Transportowiec wodnosamolotów typu Bolko z Jeziorek 1937 (1 szt.)
Jedyny, używany do
tej pory transportowiec wodnosamolotów (Zawisza
Czarny, (HDS-1 1922), w związku z rozrostem naszych posiadłości zamorskich,
po prostu przestał wystarczać. I to jest logistyczne uzasadnienie dla budowy
tego okrętu. Uzasadnieniem technicznym jest konieczność
wymiany starszych typów hydroplanów na nowsze. Razem daje to operacyjne, a
nawet strategiczne uzasadnienie dla budowy tej jednostki.
Rezultatem
jest nowy, duży i dość szybki transportowiec wodnosamolotów, zbudowany
eksperymentalnie w układzie katamarana. Ponieważ posiadamy już znaczącą flotę
lotniskowców, jednostce tej zaoszczędzono zadań operacyjnych i przeznaczono ją głównie
do zadań transportowych.
Okręt może
przewieźć 20-33 wodnosamolotów (w zależności od typu) w stanie gotowości
operacyjnej. Dodatkowo istnieje możliwość przewozu nadprogramowych aparatów w
stanie złożonym, lub całkiem zdemontowanym. Zamontowane na pokładzie katapulty
służą głównie do dostarczania hydroplanów na ich miejsce stacjonowania lotem. Uzbrojenie
służy w zasadzie wyłącznie do samoobrony plot. Opancerzenie nie ma oczywiście
nadawać do walki z cięższymi jednostkami npla, ale chronić żywotne obszary
okrętu (w tym hangar) przed atakami z powietrza.
W sytuacji
krytycznej, po zdemontowaniu rufowego stanowiska 120 mm (a nawet dziobowego 40
mm), okręt może być wykorzystany jako lotniskowiec dla lżejszych samolotów.
Uważni i
stali Czytelnicy skojarzą zapewne nazwę tego okrętu z pierwszym naszym „niby
lotniskowcem” Powtarzając tę nazwę, działałem
z pełną premedytacją i celowo.
Oczywiste
pytanie brzmi: jak mogłem coś takiego „wcisnąć” Springsharpowi? Odpowiedź jest
długa i skomplikowana. Jeżeli kogoś to naprawdę interesuje, to zapraszam na priv.
I teraz
smutna wiadomość; obawiam się, że moje aktualne obowiązki zawodowe, na dłużej
uniemożliwią mi taką aktywność na blogu, jakiej ja sam i Wy byście sobie życzyli.
Mam nadzieję, że choć raz w tygodniu uda mi się opublikować post okrętowy.
Proszę również o pobłażliwość wobec ewentualnych błędów, wynikających z braku
czasu i związanego z tym nadmiernego pośpiechu.
Bolko z Jeziorek, Poland Seaplane carrier
laid down 1937
Displacement:
10 223
t light; 10 549 t standard; 14 189 t normal; 17 101 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep) catamaran
(2
x 498,08 ft / 492,13 ft) x 2 x 40,98 ft x (20,51 / 23,96 ft)
2
x (151,82 m / 150,00 m) x 2 x 12,50 m x
(6,25 / 7,30 m)
Armament:
4
- 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1935 Model
2 x Single mounts on sides, forward deck
forward
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
6
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
1 x Twin mount on centreline, forward deck
forward
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 5 000 per
gun
Breech loading guns in deck mounts, 1933
Model
4 x Twin mounts on centreline, forward evenly
spread
4
raised mounts
Weight of broadside 228 lbs / 104 kg
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 3,94" / 100 mm 393,70 ft / 120,00 m 11,15
ft / 3,40 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,95" / 75 mm 321,52 ft / 98,00 m 23,95
ft / 7,30 m
Main Belt covers 123% of normal length
-
Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
1,97"
/ 50 mm 393,70 ft / 120,00 m 13,12 ft / 4,00 m
Beam
between torpedo bulkheads 72,18 ft / 22,00 m
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 1,97" / 50 mm
-
Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 4 shafts, 40 217 shp / 30 002 Kw = 22,2 kts
Range
20 750nm at 16,00 kts
Bunker
at max displacement = 6 552 tons
Complement:
649
- 845
Cost:
£2,941
million / $11,763 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
72 tons, 0,5%
- Guns: 72 tons, 0,5%
Armour:
3 138 tons, 22,1%
- Belts: 1 724 tons, 12,2%
- Torpedo bulkhead: 376 tons, 2,7%
- Armament: 1 tons, 0,0%
- Armour Deck: 987 tons, 7,0%
- Conning Tower: 50 tons, 0,4%
Machinery:
1 115 tons, 7,9%
Hull,
fittings & equipment: 4 117 tons, 29,0%
Fuel,
ammunition & stores: 3 966 tons, 28,0%
Miscellaneous
weights: 1 782 tons, 12,6%
- Hull below water: 1 304 tons
- Hull above water: 413 tons
- On freeboard deck: 65 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
58 424 lbs / 26 500 Kg = 557,0 x
4,7 " / 120 mm shells or 5,7 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,56
Metacentric
height 7,9 ft / 2,4 m
Roll
period: 12,3 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has rise aft of midbreak,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,600 / 0,619
Length
to Beam Ratio: 6,00 : 1
'Natural
speed' for length: 22,18 kts
Power
going to wave formation at top speed: 55 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 5,60 degrees
Stern
overhang: 3,51 ft / 1,07 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 10,00%, 24,93 ft /
7,60 m, 23,95 ft / 7,30 m
- Forward deck: 25,00%, 23,95 ft / 7,30
m, 23,95 ft / 7,30 m
- Aft deck: 55,00%, 32,15 ft / 9,80 m, 32,15 ft / 9,80 m
- Quarter deck: 10,00%, 32,15 ft /
9,80 m, 32,15 ft / 9,80 m
- Average freeboard: 29,32 ft / 8,94 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 47,5%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 256,4%
Waterplane
Area: 29 522 Square feet or 2 743 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 192%
Structure
weight / hull surface area: 100 lbs/sq ft or 487 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,89
-
Longitudinal: 3,02
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
4 x catapults
20 - 33 seaplanes