Przebudowa hiszpańskiego krążownika pancernopokładowego typu Reina Regente na polski okręt szkolny Bałtyk 1929 (1 szt.)
Pomysłodawcą
tematu jest kolega ŁK, więc na początku to właśnie Jemu oddaję głos:
Krążownik
pancernopokładowy Reina Regente (1910)
należący do Armada Española został skreślony ze stanu floty 31.12.1926 r.
Nie tyle z powodu złego stanu technicznego, bo ten był więcej niż przyzwoity po
zaledwie 16 latach służby, co z uwagi na „moralne” zestarzenie i to zaistniałe,
w zasadzie, już w momencie jego wejścia do służby. Było to spowodowane
umiarkowaną nowoczesnością wyjściowego projektu i wyjątkowo ślamazarnym tempem
budowy, który od położenia stępki do wejścia okrętu do służby, przeciągnął się
do blisko 14 lat. W 1927 r. rozpoczęła się nieśpieszna rozbiórka okrętu,
polegająca w pierwszej kolejności na demontażu całego uzbrojenia i wyposażenia
radionawigacyjnego. W końcu 1927 r. okręt wzbudził zainteresowanie polskiego
attache morskiego przy ambasadzie RP w Madrycie. Polska poszukiwała właśnie
możliwości zakupu jakiegoś stacjonarnego okrętu szkolnego – bazy floty, co w
realu skutkowało nabyciem francuskiego hulku D’Entrecasteaux (07.03.1927 r.), który został ostatecznie nazwany Bałtyk. Dla potrzeb niniejszej
alternatywy założymy, że do tej transakcji nie doszło, a to z uwagi na
przesłany Kierownictwu Marynarki Wojennej raport, dotyczący hiszpańskiego
okrętu. Podjęte rozmowy zakończyły się sukcesem i okręt został zakupiony, za
cenę złomu w początkach 1928 r. Francuzi zostali udobruchani obietnicą
powierzenia im przebudowy okrętu w jednej ze swoich stoczni. Ostatecznie przebudowę
przeprowadziła od 01.04.1928 r. do 15.02.1929 r. stocznia CNF w Caen, ta sama,
która od lutego 1927 r. realizowała budowę pierwszej pary niszczycieli dla
floty polskiej. Zakup okrętu poprzedziła wnikliwa lustracja, która wykazała, że
kadłub, maszyny parowe i znaczna część kotłów, znajdują się w dobrej kondycji,
co dawało nadzieję na sprawne przywrócenie mobilności okrętu.
Teraz
ja; przebudowa okrętu objęła:
-
przeprofilowanie dziobu okrętu z likwidacją taranu;
-
modernizację siłowni parowej, polegającą na likwidacji kotłowni dziobowej oraz
remoncie i przystosowaniu do paliwa płynnego 8 z 12 istniejących i najlepiej
zachowanych kotłów;
-
remont główny istniejących maszyn parowych trójstopniowego rozprężania;
-
likwidację komina dziobowego i połączenie dwu pozostałych w jeden zbiorczy;
-
całkowitą wymianę uzbrojenia artyleryjskiego;
-
montaż wyrzutni torpedowych;
-
instalację uzbrojenia minowego;
-
montaż nowego wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem;
-
całkowitą przebudowę nadbudówek i masztów z adaptacją byłej kotłowni dziobowej
na pomieszczenia bytowe kursantów.
Koszt
przebudowy wyniósł 30,2% wartości identycznego okrętu nowego.
Na
skutek przebudowy:
-
zanurzenie okrętu zmniejszyło się z 6,06 do 5,64 m, a wyporność z 5 287 do 5 002
tn;
-
prędkość maksymalna zmniejszyła się z 19,5 do 19,0 w, ale zasięg wzrósł do 16 500
Mm przy 15 w.
Zwracam
uwagę na fakt, że nominalna moc maszyn parowych jest większa od tego, co mogą
jej „podać” zachowane na okręcie kotły (11 000 do 8 869 KM). „Niedomiarowa”
kotłownia oraz ogólne niedozbrojenie okrętu, pozwoliły na uzyskanie
fantastycznych wprost właściwości morskich; praktycznie okręt można uznać za
niezatapialny, nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych.
W
rezultacie, otrzymano duży okręt szkolny o sile ognia sporego niszczyciela,
mogący zabrać na pokład do 100 kursantów różnych poziomów szkolenia, a
dodatkowo postawić poważną zagrodę 100 min. Ponieważ jednak, zachowano na jednostce
istniejące opancerzenie, realna siła okrętu jest porównywalna z małym lekkim
krążownikiem. W najbliższych latach, planuje się zastąpienie przeciwlotniczych
km-ów 7,92 mm nkm-ami 13,2 mm.
Co
do sylwetki okrętu, sam mam mieszane uczucia, ale biorąc pod uwagę tak
proweniencję jednostki, jak i jej aktualne przeznaczenie, można na ewentualne
niedoskonałości przymknąć oko.
Bałtyk, poland training ship laid down 1897,
launched 1906, completed 1910, rebuilt 1929
Displacement:
3 010
t light; 3 174 t standard; 5 002 t normal; 6 464 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(360,73
ft / 354,33 ft) x 52,82 ft x (18,50 / 22,59 ft)
(109,95
m / 108,00 m) x 16,10 m x (5,64 / 6,88
m)
Armament:
6
- 5,12" / 130 mm 40,0 cal guns - 64,24lbs / 29,14kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1924 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
- 2,95" / 75,0 mm 50,0 cal guns - 13,07lbs / 5,93kg shells, 500 per gun
Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1924
Model
4 x Single mounts on sides, aft evenly spread
4
- 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,85lbs / 0,84kg shells, 1 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1922 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
8
- 0,31" / 7,9 mm 91,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per
gun
Machine guns in deck mounts, 1925 Model
4 x Twin mounts on sides, forward deck centre
4 double raised mounts
Weight of broadside 287 lbs / 130 kg
Main Torpedoes
4
- 21,7" / 550 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,910 t each, 7,638 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Mines
2
- 1 477,10 lbs / 670,00 kg mines + 100 reloads - 67,261 t total
in
Above water - Stern racks/rails
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 1,97"
/ 50 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Protected deck - single deck:
For
and Aft decks: 4,13" / 105 mm
-
Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 3,94" / 100 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, complex reciprocating steam engines,
Direct
drive, 2 shafts, 8 869 ihp / 6 617 Kw = 19,00 kts
Range
16 500nm at 15,00 kts
Bunker
at max displacement = 3 291 tons
Complement:
296
- 386
Cost:
£0,260
million / $1,040 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
211 tons, 4,2%
- Guns: 112 tons, 2,2%
- Weapons: 99 tons, 2,0%
Armour:
783 tons, 15,6%
- Armament: 2 tons, 0,0%
- Armour Deck: 730 tons, 14,6%
- Conning Towers: 50 tons, 1,0%
Machinery:
506 tons, 10,1%
Hull,
fittings & equipment: 1 406 tons, 28,1%
Fuel,
ammunition & stores: 1 992 tons, 39,8%
Miscellaneous
weights: 105 tons, 2,1%
- Hull below water: 15 tons
- Hull above water: 55 tons
- On freeboard deck: 34 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
15 665 lbs / 7 105 Kg = 233,7 x 5,1
" / 130 mm shells or 1,9 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,52
Metacentric
height 3,9 ft / 1,2 m
Roll
period: 11,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,506 / 0,535
Length
to Beam Ratio: 6,71 : 1
'Natural
speed' for length: 18,82 kts
Power
going to wave formation at top speed: 48 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,20 degrees
Stern
overhang: -1,97 ft / -0,60 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 20,67 ft /
6,30 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Forward deck: 29,50%, 17,06 ft / 5,20
m, 17,06 ft / 5,20 m
- Aft deck: 29,50%, 17,06 ft / 5,20 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Quarter deck: 22,00%, 17,06 ft /
5,20 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Average freeboard: 17,33 ft / 5,28 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 43,6%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 130,1%
Waterplane
Area: 12 533 Square feet or 1 164 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 220%
Structure
weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 354 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,90
-
Longitudinal: 2,54
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat, comfortable, can
fire her guns