Amerykańskie okręty POP typu FAS-1 1942-1943 (57 szt.)
Pomysłodawcą tematu jest kolega Stonk. Poniżej, przeredagowana
przeze mnie legenda autorstwa Pomysłodawcy.
Kiedy Amerykanie oddali Brytyjczykom 50 niszczycieli, nie
brali jeszcze udziału w wojnie, ale już liczyli się z taką możliwością. Silna
flota nawodna i duża odległość od baz nieprzyjacielskich sprawiały, że inwazja
lub naloty na dużą skalę były bardzo mało prawdopodobne. Jednakże potencjalni
wrogowie dysponowali dużą liczbą nowoczesnych okrętów podwodnych, mogących sparaliżować
amerykańską żeglugę. W tych właśnie okolicznościach, zrodził się pomysł
zbudowania kilkudziesięciu okrętów do obrony CONUSA (continental United States
of America). Okręty takie powinny być gotowe szybko, zdecydowano więc o
wykorzystaniu zmodyfikowanej wersji istniejącego projektu. Założono przede
wszystkim: duży zasięg i autonomiczność oraz atlantycką dzielność morską (okręt
nie będzie walczył podczas sztormów, ale musi je przetrwać i kontynuować swoje
zadania). Te dwie cechy wymusiły dość dużą wyporność. Poza tym, przyjęto, że napęd
powinien zapewnić prędkość maksymalną dwudziestu kilku węzłów. Uznając, że z
dużymi formacjami wrogich samolotów i okrętami nawodnymi jednostki te walczyć
nie będą, przyjęto ograniczone uzbrojenie artyleryjskie na rzecz wyposażenia
pop.
Kadłub
Wykorzystano
projekt kadłuba okrętów obrony wybrzeża, tzw. „Treasury cutters”, zmniejszając
jedynie zanurzenie o 0,3 m.
Napęd
Zastosowano
gotowy, podwojony projekt siłowni diesel-elektrycznej używanej na okrętach
podwodnych typu Sargo.
Uzbrojenie
Zamontowano:
- 2xIx5"/38
(12.7 cm) Mark 12 w zamkniętych osłonach z podnośnikami Mark 30, przy elewacji
45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji
maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890
m;
- 1xIIx40
mm/56 (1.57") Mark 1, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,9
kg wynosi 10180 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 6800 m;
- 6xIx20
mm/70 (0.79") Mark 2, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,12
kg wynosi 4390 m, a przy elewacji maksymalnej 87o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 2xwbg
i 4xmbg z łącznym zapasem 124 bg.
Kierowanie
ogniem za pomocą otwartego dalocelownika optycznego o bazie 2,9 m.
Wyposażenie
lotnicze
Użyto
wodnosamolotu-amfibii Grumman J2F Duck.
Nie przewidziano katapulty, wodnosamolot startuje z powierzchni morza,
opuszczany tam za pomocą żurawia.
Opancerzenie
Jak na
rysunku. Opancerzenie na okręcie tej klasy i wielkości jest ewenementem, ale
biorąc pod uwagę fakt, że atakowane OP nieraz kontratakują torpedami (rzadziej
artylerią) oraz rezerwy ciężarowe, zdecydowano o jego zastosowaniu.
Inne
Zamontowano
radar kontroli powierzchni morza typu SL oraz sonar typu 128.
Jednostka
jest przystosowana do zaokrętowania dodatkowych 50 osób (jeńcy z zatopionych
OP, rozbitkowie itp.). Autonomiczność okrętu wynosi 10-11 tygodni.
Zwraca
uwagę niska sylwetka okrętu, pozwalająca na możliwie bliskie skryte podejście
do atakowanego OP.
Dobrą
wg raportu dzielność morską jednostki, dodatkowo zwiększają nadburcia na
dziobie i rufie, czego program nie uwzględnia.
Dzięki wykorzystaniu gotowych projektów kadłuba, napędu i
uzbrojenia, udało się w miarę szybko uruchomić masową budowę prezentowanych
okrętów. Budowa jednostki prototypowej trwała 19 m-cy, następnych siedemnastu 14-15 m-cy, a
pozostałych 9-10 m-cy.
Jednostki
oddawane do służby od roku 1943, w miejsce działa 127 mm nr 2 (w superpozycji)
miały montowany rmbg „Hedgehog”
Flotylla
takich okrętów skutecznie zniweczyłaby operację "Paukenschlag", bez
potrzeby wprowadzania na gwałt do służby w Coast Guard cywilnych jachtów i jakichś
strupieszałych kanonierek.
FAS-1, United States anti-submarine frigate laid down 1940, launched
1941, completed 1942 (engine 1941)
Displacement:
1 556 t light;
1 630 t standard; 2 298 t normal; 2 833 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(320,72 ft / 306,10 ft)
x 41,01 ft x (11,48 / 13,60 ft)
(97,75 m / 93,30 m) x
12,50 m x (3,50 / 4,15 m)
Armament:
2 - 5,00" / 127 mm 38,0
cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 350 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
2 x Single mounts on centreline, forward deck
forward
1 raised
mount - superfiring
2 - 1,57" / 40,0 mm 56,0 cal guns -
1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mount, 1941 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised
mount
6 - 0,79" / 20,0 mm
70,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 3 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck
centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 115 lbs
/ 52 kg
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 60 reloads - 11,655 t total
in Stern depth charge
racks
2nd DC/AS Mortars
4 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 64 reloads - 12,783 t total
in Depth charge throwers
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 1,97" / 50 mm 214,24 ft / 65,30 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 108% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 214,24 ft / 65,30 m 11,15 ft / 3,40 m
Beam between torpedo
bulkheads 31,17 ft / 9,50 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm - 0,98" / 25 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion generators,
Electric motors, 2
shafts, 11 000 shp / 8 206 Kw = 23,33 kts
Range 23 500nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 203 tons
Complement:
165 - 215
Cost:
£0,670 million / $2,682
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 64 tons, 2,8%
- Guns: 31 tons, 1,3%
- Weapons: 34 tons, 1,5%
Armour: 319 tons, 13,9%
- Belts: 139 tons, 6,1%
- Torpedo bulkhead: 174 tons, 7,6%
- Armament: 5 tons, 0,2%
Machinery: 291 tons,
12,6%
Hull, fittings &
equipment: 762 tons, 33,2%
Fuel, ammunition &
stores: 742 tons, 32,3%
Miscellaneous weights:
120 tons, 5,2%
- Hull below water: 87 tons
- Hull above water: 14 tons
- On freeboard deck: 19 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
6 754 lbs / 3 064 Kg = 108,1 x 5,0
" / 127 mm shells or 1,9 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,53
Metacentric height 2,7
ft / 0,8 m
Roll period: 10,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,30
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,558 / 0,581
Length to Beam Ratio:
7,46 : 1
'Natural speed' for
length: 17,50 kts
Power going to wave
formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 55
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 25,40 degrees
Stern overhang: 5,58 ft
/ 1,70 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 13,00%, 19,03 ft /
5,80 m, 16,40 ft / 5,00 m
- Forward deck: 35,00%, 16,40 ft / 5,00
m, 12,47 ft / 3,80 m
- Aft deck: 35,00%, 12,47 ft / 3,80 m, 12,47 ft / 3,80 m
- Quarter deck: 17,00%, 12,47 ft /
3,80 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Average freeboard: 13,94 ft / 4,25 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 68,5%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 137,1%
Waterplane Area:
8 827 Square feet or 820 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 206%
Structure weight / hull
surface area: 57 lbs/sq ft or 280 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 2,02
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
1 x Grumman J2F
Sensors:
1 x radar SL
1 x sonar 128 type
FAS-1 – FAS-15 (1942)
FAS-16 – FAS-39 (1943)
FAS-40 – FAS-57 (1944)