sobota, 28 lipca 2018

Lotniskowiec warsztatowy typu Zyndram z Maszkowic 1944 (2 szt.)



Lotniskowiec warsztatowy typu Zyndram z Maszkowic 1944 (2 szt.)

Oto wcześniej zapowiadany i już od momentu „poczęcia” krytykowany lotniskowiec warsztatowy.
Dla prezentowanej jednostki przewidziano następujące zadania (kolejność przypadkowa):
- prowadzenie remontów oraz – przekraczających możliwości macierzystych okrętów lub prowizorycznych baz lądowych – napraw samolotów;
- uzupełnianie strat w samolotach i załogach na lotniskowcach operujących dłuższy czas z dala od własnych baz;
- transport samolotów – głównie pokładowych – na odległościach nieosiągalnych ich własnym lotem;
- osłona powietrzna zespołów okrętów (tankowce, zaopatrzeniowce, warsztatowce, holowniki itp.), stanowiących pływające zaplecze sił uderzeniowych lub desantowych;
- występowanie – w razie koniecznej potrzeby – w roli lotniskowca lekkiego.
Dla umożliwienia realizacji powyższych zadań, okręt został wyposażony w:
- hangar warsztatowy, pozwalający na jednoczesny remont/naprawę 18-24 samolotów;
- specjalistyczne warsztaty (płatowcowy, silnikowy, rusznikarski, hydrauliczno-pneumatyczny, elektrotechniczny i elektroniczny;
- magazyny części zamiennych i podzespołów (silniki, uzbrojenie itd.);
- magazyn kompletnych samolotów w stanie rozłożonym (do 8 maszyn);
- holowaną barkę, umożliwiającą dostarczanie na okręt niesprawnych samolotów z innych jednostek lub z lądu;
- własną grupę lotniczą w składzie 30-32 samolotów, mieszczącą się w hangarze operacyjnym;
- obszerne pomieszczenia dla załóg zapasowych (do 60 osób).
Okręt posiada stosunkowo silne uzbrojenie plot, służące przede wszystkim do samoobrony. Układ opancerzenia hangarów jest dość skomplikowany, co wynika z niesymetrycznego rozkładu pomieszczeń wewnętrznych okrętu, z tego też powodu w raporcie podano uśrednioną długość pasa pancernego „upper” Opancerzenie poziome składa się z trzech warstw: pokład startowy 25 mm, pokład hangaru operacyjnego 25 mm i pokład hangaru warsztatowego 50 mm.
Prędkość i zasięg jednostki umożliwia – w razie potrzeby – udział w działaniach zespołów bojowych. Godne uwagi są również bardzo dobre własności morskie okrętu.
Skład własnej grupy lotniczej został podany w raporcie, ma on charakter w miarę uniwersalny i może być modyfikowany w zależności od konkretnych potrzeb.
Na okręcie zastosowano kilka nowinek, oto one:
- skrajna burtowo lokalizacja kominów;
- burtowe czerpnie/wyrzutnie powietrza z regulowanymi żaluzjami, poprawiają one wentylację hangarów, a w razie nadmiernego wzrostu ciśnienia we wnętrzu hangaru operacyjnego (np. eksplozja), stanowią „otwory ulgi” – w tym przypadku są po prostu wyrywane z burt na zewnątrz;
- mini ciągniki pokładowe, ułatwiające manewrowanie coraz cięższymi samolotami.
Poniżej podaję dane techniczne, których nie można znaleźć w raporcie:
- powierzchnia pokładu startowego 5 070 m2,
- powierzchnia hangaru operacyjnego 4 270 m2,
- powierzchnia hangaru warsztatowego 3 610 m2,
- wysokość hangarów: całkowita 5,5 m, użytkowa 5,1 m,
- udźwig podnośników: rufowy 13,5 t, burtowy i dziobowy po 10,2 t
- nośność barki 22 t.

 Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/cd31ac373e949fdc2bacf1ead2538593.html

Zyndram z Maszkowic, Poland Repair aircraft carrier laid down 1944

Displacement:
            14 570 t light; 15 046 t standard; 17 664 t normal; 19 759 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (675,51 ft / 666,01 ft) x 91,86 ft x (22,97 / 24,79 ft)
            (205,90 m / 203,00 m) x 28,00 m  x (7,00 / 7,56 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1936 Model
              2 x Twin mounts on sides amidships
      32 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
              4 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        4 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      36 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              18 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 double raised mounts
                        16 hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
      Weight of broadside 264 lbs / 120 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   3,94" / 100 mm           505,25 ft / 154,00 m   8,86 ft / 2,70 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 0,98" / 25 mm 446,19 ft / 136,00 m   36,09 ft / 11,00 m
              Main Belt covers 117% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 505,25 ft / 154,00 m   18,04 ft / 5,50 m
            Beam between torpedo bulkheads 75,46 ft / 23,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 3,94" / 100 mm

   - Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 55 491 shp / 41 397 Kw = 27,50 kts
            Range 17 600nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 4 713 tons

Complement:
            765 - 995

Cost:
            £4,979 million / $19,916 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 81 tons, 0,5%
               - Guns: 81 tons, 0,5%
            Armour: 4 748 tons, 26,9%
               - Belts: 1 394 tons, 7,9%
               - Torpedo bulkhead: 664 tons, 3,8%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 2 646 tons, 15,0%
               - Conning Tower: 43 tons, 0,2%
            Machinery: 1 417 tons, 8,0%
            Hull, fittings & equipment: 7 222 tons, 40,9%
            Fuel, ammunition & stores: 3 095 tons, 17,5%
            Miscellaneous weights: 1 101 tons, 6,2%
               - Hull below water: 743 tons
               - Hull above water: 122 tons
               - On freeboard deck: 236 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              104 587 lbs / 47 440 Kg = 450,8 x 4,7 " / 120 mm shells or 4,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
            Metacentric height 7,4 ft / 2,3 m
            Roll period: 14,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              an extended bulbous bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,456
            Length to Beam Ratio: 7,25 : 1
            'Natural speed' for length: 30,53 kts
            Power going to wave formation at top speed: 47 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,35 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  40,03 ft / 12,20 m,  40,03 ft / 12,20 m
               - Forward deck:       38,00%,  40,03 ft / 12,20 m,  40,03 ft / 12,20 m
               - Aft deck:    38,00%,  40,03 ft / 12,20 m,  40,03 ft / 12,20 m
               - Quarter deck:        8,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Average freeboard:                      38,58 ft / 11,76 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 42,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 400,7%
            Waterplane Area: 40 207 Square feet or 3 735 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 197%
            Structure weight / hull surface area: 113 lbs/sq ft or 549 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,84
                        - Longitudinal: 4,40
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
2 x RDC-P-4
2 x RN-2
1 x RWN-PM-2
1 x RWN-M-1

1 x catapult
10 x PWL-134M(p)
10 x PFS-63BN(p)
10 x PWL-136TB(p)

Zyndram z Maszkowic (1944)
Mikołaj Czerwony (1944)