sobota, 20 kwietnia 2019

Modernizacja tureckiego krążownika typu Hamidiye 1933 (1 szt.)

Modernizacja tureckiego krążownika typu Hamidiye  1933 (1 szt.)

Następny okręt z „serialu” modernizowanych okrętów tureckich. Okręt zbudowany (jako Abdül Hamid) w brytyjskiej stoczni Armstronga w Elswick w roku 1904, przeszedł nieznaczną modernizację w roku 1915. W roku 1931 trafił do włoskiej stoczni Ansaldo w Genui, celem gruntownej modernizacji i o tym mówi ten post.
Było to prawdziwe wyzwanie; zwiększenie prędkości okrętu, przy jego bardzo niekorzystnych podwodnych kształtach kadłuba (współczynnik pełnotliwości ponad 0,54!), przypominało rozwiązanie kwadratury koła. Każda próba zwiększenia prędkości (przy dużych rezerwach ciężarowych) skutkowała drastycznym pogorszeniem dzielności morskiej oraz stabilności. Po przeprowadzeniu niezliczonych symulacji, udało mi się uzyskać częściowo zadowalający efekt; konieczne do tego było zmniejszenie zanurzenia (a co za tym idzie wyporności) i – paradoksalne wobec powyższego – dociążenie okrętu opancerzeniem oraz zapasami paliwa i amunicji. W rezultacie, uzyskałem prędkość maksymalną 25,1 w (założeniem było 27 w) przy ledwie dopuszczalnych wartościach stabilności i dzielności morskiej. Dodatkowym plusem takiego rozwiązania jest stosunkowo duża odporność okrętu, o czym niżej.
W ramach modernizacji wykonano:
- przebudowę dziobu, przy zachowaniu długości na KLW;
- całkowitą wymianę napędu, ze zwiększeniem jego mocy z 12 000 KM do 22 787 KM;
- całkowitą wymianę uzbrojenia:
- redukcję grubości skosów pancerza oraz dodanie pancerza burtowego i dodatkowego poziomego;
- całkowitą przebudowę nadbudówek, masztów i kominów;
- montaż nowego wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem.
Koszt modernizacji wyniósł ok. 63% wartości analogicznego nowego okrętu.
W rezultacie modernizacji:
- wyporność okrętu zmniejszyła się z 3 904 do 3 637 tn;
- prędkość maksymalna wzrosła z 22,2 do 25,1 w;
- zasięg wzrósł z 5 000 Mm przy 10 w do 6 050 Mm przy 18 w.
W skład urządzeń napędowych wchodzi 8 kotłów w trzech kotłowniach (licząc od dziobu 2, 3 i 3 kotły) oraz dwie turbiny parowe w dwu maszynowniach. Dwie pierwsze od dziobu kotłownie mają wspólny komin.
Uzbrojenie artyleryjskie jest dość zróżnicowane i silne, jak na okręt tej wielkości. Widzę możliwość przyszłego wzmocnienia uzbrojenia plot o 2x40 i 4x20 mm.
Szczególną cechą jednostki jest jej stosunkowo silne opancerzenie. Wg moich szacunków, jest ona praktycznie całkowicie odporna na trafienia pociskami 152 mm z odległości ponad 2 500 m, a pociskami 130 mm z odległości ponad 3 500 m. Jak wynika z raportu, może ona przyjąć do 59 niekrytycznych trafień pociskami circa 6”; w przypadku pocisków 130 mm szacuję tę ilość na ponad 80 trafień.
Do potencjalnych przeciwników prezentowanego okrętu zaliczyć można: rosyjskie krążowniki Admirał Nachimow (1927), Admirał Łazariew (1932) i Swietłana (1928) oraz greckie krążowniki Georgios Averof (1911) i Elli (1914). Averof to zupełnie inna półka, i tu Hamidiye szans nie ma, może jednak przed nim uciec. Elli mógłby w starciu z Hamidiye spełniać rolę wyłącznie ofiary. Rosyjskie Admirał Nachimow i Swietłana to – mimo prawie 2-krotnie większej wyporności - dość równorzędni przeciwnicy; ich efektywna salwa burtowa jest trochę cięższa od salwy Hamidiye (268 do 227 kg), lecz ten drugi ma silniejsze opancerzenie. Można sobie wyobrazić, że ze starcia z tymi jednostkami Hamidiye wyszedłby mocno poturbowany, ale jednak zwycięski. Admirał Łazariew to znacznie silniejszy przeciwnik, jego efektywna salwa burtowa to 450 kg; tutaj wynik walki mógłby wyglądać odwrotnie.


Hamidiye, Turkey light cruiser laid down 1902, launched 1903, completed 1904, modernized 1915, 1933

Displacement:
            2 796 t light; 2 949 t standard; 3 637 t normal; 4 187 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (347,44 ft / 339,90 ft) x 47,57 ft x (14,99 / 16,74 ft)
            (105,90 m / 103,60 m) x 14,50 m  x (4,57 / 5,10 m)

Armament:
      5 - 5,87" / 149 mm 45,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 200 per gun
              Quick firing guns in deck and hoist mounts, 1909 Model
              5 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        2 raised mounts
      4 - 3,46" / 88,0 mm 45,0 cal guns - 20,97lbs / 9,51kg shells, 400 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1913/26 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,86lbs / 0,84kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1917 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      4 - 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,33lbs / 0,15kg shells, 2 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 546 lbs / 246 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,786 t each, 10,716 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   2,01" / 51 mm 231,30 ft / 70,50 m     10,17 ft / 3,10 m
            Ends:   Unarmoured
            Upper: 2,01" / 51 mm 231,30 ft / 70,50 m     7,87 ft / 2,40 m
              Main Belt covers 105% of normal length

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            1,50" / 38 mm
            2nd:           -                      -                            0,98" / 25 mm

   - Protected deck - multiple decks:
            For and Aft decks: 2,48" / 63 mm

   - Conning towers: Forward 2,01" / 51 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 22 787 shp / 16 999 Kw = 25,10 kts
            Range 6 050nm at 18,00 kts
            Bunker at max displacement = 1 237 tons

Complement:
            233 - 304

Cost:
            £0,738 million / $2,952 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 184 tons, 5,1%
               - Guns: 163 tons, 4,5%
               - Weapons: 21 tons, 0,6%
            Armour: 792 tons, 21,8%
               - Belts: 353 tons, 9,7%
               - Armament: 2 tons, 0,1%
               - Armour Deck: 426 tons, 11,7%
               - Conning Tower: 10 tons, 0,3%
            Machinery: 664 tons, 18,3%
            Hull, fittings & equipment: 1 146 tons, 31,5%
            Fuel, ammunition & stores: 840 tons, 23,1%
            Miscellaneous weights: 11 tons, 0,3%
               - On freeboard deck: 11 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              5 928 lbs / 2 689 Kg = 58,7 x 5,9 " / 149 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,19
            Metacentric height 2,3 ft / 0,7 m
            Roll period: 13,2 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,00

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a ram bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,525 / 0,541
            Length to Beam Ratio: 7,14 : 1
            'Natural speed' for length: 18,44 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 20,10 degrees
            Stern overhang: -5,58 ft / -1,70 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  15,09 ft / 4,60 m
               - Forward deck:       34,00%,  15,09 ft / 4,60 m,  14,11 ft / 4,30 m
               - Aft deck:    34,00%,  14,11 ft / 4,30 m,  14,44 ft / 4,40 m
               - Quarter deck:        14,00%,  14,44 ft / 4,40 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Average freeboard:                      14,76 ft / 4,50 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 75,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 121,8%
            Waterplane Area: 11 024 Square feet or 1 024 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 136%
            Structure weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 355 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 2,14
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform