środa, 25 marca 2020

Ukończenie krążownika liniowego Hawaii (typ Alaska) jako lotniskowiec Wake Island 1947 (1 szt.)

Ukończenie krążownika liniowego Hawaii (typ Alaska) jako lotniskowiec Wake Island 1947 (1 szt.)


Pomysłodawcą tematu jest kolega Stonk.
Kiedy do wodowania trzeciego okrętu typu Alaska pozostało 5-6 miesięcy, wojna zbliżała się do końca. Niemcy byli w przededniu kapitulacji, a większość floty japońskiej leżała na dnie, naprawiała uszkodzenia albo stała „na sznurku” bez paliwa (z ciężkich jednostek jedynie Yamato i Ashigara były zdolne do ograniczonej akcji). Ponadto, na Pacyfik zaczęły coraz liczniej przybywać okręty Royal Navy, w tym jednostki pancerne. Wobec powyższego Amerykanie uznali, że kolejny krążownik liniowy jest niepotrzebny i podjęli decyzję ukończenia niedoszłego Hawaii w postaci lotniskowca.
Konwersja – niejako in statu nascendi – polegała na przebudowie górnych partii i podziału wewnętrznego kadłuba, nadbudowaniu dwupoziomowego hangaru, nakrytego pokładem startowym z podnośnikami, częściowym przekonstruowaniu opancerzenia oraz – oczywiście – całkowitym przezbrojeniu. Całkiem nowe były nadbudówka z masztem i komin. Pozostawiono bez zmian – gotowe już w momencie podejmowania decyzji o konwersji – urządzenia napędowe.
W stosunku do projektowych parametrów Hawaii:
- wyporność standardowa wzrosła z 29779 do 31321 t,
- prędkość maksymalna spadła z 33,0 do 32,3 w,
- zasięg wzrósł z 12000 do 12500 Mn przy 15 w.
Zakończenie wojny na Pacyfiku spowodowało obniżenie tempa prac stoczniowych i okręt ostatecznie został oddany do użytku w lutym 1947 roku. W momencie wejścia do służby, standardowy zestaw grupy lotniczej wyglądał następująco:
- 31 Vought F4U Corsair,
- 21 Curtiss SB2C Helldiver,
- 21 Grumman TBF Avenger.
Wkrótce zaczęto używać okrętu jako bazy do testowania nowych konstrukcji lotniczych. Wśród testowanych w latach 1947-1950 modeli były m.in. samoloty: Grumman AF Guardian, Vought F7U Cutlass i McDonnell F2H Banshee, oraz śmigłowce: Sikorsky H-16 Chickasaw i Sikorsky S-52. W latach 1950-1953 (wojna koreańska) przywrócono okrętowi funkcję bojową, później ponownie służył do testowania nowych konstrukcji, w tym odrzutowych, następnie jako pomocniczy śmigłowcowiec, ostatecznie spisany został z listy floty w roku 1971.
Wake Island był drugim okrętem tej nazwy w US Navy; pierwszym był lotniskowiec eskortowy typu Casablanca, wycofany ze służby w roku 1946.


Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/8d605a182d9d0741f7e2a33b9d4c96ca.html


Wake Island, United States aircraft carrier laid down 1943, launched 1946, completed 1947 (engine 1945)

Displacement:
            30 291 t light; 31 321 t standard; 34 511 t normal; 37 064 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (814,31 ft / 791,67 ft) x 91,21 ft x (31,99 / 33,74 ft)
            (248,20 m / 241,30 m) x 27,80 m  x (9,75 / 10,28 m)

Armament:
      12 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 500 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1943 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on centreline, aft deck aft
      48 - 1,57" / 40,0 mm 56,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
              12 x Quad mounts on sides, evenly spread
                        12 hull mounts
      32 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
                4 x Single mounts on sides, forward deck
              28 x Single mounts on sides, evenly spread
                        6 double raised mounts
                        22 hull mounts
Weight of broadside 606 lbs / 274 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   4,02" / 102 mm           570,87 ft / 174,00 m   12,47 ft / 3,80 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 0,98" / 25 mm 570,87 ft / 174,00 m   48,56 ft / 14,80 m
              Main Belt covers 111% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,01" / 51 mm 570,87 ft / 174,00 m   35,43 ft / 10,80 m
            Beam between torpedo bulkheads 63,32 ft / 19,30 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   0,98" / 25 mm 0,79" / 20 mm             0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 4,02" / 102 mm

   - Conning towers: Forward 4,02" / 102 mm, Aft 4,02" / 102 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 150 000 shp / 111 900 Kw = 32,28 kts
            Range 12 500nm at 15,00 kts
            Bunker at max displacement = 5 743 tons

Complement:
            1 265 - 1 645

Cost:
            £10,848 million / $43,394 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 169 tons, 0,5%
               - Guns: 169 tons, 0,5%
            Armour: 7 346 tons, 21,3%
               - Belts: 2 294 tons, 6,6%
               - Torpedo bulkhead: 1 503 tons, 4,4%
               - Armament: 40 tons, 0,1%
               - Armour Deck: 3 326 tons, 9,6%
               - Conning Towers: 183 tons, 0,5%
            Machinery: 3 788 tons, 11,0%
            Hull, fittings & equipment: 14 638 tons, 42,4%
            Fuel, ammunition & stores: 4 221 tons, 12,2%
            Miscellaneous weights: 4 350 tons, 12,6%
               - Hull below water: 3 817 tons
               - Hull above water: 533 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              117 178 lbs / 53 151 Kg = 1 874,8 x 5,0 " / 127 mm shells or 4,4 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
            Metacentric height 5,6 ft / 1,7 m
            Roll period: 16,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 80 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,12
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has low forecastle, low quarterdeck ,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,523 / 0,533
            Length to Beam Ratio: 8,68 : 1
            'Natural speed' for length: 32,39 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 29,70 degrees
            Stern overhang: 2,50 ft / 0,76 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  35,10 ft / 10,70 m,  35,10 ft / 10,70 m
               - Forward deck:       36,00%,  56,43 ft / 17,20 m,  56,43 ft / 17,20 m
               - Aft deck:    36,00%,  56,43 ft / 17,20 m,  56,43 ft / 17,20 m
               - Quarter deck:        8,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Average freeboard:                      48,94 ft / 14,92 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 76,6%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 434,4%
            Waterplane Area: 51 124 Square feet or 4 750 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 173%
            Structure weight / hull surface area: 129 lbs/sq ft or 628 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,80
                        - Longitudinal: 7,07
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

1 x catapult
31 x Vought F4U
21 x Curtiss SB2C
21 x Grumman TBF