czwartek, 19 grudnia 2024

Przebudowa niemieckiego stawiacza min Brummer (ex- Olav Tryggvason, ex-Albatros) na fregatę szkolną Olav Tryggvason 1948 (1 jednostka)

Przebudowa niemieckiego stawiacza min Brummer (ex-Olav Tryggvason, ex-Albatros) na fregatę szkolną Olav Tryggvason 1948 (1 jednostka)

Po długiej – spowodowanej moimi problemami zdrowotnymi  przerwie, następny projekt wg pomysłu kolegi ŁK. Jest on także autorem legendy (z moim uzupełnieniem w nawiasach kwadratowych) i ogólnych założeń technicznych.
W dniu 03.05.1945 r., został ciężko uszkodzony w trakcie nalotu na Kilonię, niemiecki stawiacz min i szkolny okręt artyleryjski Brummer. Jednostka weszła do służby w 1934 r. i do 1940 r. pływała pod banderą norweską jako stawiacz min Olav Tryggvason. [Podczas operacji „Weserübung”, po stoczeniu zwycięskiej walki z torpedowcami niemieckimi, Olav Tryggvason, po ogłoszeniu kapitulacji bazy Horten, został zatopiony przez własną załogę. Podniesiony z dna, został wcielony do Kriegsmarine pod nazwą Albatros, a następnie Brummer. Po zakończeniu wojny], okręt, jako własność Królestwa Norwegii powrócił na holu, po uszczelnieniu kadłuba, do bazy Horten w dniu 18.08.1945 r. Początkowo zamierzano poddać go kasacji na terenie Niemiec, ale ostateczna decyzja, wsparta autorytetem króla Haakona VII, przesądziła o powrocie wraku i jego odbudowie. Złożyło się na to kilka przyczyn: ciężkie straty poniesione przez flotę norweską w wojnie, względna nowoczesność okrętu oraz powody natury sentymentalnej, związane z wyróżniającym się udziałem Olava Tryggvasona w kampanii kwietniowej 1940 r., w bitwie o Horten. Remont, połączony z obszerną przebudową na szybką fregatę i okręt szkolny kadetów, przeprowadziła miejscowa stocznia MV Horten, w okresie od 26.02.1946 r. do 11.09.1948 r. Dalsza służba okrętu trwała do 31.12.1963 r., po czym nastąpiła jego kasacja, przeprowadzona również we wspomnianej powyżej stoczni.
Opis techniczny przebudowy.

Kadłub

Zewnętrznie bez zmian. W związku ze zmianą rodzaju i mocy napędu, częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba na śródokręciu. Rufową część dawnych magazynów minowych przeznaczono dla zrzutni bg, a w pozostałej ich części zaaranżowano pomieszczenia bytowe dla kadetów.
Napęd
Istniejący zdemontowano w całości. W jego miejsce zamontowano gruntownie wyremontowany zestaw napędowy, pochodzący ze skasowanego brytyjskiego niszczyciela eskortowego Liddesdale (typ Hunt 1). Nowy napęd składał się z dwu kotłów olejowych Admiralicji oraz dwu zestawów turbin parowych Parsons z przekładniami.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto w całości. Zainstalowano nowy zestaw składający się z:
- 4xIx4,5"/45 (114 mm) QF Mk IV na podstawach RP50 Mk V, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 24,95 kg wynosi 18970 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12500 m;
- 2xIIx40 mm/56,3 OQF Mk IV na postawach RP50 Mk V, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,894 kg wynosi 9830 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 7160 m;
- 4xIIx20 mm/79 Mk II na podstawach Mk V, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,123 kg wynosi 4390 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3050 m;
- 3xIxwbg z zapasem 18 bg;
- 2xIxmbg z zapasem 24 bg.
Do kierowania ogniem zamontowano radiodalocelownik o bazie 4,1 m z radarem Type 275.
Uwaga: w raporcie dla dział artylerii głównej podano kaliber rzeczywisty, czyli 113 mm (4,45"); w opisie zaś jest kaliber nominalny (wg oficjalnej nazwy modelu działa), czyli 114 mm (4,5").
Inne
Nadbudówki, maszty i komin przebudowano całkowicie.
W skład nowego wyposażenia radionawigacyjnego weszło:
- pięć radiostacji (w tym jedna wysokiej częstotliwości),
- dwa radionamierniki (w tym jeden wysokiej częstotliwości - HF/DF),
- radar kontroli powierzchni morza i przestrzeni powietrznej Type 291,
- radar indykacji celów Type 293.
Jednostka została przystosowana do zaokrętowania do 40 kadetów oraz 3 instruktorów.
Na skutek przebudowy (w stosunku do projektu oryginalnego):
- wyporność normalna wzrosła z 1860 do 1866 t,
- moc napędu wzrosła z 7400 do 19000 KM,
- prędkość maksymalna wzrosła z 21,00 do 27,76 w,
- zasięg wzrósł z 3000 mm przy 14 w do 5000 mm przy 16 w.
Koszt przebudowy wyniósł 38,05 wartości porównywalnego okrętu nowego.

Olav Tryggvason, Norway training frigate laid down 1931, launched 1932, completed 1934, repaired 1940, rebuilt 1948 (engine 1940)

Displacement:
            1 465 t light; 1 569 t standard; 1 866 t normal; 2 104 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (319,24 ft / 307,41 ft) x 37,73 ft x (11,81 / 12,87 ft)
            (97,30 m / 93,70 m) x 11,50 m  x (3,60 / 3,92 m)

Armament:
      4 - 4,45" / 113 mm 45,0 cal guns - 58,20lbs / 26,40kg shells, 350 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1935 Model
              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      4 - 1,57" / 40,0 mm 56,3 cal guns - 1,97lbs / 0,89kg shells, 3 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
              2 x Twin mounts on centreline, aft deck forward
                        2 raised mounts
      8 - 0,79" / 20,0 mm 70,0 cal guns - 0,27lbs / 0,12kg shells, 4 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1941 Model
              8 x Single mounts on sides, evenly spread
      Weight of broadside 242 lbs / 110 kg
      Main DC/AS Mortars
      3 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 18 reloads - 3,948 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)     Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                     -                                  -        

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 19 000 shp / 14 174 Kw = 27,76 kts
            Range 5 000nm at 16,00 kts
            Bunker normal = 297 tons, at max displacement = 535 tons

Complement:
            141 - 184

Cost:
            £0,601 million / $2,404 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 66 tons, 3,6%
               - Guns: 55 tons, 2,9%
               - Weapons: 11 tons, 0,7%
            Armour: 5 tons, 0,4%
               - Armament: 8 tons, 0,3%
            Machinery: 508 tons, 27,2%
            Hull, fittings & equipment: 852 tons, 45,7%
            Fuel, ammunition & stores: 401 tons, 21,5%
            Miscellaneous weights: 32 tons, 1,7%
               - Hull below water: 9 tons
               - Hull above water: 18 tons
               - On freeboard deck: 5 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              2 461 lbs / 1 117 Kg = 55,9 x 4,4 " / 113 mm shells or 0,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,10
            Metacentric height 1,4 ft / 0,4 m
            Roll period: 13,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,46
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,13

Hull form characteristics:
            Hull has a flush deck,
              a normal bow and large transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,477 / 0,493
            Length to Beam Ratio: 8,15 : 1
            'Natural speed' for length: 20,41 kts
            Power going to wave formation at top speed: 66 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 65
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 23,00 degrees
            Stern overhang: 3,61 ft / 1,10 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  19,36 ft / 5,90 m,  16,40 ft / 5,00 m
               - Forward deck:       36,00%,  16,40 ft / 5,00 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Aft deck:                36,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  15,42 ft / 4,70 m
               - Quarter deck:        14,00%,  15,42 ft / 4,70 m,  15,75 ft / 4,80 m
               - Average freeboard:                      15,92 ft / 4,85 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 102,2%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 166,5%
            Waterplane Area: 7 866 Square feet or 731 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 152%
            Structure weight / hull surface area: 62 lbs/sq ft or 303 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 4,17
                        - Overall: 1,06
            Adequate machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform