niedziela, 1 lutego 2015

Patrolowiec typu Kormoran 1923-1925 (9 szt.)



Patrolowiec typu Kormoran 1923-1925 (9 szt.)

Patrolowce typu Mewa (PB-1 1903) dożywają już swoich lat. W celu ich zastąpienia podjęto budowę 9 nowych jednostek. Pierwsze 3 wejdą do służby jeszcze w tym roku i w związku z tym stary patrolowiec Wydrzyk (PB-2 1903) zostanie skreślony z listy floty (najstarsza Mewa została jeszcze w zeszłym roku sprzedana Chinom). Do końca roku 1925, w miarę oddawania do użytku kolejnych nowych jednostek, wszystkie stare zostaną przeniesione do kolonii lub wycofane.
Okręty typu Kormoran prócz typowych zadań patrolowych dodatkowo mogą skutecznie zwalczać OP. Poza uzbrojeniem pop, jednostki dysponują odpowiednią do swej wielkości artylerią. Szybkość jest wystarczająca dla stawianych przed okrętami zadań, a zasięg – jak dla jednostek przeznaczonych na Bałtyk – bardzo duży. Zasięg ten ma umożliwić patrolowcom stosunkowo długie krążenie w patrolowanym rejonie bez konieczności zawijania do portu. Mając to na uwadze, zapewniono załodze bardzo dobre warunki socjalne. Dzielność morska okrętów jest dobra i całkowicie wystarczająca dla Bałtyku.
Pierwszy rysunek w dwu rzutach, proszę o opinie.



Kormoran, Poland Patrol boat laid down 1923

Displacement:
            341 t light; 354 t standard; 450 t normal; 526 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (198,84 ft / 196,85 ft) x 24,61 ft x (7,38 / 8,24 ft)
            (60,61 m / 60,00 m) x 7,50 m  x (2,25 / 2,51 m)

Armament:
      1 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal gun - 33,29lbs / 15,10kg shells, 150 per gun
              Dual purpose gun in deck and hoist mount, 1920 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck forward
      1 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal gun - 2,05lbs / 0,93kg shells, 600 per gun
              Anti-air gun in deck mount, 1919 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck aft 1 raised mount
      2 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 2 400 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck Centre 2 raised mounts
      Weight of broadside 36 lbs / 16 kg
      Main DC/AS Mortars
      2 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 2,687 t total
            in Depth charge throwers
      2nd DC/AS Mortars
      1 - 429,90 lbs / 195,00 kg Depth Charge + 6 reloads - 1,343 t total
            in Stern depth charge racks

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Direct drive, 2 shafts, 3 828 shp / 2 856 Kw = 21,50 kts
            Range 4 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 172 tons

Complement:
            48 - 63

Cost:
            £0,099 million / $0,397 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 19 tons, 4,2%
               - Guns: 13 tons, 2,9%
               - Weapons: 6 tons, 1,3%
            Machinery: 128 tons, 28,5%
            Hull, fittings & equipment: 194 tons, 43,2%
            Fuel, ammunition & stores: 108 tons, 24,1%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              736 lbs / 334 Kg = 20,8 x 4,1 " / 105 mm shells or 0,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,27
            Metacentric height 0,9 ft / 0,3 m
            Roll period: 10,6 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,18
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,27

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,440 / 0,462
            Length to Beam Ratio: 8,00 : 1
            'Natural speed' for length: 15,29 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Forward deck:       30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    30,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Quarter deck:        20,00%,  5,91 ft / 1,80 m,  5,91 ft / 1,80 m
               - Average freeboard:                      10,09 ft / 3,07 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 101,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 124,5%
            Waterplane Area: 3 136 Square feet or 291 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 152%
            Structure weight / hull surface area: 36 lbs/sq ft or 175 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,86
                        - Longitudinal: 3,79
                        - Overall: 1,00
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily

Kormoran (1923)
Czapla (1923)
Żuraw (1923)
Perkoz (1924)
Nur (1924)
Łabędź (1924)
Bocian (1925)
Łyska (1925)
Zimorodek (1925)