniu kontroli zbrojeń. Rządy tych trzech państw z jednej strony złożyły w północnoniemieckim MSZ zdecydowany protest, a z drugiej zwróciły się do rządu brytyjskiego o pomoc w wyegzekwowaniu od Niemców ich powinności.
Między nami żakietami.
Niedawna wizyta u nas delegacji marynarki meksykańskiej oraz późniejsze międzyrządowe rozmowy, zakończyły się podpisaniem porozumienia podobnego w treści do tego, które zostało wcześniej zawarte pomiędzy Polską i Wenezuelą. W dziedzinie gospodarczej Polska uzyskała korzystne koncesje na poszukiwania i ewentualne późniejsze wydobycie ropy naftowej na wschodnim wybrzeżu Meksyku. Ustalono również, że meksykańskie należności mogą być spłacane dostawami srebra, rtęci i bawełny.
A to Panie ciekawe…
Niestety znacznie pogorszył się stan zdrowia naszego światłego i daleko widzącego monarchy Jerzego V. Niektóre jego obowiązki faktycznie przejął już następca tronu, książę Bolesław.

Transportowiec desantowy typu Kattegat 1934 (2 szt.)



Transportowiec desantowy typu Kattegat 1934 (2 szt.)

Oto zapowiadane wcześniej transportowce desantowe. Pomimo tego, że są to okręty średniej wielkości i raczej niebojowe, to narysowanie ich zajęło mi naprawdę sporo czasu. Przede wszystkim dlatego, że w tym przypadku musiałem działać niejako „od d..y strony”, tzn. najpierw opracować podstawową funkcjonalnie część jednostki, a dopiero potem „dorobić” do tego resztę.
Prezentowany transportowiec – jak to niedwuznacznie wynika z rysunku – ma za zadanie dowieźć na rubież wyjściową desantu kutry desantowe pierwszej fali, oraz za ich pomocą dostarczać na przyczółek zaopatrzenie tzn. lżejszą artylerię, pojazdy (również lekkie czołgi), amunicję, paliwo, żywność i środki medyczne, wyposażenie saperskie itp. W przypadku braku w składzie zespołu desantowego okrętu szpitalnego, jednostka ta przyjmuje również na pokład ciężej rannych, wymagających specjalistycznej pomocy.
Uzbrojenie jest raczej adekwatne do wielkości oraz przeznaczenia okrętu i prócz obrony plot może dodatkowo zapewnić wsparcie artyleryjskie desantu. Omawiane jednostki wykazują znakomitą dzielność morską, co jest bardzo ważne w przypadku dłuższych rejsów oceanicznych z kutrami na pokładzie. Bogate wyposażenie „socjalno-bytowe” umożliwia utrzymywanie na pokładzie załóg i obsad kutrów desantowych nawet przez dłuższy czas (kilka tygodni).
Kutry desantowe są wodowane w stanie niezaładowanym za pomocą wahliwych w płaszczyźnie poprzecznej dźwignic ramowych i chwilowo przycumowywane do burty, celem załadowania wojskiem lub „towarem”
Mamy tu także - raczej niezdarzającą się u mnie – sytuację, gdzie projekt posiada znaczne rezerwy ciężarowe (21%). Pomimo starań, nie potrafiłem tej rezerwy sensownie zagospodarować; można było wprawdzie dołożyć parę węzłów prędkości, ale po co? Stąd bierze się też wysoka (pomimo korekty) odporność okrętu na pociski i torpedy.
Dzięki bogatemu wyposażeniu w środki łączności oraz obszerności pomieszczeń wewnętrznych (excellent accommodation and workspace room), jednostki tego typu mogą spełniać rolę okrętów dowodzenia desantem.
Obecnie, korzystając z posiadanych środków desantowych, jesteśmy w stanie wyrzucić na brzeg w pierwszym rzucie pełną brygadę piechoty morskiej w dowolnym miejscu na świecie. Wykorzystanie transportowców wojska i zaopatrzeniowców pozwoli znacznie zwiększyć te siły w następnych rzutach. Na bazie posiadanych od roku 1929 do dziś jednostek desantowych, udało się przeszkolić w operacjach amfibijnych równowartość trzech brygad. Pomimo, że niektórzy z przeszkolonych przebywają aktualnie w rezerwie, to personel ten w razie potrzeby może stanowić „kręgosłup” naszych sił desantowych. Oczywiście, po mającej miejsce ostatnio rozbudowie „armady desantowej”, liczba przeszkolonych znacząco wzrośnie.

 Kattegat, Poland Landing craft carrier ship laid down 1934


Displacement:
            9 423 t light; 9 705 t standard; 11 289 t normal; 12 557 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (538,20 ft / 524,93 ft) x 60,70 ft x (20,67 / 22,57 ft)
            (164,04 m / 160,00 m) x 18,50 m  x (6,30 / 6,88 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Twin mounts on centreline ends, evenly spread
      8 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Quad mounts on centreline ends, evenly spread 2 raised mounts
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4 raised mounts
      Weight of broadside 230 lbs / 104 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 11 018 shp / 8 220 Kw = 18,00 kts
            Range 20 000nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 852 tons

Complement:
            273 - 356

Cost:
            £1,963 million / $7,852 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 63 tons, 0,6%
               - Guns: 63 tons, 0,6%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 317 tons, 2,8%
            Hull, fittings & equipment: 3 556 tons, 31,5%
            Fuel, ammunition & stores: 1 866 tons, 16,5%
            Miscellaneous weights: 5 486 tons, 48,6%
               - Hull below water: 4 680 tons
               - Hull above water: 261 tons
               - On freeboard deck: 495 tons
               - Above deck: 50 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              23 735 lbs / 10 766 Kg = 375,2 x 4,7 " / 120 mm shells or 2,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,47
            Metacentric height 4,6 ft / 1,4 m
            Roll period: 11,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,600 / 0,611
            Length to Beam Ratio: 8,65 : 1
            'Natural speed' for length: 22,91 kts
            Power going to wave formation at top speed: 34 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
            Stern overhang: 9,84 ft / 3,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            12,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  26,57 ft / 8,10 m
               - Forward deck:       23,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Aft deck:    50,00%,  18,37 ft / 5,60 m,  18,37 ft / 5,60 m
               - Quarter deck:        15,00%,  26,57 ft / 8,10 m,  26,57 ft / 8,10 m
               - Average freeboard:                      20,65 ft / 6,29 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 60,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 149,4%
            Waterplane Area: 23 303 Square feet or 2 165 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 177%
            Structure weight / hull surface area: 97 lbs/sq ft or 473 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,15
                        - Longitudinal: 1,70
                        - Overall: 1,20
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

9 x LC

Kattegat (1934)
Skagerrak (1934)



Mały okręt desantowy typu OD-3 1934 (6 szt.)



Mały okręt desantowy typu OD-3 1934 (6 szt.)

Następna jednostka amfibijna; mały okręt desantowy, będący w pewnym sensie rozwinięciem typu OD-1 (poprzednio BD-1) w roku 1929.
W jednym aspekcie ta jednostka różni się zdecydowanie od swoich poprzedników; jest zbyt duża, aby można ją było przewozić na pokładzie transportowca desantowego (pojawią się takowe – jak już zapowiadałem - niebawem) i będzie musiała dotrzeć na miejsce desantu o własnych siłach. W przypadku akcji desantowej poza Bałtykiem będzie musiało się to oczywiście odbyć etapami i bez żołnierzy, którzy zostaną dowiezieni transportowcami wojska, a na omawiane okręty „przesiądą” się na ostatnim etapie podróży. Z przyczyn „socjalno-bytowych” ten ostatni etap nie powinien być dłuższy niż dwie doby. Mimo niewielkich rozmiarów, jednostki tego typu posiadają dużą dzielność morską, umożliwiającą nawet rejsy oceaniczne.
Okręt zabiera na pokład do 220 piechurów morskich lub do 75 t ładunku. Żołnierze wychodzą na brzeg po wysuwanych i opuszczanych trapach po obydwu stronach dziobu, a ładunek musi niestety zostać wyładowany „ręcznie”
Wyjaśniam, że stosunkowo silne uzbrojenie artyleryjskie służy przede wszystkim do wsparcia lądujących pododdziałów, a że może również być wykorzystane do obrony plot, to już dodatkowy „bonus”
Okręt jest wyposażony w kotwicę zawoźną i jej windę, umożliwiającą samodzielne odejście od brzegu. Nazwa „kotwica zawoźna” może być trochę myląca; na pokładzie nie ma łodzi umożliwiającej zawiezienie kotwicy gdziekolwiek. Po prostu okręt przed dobiciem do brzegu rzuca z rufy kotwicę, a później używa windy kotwicznej, aby zejść z płycizny brzegowej rufą naprzód.
Obecnie posiadamy 8 małych okrętów i 18 kutrów desantowych, umożliwiających wyrzucenie na nieurządzony brzeg jednorazowo łącznie 3 200 żołnierzy, co stanowi pełny rzut bojowy brygady piechoty morskiej. Dodatkowo, pozostające po pierwszym etapie desantu w stanie sprawności posiadane okręty desantowe, mogą w dalszych etapach dostarczyć na brzeg następne oddziały, załadowując je czy to z nieodległego brzegu własnego, czy to z transportowców wojska.


 OD-3, Poland Small landing ship laid down 1934


Displacement:
            135 t light; 138 t standard; 160 t normal; 235 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (133,70 ft / 131,23 ft) x 21,65 ft x (3,94 / 4,02 ft)
            (40,75 m / 40,00 m) x 6,60 m  x (1,20 / 1,80 m)

Armament:
      1 - 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal gun - 5,89lbs / 2,67kg shells, 250 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      4 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft 2 raised mounts
      Weight of broadside 7 lbs / 3 kg

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 692 shp / 516 Kw = 12,00 kts
            Range 1 750nm at 8,00 kts
            Bunker at max displacement = 22 tons

Complement:
            15 - 19

Cost:
            £0,036 million / $0,143 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 tons, 1,4%
               - Guns: 2 tons, 1,4%
            Machinery: 10 tons, 6,2%
            Hull, fittings & equipment: 61 tons, 38,4%
            Fuel, ammunition & stores: 11 tons, 7,0%
            Miscellaneous weights: 75 tons, 46,9%
               - Hull below water: 75 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              429 lbs / 195 Kg = 76,0 x 2,2 " / 57 mm shells or 0,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,81
            Metacentric height 1,3 ft / 0,4 m
            Roll period: 7,9 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 87 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,75

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,504
            Length to Beam Ratio: 6,06 : 1
            'Natural speed' for length: 13,66 kts
            Power going to wave formation at top speed: 46 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 11,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Forward deck:       35,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:    35,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      6,53 ft / 1,99 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 76,9%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 100,7%
            Waterplane Area: 1 969 Square feet or 183 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 157%
            Structure weight / hull surface area: 24 lbs/sq ft or 115 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,12
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

OD-3 - OD-8 (1934)