czwartek, 28 maja 2020

Przebudowa poniemieckich torpedowców typu V-105 na polskie minowce typu Mazur 1924-1925 (2 szt.)

Przebudowa poniemieckich torpedowców typu V-105 na polskie minowce typu Mazur 1924-1925 (2 szt.)

Perypetie przejęcia poniemieckich torpedowców typu V-105 opisałem w poprzednim poście. Poniżej opis ich przebudowy.

Przebudowa została wykonana w stoczniach francuskich w latach 1922-25, a pierwsza jednostka (ORP Mazur) zasiliła polską flotę w roku 1924.

Kadłub

Zmieniono kształt płetwy sterowej oraz częściowo podział wewnętrzny.

Napęd

Zamontowano dwa kotły olejowe w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe w jednej maszynowni.

Uzbrojenie

Okręty przejęto całkowicie rozbrojone. Zamontowano:

 - 1xIx75 mm/50 (2.95") Model 1922, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,93 kg wynosi 14100 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem 8000 m;

- 1xIx40 mm/39 Vickers-Terni 1917, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem 2200 m;

- 2xIx7,9 mm/92 M.1915;

- 60 min francuskiego modelu B3.

Dodatkowo zabudowano na pokładzie windę trałową, umożliwiającą w razie potrzeby wykonywanie ograniczonych zadań trałowych.

Do kierowania ogniem zainstalowano dalmierz optyczny o bazie 2,3 m.

Inne

Przebudowano nadbudówki komin i maszt(y). Zamontowano radiostację krótkiego zasięgu.

W rezultacie przebudowy:

- prędkość maksymalna zmniejszyła się z 28,0 do 16,12 w;

- zasięg wzrósł z 1400 Mm przy 17 w do 3000 Mm przy 12 w.

Koszt przebudowy wyniósł 38,1% wartości porównywalnego okrętu nowego.

W porównaniu do dozorowców typu Ślązak, jednostki te mają trochę bardziej „zjadliwą” sylwetkę; widać postęp J.

Na uwagę zasługuje bardzo dobra dzielność morska okrętu.


Mazur, Poland minelayer laid down 1914, launched 1914, completed 1915, rebuilt 1924 (engine 1922)

 Displacement:

            285 t light; 295 t standard; 340 t normal; 377 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (203,41 ft / 203,41 ft) x 20,41 ft x (8,33 / 8,84 ft)

            (62,00 m / 62,00 m) x 6,22 m  x (2,54 / 2,70 m)

Armament:

      1 - 2,95" / 75,0 mm 50,0 cal gun - 13,07lbs / 5,93kg shells, 300 per gun

              Dual purpose gun in deck mount, 1922 Model

              1 x Single mount on centreline, forward deck forward

      1 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal gun - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air gun in deck mount, 1914 Model

              1 x Single mount on centreline, aft deck aft

                        1 raised mount

      2 - 0,31" / 7,9 mm 92,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1914 Model

              2 x Single mounts on sides, forward deck aft

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 15 lbs / 7 kg

      Mines

      2 - 1 477,10 lbs / 670,00 kg mines + 60 reloads - 40,884 t total

            in Above water - Stern racks/rails

 Machinery:

            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,

            Direct drive, 2 shafts, 1 000 ihp / 746 Kw = 16,12 kts

            Range 3 000nm at 12,00 kts

            Bunker at max displacement = 81 tons

 Complement:

            39 - 51

 Cost:

            £0,009 million / $0,037 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 55 tons, 16,1%

               - Guns: 4 tons, 1,1%

               - Weapons: 51 tons, 15,0%

            Machinery: 58 tons, 17,2%

            Hull, fittings & equipment: 126 tons, 37,0%

            Fuel, ammunition & stores: 56 tons, 16,4%

            Miscellaneous weights: 45 tons, 13,3%

               - Hull above water: 23 tons

               - On freeboard deck: 22 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              651 lbs / 295 Kg = 50,6 x 3,0 " / 75 mm shells or 0,3 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,20

            Metacentric height 0,6 ft / 0,2 m

            Roll period: 10,6 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 76 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,68

 Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and a round stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,345 / 0,359

            Length to Beam Ratio: 9,97 : 1

            'Natural speed' for length: 14,26 kts

            Power going to wave formation at top speed: 39 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees

            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            18,00%,  11,48 ft / 3,50 m,  11,48 ft / 3,50 m

               - Forward deck:       6,00%,  11,48 ft / 3,50 m,  11,48 ft / 3,50 m

               - Aft deck:    48,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Quarter deck:        28,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m

               - Average freeboard:                      7,24 ft / 2,21 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 67,5%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 78,5%

            Waterplane Area: 2 472 Square feet or 230 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 199%

            Structure weight / hull surface area: 29 lbs/sq ft or 142 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,95

                        - Longitudinal: 1,99

                        - Overall: 1,02

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Cramped accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Mazur (1924)
Kaszub (1925)

Niezależnie ode mnie, administrator narzędzia blogowego od czerwca wprowadza nowy format. Spróbowałem opublikować ten post już w nowym formacie. Jak chyba widać, narzędzie jest do dopracowania, szczególnie w zakresie formatowania tekstu.

JKS