czwartek, 22 stycznia 2015

Plan blokady Zatoki Fińskiej

Plan blokady Zatoki Fińskiej

Poniżej graficzne  przedstawienie planu blokady Zatoki Fińskiej na wypadek wojny z Rosją.


Myslę, że  legenda wszystko wyjaśnia i dodatkowe komentarze są zbędne.

Stawiacz min typu Wodnik 1922-1923 (2 szt.)



Stawiacz min typu Wodnik 1922-1923 (2 szt.)

Ponieważ wchodzące w skład naszej floty stawiacze min typu Nereusz (ML-1 1908-09) nie są już pierwszej młodości, a wojna minowa (głównie na Bałtyku) odgrywa w naszej doktrynie ważną rolę, podjęto decyzję o budowie nowych jednostek tej klasy.
Projekt jest wspólnym dziełem polskich i szwedzkich konstruktorów, po dwa okręty zamówiły Polska i Szwecja, a jeden Dania. Ponieważ polskie stocznie są aktualnie „zawalone” zamówieniami, budowę wszystkich 5 okrętów tego typu zlecono szwedzkim stoczniom: Eriksberg w Göteborgu (2), Örlogsvarvet w Karlskronie (2) i Kockums w Malmö (1).
Omawiane jednostki są okrętami średniej wielkości, dość szybkimi i o sporym zasięgu. Z założenia przeznaczone są do działań na Bałtyku i Morzu Północnym. Posiadają stosunkowo silne uzbrojenie artyleryjskie oraz możliwość zabrania i postawienia 80 min. Większość min przewożona jest w póltorapoziomowym “hangarze” Średnioobrotowe silniki diesla zapewniają zarówno dobrą szybkość, jak i ekonomiczną eksploatację. Godna uwagi jest też znaczna – jak na okręty tej wielkości – odporność na trafienia.
Sylwetka okrętu jest może trochę niezgrabna, ale dużo ważniejsza jest tu funkcjonalność. Poza tym, ponieważ jest to wspólny polsko-szwedzki projekt, na sylwetce odcisnęły swoje piętno nieuniknione w takich przypadkach kompromisy. 



Wodnik, Poland Minelayer laid down 1922

Displacement:
            623 t light; 646 t standard; 781 t normal; 889 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (208,55 ft / 206,69 ft) x 29,53 ft x (9,84 / 10,78 ft)
            (63,56 m / 63,00 m) x 9,00 m  x (3,00 / 3,28 m)

Armament:
      2 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1920 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward 1 raised mount
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 69 lbs / 31 kg
      Mines
      2 - 1 102,31 lbs / 500,00 kg mines + 80 reloads - 40,352 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 6 523 shp / 4 866 Kw = 23,00 kts
            Range 4 750nm at 13,00 kts
            Bunker at max displacement = 244 tons

Complement:
            73 - 96

Cost:
            £0,167 million / $0,667 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 76 tons, 9,7%
               - Guns: 25 tons, 3,3%
               - Weapons: 50 tons, 6,5%
            Machinery: 221 tons, 28,3%
            Hull, fittings & equipment: 326 tons, 41,7%
            Fuel, ammunition & stores: 158 tons, 20,2%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              1 290 lbs / 585 Kg = 36,5 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,24
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 11,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,25
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,24

Hull form characteristics:
            Hull has low quarterdeck ,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,455 / 0,473
            Length to Beam Ratio: 7,00 : 1
            'Natural speed' for length: 17,02 kts
            Power going to wave formation at top speed: 68 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,00 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       35,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    35,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        15,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      12,94 ft / 3,94 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 149,5%
            Waterplane Area: 4 061 Square feet or 377 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 150%
            Structure weight / hull surface area: 44 lbs/sq ft or 216 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,83
                        - Longitudinal: 6,11
                        - Overall: 1,01
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Wodnik (1922)
Płanetnik (1923)