sobota, 19 sierpnia 2023

BIULETYN INFORMACYJNY NR 25/1/1933

               BIULETYN INFORMACYJNY NR 25/1/1933

Okręty
Oddane zostały do służby:
- dwa krążowniki lekkie typu Ceylon,
- dwa okręty podwodne typu O11.
Rozpoczęto budowę:
- czterech trałowców typu Maas,
- dwu zbiornikowców floty typu Tambora,
- krążownika ciężkiego typu Natalia.
W budowie pozostają:
- dwa krążowniki liniowe typu Vlaanderen,
- transportowiec wodnosamolotów typu Brussel,
- okręt szkolny typu Willem van Oranje,
- trzy kutry patrolowe typu P10.
Aktualnie, w skład MW Niderlandów wchodzą następujące okręty:
- 5 pancerników obrony wybrzeża,
- 2 krążowniki ciężkie,
- 6 krążowników lekkich,
- 16 niszczycieli,
- 19 torpedowców,
- 24 okręty podwodne,
- 19 kanonierek,
- 12 patrolowców,
- 21 kutrów patrolowych,
- 6 ścigaczy okrętów podwodnych,
- 15 kutrów torpedowych,
- 8 stawiaczy min,
- 12 trałowców,
- 14 kutrów trałowych,
- 2 transportowce wodnosamolotów,
- 1 transportowiec wojska,
- 1 zaopatrzeniowiec,
- 1 zbiornikowiec floty,
- 2 okręty bazy,
- 2 okręty hydrograficzne,
- 1 okręt warsztatowy,
- 2 holowniki pełnomorskie,
- 1 okręt szkolny.

Samoloty
Wszedł do służby:
- Fokker C.X
- dwumiejscowy samolot rozpoznawczo-bombowy, dwupłat, rok oblotu 1932, lata produkcji 1933-;
- wymiary: (LxSxH) 9,20x12,00x3,30 m, powierzchnia nośna 31,50 m2;
- masa: własna 1400 kg, startowa 2900 kg;
- jednostka napędowa: silnik gwiazdowy, 7-cylindrowy, chłodzony powietrzem Fokker S7-595, o mocy nominalnej 595 KM;
- prędkość maksymalna: 312 km/h;
- pułap maksymalny: 8200 m;
- prędkość wznoszenia: 8,00 m/s;
- zasięg: 450 Mm (833 km);
- uzbrojenie: 3xIx7,9 mm, 400 kg bomb.
Dowództwo Lotnictwa MW dysponuje obecnie:
- 35 wodnosamolotami rozpoznawczo-torpedowo-bombowymi Fokker T.IV,
- 54 wodnosamolotami rozpoznawczymi Fokker C.VII,
- 33 wodnosamolotami rozpoznawczymi Fokker C.VIII,
- 123 samolotami myśliwskimi Fokker D.XVI,
- 89 wodnosamolotami rozpoznawczo-torpedowo-bombowymi Fokker T.IVbis,
- 48 samolotami rozpoznawczo-bombowymi Fokker C.X.
Łącznie daje to liczbę 382 maszyn.

Pozostałe wiadomości

Szef Admiralicji, George Christoffel van Leeuwerik został awansowany ze stopnia Vice-admiraal do stopnia Luitenant-Admiraal. Jest to druga w kolejności ranga w niderlandzkiej MW. Ten 57-letni, wybitny i powszechnie poważany oficer, jest na najlepszej drodze do osiągnięcia najwyższej rangi Admiraal, co w kilkusetletniej historii niderlandzkiej floty zdarzyło się tylko dziewięć razy, ale zawsze były to godności tytularne, piastowane przez polityków, a nie realnych dowódców marynarki. Drugą pod względem kolejności rangę Luitenant-Admiraal, w historii Niderlandów uzyskało tylko pięciu realnych dowódców: Johan de With, Cornelis Dirkszoon, Michiel de Ruyter, Cornelis Troomp i Jan Hendrik van Kinsbergen (ten ostatni też trochę „na wyrost”).
Aktualnie, w niderlandzkiej MW mamy następującą liczbę oficerów w stopniach admiralskich:
-  Luitenant-Admiraal 1,
- Vice-admiraal – 1,
- Schout-bij-Nacht – 7,
- Commandeur 13.
Ponieważ, na skutek Wielkiego Kryzysu, niderlandzki gulden stracił nieco na wartości nabywczej, podwyższono pobory wszystkim osobom zatrudnianym przez MW (także cywilnym) o 10%. Jako że, ogólny nominalny wzrost płac w latach 1930-33 wyniósł w Niderlandach 6,8%, zatrudnienie w Marynarce stało się relatywnie jeszcze bardziej atrakcyjne i na brak kandydatów MW narzekać nie może.
Trzeba tu zaznaczyć, że ponieważ duża część obrotów handlowych Niderlandów dotyczy własnych posiadłości zamorskich, spadek PKB per capita, z uwzględnieniem parytetu siły nabywczej, w pierwszych trzech latach Wielkiego Kryzysu, dla Niderlandów nie przekroczył 8%. Dla porównania, w USA było to 36%, we Francji 22%, w Niemczech 22%, w Anglii 10%, a we Włoszech 9%.