niedziela, 21 marca 2021

Przebudowa amerykańskiego krążownika Salem na chiński krążownik minowy Bo Hai 1929 (1 jednostka)

Przebudowa amerykańskiego krążownika Salem na chiński krążownik minowy Bo Hai 1929 (1 jednostka)

Kontynuacja rozbudowy chińskiej Marynarki wojennej. Inicjatorem tematu jest kolega Hrotgar, ten jednak okręt jest wyłącznie moim projektem, nieuzgodnionym z Pomysłodawcą całego cyklu.

Od roku 1921 przebywa w USA chińska Komisja Nadzoru budowy okrętów dla chińskiej MW. Na początku roku 1927, doszła do wiadomości Komisji informacja o planowanym na rok 1929 złomowaniu amerykańskiego krążownika rozpoznawczego (scout cruiser) Salem, należącego do typu Chester (1908). Niezwłocznie podjęto negocjacje z amerykańskim Sekretariatem Marynarki w kwestii nabycia i przebudowy tej jednostki. Wobec sporej zbieżności interesów (Amerykanie chcieli się okrętu pozbyć i trochę przy tym zarobić, a Chińczycy tanio go nabyć), wkrótce podpisano porozumienie, na mocy którego:

- US Navy odstępuje chińskiej MW okręt nieodpłatnie;

- przebudowa nastąpi w stoczni amerykańskiej, a jej koszty pokryje strona chińska;

- zdemontowane i nie wykorzystane do przebudowy uzbrojenie, urządzenia napędowe i inne elementy okrętu należą do strony amerykańskiej.

Przebudowa w stoczni Fore River, Quincy rozpoczęła się w październiku 1927 roku i zakończyła w sierpniu 1929 roku. Objęła ona następujące elementy okrętu:

Kadłub

Zdemontowano najwyższą „kondygnację” pokładu dziobowego, na skutek czego okręt stał się gładkopokładowy. Zaślepiono nieliczne kazamaty burtowe. Minimalnie przebudowano rufową część kadłuba, montując w niej furty minowe. Nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.

Napęd

Istniejący zdemontowano w całości. Zainstalowano dwa silniki diesla o mocy 4000 KM każdy.

Uzbrojenie

Dotychczasowe usunięto. Zamontowano:

- 4xIx6"/53 (15.2 cm) Mark 16, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskami AP i HC 47,6 kg wynosi 23130 m;

- 8xIx3"/23 (7.62 cm) Mark 9, przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 5,90 kg wynosi 8050 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa pociskiem AA 5,90 kg wynosi 5490 m;

- 6xIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921;

- 600 min Mark 6.

Dla kierowania ogniem zainstalowano dwa dalmierze optyczne o bazie 4,0 m.

Miny stawiane są z wewnętrznych torów minowych na poziomie pokładu głównego, a 2/3 z nich  jest magazynowane na pokładzie niższym.

Opancerzenie

Przedłużono istniejący burtowy pas pancerny, tak aby chronił on komory amunicyjne dział głównego kalibru. Odpowiednio przedłużono również pancerny pokład ochronny ze skosami. Pokazana w raporcie wysokość burtowego pasa pancernego jest wartością średnią. Rzeczywiście wynosi ona 4,15 m w rejonie maszynowni i 3,05 m na pozostałej długości.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki i maszty oraz zabudowano nowy komin.

Zainstalowano nowe wyposażenie radionawigacyjne, w tym dwie radiostacje dalekiego i dwie małego/średniego zasięgu.

Na skutek przebudowy:

- zanurzenie okrętu zwiększyło się z 5,10 do 5,25 m, a wyporność standardowa z 3750 do 3905 t;

- prędkość maksymalna zmniejszyła się z 22,40 do 19,35 w, a zasięg zmienił się z 3300 Mm przy 18,6 w. do 8500 Mm przy 12 w.

Koszt przebudowy wyniósł 47,9% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Pierwotnym zamierzeniem chińskich decydentów było uzyskanie dużego stawiacza min o niewielkiej wartości bojowej (2xIx127 + 4xIx76,2). Jednakże, już na początku prac projektowych przebudowy okazało się, że rezerwy ciężarowe okrętu są wielkie. Wobec powyższego, zdecydowano o istotnym wzmocnieniu uzbrojenia oraz opancerzenia. W rezultacie uzyskano jednostkę, którą sklasyfikowano jako krążownik minowy, chociaż niezbyt wielka prędkość maksymalna stawia taką klasyfikację pod znakiem zapytania.

