sobota, 16 lipca 2016

Transportowiec wodnosamolotów typu Bolko z Jeziorek 1937 (1 szt



Transportowiec wodnosamolotów typu Bolko z Jeziorek 1937 (1 szt.)

Jedyny, używany do tej pory transportowiec wodnosamolotów (Zawisza Czarny, (HDS-1 1922), w związku z rozrostem naszych posiadłości zamorskich, po prostu przestał wystarczać. I to jest logistyczne uzasadnienie dla budowy tego okrętu. Uzasadnieniem technicznym jest konieczność wymiany starszych typów hydroplanów na nowsze. Razem daje to operacyjne, a nawet strategiczne uzasadnienie dla budowy tej jednostki.
Rezultatem jest nowy, duży i dość szybki transportowiec wodnosamolotów, zbudowany eksperymentalnie w układzie katamarana. Ponieważ posiadamy już znaczącą flotę lotniskowców, jednostce tej zaoszczędzono zadań operacyjnych i przeznaczono ją głównie do zadań transportowych.
Okręt może przewieźć 20-33 wodnosamolotów (w zależności od typu) w stanie gotowości operacyjnej. Dodatkowo istnieje możliwość przewozu nadprogramowych aparatów w stanie złożonym, lub całkiem zdemontowanym. Zamontowane na pokładzie katapulty służą głównie do dostarczania hydroplanów na ich miejsce stacjonowania lotem. Uzbrojenie służy w zasadzie wyłącznie do samoobrony plot. Opancerzenie nie ma oczywiście nadawać do walki z cięższymi jednostkami npla, ale chronić żywotne obszary okrętu (w tym hangar) przed atakami z powietrza.
W sytuacji krytycznej, po zdemontowaniu rufowego stanowiska 120 mm (a nawet dziobowego 40 mm), okręt może być wykorzystany jako lotniskowiec dla lżejszych samolotów.
Uważni i stali Czytelnicy skojarzą zapewne nazwę tego okrętu z pierwszym naszym „niby lotniskowcem”  Powtarzając tę nazwę, działałem z pełną premedytacją  i celowo.
Oczywiste pytanie brzmi: jak mogłem coś takiego „wcisnąć” Springsharpowi? Odpowiedź jest długa i skomplikowana. Jeżeli kogoś to naprawdę interesuje, to zapraszam na priv.
I teraz smutna wiadomość; obawiam się, że moje aktualne obowiązki zawodowe, na dłużej uniemożliwią mi taką aktywność na blogu, jakiej ja sam i Wy byście sobie życzyli. Mam nadzieję, że choć raz w tygodniu uda mi się opublikować post okrętowy. Proszę również o pobłażliwość wobec ewentualnych błędów, wynikających z braku czasu i związanego z tym nadmiernego pośpiechu.





Bolko z Jeziorek, Poland Seaplane carrier laid down 1937

Displacement:
            10 223 t light; 10 549 t standard; 14 189 t normal; 17 101 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep) catamaran
            (2 x 498,08 ft / 492,13 ft) x 2 x 40,98 ft x (20,51 / 23,96 ft)
            2 x (151,82 m / 150,00 m) x 2 x 12,50 m  x (6,25 / 7,30 m)

Armament:
      4 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1935 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck forward
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
      6 - 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
              1 x Twin mount on centreline, forward deck forward
      8 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 5 000 per gun
              Breech loading guns in deck mounts, 1933 Model
              4 x Twin mounts on centreline, forward evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 228 lbs / 104 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   3,94" / 100 mm           393,70 ft / 120,00 m   11,15 ft / 3,40 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 2,95" / 75 mm 321,52 ft / 98,00 m     23,95 ft / 7,30 m
              Main Belt covers 123% of normal length

   - Torpedo Bulkhead - Strengthened structural bulkheads:
                        1,97" / 50 mm 393,70 ft / 120,00 m   13,12 ft / 4,00 m
            Beam between torpedo bulkheads 72,18 ft / 22,00 m

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,97" / 50 mm

   - Conning towers: Forward 3,94" / 100 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 4 shafts, 40 217 shp / 30 002 Kw = 22,2 kts
            Range 20 750nm at 16,00 kts
            Bunker at max displacement = 6 552 tons

Complement:
            649 - 845

Cost:
            £2,941 million / $11,763 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 72 tons, 0,5%
               - Guns: 72 tons, 0,5%
            Armour: 3 138 tons, 22,1%
               - Belts: 1 724 tons, 12,2%
               - Torpedo bulkhead: 376 tons, 2,7%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
               - Armour Deck: 987 tons, 7,0%
               - Conning Tower: 50 tons, 0,4%
            Machinery: 1 115 tons, 7,9%
            Hull, fittings & equipment: 4 117 tons, 29,0%
            Fuel, ammunition & stores: 3 966 tons, 28,0%
            Miscellaneous weights: 1 782 tons, 12,6%
               - Hull below water: 1 304 tons
               - Hull above water: 413 tons
               - On freeboard deck: 65 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              58 424 lbs / 26 500 Kg = 557,0 x 4,7 " / 120 mm shells or 5,7 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,56
            Metacentric height 7,9 ft / 2,4 m
            Roll period: 12,3 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 100 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has rise aft of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,600 / 0,619
            Length to Beam Ratio: 6,00 : 1
            'Natural speed' for length: 22,18 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 5,60 degrees
            Stern overhang: 3,51 ft / 1,07 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            10,00%,  24,93 ft / 7,60 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Forward deck:       25,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  23,95 ft / 7,30 m
               - Aft deck:    55,00%,  32,15 ft / 9,80 m,  32,15 ft / 9,80 m
               - Quarter deck:        10,00%,  32,15 ft / 9,80 m,  32,15 ft / 9,80 m
               - Average freeboard:                      29,32 ft / 8,94 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 47,5%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 256,4%
            Waterplane Area: 29 522 Square feet or 2 743 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 192%
            Structure weight / hull surface area: 100 lbs/sq ft or 487 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,89
                        - Longitudinal: 3,02
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

4 x catapults
20 - 33 seaplanes