Modernizacja tureckiego krążownika typu Hamidiye 1933 (1 szt.)
Następny
okręt z „serialu” modernizowanych okrętów tureckich. Okręt zbudowany (jako Abdül Hamid) w brytyjskiej
stoczni Armstronga w Elswick w roku 1904, przeszedł nieznaczną modernizację w
roku 1915. W roku 1931 trafił do włoskiej stoczni Ansaldo w Genui, celem
gruntownej modernizacji i o tym mówi ten post.
Było
to prawdziwe wyzwanie; zwiększenie prędkości okrętu, przy jego bardzo
niekorzystnych podwodnych kształtach kadłuba (współczynnik pełnotliwości ponad
0,54!), przypominało rozwiązanie kwadratury koła. Każda próba zwiększenia
prędkości (przy dużych rezerwach ciężarowych) skutkowała drastycznym pogorszeniem
dzielności morskiej oraz stabilności. Po przeprowadzeniu niezliczonych
symulacji, udało mi się uzyskać częściowo zadowalający efekt; konieczne do tego
było zmniejszenie zanurzenia (a co za tym idzie wyporności) i – paradoksalne wobec
powyższego – dociążenie okrętu opancerzeniem oraz zapasami paliwa i amunicji. W
rezultacie, uzyskałem prędkość maksymalną 25,1 w (założeniem było 27 w) przy ledwie
dopuszczalnych wartościach stabilności i dzielności morskiej. Dodatkowym plusem
takiego rozwiązania jest stosunkowo duża odporność okrętu, o czym niżej.
W
ramach modernizacji wykonano:
-
przebudowę dziobu, przy zachowaniu długości na KLW;
-
całkowitą wymianę napędu, ze zwiększeniem jego mocy z 12 000 KM do 22 787
KM;
-
całkowitą wymianę uzbrojenia:
-
redukcję grubości skosów pancerza oraz dodanie pancerza burtowego i dodatkowego
poziomego;
-
całkowitą przebudowę nadbudówek, masztów i kominów;
-
montaż nowego wyposażenia radionawigacyjnego i kierowania ogniem.
Koszt
modernizacji wyniósł ok. 63% wartości analogicznego nowego okrętu.
W
rezultacie modernizacji:
-
wyporność okrętu zmniejszyła się z 3 904 do 3 637 tn;
-
prędkość maksymalna wzrosła z 22,2 do 25,1 w;
-
zasięg wzrósł z 5 000 Mm przy 10 w do 6 050 Mm przy 18 w.
W
skład urządzeń napędowych wchodzi 8 kotłów w trzech kotłowniach (licząc od
dziobu 2, 3 i 3 kotły) oraz dwie turbiny parowe w dwu maszynowniach. Dwie
pierwsze od dziobu kotłownie mają wspólny komin.
Uzbrojenie
artyleryjskie jest dość zróżnicowane i silne, jak na okręt tej wielkości. Widzę
możliwość przyszłego wzmocnienia uzbrojenia plot o 2x40 i 4x20 mm.
Szczególną
cechą jednostki jest jej stosunkowo silne opancerzenie. Wg moich szacunków,
jest ona praktycznie całkowicie odporna na trafienia pociskami 152 mm z
odległości ponad 2 500 m, a pociskami 130 mm z odległości ponad 3 500
m. Jak wynika z raportu, może ona przyjąć do 59 niekrytycznych trafień
pociskami circa 6”; w przypadku pocisków 130 mm szacuję tę ilość na ponad 80
trafień.
Do potencjalnych przeciwników prezentowanego
okrętu zaliczyć można: rosyjskie krążowniki Admirał
Nachimow (1927), Admirał Łazariew (1932)
i Swietłana (1928) oraz greckie
krążowniki Georgios Averof (1911) i Elli (1914). Averof to zupełnie inna półka, i tu Hamidiye szans nie ma, może jednak przed nim uciec. Elli mógłby w starciu z Hamidiye spełniać rolę wyłącznie ofiary.
Rosyjskie Admirał Nachimow i Swietłana to – mimo prawie 2-krotnie
większej wyporności - dość równorzędni przeciwnicy; ich efektywna salwa burtowa
jest trochę cięższa od salwy Hamidiye (268
do 227 kg), lecz ten drugi ma silniejsze opancerzenie. Można sobie wyobrazić,
że ze starcia z tymi jednostkami Hamidiye
wyszedłby mocno poturbowany, ale jednak zwycięski. Admirał Łazariew to znacznie
silniejszy przeciwnik, jego efektywna salwa burtowa to 450 kg; tutaj wynik
walki mógłby wyglądać odwrotnie.
Hamidiye, Turkey light cruiser laid down 1902,
launched 1903, completed 1904, modernized 1915, 1933
Displacement:
2 796
t light; 2 949 t standard; 3 637 t normal; 4 187 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(347,44
ft / 339,90 ft) x 47,57 ft x (14,99 / 16,74 ft)
(105,90
m / 103,60 m) x 14,50 m x (4,57 / 5,10
m)
Armament:
5
- 5,87" / 149 mm 45,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 200 per gun
Quick firing guns in deck and hoist mounts,
1909 Model
5 x Single mounts on centreline, evenly
spread
2
raised mounts
4
- 3,46" / 88,0 mm 45,0 cal guns - 20,97lbs / 9,51kg shells, 400 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1913/26 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns -
1,86lbs / 0,84kg shells, 1 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1917 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
raised mounts
4
- 0,79" / 20,0 mm 65,0 cal guns - 0,33lbs / 0,15kg shells, 2 500 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1930 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
Weight of broadside 546 lbs / 246 kg
Main Torpedoes
6
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,786 t each, 10,716 t
total
In
2 sets of deck mounted side rotating tubes
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 2,01" / 51 mm 231,30 ft / 70,50 m 10,17
ft / 3,10 m
Ends: Unarmoured
Upper: 2,01" / 51 mm 231,30 ft / 70,50 m 7,87 ft
/ 2,40 m
Main Belt covers 105% of normal length
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 1,50"
/ 38 mm
2nd:
- - 0,98"
/ 25 mm
-
Protected deck - multiple decks:
For
and Aft decks: 2,48" / 63 mm
-
Conning towers: Forward 2,01" / 51 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 22 787 shp / 16 999 Kw = 25,10 kts
Range
6 050nm at 18,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 237 tons
Complement:
233
- 304
Cost:
£0,738
million / $2,952 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
184 tons, 5,1%
- Guns: 163 tons, 4,5%
- Weapons: 21 tons, 0,6%
Armour:
792 tons, 21,8%
- Belts: 353 tons, 9,7%
- Armament: 2 tons, 0,1%
- Armour Deck: 426 tons, 11,7%
- Conning Tower: 10 tons, 0,3%
Machinery:
664 tons, 18,3%
Hull,
fittings & equipment: 1 146 tons, 31,5%
Fuel,
ammunition & stores: 840 tons, 23,1%
Miscellaneous
weights: 11 tons, 0,3%
- On freeboard deck: 11 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 928 lbs / 2 689 Kg = 58,7 x 5,9
" / 149 mm shells or 1,1 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,19
Metacentric
height 2,3 ft / 0,7 m
Roll
period: 13,2 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,37
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,00
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a ram bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,525 / 0,541
Length
to Beam Ratio: 7,14 : 1
'Natural
speed' for length: 18,44 kts
Power
going to wave formation at top speed: 63 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 20,10 degrees
Stern
overhang: -5,58 ft / -1,70 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 18,00%, 17,06 ft /
5,20 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 34,00%, 15,09 ft / 4,60
m, 14,11 ft / 4,30 m
- Aft deck: 34,00%, 14,11 ft / 4,30 m, 14,44 ft / 4,40 m
- Quarter deck: 14,00%, 14,44 ft /
4,40 m, 15,42 ft / 4,70 m
- Average freeboard: 14,76 ft / 4,50 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 75,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 121,8%
Waterplane
Area: 11 024 Square feet or 1 024 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 136%
Structure
weight / hull surface area: 73 lbs/sq ft or 355 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,14
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform