Przebudowa poniemieckich torpedowców typu V-105 na polskie minowce typu Mazur 1924-1925 (2 szt.)
Perypetie przejęcia poniemieckich torpedowców typu V-105 opisałem w poprzednim poście.
Poniżej opis ich przebudowy.
Przebudowa
została wykonana w stoczniach francuskich w latach 1922-25, a pierwsza
jednostka (ORP Mazur) zasiliła polską
flotę w roku 1924.
Kadłub
Zmieniono
kształt płetwy sterowej oraz częściowo podział wewnętrzny.
Napęd
Zamontowano
dwa kotły olejowe w jednej kotłowni i dwie maszyny parowe w jednej maszynowni.
Uzbrojenie
Okręty
przejęto całkowicie rozbrojone. Zamontowano:
- 1xIx75 mm/50 (2.95") Model 1922, przy
elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,93 kg wynosi 14100 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem 8000
m;
- 1xIx40
mm/39 Vickers-Terni 1917, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE
0,90 kg wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność
pionowa tym samym pociskiem 2200 m;
-
2xIx7,9 mm/92 M.1915;
- 60
min francuskiego modelu B3.
Dodatkowo zabudowano na pokładzie windę trałową, umożliwiającą w razie potrzeby wykonywanie ograniczonych zadań trałowych.
Do kierowania ogniem zainstalowano dalmierz optyczny o bazie 2,3 m.
Inne
Przebudowano
nadbudówki komin i maszt(y). Zamontowano radiostację krótkiego zasięgu.
W
rezultacie przebudowy:
-
prędkość maksymalna zmniejszyła się z 28,0 do 16,12 w;
-
zasięg wzrósł z 1400 Mm przy 17 w do 3000 Mm przy 12 w.
Koszt przebudowy wyniósł 38,1% wartości porównywalnego
okrętu nowego.
W
porównaniu do dozorowców typu Ślązak,
jednostki te mają trochę bardziej „zjadliwą” sylwetkę; widać postęp J.
Na uwagę
zasługuje bardzo dobra dzielność morska okrętu.
Mazur, Poland minelayer laid down 1914, launched 1914, completed 1915,
rebuilt 1924 (engine 1922)
285 t light; 295 t
standard; 340 t normal; 377 t full load
(203,41 ft / 203,41 ft)
x 20,41 ft x (8,33 / 8,84 ft)
(62,00 m / 62,00 m) x
6,22 m x (2,54 / 2,70 m)
Armament:
1 - 2,95" / 75,0 mm
50,0 cal gun - 13,07lbs / 5,93kg shells, 300 per gun
Dual purpose gun in deck mount, 1922 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
forward
1 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal gun - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
Anti-air gun in deck mount, 1914 Model
1 x Single mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
2 - 0,31" / 7,9 mm 92,0
cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1914 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck aft
2 double raised
mounts
Weight of broadside 15 lbs /
7 kg
Mines
2 - 1 477,10 lbs /
670,00 kg mines + 60 reloads - 40,884 t total
in Above water - Stern
racks/rails
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
1 000 ihp / 746 Kw = 16,12 kts
Range 3 000nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 81 tons
39 - 51
£0,009 million / $0,037
million
Armament: 55 tons,
16,1%
- Guns: 4 tons, 1,1%
- Weapons: 51 tons, 15,0%
Machinery: 58 tons,
17,2%
Hull, fittings &
equipment: 126 tons, 37,0%
Fuel, ammunition &
stores: 56 tons, 16,4%
Miscellaneous weights:
45 tons, 13,3%
- Hull above water: 23 tons
- On freeboard deck: 22 tons
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
651 lbs / 295 Kg = 50,6 x 3,0 " / 75 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,20
Metacentric height 0,6
ft / 0,2 m
Roll period: 10,6
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 76 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,06
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,68
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,345 / 0,359
Length to Beam Ratio:
9,97 : 1
'Natural speed' for
length: 14,26 kts
Power going to wave
formation at top speed: 39 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: 0,00 ft
/ 0,00 m
Freeboard (% = length of
deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 11,48 ft /
3,50 m, 11,48 ft / 3,50 m
- Forward deck: 6,00%, 11,48 ft / 3,50
m, 11,48 ft / 3,50 m
- Aft deck: 48,00%, 5,91 ft / 1,80 m, 5,91 ft / 1,80 m
- Quarter deck: 28,00%, 5,91 ft / 1,80
m, 5,91 ft / 1,80 m
- Average freeboard: 7,24 ft / 2,21 m
Ship tends to be wet
forward
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 67,5%
- Above water
(accommodation/working, high = better): 78,5%
Waterplane Area:
2 472 Square feet or 230 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 199%
Structure weight / hull
surface area: 29 lbs/sq ft or 142 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,95
-
Longitudinal: 1,99
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Cramped accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather