sobota, 27 lipca 2019

Przebudowa hiszpańskiego krążownika pancernopokładowego typu Reina Regente na polski okręt szkolny Bałtyk 1929 (1 szt.)


Przebudowa hiszpańskiego krążownika pancernopokładowego typu Reina Regente na polski okręt szkolny Bałtyk 1929 (1 szt.)

Pomysłodawcą tematu jest kolega ŁK, więc na początku to właśnie Jemu oddaję głos:
Krążownik pancernopokładowy Reina Regente (1910) należący do Armada Española został skreślony ze stanu floty 31.12.1926 r. Nie tyle z powodu złego stanu technicznego, bo ten był więcej niż przyzwoity po zaledwie 16 latach służby, co z uwagi na „moralne” zestarzenie i to zaistniałe, w zasadzie, już w momencie jego wejścia do służby. Było to spowodowane umiarkowaną nowoczesnością wyjściowego projektu i wyjątkowo ślamazarnym tempem budowy, który od położenia stępki do wejścia okrętu do służby, przeciągnął się do blisko 14 lat. W 1927 r. rozpoczęła się nieśpieszna rozbiórka okrętu, polegająca w pierwszej kolejności na demontażu całego uzbrojenia i wyposażenia radionawigacyjnego. W końcu 1927 r. okręt wzbudził zainteresowanie polskiego attache morskiego przy ambasadzie RP w Madrycie. Polska poszukiwała właśnie możliwości zakupu jakiegoś stacjonarnego okrętu szkolnego – bazy floty, co w realu skutkowało nabyciem francuskiego hulku D’Entrecasteaux (07.03.1927 r.), który został ostatecznie nazwany Bałtyk. Dla potrzeb niniejszej alternatywy założymy, że do tej transakcji nie doszło, a to z uwagi na przesłany Kierownictwu Marynarki Wojennej raport, dotyczący hiszpańskiego okrętu. Podjęte rozmowy zakończyły się sukcesem i okręt został zakupiony, za cenę złomu w początkach 1928 r. Francuzi zostali udobruchani obietnicą powierzenia im przebudowy okrętu w jednej ze swoich stoczni. Ostatecznie przebudowę przeprowadziła od 01.04.1928 r. do 15.02.1929 r. stocznia CNF w  Caen, ta sama, która od lutego 1927 r. realizowała budowę pierwszej pary niszczycieli dla floty polskiej. Zakup okrętu poprzedziła wnikliwa lustracja, która wykazała, że kadłub, maszyny parowe i znaczna część kotłów, znajdują się w dobrej kondycji, co dawało nadzieję na sprawne przywrócenie mobilności okrętu.
Teraz ja; przebudowa okrętu objęła:
- przeprofilowanie dziobu okrętu z likwidacją taranu;
- modernizację siłowni parowej, polegającą na likwidacji kotłowni dziobowej oraz remoncie i przystosowaniu do paliwa płynnego 8 z 12 istniejących i najlepiej zachowanych kotłów;
- remont główny istniejących maszyn parowych trójstopniowego rozprężania;
- likwidację komina dziobowego i połączenie dwu pozostałych w jeden zbiorczy;
- całkowitą wymianę uzbrojenia artyleryjskiego;
- montaż wyrzutni torpedowych;
- instalację uzbrojenia minowego;
- montaż nowego wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem;
- całkowitą przebudowę nadbudówek i masztów z adaptacją byłej kotłowni dziobowej na pomieszczenia bytowe kursantów.
Koszt przebudowy wyniósł 30,2% wartości identycznego okrętu nowego.
Na skutek przebudowy:
- zanurzenie okrętu zmniejszyło się z 6,06 do 5,64 m, a wyporność z 5 287 do 5 002 tn;
- prędkość maksymalna zmniejszyła się z 19,5 do 19,0 w, ale zasięg wzrósł do 16 500 Mm przy 15 w.
Zwracam uwagę na fakt, że nominalna moc maszyn parowych jest większa od tego, co mogą jej „podać” zachowane na okręcie kotły (11 000 do 8 869 KM). „Niedomiarowa” kotłownia oraz ogólne niedozbrojenie okrętu, pozwoliły na uzyskanie fantastycznych wprost właściwości morskich; praktycznie okręt można uznać za niezatapialny, nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych.
W rezultacie, otrzymano duży okręt szkolny o sile ognia sporego niszczyciela, mogący zabrać na pokład do 100 kursantów różnych poziomów szkolenia, a dodatkowo postawić poważną zagrodę 100 min. Ponieważ jednak, zachowano na jednostce istniejące opancerzenie, realna siła okrętu jest porównywalna z małym lekkim krążownikiem. W najbliższych latach, planuje się zastąpienie przeciwlotniczych km-ów 7,92 mm nkm-ami 13,2 mm.
Co do sylwetki okrętu, sam mam mieszane uczucia, ale biorąc pod uwagę tak proweniencję jednostki, jak i jej aktualne przeznaczenie, można na ewentualne niedoskonałości przymknąć oko.


Bałtyk, poland training ship laid down 1897, launched 1906, completed 1910, rebuilt 1929


Displacement:
            3 010 t light; 3 174 t standard; 5 002 t normal; 6 464 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (360,73 ft / 354,33 ft) x 52,82 ft x (18,50 / 22,59 ft)
            (109,95 m / 108,00 m) x 16,10 m  x (5,64 / 6,88 m)

Armament:
      6 - 5,12" / 130 mm 40,0 cal guns - 64,24lbs / 29,14kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1924 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      4 - 2,95" / 75,0 mm 50,0 cal guns - 13,07lbs / 5,93kg shells, 500 per gun
              Anti-air guns in deck and hoist mounts, 1924 Model
              4 x Single mounts on sides, aft evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,85lbs / 0,84kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1922 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      8 - 0,31" / 7,9 mm 91,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1925 Model
              4 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 287 lbs / 130 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,7" / 550 mm, 27,89 ft / 8,50 m torpedoes - 1,910 t each, 7,638 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes
      Mines
      2 - 1 477,10 lbs / 670,00 kg mines + 100 reloads - 67,261 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            1,97" / 50 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Protected deck - single deck:
            For and Aft decks: 4,13" / 105 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 3,94" / 100 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 8 869 ihp / 6 617 Kw = 19,00 kts
            Range 16 500nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 3 291 tons

Complement:
            296 - 386

Cost:
            £0,260 million / $1,040 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 211 tons, 4,2%
               - Guns: 112 tons, 2,2%
               - Weapons: 99 tons, 2,0%
            Armour: 783 tons, 15,6%
               - Armament: 2 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 730 tons, 14,6%
               - Conning Towers: 50 tons, 1,0%
            Machinery: 506 tons, 10,1%
            Hull, fittings & equipment: 1 406 tons, 28,1%
            Fuel, ammunition & stores: 1 992 tons, 39,8%
            Miscellaneous weights: 105 tons, 2,1%
               - Hull below water: 15 tons
               - Hull above water: 55 tons
               - On freeboard deck: 34 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              15 665 lbs / 7 105 Kg = 233,7 x 5,1 " / 130 mm shells or 1,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,52
            Metacentric height 3,9 ft / 1,2 m
            Roll period: 11,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,19
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,506 / 0,535
            Length to Beam Ratio: 6,71 : 1
            'Natural speed' for length: 18,82 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,20 degrees
            Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            19,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Forward deck:       29,50%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:    29,50%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Quarter deck:        22,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Average freeboard:                      17,33 ft / 5,28 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 43,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 130,1%
            Waterplane Area: 12 533 Square feet or 1 164 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 220%
            Structure weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 354 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,90
                        - Longitudinal: 2,54
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns