Przebudowa kanonierki Cuba na fregatę 1950 (1 jednostka)
Projekt wg pomysłu kolegi ŁK, Jego
autorstwa jest także legenda. Opis techniczny mój, na podstawie wytycznych
Pomysłodawcy.
Mały
krążownik nieopancerzony Cuba był
flagowcem marynarki kubańskiej przez cały okres swego istnienia, czyli przez …
60 lat! Od czasów zakończenia PWS nie zasługiwał już co prawda na miano
krążownika, niemniej pozostawał największym okrętem tej niewielkiej floty i
uznano za zasadne przeprowadzenie jego poważnej modernizacji w 1935 r. Okręt
otrzymał nową stewę dziobową i pojedynczy, szeroki komin oraz maszt trójnożny.
Kotły wyposażono w palniki olejowe, a tłokowe maszyny parowe zostały
wyremontowane. Przebudowa, z braku środków, była jednak bardzo niekonsekwentna:
zachowano przestarzały system grawitacyjnej wentylacji siłowni i dość
absurdalny zestaw artylerii, który tworzyły przestarzałe działa aż 4 systemów
(+ karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm!). W latach DWS zamontowano na okręcie
dodatkowo 2 wyrzutnie bomb głębinowych. Po zakończeniu wojny flota kubańska
otrzymała z US Navy 3 skromne, ale nowoczesne fregaty typu Jose Marti, co zachęciło dowództwo marynarki do ponownej
modernizacji kanonierki Cuba i
przekształcenia jej we fregatę. Przebudowę przeprowadziła amerykańska stocznia
Consolidated Steel w San Pedro, w okresie od 19.12.1949 r. do 24.10.1950 r.
Jako ciekawostkę można dodać, że reżim Fidela Castro nosił się z zamiarem
jeszcze jednej modernizacji okrętu w 1965 r., poprzez wymianę systemów
uzbrojenia na sowieckie. Jednak wkrótce uznano to za całkowicie chybione w
przypadku okrętu, który przekroczył już 50 lat służby. Wycofanie okrętu ze
stanu czynnych jednostek floty nastąpiło 31.12.1971r. Następnie Cuba pełniła jeszcze krótko funkcję
hulka koszarowego, a kasację zakończono 12.03.1976 r. w lokalnej stoczni w
Hawanie.
Opis techniczny przebudowy (w stosunku
do stanu z roku 1935).
Kadłub
Zmniejszono zanurzenie o 0,3 m oraz dokonano niewielkich zmian w
podziale wewnętrznym. kadłuba
Napęd
Wymieniono istniejące kotły na cztery kotły olejowe Babcock & Wilcox,
umieszczone w dwu kotłowniach. Gruntownie i starannie zrewitalizowano
istniejące maszyny parowe.
Uzbrojenie
Po przebudowie, zestaw uzbrojenia wyglądał tak:
- 3xIx4"/50 (10.2 cm) Mark 8, przy elewacji maksymalnej 30o
donośność pociskiem HE 14,97 kg wynosi 17470 m;
- 4xIIx40
mm/56 (1.57") Mark 1, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 10180 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 6800 m,
- 4xIx20 mm/70 (0.79") Mark 2, przy elewacji 45o
donośność pociskiem HE 0,123 kg wynosi 4390 m, a przy elewacji maksymalnej 87o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m,
- 1xrmbg
Hedgehog z zapasem 144 bg;
- 4xmbg
z zapasem 80 bg;
- 2xwbg
z zapasem 60 bg.
Artyleria 102 mm to dwa działa
istniejące z niewielką zmianą lokalizacji oraz jedno działo z zapasu
mobilizacyjnego. Wszystkie trzy zostały ustawione na nowych podstawach i
wyposażone w maski. Pozostała artyleria pochodzi z demobilu US Navy.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalocelownik optyczny Mark 35.
Opancerzenie
Maski dział 102 mm posiadają grubość
25 mm.
Inne
Przebudowano całkowicie nadbudówki,
komin i maszty.
Zamontowano: sześć radiostacji, jeden
radionamiernik, jeden radionamiernik wysokiej częstotliwości (HF/DF), szumonamiernik,
sonar QGA, radar kontroli przestrzeni powietrznej SA-2 oraz radar nawigacyjny i
kontroli powierzchni morza SL-1.
W wyniku przebudowy, w stosunku do
projektu oryginalnego (1911):
- wyporność normalna zmniejszyła się z
2055 do 1878 t;
- moc napędu wzrosła z 6000 do 7200
KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 18,00
do 21,76 w.
Koszt przebudowy (w odniesieniu do
stanu z roku 1935) wyniósł 31,2% kosztu porównywalnego okrętu nowego.
Cuba, Cuba frigate laid down 1911, launched 1911, completed 1911,
modernized 1935, rebuilt 1950 (engine 1950)
Displacement:
1 151 t light;
1 234 t standard; 1 878 t normal; 2 392 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(261,83 ft / 259,84 ft)
x 39,04 ft x (13,12 / 15,80 ft)
(79,81 m / 79,20 m) x
11,90 m x (4,00 / 4,82 m)
Armament:
3 - 4,02" / 102 mm 50,0
cal guns - 33,00lbs / 14,97kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in deck mounts, 1905 Model
3 x Single mounts on centreline ends,
majority aft
1 raised
mount aft - superfiring
8 - 1,57" / 40,0 mm
56,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 - 0,79" / 20,0 mm
70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 5 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
2 raised
mounts
2 x Single mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 107 lbs
/ 49 kg
Main DC/AS Mortars
1 - 65,04 lbs / 29,50 kg
ahead throwing AS Mortar + 144 reloads - 4,210 t total
on Centreline forward deck
2nd DC/AS Mortars
2 - 299,83 lbs / 136,00 kg
Depth Charges + 60 reloads - 10,984 t total
in Stern depth charge
racks
3nd DC/AS Mortars
4 - 299,83 lbs / 136,00 kg
Depth Charges + 80 reloads - 11,244 t total
in Sides depth charge
throwers
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm - -
Machinery:
Oil fired boilers,
complex reciprocating steam engines,
Direct drive, 2 shafts,
7 200 ihp / 5 371 Kw = 21,76 kts
Range 9 500nm at
14,00 kts
Bunker at max
displacement = 1 158 tons
Complement:
142 - 185
Cost:
£0,129 million / $0,517
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 59 tons, 3,1%
- Guns: 25 tons, 1,4%
- Weapons: 34 tons, 1,8%
Armour: 7 tons, 0,4%
- Armament: 7 tons, 0,4%
Machinery: 435 tons,
23,2%
Hull, fittings &
equipment: 570 tons, 30,4%
Fuel, ammunition &
stores: 727 tons, 38,7%
Miscellaneous weights:
80 tons, 4,3%
- Hull void weights: 80 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
3 408 lbs / 1 546 Kg = 105,2 x 4,0
" / 102 mm shells or 0,9 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,84
Metacentric height 3,3
ft / 1,0 m
Roll period: 9,1
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 79 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,57
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,494 / 0,522
Length to Beam Ratio:
6,66 : 1
'Natural speed' for
length: 16,12 kts
Power going to wave
formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 50
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 7,50 degrees
Stern overhang: -1,97
ft / -0,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 15,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Forward deck: 36,00%, 13,45 ft / 4,10
m, 13,45 ft / 4,10 m
- Aft deck: 36,00%, 13,45 ft / 4,10 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Quarter deck: 13,00%, 13,45 ft /
4,10 m, 13,45 ft / 4,10 m
- Average freeboard: 13,55 ft / 4,13 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 81,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 121,3%
Waterplane Area:
6 720 Square feet or 624 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 183%
Structure weight / hull
surface area: 53 lbs/sq ft or 258 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,91
- Overall:
1,03
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather