sobota, 7 sierpnia 2021

Polski niszczyciel Tajfun (ex-rosyjski Cerigo) 1929 (1 jednostka)

Polski niszczyciel Tajfun (ex-rosyjski Cerigo) 1929 (1 jednostka)

W październiku 1920 roku, kolega MB (nie mylić z kolegą mb81) zaproponował temat, a w zasadzie pakiet tematów, którego ideą było przejęcie przez flotę II Rzeczpospolitej „białogwardyjskich” okrętów internowanych przez Francuzów w Bizercie. Powyższa propozycja pierwszy raz ucieleśniła się w postaci polskiego pancernika Mieszko I (post z 16.01.2021). Próbowałem później nawiązać kontakt z kolegą MB w kwestii innych okrętów z Bizerty, ale bezskutecznie. W obecnej sytuacji, kiedy nowych pomysłów od Kolegów brak i blogowi grozi sprowadzenie do nudnego schematu „chińszczyzna – projekt kolegi ŁK – chińszczyzna – projekt kolegi ŁK – itd.” zdecydowałem, że samodzielnie rozwinę koncepcję kolegi MB. Na pierwszy rzut poszedł niszczyciel Cerigo.

Okręt ten należał do typu Fidonisi. Po klęsce sił Wrangla na Krymie, przeszedł w stanie nieukończonym, wraz z innymi „białymi” okrętami Floty Czarnomorskiej do francuskiej Bizerty, gdzie został internowany 29.12.1920 r. W roku 1924 Cerigo został przejęty przez Francuzów jako częściowa rekompensata za koszty utrzymania całej „białej” eskadry w Bizercie. Po podpisaniu w roku 1926 umowy na budowę dwu niszczycieli zmodernizowanego typu Bourrasque, polska admiralicja uznała, że niezłym uzupełnieniem tej dwójki byłby właśnie Cerigo, ukończony w zbliżonej do nich postaci. Okręt został zakupiony przez KMW po cenie złomu, a koszt wykończenia/modernizacji ustalono na poziomie bardzo umiarkowanym, traktując to jako sprzedaż związaną z budową nowych niszczycieli. Niszczycielowi nadano nazwę Tajfun, która nawiązywała z jednej strony do nazw nowych niszczycieli, a z drugiej do tytułu noweli Józefa Konrada Korzeniowskiego. Prace wykończeniowo-modernizacyjne rozpoczęły się we wrześniu 1927, a ukończone zostały w lipcu 1929 roku. Tym samym, Tajfun został pierwszym niszczycielem PMW.

Poniżej opis modernizacji.

Kadłub

Przedłużono pokład dziobowy oraz dokonano niewielkich zmian w podziale wewnętrznym kadłuba.

Napęd

Istniejące turbiny parowe Parsons poddano gruntownemu remontowi. Wymieniono kotły na zestaw identyczny do zamontowanego na okrętach typu Wicher. Zamontowano również śruby napędowe o wyższej sprawności. Ponieważ, nowy zestaw kotłów jest dedykowany dla mocy 33000 KM, istnieje możliwość chwilowego przeciążania turbin, co pozwala uzyskać prędkość 34,29 w. Nie należy jednak tego nadużywać; turbiny – choć wyremontowane – mają jednak już 11 lat.

Uzbrojenie

Zainstalowano:

- 3xIx130 mm/40 (5.1") Mle 1919, przy elewacji maksymalnej 36o donośność pociskiem HE 34,85 kg wynosi 18900 m;

- 2xIx40 mm/39 Vickers Model 1914, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3480 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność tym samym pociskiem wynosi 2300 m;

- 2xIIx8 mm/80 Mle 1914;

- 2xIIIxwt550;

- 2xwbg z zapasem 12 bg;

- 20 min.

Dla zabrania na pokład min, konieczne jest zdemontowanie wbg wraz z bg oraz rozładowanie wt.

Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalmierze optyczne o bazach 2,6 i 2,0 m.

W latach 1931-37:

- działka 2xIx40 mm/39 Vickers Model 1914 zamieniono na 2xIx40 mm/60 (1.57") Model 1936;

- km-y 2xIIx8 mm/80 Mle 1914 zamieniono na 2xIIx13.2 mm/76 (0.52") Mle 1929;

- dodano 2xmgb oraz zwiększono zapas bg do 18.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano dwie radiostacje krótkiego i jedną średniego zasięgu oraz szumonamiernik.

W wyniku modernizacji:

- wyporność normalna wzrosła  z 1326 do 1347 t;

- prędkość maksymalna wzrosła z 33,00 do 33,23 w;

- zasięg wzrósł z 1210 Mm przy 16 w do 2100 Mm przy 14 w.

Koszt modernizacji wyniósł 47,5% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

 Tajfun, Poland destroyer laid down 1915, launched 1917,  completed 1929 (engine 1928)

 Displacement:

            1 220 t light; 1 264 t standard; 1 347 t normal; 1 414 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (336,30 ft / 331,36 ft) x 29,76 ft x (12,50 / 12,87 ft)

            (102,50 m / 101,00 m) x 9,07 m  x (3,81 / 3,92 m)

 Armament:

      3 - 5,12" / 130 mm 40,0 cal guns - 76,83lbs / 34,85kg shells, 120 per gun

              Quick firing guns in deck mounts, 1924 Model

              3 x Single mounts on centreline ends, majority aft

                        1 raised mount aft - superfiring

      2 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 600 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              2 x Single mounts on sides, aft deck centre

      4 - 0,31" / 8,0 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 1 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1914 Model

              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 233 lbs / 105 kg

      Main Torpedoes

      6 - 21,7" / 550 mm, 20,44 ft / 6,23 m torpedoes - 1,385 t each, 8,312 t total

            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes

      Mines

      2 - 1 305,14 lbs / 592,00 kg mines + 20 reloads - 12,818 t total

            in Above water - Stern racks/rails

      Main DC/AS Mortars

      2 - 573,20 lbs / 260,00 kg Depth Charges + 12 reloads - 3,583 t total

            in Stern depth charge racks

 Armour:

   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   0,79" / 20 mm       -                                  -

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 29 000 shp / 21 634 Kw = 33,23 kts

            Range 2 100nm at 14,00 kts

            Bunker at max displacement = 150 tons

 Complement:

            110 - 144

 Cost:

            £0,230 million / $0,930 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 68 tons, 5,0%

               - Guns: 31 tons, 2,3%

               - Weapons: 37 tons, 2,8%

            Armour: 6 tons, 0,5%

               - Armament: 6 tons, 0,5%

            Machinery: 701 tons, 52,0%

            Hull, fittings & equipment: 433 tons, 32,1%

            Fuel, ammunition & stores: 127 tons, 9,4%

            Miscellaneous weights: 13 tons, 1,0%

               - On freeboard deck: 13 tons

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              415 lbs / 188 Kg = 8,5 x 5,1 " / 130 mm shells or 0,3 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,09

            Metacentric height 1,0 ft / 0,3 m

            Roll period: 12,8 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,36

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,85

Hull form characteristics:

            Hull has rise forward of midbreak,

              a normal bow and large transom stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,383 / 0,390

            Length to Beam Ratio: 11,14 : 1

            'Natural speed' for length: 20,93 kts

            Power going to wave formation at top speed: 66 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 83

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 8,10 degrees

            Stern overhang: 2,46 ft / 0,75 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            18,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  16,40 ft / 5,00 m

               - Forward deck:       18,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,40 ft / 5,00 m

               - Aft deck:    54,00%,  9,19 ft / 2,80 m,  9,19 ft / 2,80 m

               - Quarter deck:        10,00%,  9,19 ft / 2,80 m,  9,19 ft / 2,80 m

               - Average freeboard:                      11,86 ft / 3,61 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 174,6%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 94,3%

            Waterplane Area: 6 229 Square feet or 579 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 71%

            Structure weight / hull surface area: 38 lbs/sq ft or 188 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,66

                        - Longitudinal: 1,84

                        - Overall: 0,73

            Cramped machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather