czwartek, 31 lipca 2025

Modernizacja kolumbijskich torpedowców typu Tormenta 1930-1931 (5 jednostek)

Modernizacja kolumbijskich torpedowców typu Tormenta 1930-1931 (5 jednostek)

Decyzja o modernizacji torpedowców tego typu, oparta została na tych samych przesłankach, jak w przypadku Teniente Rodríguez. Bardzo podobne jest również przeznaczenie zmodernizowanych jednostek. Na tym jednak podobieństwa się kończą; torpedowce typu Tormenta mają dużo większą wyporność i wyraźnie lepsze właściwości morskie. Pozwoliło to na montaż silniejszego i liczniejszego uzbrojenia, a także dało możliwość operowania w większej odległości od baz i wybrzeża.
Modernizację przeprowadzono w stoczniach Astillero Naval No.1 w Callao (3 jednostki) i Astillero Naval No.3 w Cartagenie (2 jednostki). Wszystkie dostawy zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny modernizacji.
Kadłub
Przedłużono pokład dziobowy o 1/3 oraz zlikwidowano „zawały” dla zdemontowanych dział. Dokonano korekty podziału wewnętrznego kadłuba.
Napęd
Istniejący zdjęto w całości. Zamontowano cztery kotły olejowe AN1 w dwu kotłowniach i trzy zestawy turbin parowych CNPM z przekładniami w dwu maszynowniach.
Do prędkości maksymalnej zastosowano współczynnik zwiększający 1,069, wyliczony na bazie danych realnego okrętu.
Uzbrojenie
Za wyjątkiem dwu km-ów 7,62 mm, istniejące zdjęto. Aktualny zestaw uzbrojenia wygląda następująco:
- 3xIx102 mm/40 BSB M1928, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem HE 14,97 kg wynosi 11800 m;
- 2xIx37 mm/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 4xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 1xIIIxwt533 mm;
- 2xwbg z zapasem 24 bg BP-19.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,6 m.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy.
Zainstalowano dwie radiostacje i szumonamiernik.
W efekcie modernizacji:
- długość na linii wodnej zwiększyła się o 0,2 m, a zanurzenie o 0,04 m;
- wyporność normalna wzrosła z 742 do 762 t;
- moc napędu zwiększyła się z 12000 do 14000 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 29,50 do 30,48 w;
- zasięg zmalał z 3343 Mm przy 15 w, do 3000 Mm przy 12 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko główna artyleria) wzrósł z 29,5 kg do 44,9 kg.
Koszt modernizacji wyniósł 60,0% wartości porównywalnego okrętu nowego.

Tormenta, Great Colombia torpedo boat laid down 1909, launched 1910, completed 1910, modernized 1930 (engine 1930)

Displacement:
            687 t light; 710 t standard; 762 t normal; 803 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (294,69 ft / 289,70 ft) x 26,25 ft x (8,01 / 8,31 ft)
            (89,82 m / 88,30 m) x 8,00 m  x (2,44 / 2,53 m)

Armament:
      3 - 4,02" / 102 mm 40,0 cal guns - 33,00lbs / 14,97kg shells, 100 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1928 Model
              3 x Single mounts on centreline ends, majority aft
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 raised mounts
      4 - 0,30" / 7,62 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
      Weight of broadside 102 lbs / 46 kg
      Main Torpedoes
      3 - 21,0" / 533 mm, 18,83 ft / 5,74 m torpedoes - 1,188 t each, 3,564 t total
            In 1 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Stern depth charge racks

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                   -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 3 shafts, 14 000 shp / 10 444 Kw = 30,48 kts
            Range 3 000nm at 12,00 kts
            Bunker normal = 52 tons, at max displacement = 93 tons

Complement:
            72 - 94

Cost:
            £0,048 million / $0,193 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 29 tons, 3,9%
               - Guns: 16 tons, 2,1%
               - Weapons: 13 tons, 1,7%
            Armour: 4 tons, 0,5%
               - Armament: 4 tons, 0,5%
            Machinery: 370 tons, 48,6%
            Hull, fittings & equipment: 284 tons, 37,3%
            Fuel, ammunition & stores: 74 tons, 9,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              278 lbs / 126 Kg = 8,6 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,13
            Metacentric height 0,8 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,20
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,98

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,438 / 0,445
            Length to Beam Ratio: 11,04 : 1
            'Natural speed' for length: 17,02 kts
            Power going to wave formation at top speed: 63 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 75
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 7,90 degrees
            Stern overhang: 2,62 ft / 0,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                     Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            18,00%,  17,06 ft / 5,20 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Forward deck:       14,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m
               - Aft deck:                58,00%,    7,87 ft / 2,40 m,    7,87 ft / 2,40 m
               - Quarter deck:        10,00%,    7,87 ft / 2,40 m,    7,87 ft / 2,40 m
               - Average freeboard:                      10,57 ft / 3,22 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 163,0%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 107,3%
            Waterplane Area: 4 804 Square feet or 446 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 85%
            Structure weight / hull surface area: 34 lbs/sq ft or 166 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,76
                        - Longitudinal: 1,69
                        - Overall: 0,82
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Tormenta (1930)
Nevada (1930)
Huracán (1931)
Tornado (1931)
Ciclón (1931)