niedziela, 4 czerwca 2023

Niderlandzkie kutry trałowe typu M1 1930-1931 (14 jednostek)

Niderlandzkie kutry trałowe typu M1 1930-1931 (14 jednostek)

Prezentowane kutry trałowe zbudowane zostały na tych samych kadłubach, co kutry patrolowe typu P1 (post z dnia 26.12.2022). Różnią się od nich napędem i zestawem broni podwodnej. Przeznaczone są do wykonywania prac trałowych na akwenach przybrzeżnych, redach portowych, w wąskich cieśninach itp. Dodatkowo, każdy z nich może tam postawić do 6 min lżejszego typu.
Dziesięć kutrów tego typu zbudowała stocznia Willemsoord Werf w Den Helder, będą one stacjonować w Metropolii. Cztery pozostałe powstają w stoczni Sandok Maatschappij w Durbanie, stacjonować będą w Afryce Południowej.
Opis techniczny.
Kadłub
Identyczny do kadłubów patrolowców typu P1.
Napęd
Dwa wały śrubowe, dwa silniki diesla Westoever po 180 KM każdy w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
1xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 1xIx7,9/77 FN P1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,01 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2450 m;
- 6 min lekkiego typu (408 kg);
- zestaw sprzętu trałowego.
Inne
Na okręcie zamontowano dwie radiostacje bliskiego zasięgu.

M1, Netherlands minesweeping craft laid down 1930, launched 1930, completed 1930 (engine 1930)

Displacement:
            49 t light; 50 t standard; 52 t normal; 54 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (100,91 ft / 98,43 ft) x 15,75 ft x (3,94 / 4,00 ft)
            (30,76 m / 30,00 m) x 4,80 m  x (1,20 / 1,22 m)

Armament:
      1 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal gun - 0,11lbs / 0,05kg shells, 2 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 0,31" / 7,9 mm 77,0 cal gun - 0,02lbs / 0,01kg shells, 3 500 per gun
              Machine gun in deck mount, 1918 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      Weight of broadside 0 lbs / 0 kg
      Mines
      2 - 899,49 lbs / 408,00 kg mines + 6 reloads - 3,212 t total
            in Above water - Stern racks/rails

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 360 shp / 268 Kw = 13,88 kts
            Range 650nm at 10,00 kts
            Bunker normal = 2 tons, at max displacement = 4 tons

Complement:
            9 - 12

Cost:
            £0,014 million / $0,055 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 4 tons, 7,9%
               - Guns: 0 tons, 0,3%
               - Weapons: 4 tons, 7,7%
            Machinery: 11 tons, 20,9%
            Hull, fittings & equipment: 28 tons, 54,4%
            Fuel, ammunition & stores: 4 tons, 6,7%
            Miscellaneous weights: 3 tons, 5,7%
               - Hull above water: 1 tons
               - On freeboard deck: 2 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              145 lbs / 66 Kg = 2 072,8 x 0,5 " / 13 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,35
            Metacentric height 0,5 ft / 0,2 m
            Roll period: 9,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,00
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,77

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,300 / 0,305
            Length to Beam Ratio: 6,25 : 1
            'Natural speed' for length: 12,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 14,30 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,            Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Forward deck:       28,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Aft deck:                28,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      5,91 ft / 1,80 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 72,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 118,3%
            Waterplane Area: 947 Square feet or 88 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 206%
            Structure weight / hull surface area: 19 lbs/sq ft or 92 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,85
                        - Longitudinal: 5,36
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

M1 - M10 (1930)
M11 - M14 (1931)