Przed okrętem postawiono następujące zadania:

- stawianie zagród minowych o mieszanym, defensywno-ofensywnym charakterze (np. w Cieśninach Koreańskiej i Pohaj);

- stawianie defensywnych zagród minowych na podejściach do własnych baz i portów;

- wsparcie ogniowe własnych, mniejszych okrętów minowych w trakcie realizowania ich zadań;

- transport i przeładunek min pomiędzy ich składnicami, a mniejszymi okrętami minowymi;

- wsparcie ogniowe obrony wybrzeża. 

Nazwa Bo Hai (渤海) oznacza Cieśninę Pohaj.

Bo Hai, China minelaying cruiser laid down 1905, launched 1907, completed 1908, rebuilt 1929 (engine 1928)

 Displacement:

            3 748 t light; 3 905 t standard; 4 313 t normal; 4 640 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (424,70 ft / 423,23 ft) x 46,92 ft x (17,22 / 18,13 ft)

            (129,45 m / 129,00 m) x 14,30 m  x (5,25 / 5,53 m)

Armament:

      4 - 5,98" / 152 mm 53,0 cal guns - 104,94lbs / 47,60kg shells, 200 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1920 Model

              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread

                        2 raised mounts - superfiring

      8 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal guns - 13,01lbs / 5,90kg shells, 400 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model

              8 x Single mounts on sides, evenly spread

      6 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 4 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              2 x Single mounts on sides, forward deck centre

                        2 raised mounts

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 472 lbs / 214 kg

      Mines

      2 - 1 399,94 lbs / 635,00 kg mines + 600 reloads - 376,233 t total

            in above water - stern racks/rails

Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   2,01" / 51 mm 304,79 ft / 92,90 m     11,15 ft / 3,40 m

            Ends:   Unarmoured

              Main Belt covers 111% of normal length

    - Hull void:

                        0,00" / 0 mm     0,00 ft / 0,00 m         0,00 ft / 0,00 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,98" / 25 mm       -                                  -

    - Protected deck - single deck:

            For and Aft decks: 0,98" / 25 mm

    - Conning towers: Forward 2,99" / 76 mm, Aft 0,00" / 0 mm

 Machinery:

            Diesel Internal combustion motors,

            Geared drive, 2 shafts, 8 000 shp / 5 968 Kw = 19,35 kts

            Range 8 500nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 735 tons

 Complement:

            265 - 345

 Cost:

            £0,093 million / $0,372 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 572 tons, 13,3%

               - Guns: 102 tons, 2,4%

               - Weapons: 470 tons, 10,9%

            Armour: 506 tons, 11,7%

               - Belts: 277 tons, 6,4%

               - Armament: 11 tons, 0,3%

               - Armour Deck: 201 tons, 4,7%

               - Conning Tower: 17 tons, 0,4%

            Machinery: 249 tons, 5,8%

            Hull, fittings & equipment: 1 690 tons, 39,2%

            Fuel, ammunition & stores: 565 tons, 13,1%

            Miscellaneous weights: 731 tons, 16,9%

               - Hull below water: 254 tons

               - Hull void weights: 350 tons

               - Hull above water: 127 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              17 885 lbs / 8 113 Kg = 65,2 x 6,0 " / 152 mm shells or 1,3 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,23

            Metacentric height 2,4 ft / 0,7 m

            Roll period: 12,8 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,24

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a ram bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,441 / 0,451

            Length to Beam Ratio: 9,02 : 1

            'Natural speed' for length: 20,57 kts

            Power going to wave formation at top speed: 37 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40

            Bow angle (Positive = bow angles forward): -10,35 degrees

            Stern overhang: 1,48 ft / 0,45 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            18,00%,  26,90 ft / 8,20 m,  22,97 ft / 7,00 m

               - Forward deck:       36,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  20,01 ft / 6,10 m

               - Aft deck:    36,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  21,65 ft / 6,60 m

               - Quarter deck:        10,00%,  21,65 ft / 6,60 m,  22,64 ft / 6,90 m

               - Average freeboard:                      21,87 ft / 6,67 m

Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 37,0%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 191,3%

            Waterplane Area: 12 578 Square feet or 1 169 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 215%

            Structure weight / hull surface area: 66 lbs/sq ft or 323 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,86

                        - Longitudinal: 4,41

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather