poniedziałek, 18 maja 2020

Amerykańskie okręty POP typu FAS-1 1942-1943 (57 szt.)


Amerykańskie okręty POP typu FAS-1 1942-1943 (57 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega Stonk. Poniżej, przeredagowana przeze mnie legenda autorstwa Pomysłodawcy.
Kiedy Amerykanie oddali Brytyjczykom 50 niszczycieli, nie brali jeszcze udziału w wojnie, ale już liczyli się z taką możliwością. Silna flota nawodna i duża odległość od baz nieprzyjacielskich sprawiały, że inwazja lub naloty na dużą skalę były bardzo mało prawdopodobne. Jednakże potencjalni wrogowie dysponowali dużą liczbą nowoczesnych okrętów podwodnych, mogących sparaliżować amerykańską żeglugę. W tych właśnie okolicznościach, zrodził się pomysł zbudowania kilkudziesięciu okrętów do obrony CONUSA (continental United States of America). Okręty takie powinny być gotowe szybko, zdecydowano więc o wykorzystaniu zmodyfikowanej wersji istniejącego projektu. Założono przede wszystkim: duży zasięg i autonomiczność oraz atlantycką dzielność morską (okręt nie będzie walczył podczas sztormów, ale musi je przetrwać i kontynuować swoje zadania). Te dwie cechy wymusiły dość dużą wyporność. Poza tym, przyjęto, że napęd powinien zapewnić prędkość maksymalną dwudziestu kilku węzłów. Uznając, że z dużymi formacjami wrogich samolotów i okrętami nawodnymi jednostki te walczyć nie będą, przyjęto ograniczone uzbrojenie artyleryjskie na rzecz wyposażenia pop.
Kadłub
Wykorzystano projekt kadłuba okrętów obrony wybrzeża, tzw. „Treasury cutters”, zmniejszając jedynie zanurzenie o 0,3 m.
Napęd
Zastosowano gotowy, podwojony projekt siłowni diesel-elektrycznej używanej na okrętach podwodnych typu Sargo.
Uzbrojenie
Zamontowano:
- 2xIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12 w zamkniętych osłonach z podnośnikami Mark 30, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;
- 1xIIx40 mm/56 (1.57") Mark 1, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,9 kg wynosi 10180 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 6800 m;
- 6xIx20 mm/70 (0.79") Mark 2, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,12 kg wynosi 4390 m, a przy elewacji maksymalnej 87o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 2xwbg i 4xmbg z łącznym zapasem 124 bg.
Kierowanie ogniem za pomocą otwartego dalocelownika optycznego o bazie 2,9 m.
Wyposażenie lotnicze
Użyto wodnosamolotu-amfibii Grumman J2F Duck. Nie przewidziano katapulty, wodnosamolot startuje z powierzchni morza, opuszczany tam za pomocą żurawia.
Opancerzenie
Jak na rysunku. Opancerzenie na okręcie tej klasy i wielkości jest ewenementem, ale biorąc pod uwagę fakt, że atakowane OP nieraz kontratakują torpedami (rzadziej artylerią) oraz rezerwy ciężarowe, zdecydowano o jego zastosowaniu.
Inne
Zamontowano radar kontroli powierzchni morza typu SL oraz sonar typu 128.
Jednostka jest przystosowana do zaokrętowania dodatkowych 50 osób (jeńcy z zatopionych OP, rozbitkowie itp.). Autonomiczność okrętu wynosi 10-11 tygodni.
Zwraca uwagę niska sylwetka okrętu, pozwalająca na możliwie bliskie skryte podejście do atakowanego OP.
Dobrą wg raportu dzielność morską jednostki, dodatkowo zwiększają nadburcia na dziobie i rufie, czego program nie uwzględnia.
Dzięki wykorzystaniu gotowych projektów kadłuba, napędu i uzbrojenia, udało się w miarę szybko uruchomić masową budowę prezentowanych okrętów. Budowa jednostki prototypowej trwała 19 m-cy, następnych siedemnastu 14-15 m-cy, a pozostałych 9-10 m-cy.
Jednostki oddawane do służby od roku 1943, w miejsce działa 127 mm nr 2 (w superpozycji) miały montowany rmbg „Hedgehog”
Flotylla takich okrętów skutecznie zniweczyłaby operację "Paukenschlag", bez potrzeby wprowadzania na gwałt do służby w Coast Guard cywilnych jachtów i jakichś strupieszałych kanonierek.

FAS-1, United States anti-submarine frigate laid down 1940, launched 1941, completed 1942 (engine 1941)


Displacement:
            1 556 t light; 1 630 t standard; 2 298 t normal; 2 833 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (320,72 ft / 306,10 ft) x 41,01 ft x (11,48 / 13,60 ft)
            (97,75 m / 93,30 m) x 12,50 m  x (3,50 / 4,15 m)

Armament:
      2 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 350 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model
              2 x Single mounts on centreline, forward deck forward
                        1 raised mount - superfiring
      2 - 1,57" / 40,0 mm 56,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1941 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
      6 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 3 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 115 lbs / 52 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 60 reloads - 11,655 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      4 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 64 reloads - 12,783 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   1,97" / 50 mm 214,24 ft / 65,30 m     7,87 ft / 2,40 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 108% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 214,24 ft / 65,30 m     11,15 ft / 3,40 m
            Beam between torpedo bulkheads 31,17 ft / 9,50 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm       -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion generators,
            Electric motors, 2 shafts, 11 000 shp / 8 206 Kw = 23,33 kts
            Range 23 500nm at 12,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 203 tons

Complement:
            165 - 215

Cost:
            £0,670 million / $2,682 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 64 tons, 2,8%
               - Guns: 31 tons, 1,3%
               - Weapons: 34 tons, 1,5%
            Armour: 319 tons, 13,9%
               - Belts: 139 tons, 6,1%
               - Torpedo bulkhead: 174 tons, 7,6%
               - Armament: 5 tons, 0,2%
            Machinery: 291 tons, 12,6%
            Hull, fittings & equipment: 762 tons, 33,2%
            Fuel, ammunition & stores: 742 tons, 32,3%
            Miscellaneous weights: 120 tons, 5,2%
               - Hull below water: 87 tons
               - Hull above water: 14 tons
               - On freeboard deck: 19 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              6 754 lbs / 3 064 Kg = 108,1 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,53
            Metacentric height 2,7 ft / 0,8 m
            Roll period: 10,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,10
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,30

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,558 / 0,581
            Length to Beam Ratio: 7,46 : 1
            'Natural speed' for length: 17,50 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,40 degrees
            Stern overhang: 5,58 ft / 1,70 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            13,00%,  19,03 ft / 5,80 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Forward deck:       35,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  12,47 ft / 3,80 m
               - Aft deck:    35,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  12,47 ft / 3,80 m
               - Quarter deck:        17,00%,  12,47 ft / 3,80 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Average freeboard:                      13,94 ft / 4,25 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 68,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 137,1%
            Waterplane Area: 8 827 Square feet or 820 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 206%
            Structure weight / hull surface area: 57 lbs/sq ft or 280 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,95
                        - Longitudinal: 2,02
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

1 x Grumman J2F
Sensors:
1 x radar SL
1 x sonar 128 type
FAS-1 – FAS-15 (1942)
FAS-16 – FAS-39 (1943)
FAS-40 – FAS-57 (1944)