sobota, 1 października 2022

Przebudowa kanonierki Cuba na fregatę 1950 (1 jednostka)

Przebudowa kanonierki Cuba na fregatę 1950 (1 jednostka)

Projekt wg pomysłu kolegi ŁK, Jego autorstwa jest także legenda. Opis techniczny mój, na podstawie wytycznych Pomysłodawcy.
Mały krążownik nieopancerzony Cuba był flagowcem marynarki kubańskiej przez cały okres swego istnienia, czyli przez … 60 lat! Od czasów zakończenia PWS nie zasługiwał już co prawda na miano krążownika, niemniej pozostawał największym okrętem tej niewielkiej floty i uznano za zasadne przeprowadzenie jego poważnej modernizacji w 1935 r. Okręt otrzymał nową stewę dziobową i pojedynczy, szeroki komin oraz maszt trójnożny. Kotły wyposażono w palniki olejowe, a tłokowe maszyny parowe zostały wyremontowane. Przebudowa, z braku środków, była jednak bardzo niekonsekwentna: zachowano przestarzały system grawitacyjnej wentylacji siłowni i dość absurdalny zestaw artylerii, który tworzyły przestarzałe działa aż 4 systemów (+ karabiny maszynowe kalibru 7,62 mm!). W latach DWS zamontowano na okręcie dodatkowo 2 wyrzutnie bomb głębinowych. Po zakończeniu wojny flota kubańska otrzymała z US Navy 3 skromne, ale nowoczesne fregaty typu Jose Marti, co zachęciło dowództwo marynarki do ponownej modernizacji kanonierki Cuba i przekształcenia jej we fregatę. Przebudowę przeprowadziła amerykańska stocznia Consolidated Steel w San Pedro, w okresie od 19.12.1949 r. do 24.10.1950 r. Jako ciekawostkę można dodać, że reżim Fidela Castro nosił się z zamiarem jeszcze jednej modernizacji okrętu w 1965 r., poprzez wymianę systemów uzbrojenia na sowieckie. Jednak wkrótce uznano to za całkowicie chybione w przypadku okrętu, który przekroczył już 50 lat służby. Wycofanie okrętu ze stanu czynnych jednostek floty nastąpiło 31.12.1971r. Następnie Cuba pełniła jeszcze krótko funkcję hulka koszarowego, a kasację zakończono 12.03.1976 r. w lokalnej stoczni w Hawanie. 
Opis techniczny przebudowy (w stosunku do stanu z roku 1935).
Kadłub
Zmniejszono zanurzenie o 0,3 m oraz dokonano niewielkich zmian w podziale wewnętrznym. kadłuba
Napęd
Wymieniono istniejące kotły na cztery kotły olejowe Babcock & Wilcox, umieszczone w dwu kotłowniach. Gruntownie i starannie zrewitalizowano istniejące maszyny parowe.
Uzbrojenie
Po przebudowie, zestaw uzbrojenia wyglądał tak:
- 3xIx4"/50 (10.2 cm) Mark 8, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 14,97 kg wynosi 17470 m;
- 4xIIx40 mm/56 (1.57") Mark 1, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 10180 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 6800 m,
- 4xIx20 mm/70 (0.79") Mark 2, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,123 kg wynosi 4390 m, a przy elewacji maksymalnej 87o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m, 
- 1xrmbg Hedgehog z zapasem 144 bg;
- 4xmbg z zapasem 80 bg;
- 2xwbg z zapasem 60 bg.
Artyleria 102 mm to dwa działa istniejące z niewielką zmianą lokalizacji oraz jedno działo z zapasu mobilizacyjnego. Wszystkie trzy zostały ustawione na nowych podstawach i wyposażone w maski. Pozostała artyleria pochodzi z demobilu US Navy.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny Mark 35.
Opancerzenie
Maski dział 102 mm posiadają grubość 25 mm.
Inne
Przebudowano całkowicie nadbudówki, komin i maszty.
Zamontowano: sześć radiostacji, jeden radionamiernik, jeden radionamiernik wysokiej częstotliwości (HF/DF), szumonamiernik, sonar QGA, radar kontroli przestrzeni powietrznej SA-2 oraz radar nawigacyjny i kontroli powierzchni morza SL-1.
W wyniku przebudowy, w stosunku do projektu oryginalnego (1911):
- wyporność normalna zmniejszyła się z 2055 do 1878 t;
- moc napędu wzrosła z 6000 do 7200 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 18,00 do 21,76 w.
Koszt przebudowy (w odniesieniu do stanu z roku 1935) wyniósł 31,2% kosztu porównywalnego okrętu nowego. 


Cuba, Cuba frigate laid down 1911, launched 1911, completed 1911, modernized 1935, rebuilt 1950 (engine 1950)

Displacement:
            1 151 t light; 1 234 t standard; 1 878 t normal; 2 392 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (261,83 ft / 259,84 ft) x 39,04 ft x (13,12 / 15,80 ft)
            (79,81 m / 79,20 m) x 11,90 m  x (4,00 / 4,82 m)

Armament:
      3 - 4,02" / 102 mm 50,0 cal guns - 33,00lbs / 14,97kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1905 Model
              3 x Single mounts on centreline ends, majority aft
                        1 raised mount aft - superfiring
      8 - 1,57" / 40,0 mm 56,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
      4 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,26lbs / 0,12kg shells, 5 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 107 lbs / 49 kg
      Main DC/AS Mortars
      1 - 65,04 lbs / 29,50 kg ahead throwing AS Mortar + 144 reloads - 4,210 t total
            on Centreline forward deck
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 299,83 lbs / 136,00 kg Depth Charges + 60 reloads - 10,984 t total
            in Stern depth charge racks
      3nd DC/AS Mortars
      4 - 299,83 lbs / 136,00 kg Depth Charges + 80 reloads - 11,244 t total
            in Sides depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                   -                                             -

Machinery:
            Oil fired boilers, complex reciprocating steam engines,
            Direct drive, 2 shafts, 7 200 ihp / 5 371 Kw = 21,76 kts
            Range 9 500nm at 14,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 158 tons

Complement:
            142 - 185

Cost:
            £0,129 million / $0,517 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 59 tons, 3,1%
               - Guns: 25 tons, 1,4%
               - Weapons: 34 tons, 1,8%
            Armour: 7 tons, 0,4%
               - Armament: 7 tons, 0,4%
            Machinery: 435 tons, 23,2%
            Hull, fittings & equipment: 570 tons, 30,4%
            Fuel, ammunition & stores: 727 tons, 38,7%
            Miscellaneous weights: 80 tons, 4,3%
               - Hull void weights: 80 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              3 408 lbs / 1 546 Kg = 105,2 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,9 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,84
            Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
            Roll period: 9,1 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 79 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,05
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,57

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,494 / 0,522
            Length to Beam Ratio: 6,66 : 1
            'Natural speed' for length: 16,12 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 50
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,50 degrees
            Stern overhang: -1,97 ft / -0,60 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            15,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Forward deck:       36,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Aft deck:    36,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Quarter deck:        13,00%,  13,45 ft / 4,10 m,  13,45 ft / 4,10 m
               - Average freeboard:                      13,55 ft / 4,13 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 81,7%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 121,3%
            Waterplane Area: 6 720 Square feet or 624 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 183%
            Structure weight / hull surface area: 53 lbs/sq ft or 258 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,91
                        - Overall: 1,03
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather