Budowa kolumbijskiego zbiornikowca floty typu Chimborazo 1937 (1 jednostka)
Rozwój ilościowy floty kolumbijskiej
oraz ewolucja doktryny morskiej w bardziej ofensywnym kierunku sprawiły, że
zbiornikowiec floty Huascarán (post z
17.07.2025) już nie wystarcza. Zdecydowano więc o budowie drugiego, większego
okrętu tej klasy.
Zdolność przewozowa Chimborazo to do 9500 t paliw płynnych (surowa
ropa, olej opałowy, olej napędowy, benzyny) w 12 zbiornikach oraz do 120 osób.
Odmiennie niż w przypadku Huascarána,
zrezygnowano z ładowni na węgiel oraz paliwa w beczkach. Węgiel na morskich
jednostkach kolumbijskiej MW nie jest już stosowany, a paliwa w beczkach mogą
przewozić inne jednostki pomocnicze, np. zaopatrzeniowce, okręty-bazy itp. Z
kolei, identycznie jak Huascarán, Chimborazo może tankować okręty w ruchu,
oczywiście tylko w sprzyjających warunkach pogodowych.
Stosunkowo silna – jak na okręt
pomocniczy – artyleria główna, umożliwia skuteczna obronę przed lekkimi
okrętami artyleryjsko-torpedowymi (torpedowce, niszczyciele) wroga. Chimborazo jest pierwszą w kolumbijskiej
flocie jednostką, na której zamontowano nowe działka 37/57 mm FNA M1936; więcej
o nich napiszę w najbliższym biuletynie.
Zbiornikowiec ten jest aktualnie
największym okrętem pomocniczym kolumbijskiej floty, i pewnie przez co najmniej
kilka lat nim pozostanie.
Okręt zbudowała stocznia Construcción
Naval y Plantas Mecánicas w La Guaira. Komplet dostaw zapewnił przemysł
krajowy.
Opis techniczny.
Kadłub
Typowy dla zbiornikowców z lat 30-tych
XX. w.
Napęd
Dwa silniki diesla Sulzer Südamerika (SS) o
mocy 3900 KM każdy, w dwu maszynowniach.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 2xIIx127
mm/51 BS/HM M1931, przy elewacji
maksymalnej 35o donośność pociskiem AP 22,70 kg wynosi 19480 m;
- 1xII+4xIx37
mm/57 FNA M1936, przy elewacji 45o
donośność pociskiem 0,74 kg wynosi 6950 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4100 m;
- 2xII+4xIx12,7 mm/90 Browning/FNA M1921,
przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,03 kg wynosi 4200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o
donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2800 m.
Do
kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 4,1 m.
Inne
Jednostka została wyposażona w pięć
radiostacji oraz radionamiernik.
Chimborazo, Great Colombia fleet tanker laid down 1935, launched 1936, completed 1937 (engine 1936)
Displacement:
12 826 t light;
13 139 t standard; 14 365 t normal; 15 346 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(518,32 ft / 504,92 ft)
x 60,70 ft x (23,95 / 25,37 ft)
(157,99 m / 153,90 m) x
18,50 m x (7,30 / 7,73 m)
Armament:
4 - 5,00" / 127 mm 51,0
cal guns - 50,04lbs / 22,70kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1910 Model
2 x Single mounts on centreline ends, evenly
spread
6 - 1,46" / 37,0 mm
57,0 cal guns - 1,63lbs / 0,74kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1936 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1 raised
mount
6 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
1 x Twin mount on sides, aft deck aft
1 raised
mount
4 x Single mounts on sides, forward deck aft
4 double
raised mounts
Weight of broadside 207 lbs
/ 94 kg
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,98" / 25 mm - 0,98" / 25 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
7 800 shp / 5 819 Kw = 15,61 kts
Range 11 200nm at
13,00 kts
Bunker normal =
1 226 tons, at max displacement = 2 208 tons
Complement:
328 - 426
Cost:
£2,593 million /
$10,372 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 85 tons, 0,6%
- Guns: 85 tons, 0,6%
Armour: 6 tons, 0,0%
- Armament: 6 tons, 0,0%
Machinery: 219 tons,
1,5%
Hull, fittings &
equipment: 2 994 tons, 20,8%
Fuel, ammunition &
stores: 1 539 tons, 10,7%
Miscellaneous weights:
9 522 tons, 66,3%
- Hull below water: 5 830 tons
- Hull above water: 3 679 tons
- On freeboard deck: 13 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 258 lbs / 3 746 Kg = 132,1 x 5,0 " /
127 mm shells or 1,8 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,40
Metacentric height 4,3
ft / 1,3 m
Roll period: 12,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,81
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,685 / 0,691
Length to Beam Ratio:
8,32 : 1
'Natural speed' for
length: 22,47 kts
Power going to wave
formation at top speed: 31 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 40
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 13,00 degrees
Stern overhang: 7,87 ft
/ 2,40 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Forward deck: 34,00%, 14,11 ft / 4,30
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Aft deck: 30,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,11 ft / 4,30 m
- Quarter deck: 20,00%, 21,98 ft /
6,70 m, 21,98 ft / 6,70 m
- Average freeboard: 17,07 ft / 5,20 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 79,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 99,4%
Waterplane Area:
24 236 Square feet or 2 252 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 140%
Structure weight / hull
surface area: 82 lbs/sq ft or 401 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 1,00
-
Longitudinal: 1,18
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
