piątek, 7 listopada 2025

Budowa kolumbijskiego zbiornikowca floty typu Chimborazo 1937 (1 jednostka)

Budowa kolumbijskiego zbiornikowca floty typu Chimborazo 1937 (1 jednostka)

Rozwój ilościowy floty kolumbijskiej oraz ewolucja doktryny morskiej w bardziej ofensywnym kierunku sprawiły, że zbiornikowiec floty Huascarán (post z 17.07.2025) już nie wystarcza. Zdecydowano więc o budowie drugiego, większego okrętu tej klasy.
Zdolność przewozowa Chimborazo to do 9500 t paliw płynnych (surowa ropa, olej opałowy, olej napędowy, benzyny) w 12 zbiornikach oraz do 120 osób. Odmiennie niż w przypadku Huascarána, zrezygnowano z ładowni na węgiel oraz paliwa w beczkach. Węgiel na morskich jednostkach kolumbijskiej MW nie jest już stosowany, a paliwa w beczkach mogą przewozić inne jednostki pomocnicze, np. zaopatrzeniowce, okręty-bazy itp. Z kolei, identycznie jak Huascarán, Chimborazo może tankować okręty w ruchu, oczywiście tylko w sprzyjających warunkach pogodowych.
Stosunkowo silna – jak na okręt pomocniczy – artyleria główna, umożliwia skuteczna obronę przed lekkimi okrętami artyleryjsko-torpedowymi (torpedowce, niszczyciele) wroga. Chimborazo jest pierwszą w kolumbijskiej flocie jednostką, na której zamontowano nowe działka 37/57 mm FNA M1936; więcej o nich napiszę w najbliższym biuletynie.
Zbiornikowiec ten jest aktualnie największym okrętem pomocniczym kolumbijskiej floty, i pewnie przez co najmniej kilka lat nim pozostanie.
Okręt zbudowała stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Komplet dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla zbiornikowców z lat 30-tych XX. w.
Napęd
Dwa silniki diesla Sulzer Südamerika (SS) o mocy 3900 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx127 mm/51 BS/HM M1931, przy elewacji maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 22,70 kg wynosi 19480 m;
- 1xII+4xIx37 mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 2xII+4xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostka została wyposażona w pięć radiostacji oraz radionamiernik. 

Chimborazo, Great Colombia fleet tanker laid down 1935, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)

Displacement:
            12 826 t light; 13 139 t standard; 14 365 t normal; 15 346 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (518,32 ft / 504,92 ft) x 60,70 ft x (23,95 / 25,37 ft)
            (157,99 m / 153,90 m) x 18,50 m  x (7,30 / 7,73 m)

Armament:
      4 - 5,00" / 127 mm 51,0 cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1910 Model
              2 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
      6 - 1,46" / 37,0 mm 57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      6 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1921 Model
              1 x Twin mount on sides, aft deck aft
                        1 raised mount
              4 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 207 lbs / 94 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)      Barbette/hoist (max)
            Main:           0,98" / 25 mm                    -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 7 800 shp / 5 819 Kw = 15,61 kts
            Range 11 200nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 1 226 tons, at max displacement = 2 208 tons

Complement:
            328 - 426

Cost:
            £2,593 million / $10,372 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 85 tons, 0,6%
               - Guns: 85 tons, 0,6%
            Armour: 6 tons, 0,0%
               - Armament: 6 tons, 0,0%
            Machinery: 219 tons, 1,5%
            Hull, fittings & equipment: 2 994 tons, 20,8%
            Fuel, ammunition & stores: 1 539 tons, 10,7%
            Miscellaneous weights: 9 522 tons, 66,3%
               - Hull below water: 5 830 tons
               - Hull above water: 3 679 tons
               - On freeboard deck: 13 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              8 258 lbs / 3 746 Kg = 132,1 x 5,0 " / 127 mm shells or 1,8 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,40
            Metacentric height 4,3 ft / 1,3 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,81

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,685 / 0,691
            Length to Beam Ratio: 8,32 : 1
            'Natural speed' for length: 22,47 kts
            Power going to wave formation at top speed: 31 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 40
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 13,00 degrees
            Stern overhang: 7,87 ft / 2,40 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  23,95 ft / 7,30 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Forward deck:       34,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:                30,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Quarter deck:        20,00%,  21,98 ft / 6,70 m,  21,98 ft / 6,70 m
               - Average freeboard:                      17,07 ft / 5,20 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 79,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 99,4%
            Waterplane Area: 24 236 Square feet or 2 252 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 140%
            Structure weight / hull surface area: 82 lbs/sq ft or 401 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 1,00
                        - Longitudinal: 1,18
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather