Chińskie kanonierki rzeczno-morskie typu Zhumulangma 1930-1931 (4 jednostki)
Następne okręty dla chińskiej MW. Przypominam, że pomysłodawcą całego cyklu jest kolega Hrotgar.
Założeniem przyświecającym projektowi
było uzyskanie jednostek zdolnych do operacji na morskich akwenach
przybrzeżnych oraz w estuariach i dolnych biegach większych rzek. W czasie
pokoju, kanonierki pełniłyby służbę o charakterze patrolowo-celno-policyjnym,
zwalczając piractwo i kontrabandę. W czasie wojny, można by je wykorzystać do
patrolowania oraz eskortowania w strefie przybrzeżnej, a także stawiania min w
ujściach rzek i ostrzału zajętego przez wroga wybrzeża. Mimo swoich ograniczeń,
stanowiłyby też jeszcze jeden element morskiej obrony wybrzeża. Na czas nie
przekraczający dwu dób, okręty mogą zaokrętować ok. 20-osobową grupę desantową
i wysadzić ją na dowolnym praktycznie odcinku wybrzeża morskiego lub brzegu
rzeki.
Poniżej, opis techniczny.
Kadłub
O cechach przejściowych pomiędzy
jednostkami morskimi i rzecznymi. Z powodu niewielkiej prędkości oraz
stosunkowo wysokiej wolnej burty, program wyliczył dla tej jednostki bardzo
dobrą dzielność morską. Patrząc jednak realnie, kształty kadłuba oraz
stosunkowo małe zanurzenie, raczej uniemożliwiają pełnomorską żeglugę w
trudniejszych warunkach pogodowych.
Napęd
Składa się się z dwu olejowych kotłów
parowych oraz dwu maszyn parowych potrójnego rozprężania.
Uzbrojenie
-
2xIx5"/25 (12.7 cm) Mark 10,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 24,43 kg wynosi 13260 m, a
przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa pociskiem AAC 24,49
kg wynosi 8350 m;
-
1xIx3"/23 (7.62 cm) Mark 9,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 5,90 kg wynosi 8050 m, a
przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa pociskiem AA 5,90 kg
wynosi 5490 m;
- 4xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921.
Do kierowania ogniem, zainstalowano dalmierz optyczny o bazie 2,3 m. Na
czas wojny, przewidziano montaż dwu wbg z zapasem 8 lekkich bg lub możliwość
postawienia 12 min. Na kanonierkach zamontowano – tak nielubiane przez
niektórych Kolegów – krótkolufowe „haubice” kalibru 5” i 3” Trzeba jednak brać
pod uwagę, że raczej nie będą one używane do walki artyleryjskiej z okrętami
bojowymi wroga, a do zwalczania stromotorowym ogniem pośrednim celów lądowych,
jak najbardziej się nadają.
Opancerzenie
W układzie prostego „pudełka”,
stąd rysowanie schematu uznałem za niekonieczne. Jego zadaniem jest chronić
żywotne elementy okrętu przed ogniem broni maszynowej i artylerii polowej kalibrów
do circa 47 mm.
Inne
Zamontowano
po jednej radiostacji średniego i krótkiego zasięgu.
Poniżej wizualizacja nazw okrętów w
tradycyjnym piśmie chińskim oraz ich tłumaczenie na język polski:
- Zhumulangma – 珠穆朗玛峰 – Czomolungma,
- Qiaogeli – 喬戈里峰 – Czogori,
- Gonggeer Shan – 公格尔山 – Kongur
Shan,
- Muzitage Feng – 木孜塔格峰 – Muztag Feng.
Zhumulangma, China gunboat laid down 1929, launched 1930, completed 1930
(engine 1930)
Displacement:
354 t light; 378 t
standard; 406 t normal; 429 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(186,02 ft / 186,02 ft)
x 27,56 ft x (4,82 / 5,04 ft)
(56,70 m / 56,70 m) x
8,40 m x (1,47 / 1,54 m)
Armament:
2 - 5,00" / 127 mm 25,0
cal guns - 53,99lbs / 24,49kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
1 - 3,00" / 76,2 mm
23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 400 per gun
Quick firing gun in deck mount, 1900 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck
centre
1 raised
mount
4 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 6 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised mounts
2 x Single mounts on sides, aft deck forward
2 double raised mounts
Weight of broadside 121 lbs
/ 55 kg
Mines
2 - 1 444,03 lbs /
655,00 kg mines + 12 reloads - 9,025 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Main DC/AS Mortars
2 - 99,21 lbs / 45,00 kg
Depth Charges + 8 reloads - 0,443 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 1,50" / 38 mm 126,64 ft / 38,60 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 105% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 1,50" / 38 mm -
-
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
0,51" / 13 mm
- Conning towers: Forward 1,50" / 38 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
800 ihp / 597 Kw = 14,13 kts
Range 4 400nm at
8,00 kts
Bunker at max
displacement = 51 tons
Complement:
44 - 58
Cost:
£0,089 million / $0,356
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 24 tons, 6,0%
- Guns: 13 tons, 3,1%
- Weapons: 12 tons, 2,9%
Armour: 102 tons, 25,2%
- Belts: 64 tons, 15,7%
- Armament: 8 tons, 1,9%
- Armour Deck: 29 tons, 7,2%
- Conning Tower: 2 tons, 0,4%
Machinery: 45 tons,
11,2%
Hull, fittings &
equipment: 173 tons, 42,5%
Fuel, ammunition &
stores: 52 tons, 12,9%
Miscellaneous weights:
9 tons, 2,2%
- On freeboard deck: 9 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
1 574 lbs / 714 Kg = 23,4 x 5,0 " /
127 mm shells or 0,5 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,40
Metacentric height 1,3
ft / 0,4 m
Roll period: 10,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 85 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,21
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,70
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,575 / 0,581
Length to Beam Ratio:
6,75 : 1
'Natural speed' for
length: 13,64 kts
Power going to wave
formation at top speed: 45 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 14,11 ft /
4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Forward deck: 22,00%, 14,11 ft / 4,30
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Aft deck: 46,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 14,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 9,19 ft / 2,80 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low = better):
48,9%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 135,7%
Waterplane Area:
3 663 Square feet or 340 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 172%
Structure weight / hull
surface area: 35 lbs/sq ft or 171 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,93
-
Longitudinal: 2,14
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Zhumulangma (1930)
Qiaogeli (1930)
Gonggeer Shan (1930)
Muzitage Feng (1931)