sobota, 16 kwietnia 2022

Dokończenie budowy greckiego pancernika Salamis 1935 (1 jednostka)

Dokończenie budowy greckiego pancernika Salamis 1935 (1 jednostka)

Dziś projekt pomysłu kolegi ŁK; Jego autorstwa jest też legenda. Ja ograniczyłem się do opisu technicznego wg wskazań Pomysłodawcy.
Mały drednot Salamis był bodaj najciekawszą konstrukcją tego typu, dlatego należy uznać, że wielką stratą  dla marynarki greckiej stało się jego złomowanie w stanie nieukończonym, w 1932 r. W alternatywnej rzeczywistości założymy jednak inny rozwój wypadków i ukończenie okrętu w 1935 r. J Po decyzji trybunału arbitrażowego (23.04.1932 r.), nakazującego wypłatę odszkodowania w wysokości 30000 funtów szterlingów, w charakterze rekompensaty dla stoczni Vulcan w Hamburgu (jako warunku wydania nieukończonego okrętu), rząd grecki wyasygnował zasądzoną kwotę i stał się właścicielem pancernika. Dokończenie budowy było poważnym wyzwaniem dla ubogiego kraju, jakim była Grecja, na dodatek pogrążonego ciągle w ciężkim kryzysie gospodarczym. Opracowanie planów dokończenia budowy i samo dokończenie zostało powierzone, w wyniku procedury przetargowej,  włoskiej stoczni Ansaldo w Genui. Było to rozwiązanie dość kontrowersyjne, uwzględniając ogólnie złe relacje polityczne z Włochami. Jednak zaoferowane warunki finansowe oraz zaistniałe w początku lat 30-tych przejściowe ocieplenie stosunków, okazały się bezkonkurencyjne. Kadłub okrętu został przeholowany do Włoch 21.09.1932 r., a prace stoczniowe zostały na nim podjęte od 09.01.1933 r. i zakończyły się 18.09.1935 r., kiedy okręt został oficjalnie przekazany inwestorowi. Od początku założono maksymalnie oszczędnościowy charakter  inwestycji, z ponownym wykorzystaniem wielu starych systemów uzbrojenia, które były obecne na wycofywanych właśnie ze służby predrednotach typu Kilkis. Przy czym, okręt powinien, według przyjętych założeń, dysponować przewagą nad potencjalnym przeciwnikiem (którym był turecki krążownik liniowy Yavuz, zmodernizowany nieco wcześniej, ale w skromnym wymiarze). Po rozpoczęciu jesienią 1940 r. wojny z Włochami, Salamis był dość intensywnie wykorzystywany do operacji zaczepnych na wodach Cieśniny Otranto i ostrzału pozycji wojsk włoskich na terenie okupowanej przez nie Albanii. Po włączeniu się do wojny III Rzeszy pancernik, mimo odniesionych uszkodzeń, w wyniku działań lotnictwa niemieckiego w kwietniu 1941 r., zdołał się ewakuować najpierw na Kretę, a ostatecznie, po upadku wyspy, do Egiptu. Dalszą część wojny spędził u boku RN, uczestnicząc między innymi w operacji desantowej na Sycylii, a później, na przełomie 1943 i 1944 roku w walkach na Dodekanezie. Po wojnie Salamis kontynuował swą służbę, przechodząc w 1949 r. finalną korektę uzbrojenia i wyposażenia. Skreślenie z listy czynnych jednostek floty nastąpiło 31.12.1961 r. Okręt został pocięty na złom do końca 1963 r.
Poniżej opis techniczny okrętu.
Kadłub
Usunięto galeryjkę rufową i zlikwidowano kazamaty, wyrównując linię burt. Przebudowano dziobową część kadłuba oraz częściowo jego podział wewnętrzny.
Napęd
Całkowicie wymieniono (jedynie częściowo zainstalowaną) siłownię, która zdążyła się już moralnie i fizycznie zestarzeć. Utrzymując układ trójwałowy, zamontowano sześć kotłów olejowych typu Thornycroft w czterech kotłowniach i trzy zestawy turbin parowych typu Parsons z przekładniami w trzech maszynowniach. Przewidziano możliwość chwilowego forsowania napędu do mocy 54000 KM, co dawało prędkość maksymalną 25,52 w.
Uzbrojenie
W roku 1932, Grecy przejęli okręt nieuzbrojony. W stoczni Ansaldo w Genui zamontowano:
- 4xIIx12"/45 (305 mm) Mark 5, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem AP 394,6 kg wynosi 26260 m;
- 4xIIIx6”/52,7 (152 mm) M32, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem AP 50,8 kg wynosi 22200 m;
- 8xIx3"/40 (76,2 mm) 12cwt QF HA Mark V, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,87 kg wynosi 10740 m, a przy elewacji maksymalnej 70o donośność tym samym pociskiem wynosi 5790 m;
- 16xIx2-pdr/39  (40 mm) Vickers Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 4480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2690 m;
- 4xIVx 0.5"/62 (12.7 mm) Mark III, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,0376 kg wynosi 4570 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2510 m.
Artyleria główna, to zdemontowane z likwidowanych pancerników typu Kilkis, zmodernizowane i osadzone na istniejących barbetach, wieże IIx305 mm. Artyleria średnia, to zdemontowane z likwidowanych pancerników typu Kilkis i przekoszulkowane do kalibru 6” działa 178 mm, zamontowane w nowo zaprojektowanych wieżach.
Do kierowania ogniem zainstalowano główny dalocelownik optyczny o bazie 8,4 m i pomocniczy dalocelownik optyczny o bazie 6,6 m. Ponadto, umieszczone w superpozycji wieże 305 mm otrzymały dalmierze optyczne o bazie 9,0 m, a wieże 152 m dalmierze optyczne o bazie 6,6 m.
W roku 1942, stanowiska Ix76,2 mm zostały zastąpione przez stanowiska IIx102 mm, a wszystkie stanowiska Ix40 mm i IVx12,7 mm przez sześć stanowisk IVx40 mm oraz osiem stanowisk Ix20 mm. W roku 1949, całość artylerii małokalibrowej (40 i 20 mm) została zastąpiona przez 10xIV+8xIx40/56 mm.
Opancerzenie
Niekompletne opancerzenie pancernika zaaranżowano od nowa, wykorzystując płyty pancerne zdemontowane z obydwu predrednotów typu Kilkis. Na grodzie ptorp przeznaczono stal Harveya, a na pozostałe elementy stal Kruppa. Nowy układ opancerzenia zgodnie z raportem i rysunkiem.
Inne
Od nowa zaprojektowano i wykonano nadbudówki, maszty i kominy. Na okręcie zamontowano sześć radiostacji oraz radionamiernik.
Koszt ukończenia budowy to 37,7% wartości porównywalnego okrętu nowego (nie licząc zapłaconego stoczni Vulcan odszkodowania).

Salamis, Greece battleship laid down 1913, launched 1914, completed 1935 (engine 1934)

Displacement:
            16 770 t light; 18 021 t standard; 19 500 t normal; 20 683 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (577,03 ft / 569,88 ft) x 81,04 ft x (24,93 / 26,17 ft)
            (175,88 m / 173,70 m) x 24,70 m  x (7,60 / 7,98 m)

Armament:
      8 - 12,01" / 305 mm 45,0 cal guns - 869,94lbs / 394,60kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1903 Model
              4 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      12 - 5,98" / 152 mm 52,7 cal guns - 111,99lbs / 50,80kg shells, 300 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1932 Model
              4 x 3-gun mounts on sides, evenly spread
      8 - 3,00" / 76,2 mm 40,0 cal guns - 12,94lbs / 5,87kg shells, 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1917 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
                        8 raised mounts
      16 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
              12 x Single mounts on sides, evenly spread
                        4 raised mounts
              4 x Single mounts on centreline, evenly spread
                        4 double raised mounts
      16 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 3 000 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1926 Model
              4 x Quad mounts on centreline, evenly spread
                        4 double raised mounts
      Weight of broadside 7 683 lbs / 3 469 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)
            Main:   10,0" / 254 mm           340,22 ft / 103,70 m   12,47 ft / 3,80 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 92% of normal length
    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        2,01" / 51 mm 340,22 ft / 103,70 m   31,17 ft / 9,50 m
            Beam between torpedo bulkheads 67,91 ft / 20,70 m
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:   12,0" / 305 mm           2,48" / 63 mm             10,0" / 254 mm
            2nd:     2,01" / 51 mm 0,98" / 25 mm             2,01" / 51 mm
            3rd:      0,51" / 13 mm       -                                  -
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 5,00" / 127 mm
    - Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 5,98" / 152 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 3 shafts, 48 000 shp / 35 808 Kw = 24,77 kts
            Range 6 700nm at 16,00 kts
            Bunker at max displacement = 2 662 tons

Complement:
            824 - 1 072

Cost:
            £1,474 million / $5,896 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 2 011 tons, 10,3%
               - Guns: 2 011 tons, 10,3%
            Armour: 6 776 tons, 34,8%
               - Belts: 1 861 tons, 9,5%
               - Torpedo bulkhead: 788 tons, 4,0%
               - Armament: 1 456 tons, 7,5%
               - Armour Deck: 2 422 tons, 12,4%
               - Conning Towers: 249 tons, 1,3%
            Machinery: 1 381 tons, 7,1%
            Hull, fittings & equipment: 6 602 tons, 33,9%
            Fuel, ammunition & stores: 2 730 tons, 14,0%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              30 143 lbs / 13 673 Kg = 22,6 x 12,0 " / 305 mm shells or 3,2 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,07
            Metacentric height 4,2 ft / 1,3 m
            Roll period: 16,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,84
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,23

 Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,593 / 0,599
            Length to Beam Ratio: 7,03 : 1
            'Natural speed' for length: 23,87 kts
            Power going to wave formation at top speed: 51 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 57
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 18,80 degrees
            Stern overhang: -2,62 ft / -0,80 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            22,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Forward deck:       30,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Aft deck:    30,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Quarter deck:        18,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  19,03 ft / 5,80 m
               - Average freeboard:                      18,39 ft / 5,61 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 75,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 139,9%
            Waterplane Area: 33 546 Square feet or 3 117 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 113%
            Structure weight / hull surface area: 162 lbs/sq ft or 789 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,54
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily