Dokończenie budowy greckiego pancernika Salamis 1935 (1 jednostka)
Dziś projekt pomysłu kolegi ŁK; Jego
autorstwa jest też legenda. Ja ograniczyłem się do opisu technicznego wg
wskazań Pomysłodawcy.
Mały drednot Salamis był bodaj najciekawszą konstrukcją tego typu, dlatego
należy uznać, że wielką stratą dla marynarki greckiej stało się jego
złomowanie w stanie nieukończonym, w 1932 r. W alternatywnej rzeczywistości
założymy jednak inny rozwój wypadków i ukończenie okrętu w 1935 r. J Po decyzji trybunału arbitrażowego
(23.04.1932 r.), nakazującego wypłatę odszkodowania w wysokości 30000 funtów
szterlingów, w charakterze rekompensaty dla stoczni Vulcan w Hamburgu (jako
warunku wydania nieukończonego okrętu), rząd grecki wyasygnował zasądzoną kwotę
i stał się właścicielem pancernika. Dokończenie budowy było poważnym wyzwaniem
dla ubogiego kraju, jakim była Grecja, na dodatek pogrążonego ciągle w ciężkim
kryzysie gospodarczym. Opracowanie planów dokończenia budowy i samo dokończenie
zostało powierzone, w wyniku procedury przetargowej, włoskiej stoczni
Ansaldo w Genui. Było to rozwiązanie dość kontrowersyjne, uwzględniając ogólnie
złe relacje polityczne z Włochami. Jednak zaoferowane warunki finansowe oraz
zaistniałe w początku lat 30-tych przejściowe ocieplenie stosunków, okazały się
bezkonkurencyjne. Kadłub okrętu został przeholowany do Włoch 21.09.1932 r., a
prace stoczniowe zostały na nim podjęte od 09.01.1933 r. i zakończyły się
18.09.1935 r., kiedy okręt został oficjalnie przekazany inwestorowi. Od
początku założono maksymalnie oszczędnościowy charakter inwestycji, z
ponownym wykorzystaniem wielu starych systemów uzbrojenia, które były obecne na
wycofywanych właśnie ze służby predrednotach typu Kilkis. Przy
czym, okręt powinien, według przyjętych założeń, dysponować przewagą nad
potencjalnym przeciwnikiem (którym był turecki krążownik liniowy Yavuz, zmodernizowany nieco wcześniej,
ale w skromnym wymiarze). Po rozpoczęciu jesienią 1940 r. wojny z Włochami, Salamis był dość intensywnie
wykorzystywany do operacji zaczepnych na wodach Cieśniny Otranto i ostrzału
pozycji wojsk włoskich na terenie okupowanej przez nie Albanii. Po włączeniu
się do wojny III Rzeszy pancernik, mimo odniesionych uszkodzeń, w wyniku
działań lotnictwa niemieckiego w kwietniu 1941 r., zdołał się ewakuować
najpierw na Kretę, a ostatecznie, po upadku wyspy, do Egiptu. Dalszą część
wojny spędził u boku RN, uczestnicząc między innymi w operacji desantowej na
Sycylii, a później, na przełomie 1943 i 1944 roku w walkach na Dodekanezie. Po wojnie Salamis kontynuował
swą służbę, przechodząc w 1949 r. finalną korektę uzbrojenia i wyposażenia.
Skreślenie z listy czynnych jednostek floty nastąpiło 31.12.1961 r. Okręt
został pocięty na złom do końca 1963 r.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
Usunięto
galeryjkę rufową i zlikwidowano kazamaty, wyrównując linię burt. Przebudowano
dziobową część kadłuba oraz częściowo jego podział wewnętrzny.
Napęd
Całkowicie wymieniono (jedynie
częściowo zainstalowaną) siłownię, która zdążyła się już moralnie i fizycznie
zestarzeć. Utrzymując układ trójwałowy, zamontowano sześć kotłów olejowych typu
Thornycroft w czterech kotłowniach i trzy zestawy turbin parowych typu Parsons
z przekładniami w trzech maszynowniach. Przewidziano możliwość chwilowego
forsowania napędu do mocy 54000 KM, co dawało prędkość maksymalną 25,52 w.
Uzbrojenie
W
roku 1932, Grecy przejęli okręt nieuzbrojony. W stoczni Ansaldo w Genui
zamontowano:
- 4xIIx12"/45 (305 mm)
Mark 5, przy elewacji
maksymalnej 45o donośność pociskiem AP 394,6 kg wynosi 26260 m;
- 4xIIIx6”/52,7
(152 mm) M32, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem AP
50,8 kg wynosi 22200 m;
- 8xIx3"/40
(76,2 mm) 12cwt QF HA Mark V, przy elewacji 40o
donośność pociskiem HE 5,87 kg wynosi 10740 m, a przy elewacji maksymalnej 70o
donośność tym samym pociskiem wynosi 5790 m;
-
16xIx2-pdr/39 (40 mm) Vickers Mark II,
przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 4480 m, a
przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2690
m;
- 4xIVx
0.5"/62 (12.7 mm) Mark III, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,0376 kg wynosi 4570 m, a przy
elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2510 m.
Artyleria główna, to zdemontowane z
likwidowanych pancerników typu Kilkis,
zmodernizowane i osadzone na istniejących barbetach, wieże IIx305 mm.
Artyleria średnia, to zdemontowane z likwidowanych pancerników typu Kilkis i przekoszulkowane do kalibru 6”
działa 178 mm, zamontowane w nowo zaprojektowanych wieżach.
Do kierowania ogniem zainstalowano główny
dalocelownik optyczny o bazie 8,4 m i pomocniczy dalocelownik optyczny o bazie
6,6 m. Ponadto, umieszczone w superpozycji wieże 305 mm otrzymały dalmierze
optyczne o bazie 9,0 m, a wieże 152 m dalmierze optyczne o bazie 6,6 m.
W roku 1942, stanowiska Ix76,2 mm
zostały zastąpione przez stanowiska IIx102 mm, a wszystkie stanowiska Ix40 mm i
IVx12,7 mm przez sześć stanowisk IVx40 mm oraz osiem stanowisk Ix20 mm. W roku
1949, całość artylerii małokalibrowej (40 i 20 mm) została zastąpiona przez
10xIV+8xIx40/56 mm.
Opancerzenie
Niekompletne opancerzenie pancernika
zaaranżowano od nowa, wykorzystując płyty pancerne zdemontowane z obydwu
predrednotów typu Kilkis. Na grodzie
ptorp przeznaczono stal Harveya, a na pozostałe elementy stal Kruppa. Nowy układ
opancerzenia zgodnie z raportem i rysunkiem.
Inne
Od nowa zaprojektowano i wykonano
nadbudówki, maszty i kominy. Na okręcie zamontowano sześć radiostacji oraz
radionamiernik.
Koszt ukończenia budowy to 37,7%
wartości porównywalnego okrętu nowego (nie licząc zapłaconego stoczni Vulcan
odszkodowania).
Salamis, Greece battleship laid down 1913, launched 1914, completed 1935
(engine 1934)
Displacement:
16 770 t light;
18 021 t standard; 19 500 t normal; 20 683 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(577,03 ft / 569,88 ft)
x 81,04 ft x (24,93 / 26,17 ft)
(175,88 m / 173,70 m) x
24,70 m x (7,60 / 7,98 m)
Armament:
8 - 12,01" / 305 mm
45,0 cal guns - 869,94lbs / 394,60kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1903 Model
4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
12 - 5,98" / 152 mm
52,7 cal guns - 111,99lbs / 50,80kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1932 Model
4 x 3-gun mounts on sides, evenly spread
8 - 3,00" / 76,2 mm
40,0 cal guns - 12,94lbs / 5,87kg shells, 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1917 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
16 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
12 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
4 x Single mounts on centreline, evenly
spread
4 double
raised mounts
16 - 0,50" / 12,7 mm
62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1926 Model
4 x Quad mounts on centreline, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 7 683
lbs / 3 469 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 10,0" / 254 mm 340,22 ft / 103,70 m 12,47
ft / 3,80 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 92% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
2,01"
/ 51 mm 340,22 ft / 103,70 m 31,17 ft / 9,50 m
Beam between torpedo
bulkheads 67,91 ft / 20,70 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 12,0" / 305 mm 2,48" / 63 mm 10,0"
/ 254 mm
2nd: 2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm 2,01"
/ 51 mm
3rd: 0,51" / 13 mm -
-
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
5,00" / 127 mm
- Conning towers: Forward
10,00" / 254 mm, Aft 5,98" / 152 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 3 shafts,
48 000 shp / 35 808 Kw = 24,77 kts
Range 6 700nm at
16,00 kts
Bunker at max
displacement = 2 662 tons
Complement:
824 - 1 072
Cost:
£1,474 million / $5,896
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 011
tons, 10,3%
- Guns: 2 011 tons, 10,3%
Armour: 6 776
tons, 34,8%
- Belts: 1 861 tons, 9,5%
- Torpedo bulkhead: 788 tons, 4,0%
- Armament: 1 456 tons, 7,5%
- Armour Deck: 2 422 tons, 12,4%
- Conning Towers: 249 tons, 1,3%
Machinery: 1 381
tons, 7,1%
Hull, fittings &
equipment: 6 602 tons, 33,9%
Fuel, ammunition &
stores: 2 730 tons, 14,0%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
30 143 lbs / 13 673 Kg = 22,6 x
12,0 " / 305 mm shells or 3,2 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,07
Metacentric height 4,2
ft / 1,3 m
Roll period: 16,7
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,84
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,23
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,593 / 0,599
Length to Beam Ratio:
7,03 : 1
'Natural speed' for
length: 23,87 kts
Power going to wave
formation at top speed: 51 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 57
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 18,80 degrees
Stern overhang: -2,62
ft / -0,80 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 22,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Forward deck: 30,00%, 18,04 ft / 5,50
m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 30,00%, 18,04 ft / 5,50 m, 18,04 ft / 5,50 m
- Quarter deck: 18,00%, 18,04 ft /
5,50 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Average freeboard: 18,39 ft / 5,61 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 75,3%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 139,9%
Waterplane Area:
33 546 Square feet or 3 117 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 113%
Structure weight / hull
surface area: 162 lbs/sq ft or 789 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,54
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily