wtorek, 17 marca 2015

Uniwersalny kadłub – postać ostateczna



Uniwersalny kadłub – postać ostateczna

Na początku przedstawię swoje stanowisko wobec zgłoszonych do wstępnego projektu uwag.
Projekt uniwersalny PU-450.
Działa 105 czy 75 mm? Przekonali mnie Koledzy, że dla tych okrętów wystarczy kaliber główny 75 mm. Jednak na będących już w służbie patrolowcach typu Kormoran, dział zmieniał nie będę.
Połączenie klas patrolowca i ścigacza OP. Charakterystyki tych okrętów w tabelce wyglądają bardzo podobnie, jednak w rzeczywistości różnice są większe. Ścigacz jest szybszy, a przede wszystkim posiada znacznie silniejsze uzbrojenie pop. Patrolowiec ma 3 wbg i zabiera 18 bg, a ścigacz ma 4 wbg i zabiera 36 bg. Jeśli chodzi o ich przeznaczenie, to zadaniem patrolowca jest patrolowanie zadanego obszaru i zwalczanie napotkanych w nim OP; zadaniem ścigacza jest aktywne poszukiwanie i zwalczanie OP. 
Poza tym, jak miałbym dokonać połączenia tych klas? Dodając następną trzecią klasę (dozorowiec?)? Zastępując nową klasą dwie poprzednie? Obydwa te rozwiązania nie wydają mi się sensowne, historycznie istniały klasy okrętów o podobnych charakterystykach (np. niszczyciele eskortowe i fregaty), a jednak zachowywały swoją odrębność. Nie odmawiam nikomu prawa do dalszych uwag w tym zakresie, ale moja decyzja jest ostateczna.
Projekt uniwersalny PU-900.
Artyleria główna 105 mm. Na eskortowcach zachowałem trzy działa 105 mm w układzie 1xII na dziobie i 1xI na rufie. Dla trałowców i stawiaczy min zmniejszyłem ilość tych dział do dwóch w układzie 1xI na dziobie i 1xI na rufie. Pomimo sporych rozmiarów jednostek tego projektu, chciałem uniknąć artylerii głównej w superpozycji ze względów statecznościowych.
Stawiacze min obu projektów.
Charakterystyki. Stawiacze min obu projektów mają charakter „mieszany” defensywno-ofensywny, z przewagą tego pierwszego (prawie czysty charakter ofensywny mają krążowniki minowe; istniejący i przyszłe), stąd ich takie, a nie inne parametry. Po redukcji artylerii parametry te trochę się zmieniły w stronę ofensywną (większa szybkość).

Aktualne parametry okrętów obu projektów uwidocznione są w poniższej tabeli.

PROJEKT UNIWERSALNY PU-450
Klasa
Kod
Typ
Rok bud.
Dług.
Szer.
Zan.
Wyp. norm.
Wyp. pełna
Moc maszyn
Predk. maks.
Zasięg
Artyleria
Wbg
Min
Załoga
[m]
[m]
[m]
[t]
[t]
[KM]
[Mm/h]
[Mm]
I
II
III
[szt]
[szt]
[osób]
Patrolowiec
PB-8
Kormoran
1923
60,00
7,50
2,25
450
526
3 828
21,5
4 500
1x105
1x40
2x13
3
 -
48
Ścigacz OP
SC-7
Gniewny
1924
60,00
7,50
2,25
450
497
5 325
23,5
4 200
1x75
1x40
2x13
4
 -
48
Trałowiec
MSC-18
San
1924
60,00
7,50
2,25
450
509
4 168
22,0
3 500
1x75
1x40
2x13
 -
20
48
Stawiacz min
ML-6
Nereida
1926
60,00
7,50
2,25
450
499
4 915
23,0
3 600
1x75
1x40
2x13
 -
40
48
PROJEKT UNIWERSALNY PU-900
Klasa
Kod
Typ
Rok bud.
Dług.
Szer.
Zan.
Wyp. norm.
Wyp. pełna
Moc maszyn
Predk. maks.
Zasięg
Artyleria
Wbg
Min
Załoga
[m]
[m]
[m]
[t]
[t]
[KM]
[Mm/h]
[Mm]
I
II
III
[szt]
[szt]
[osób]
Eskortowiec
EE-5
Krokodyl
1924?
76,50
9,00
3,15
900
1087
7 120
23,5
11 650
3x105
4x40
4x25
4
 -
81
Trałowiec
MSC-24
Nysa
1926
76,50
9,00
3,15
900
1109
6 084
22,5
9 000
2x105
2x40
2x13
 -
30
81
Stawiacz min
ML-9
Tryton
1928
76,50
9,00
3,15
900
1060
7 685
24,0
8 500
2x105
2x40
2x13
 -
90
81