niedziela, 14 września 2025

Budowa kolumbijskiego krążownika ciężkiego typu Américo Vespucio 1934 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego krążownika ciężkiego typu Américo Vespucio 1934 (1 jednostka)

Mimo zakończonej w roku 1927 modernizacji, krążownik ciężki (ex-krążownik pancerny) Cristóbal Colón, nie odpowiada już współczesnym wymogom wobec krążowników, szczególnie w zakresie prędkości maksymalnej, a także zasięgu. W związku z tym, planuje się w niedalekiej przyszłości zastąpienie nim okrętu szkolnego Lima. W celu uzupełnienia klasy, podjęto decyzję o budowie Américo Vespucio. Decyzja ta zapadła już w roku 1928, a zamówienie zostało złożone rok później. Niestety, kryzys wymusił przesunięcie rozpoczęcia budowy na rok 1931 oraz rozciągnięcie jej w czasie z 3 do 4 lat. Co się odwlecze, to nie uciecze; w końcu Américo Vespucio został ukończony i przyjęty na stan floty.
Okręt można zaliczyć do tzw. krążowników waszyngtońskich, choć nie wyczerpuje swoją wielkością  limitu wyporności standardowej (9043 wobec możliwych 10000 t). Liczba dział artylerii głównej lokuje się pomiędzy, występującymi na krążownikach ciężkich innych flot, wartościami od 6 do 10. Jak na owe czasy, liczna i silna jest artyleria plot. Opancerzenie jest, moim zdaniem, całkiem przyzwoite; obejmuje ono także grodzie ptorp, co na krążownikach ciężkich było niezbyt częste. Prędkość maksymalna i zasięg może nie powalają, ale biorąc pod uwagę potencjalnych przeciwników oraz przewidywane zadania, są zupełnie wystarczające.
W momencie wejścia do służby, okręt nie posiada grupy lotniczej. Zamontowano jednak podstawy pod żurawie i katapulty, więc istnieje opcjonalna możliwość zaokrętowania w przyszłości 1-2 wodnosamolotów.
Mimo, że Américo Vespucio nie jest największy w kolumbijskiej flocie, to w momencie wejścia do służby został jej okrętem flagowym.
Jednostkę zbudowała stocznia Astillero Naval No.1 w Callao. Za wyjątkiem dział artylerii głównej, wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
O dość nowoczesnych, smukłych kształtach, z „półpawężową” rufą.
Napęd
Identyczny do napędu krążowników typu Almirante Padilla.
Osiem kotłów olejowych White-Forster/CNPM w czterech kotłowniach i cztery zestawy turbin parowych GEV z przekładniami w czterech maszynowniach.
Do prędkości maksymalnej zastosowano, wyliczony na bazie podobnych jednostek tego czasu, z dodatkowym uwzględnieniem efektów „półpawężowej” rufy, współczynnik zwiększający 1,056.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIII+1xIIx203/55 mm BS M1922, przy elewacji maksymalnej 41o donośność pociskiem AP 118,0 kg wynosi 29010 m;
- 6xIx127/25 BS/HM M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem HC 24,43 kg wynosi 13290 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa pociskiem AA wynosi 24,49 kg 8250 m;
- 5xIIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m;
- 2xIIxwt533 mm.
Do kierowania ogniem zainstalowano dwa optyczne dalocelowniki główne o bazie o bazie 6,3 m oraz dwa pomocnicze i plot dalocelowniki optyczne o bazie 4,1 m. Ponadto, każda wieża artylerii głównej posiada własny dalmierz optyczny; dla wież 3-działowych o bazie 9,0 m, a dla 2-działowej 7,5 m.
Opancerzenie
Jak w raporcie i na rysunku.
Inne
Na okręcie zainstalowano siedem radiostacji w tym jedną krótkofalową oraz – pierwszy raz w kolumbijskiej flocie – radionamiernik.

Link do obrazka: megawrzuta.pl/pdpbfmiy

Américo Vespucio, Great Colombia heavy cruiser laid down 1931, launched 1932, completed 1934 (engine 1933)

Displacement:
            8 652 t light; 9 043 t standard; 9 689 t normal; 10 205 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (600,70 ft / 592,19 ft) x 62,34 ft x (20,01 / 20,78 ft)
            (183,09 m / 180,50 m) x 19,00 m  x (6,10 / 6,33 m)

Armament:
      8 - 7,99" / 203 mm 55,0 cal guns - 260,15lbs / 118,00kg shells, 120 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1922 Model
              2 x Triple mounts on centreline ends, evenly spread
                        1 raised mount - superfiring
              1 x Twin mount on centreline, forward deck forward
                        1 raised mount
      6 - 5,00" / 127 mm 25,0 cal guns - 53,99lbs / 24,49kg shells, 250 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1921 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread
      10 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 double raised mount
      8 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              2 x Twin mounts on sides, aft deck forward
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 2 252 lbs / 1 021 kg
      Main Torpedoes
      4 - 21,0" / 533 mm, 18,70 ft / 5,70 m torpedoes - 1,268 t each, 5,074 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)           Length (avg)              Height (avg)
            Main:            3,50" / 89 mm     331,69 ft / 101,10 m     12,47 ft / 3,80 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 86% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                                 0,98" / 25 mm     331,69 ft / 101,10 m      24,61 ft / 7,50 m
            Beam between torpedo bulkheads 45,28 ft / 13,80 m
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           2,99" / 76 mm         0,98" / 25 mm                 2,01" / 51 mm
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,50" / 38 mm
   - Conning towers: Forward 3,50" / 89 mm, Aft 0,98" / 25 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 72 000 shp / 53 712 Kw = 32,74 kts
            Range 7 000nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 646 tons, at max displacement = 1 163 tons

Complement:
            487 - 634

Cost:
            £3,752 million / $15,007 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 654 tons, 6,8%
               - Guns: 644 tons, 6,6%
               - Weapons: 10 tons, 0,1%
            Armour: 1 637 tons, 16,9%
               - Belts: 611 tons, 6,3%
               - Torpedo bulkhead: 297 tons, 3,1%
               - Armament: 197 tons, 2,0%
               - Armour Deck: 487 tons, 5,0%
               - Conning Towers: 44 tons, 0,5%
            Machinery: 2 098 tons, 21,7%
            Hull, fittings & equipment: 4 263 tons, 44,0%
            Fuel, ammunition & stores: 1 036 tons, 10,7%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
            12 599 lbs / 5 715 Kg = 49,3 x 8,0 " / 203 mm shells or 2,0 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,06
            Metacentric height 2,8 ft / 0,8 m
            Roll period: 15,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,82
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,27

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,459 / 0,466
            Length to Beam Ratio: 9,50 : 1
            'Natural speed' for length: 24,33 kts
            Power going to wave formation at top speed: 53 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 55
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 16,60 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            24,00%,  28,54 ft / 8,70 m,  23,62 ft / 7,20 m
               - Forward deck:       44,00%,  23,62 ft / 7,20 m,  22,97 ft / 7,00 m
               - Aft deck:                12,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Quarter deck:        20,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Average freeboard:                      21,22 ft / 6,47 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 131,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 197,1%
            Waterplane Area: 23 723 Square feet or 2 204 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 116%
            Structure weight / hull surface area: 119 lbs/sq ft or 581 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,96
                        - Longitudinal: 1,68
                        - Overall: 1,02
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily