Pomysłodawcą tematu jest kolega Stonk.
Kiedy do wodowania trzeciego okrętu typu Alaska pozostało 5-6 miesięcy, wojna zbliżała się do końca. Niemcy byli w przededniu kapitulacji, a większość floty japońskiej leżała na dnie, naprawiała uszkodzenia albo stała „na sznurku” bez paliwa (z ciężkich jednostek jedynie Yamato i Ashigara były zdolne do ograniczonej akcji). Ponadto, na Pacyfik zaczęły coraz liczniej przybywać okręty Royal Navy, w tym jednostki pancerne. Wobec powyższego Amerykanie uznali, że kolejny krążownik liniowy jest niepotrzebny i podjęli decyzję ukończenia niedoszłego Hawaii w postaci lotniskowca.
Kiedy do wodowania trzeciego okrętu typu Alaska pozostało 5-6 miesięcy, wojna zbliżała się do końca. Niemcy byli w przededniu kapitulacji, a większość floty japońskiej leżała na dnie, naprawiała uszkodzenia albo stała „na sznurku” bez paliwa (z ciężkich jednostek jedynie Yamato i Ashigara były zdolne do ograniczonej akcji). Ponadto, na Pacyfik zaczęły coraz liczniej przybywać okręty Royal Navy, w tym jednostki pancerne. Wobec powyższego Amerykanie uznali, że kolejny krążownik liniowy jest niepotrzebny i podjęli decyzję ukończenia niedoszłego Hawaii w postaci lotniskowca.
Konwersja – niejako in statu nascendi – polegała na
przebudowie górnych partii i podziału wewnętrznego kadłuba, nadbudowaniu
dwupoziomowego hangaru, nakrytego pokładem startowym z podnośnikami, częściowym
przekonstruowaniu opancerzenia oraz – oczywiście – całkowitym przezbrojeniu.
Całkiem nowe były nadbudówka z masztem i komin. Pozostawiono bez zmian – gotowe
już w momencie podejmowania decyzji o konwersji – urządzenia napędowe.
W stosunku do projektowych parametrów Hawaii:
- wyporność standardowa wzrosła z
29779 do 31321 t,
- prędkość maksymalna spadła z 33,0 do
32,3 w,
- zasięg wzrósł z 12000 do 12500 Mn
przy 15 w.
Zakończenie wojny na Pacyfiku
spowodowało obniżenie tempa prac stoczniowych i okręt ostatecznie został oddany
do użytku w lutym 1947 roku. W momencie wejścia do służby, standardowy zestaw
grupy lotniczej wyglądał następująco:
- 31 Vought F4U Corsair,
- 21 Curtiss SB2C Helldiver,
- 21 Grumman TBF Avenger.
Wkrótce zaczęto używać okrętu jako
bazy do testowania nowych konstrukcji lotniczych. Wśród testowanych w latach
1947-1950 modeli były m.in. samoloty: Grumman AF Guardian, Vought F7U Cutlass i
McDonnell F2H Banshee, oraz śmigłowce: Sikorsky H-16 Chickasaw i Sikorsky S-52.
W latach 1950-1953 (wojna koreańska) przywrócono okrętowi funkcję bojową,
później ponownie służył do testowania nowych konstrukcji, w tym odrzutowych,
następnie jako pomocniczy śmigłowcowiec, ostatecznie spisany został z listy
floty w roku 1971.
Wake
Island był drugim
okrętem tej nazwy w US Navy; pierwszym był lotniskowiec eskortowy typu Casablanca, wycofany ze służby w roku
1946.
Link
do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/8d605a182d9d0741f7e2a33b9d4c96ca.html
Wake Island, United States aircraft carrier laid down 1943, launched
1946, completed 1947 (engine 1945)
Displacement:
30 291 t light;
31 321 t standard; 34 511 t normal; 37 064 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(814,31 ft / 791,67 ft)
x 91,21 ft x (31,99 / 33,74 ft)
(248,20 m / 241,30 m) x
27,80 m x (9,75 / 10,28 m)
Armament:
12 - 5,00" / 127 mm
38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 500 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1943 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
2 raised
mounts
2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft
48 - 1,57" / 40,0 mm
56,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
12 x Quad mounts on sides, evenly spread
12 hull
mounts
32 - 0,79" / 20,0 mm
70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 5 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
4 x
Single mounts on sides, forward deck
28 x Single mounts on sides, evenly spread
6 double
raised mounts
22 hull
mounts
Weight of broadside 606 lbs / 274 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 4,02" / 102 mm 570,87 ft / 174,00 m 12,47
ft / 3,80 m
Ends: Unarmoured
Upper: 0,98" / 25 mm 570,87 ft / 174,00 m 48,56 ft
/ 14,80 m
Main Belt covers 111% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
2,01"
/ 51 mm 570,87 ft / 174,00 m 35,43 ft / 10,80 m
Beam between torpedo
bulkheads 63,32 ft / 19,30 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm 0,79" / 20 mm 0,98"
/ 25 mm
- Armoured deck - multiple
decks:
For and Aft decks:
4,02" / 102 mm
- Conning towers: Forward
4,02" / 102 mm, Aft 4,02" / 102 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
150 000 shp / 111 900 Kw = 32,28 kts
Range 12 500nm at
15,00 kts
Bunker at max
displacement = 5 743 tons
Complement:
1 265 - 1 645
Cost:
£10,848 million /
$43,394 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 169 tons,
0,5%
- Guns: 169 tons, 0,5%
Armour: 7 346
tons, 21,3%
- Belts: 2 294 tons, 6,6%
- Torpedo bulkhead: 1 503 tons, 4,4%
- Armament: 40 tons, 0,1%
- Armour Deck: 3 326 tons, 9,6%
- Conning Towers: 183 tons, 0,5%
Machinery: 3 788
tons, 11,0%
Hull, fittings &
equipment: 14 638 tons, 42,4%
Fuel, ammunition &
stores: 4 221 tons, 12,2%
Miscellaneous weights:
4 350 tons, 12,6%
- Hull below water: 3 817 tons
- Hull above water: 533 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
117 178 lbs / 53 151 Kg =
1 874,8 x 5,0 " / 127 mm shells or 4,4 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,14
Metacentric height 5,6
ft / 1,7 m
Roll period: 16,2
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,12
Seaboat quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull has low
forecastle, low quarterdeck ,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,523 / 0,533
Length to Beam Ratio:
8,68 : 1
'Natural speed' for
length: 32,39 kts
Power going to wave
formation at top speed: 53 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 29,70 degrees
Stern overhang: 2,50 ft
/ 0,76 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 35,10 ft /
10,70 m, 35,10 ft / 10,70 m
- Forward deck: 36,00%, 56,43 ft /
17,20 m, 56,43 ft / 17,20 m
- Aft deck: 36,00%, 56,43 ft / 17,20 m, 56,43 ft / 17,20 m
- Quarter deck: 8,00%, 16,08 ft / 4,90
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Average freeboard: 48,94 ft / 14,92 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 76,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 434,4%
Waterplane Area:
51 124 Square feet or 4 750 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 173%
Structure weight / hull
surface area: 129 lbs/sq ft or 628 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,80
-
Longitudinal: 7,07
- Overall:
1,00
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
1 x
catapult
31 x
Vought F4U
21 x
Curtiss SB2C
21 x
Grumman TBF