Lotniskowiec warsztatowy typu Zyndram z Maszkowic 1944 (2 szt.)
Oto
wcześniej zapowiadany i już od momentu „poczęcia” krytykowany lotniskowiec
warsztatowy.
Dla
prezentowanej jednostki przewidziano następujące zadania (kolejność
przypadkowa):
-
prowadzenie remontów oraz – przekraczających możliwości macierzystych okrętów lub
prowizorycznych baz lądowych – napraw samolotów;
-
uzupełnianie strat w samolotach i załogach na lotniskowcach operujących dłuższy
czas z dala od własnych baz;
-
transport samolotów – głównie pokładowych – na odległościach nieosiągalnych ich
własnym lotem;
-
osłona powietrzna zespołów okrętów (tankowce, zaopatrzeniowce, warsztatowce,
holowniki itp.), stanowiących pływające zaplecze sił uderzeniowych lub
desantowych;
-
występowanie – w razie koniecznej potrzeby – w roli lotniskowca lekkiego.
Dla
umożliwienia realizacji powyższych zadań, okręt został wyposażony w:
-
hangar warsztatowy, pozwalający na jednoczesny remont/naprawę 18-24 samolotów;
-
specjalistyczne warsztaty (płatowcowy, silnikowy, rusznikarski, hydrauliczno-pneumatyczny,
elektrotechniczny i elektroniczny;
-
magazyny części zamiennych i podzespołów (silniki, uzbrojenie itd.);
-
magazyn kompletnych samolotów w stanie rozłożonym (do 8 maszyn);
-
holowaną barkę, umożliwiającą dostarczanie na okręt niesprawnych samolotów z innych
jednostek lub z lądu;
-
własną grupę lotniczą w składzie 30-32 samolotów, mieszczącą się w hangarze
operacyjnym;
-
obszerne pomieszczenia dla załóg zapasowych (do 60 osób).
Okręt
posiada stosunkowo silne uzbrojenie plot, służące przede wszystkim do
samoobrony. Układ opancerzenia hangarów jest dość skomplikowany, co wynika z niesymetrycznego
rozkładu pomieszczeń wewnętrznych okrętu, z tego też powodu w raporcie podano
uśrednioną długość pasa pancernego „upper” Opancerzenie poziome składa się z
trzech warstw: pokład startowy 25 mm, pokład hangaru operacyjnego 25 mm i
pokład hangaru warsztatowego 50 mm.
Prędkość
i zasięg jednostki umożliwia – w razie potrzeby – udział w działaniach zespołów
bojowych. Godne uwagi są również bardzo dobre własności morskie okrętu.
Skład
własnej grupy lotniczej został podany w raporcie, ma on charakter w miarę
uniwersalny i może być modyfikowany w zależności od konkretnych potrzeb.
Na
okręcie zastosowano kilka nowinek, oto one:
-
skrajna burtowo lokalizacja kominów;
-
burtowe czerpnie/wyrzutnie powietrza z regulowanymi żaluzjami, poprawiają one
wentylację hangarów, a w razie nadmiernego wzrostu ciśnienia we wnętrzu hangaru
operacyjnego (np. eksplozja), stanowią „otwory ulgi” – w tym przypadku są po
prostu wyrywane z burt na zewnątrz;
-
mini ciągniki pokładowe, ułatwiające manewrowanie coraz cięższymi samolotami.
Poniżej
podaję dane techniczne, których nie można znaleźć w raporcie:
-
powierzchnia pokładu startowego 5 070 m2,
-
powierzchnia hangaru operacyjnego 4 270 m2,
-
powierzchnia hangaru warsztatowego 3 610 m2,
-
wysokość hangarów: całkowita 5,5 m, użytkowa 5,1 m,
-
udźwig podnośników: rufowy 13,5 t, burtowy i dziobowy po 10,2 t
-
nośność barki 22 t.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/cd31ac373e949fdc2bacf1ead2538593.html
Zyndram z Maszkowic, Poland Repair aircraft
carrier laid down 1944
Displacement:
14 570
t light; 15 046 t standard; 17 664 t normal; 19 759 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(675,51
ft / 666,01 ft) x 91,86 ft x (22,97 / 24,79 ft)
(205,90
m / 203,00 m) x 28,00 m x (7,00 / 7,56
m)
Armament:
4
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1936 Model
2 x Twin mounts on sides amidships
32 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells,
1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
4 x Quad mounts on sides, evenly spread
2
raised mounts
4 x Quad mounts on sides, evenly spread
4
hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
36 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
18 x Twin mounts on sides, evenly spread
2
double raised mounts
16
hull mounts in casemates- Limited use in heavy seas
Weight of broadside 264 lbs / 120 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 3,94" / 100 mm 505,25 ft / 154,00 m 8,86
ft / 2,70 m
Ends: Unarmoured
Upper: 0,98" / 25 mm 446,19 ft / 136,00 m 36,09 ft
/ 11,00 m
Main Belt covers 117% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 505,25 ft / 154,00 m 18,04 ft / 5,50 m
Beam
between torpedo bulkheads 75,46 ft / 23,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 3,94" / 100 mm
-
Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 4 shafts, 55 491 shp / 41 397 Kw = 27,50 kts
Range
17 600nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 4 713 tons
Complement:
765
- 995
Cost:
£4,979
million / $19,916 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
81 tons, 0,5%
- Guns: 81 tons, 0,5%
Armour:
4 748 tons, 26,9%
- Belts: 1 394 tons, 7,9%
- Torpedo bulkhead: 664 tons, 3,8%
- Armament: 1 tons, 0,0%
- Armour Deck: 2 646 tons, 15,0%
- Conning Tower: 43 tons, 0,2%
Machinery:
1 417 tons, 8,0%
Hull,
fittings & equipment: 7 222 tons, 40,9%
Fuel,
ammunition & stores: 3 095 tons, 17,5%
Miscellaneous
weights: 1 101 tons, 6,2%
- Hull below water: 743 tons
- Hull above water: 122 tons
- On freeboard deck: 236 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
104 587 lbs / 47 440 Kg = 450,8 x
4,7 " / 120 mm shells or 4,6 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,35
Metacentric
height 7,4 ft / 2,3 m
Roll
period: 14,1 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has low quarterdeck ,
an extended bulbous bow and large transom
stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,456
Length
to Beam Ratio: 7,25 : 1
'Natural
speed' for length: 30,53 kts
Power
going to wave formation at top speed: 47 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 13,35 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 40,03 ft /
12,20 m, 40,03 ft / 12,20 m
- Forward deck: 38,00%, 40,03 ft /
12,20 m, 40,03 ft / 12,20 m
- Aft deck: 38,00%, 40,03 ft / 12,20 m, 40,03 ft / 12,20 m
- Quarter deck: 8,00%, 21,98 ft / 6,70
m, 21,98 ft / 6,70 m
- Average freeboard: 38,58 ft / 11,76 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 42,8%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 400,7%
Waterplane
Area: 40 207 Square feet or 3 735 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 197%
Structure
weight / hull surface area: 113 lbs/sq ft or 549 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,84
-
Longitudinal: 4,40
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
2 x RDC-P-4
2 x RN-2
1 x RWN-PM-2
1 x RWN-M-1
1 x catapult
10 x PWL-134M(p)
10 x PFS-63BN(p)
10 x PWL-136TB(p)
Zyndram z Maszkowic (1944)
Mikołaj Czerwony (1944)