Przebudowa amerykańskich pancerników typu Wyoming 1941 (2 jednostki)
Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. Jego autorstwa jest też legenda, a opis techniczny to mój skromny wkład do projektu.
Komandor Frank Coolman cieszył się w
dowództwie US Navy opinią wybitnego specjalisty w zakresie ciężkiej artylerii
okrętowej i nadbrzeżnej. Dlatego raport, który przesłał do dowództwa floty w
dniu 19.06.1938 r. został potraktowany z należytą atencją. Komandor zwracał
uwagę na następujące problemy:
1) pancernik Arkansas jest jedynym okrętem floty czynnej, uzbrojonym w działa
305 mm, które już od dawna nie są produkowane, a niewielką rezerwę zapasowych
luf należałoby przeznaczyć na potrzeby artylerii nadbrzeżnej,
2) okręt należy w związku z tym
przezbroić lub przeznaczyć do kasacji, co jednak, w drugim przypadku, wydaje
się bezzasadne wobec trwającej już niemal od roku wojny chińsko-japońskiej i
wzrastającego napięcia międzynarodowego w Europie,
3) Japończycy od roku prowadzą obszerną
modernizację szkolnego okrętu artyleryjskiego Hiei, przywracając go do standardu siostrzanych okrętów, wobec
czego należy rozważyć jednocześnie przywrócenie do rangi jednostki bojowej
bliźniaka Arkansas – okrętu szkolnego
Wyoming,
4) oba okręty, zmodernizowane według
ujednoliconego standardu, będą pancernikami II klasy, przeznaczonymi do obrony
własnego wybrzeża, ochrony ważnych konwojów i prowadzania ostrzałów wybrzeży
przeciwnika.
Konkluzje komandora Coolmana spotkały
się z akceptacją i dowództwo floty przygotowało wniosek do Kongresu o pilne
wyasygnowanie środków na postulowane przebudowy. Pacyfistyczny opór większości
kongresmenów nadwyrężyły dopiero układy monachijskie z 1938 r., a złamał
ostatecznie progres wojny w Chinach i rozbiór Czechosłowacji wiosną 1939 r.
Przyznane w trybie ekspresowym środki finansowe umożliwiły podjęcie prac
stoczniowych (Cramp w Filadelfii i New York SB w Camden) z dniem 01.07.1939 r.
Roboty stoczniowe zakończyły się bezpośrednio po wejściu Stanów Zjednoczonych
do DWS: 19.12.1941 r. (Arkansas) i
12.02.1942 r. (Wyoming – z uwagi na
szerszy zakres koniecznych robót). Obydwa okręty potwierdziły swą wielką
użyteczność od II połowy 1942 r., gdy US Navy przeszła do działań ofensywnych.
Debiut bojowy przypadł na zmagania o Guadalcanal, które zakończyły się
ostatecznym wyparciem japońskiego garnizonu 24.01.1943 r. W toku tych walk
pancerniki wspierały ogniem swej artylerii walczące na lądzie oddziały
amerykańskie i kilkakrotnie uczestniczyły w odpieraniu kontruderzeń lotnictwa
japońskiego i wypadów niszczycieli dostarczających zaopatrzenie dla obleganych.
Niewielkie uszkodzenia oraz konieczność wzmocnienia uzbrojenia
przeciwlotniczego, spowodowały poddanie okrętów (od lutego do czerwca 1943 r.)
remontowi. Od 05.07.1943 r. pancerniki powróciły do służby, uczestnicząc we
wszystkich dużych operacjach desantowych na Pacyfiku. Aktywny udział w wojnie
trwał do bitwy o Okinawę, zakończonej 16.06.1945 r. W toku przygotowań do
podjęcia ostrzałów macierzystych wysp japońskich pancerniki zastał koniec
wojny. Wycofanie ze składu floty czynnej nastąpiło 31.12.1946 r. przesunięciem
okrętów do floty rezerwowej. Z niej zostały ostatecznie skreślone 31.12.1953 r.
i skierowane na złomowanie do stoczni New York DYd na Brooklynie.
Poniżej
opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Zlikwidowano kazamaty, wyrównując linię
burt. Przebudowano dziobnicę z korektą pokładu dziobowego. Częściowo zmieniono
wewnętrzny podział kadłuba.
Napęd
Wymieniono całkowicie. Na
przebudowanych okrętach zainstalowano osiem kotłów olejowych Babcock &
Wilcox w czterech kotłowniach oraz cztery turbiny parowe General Electric z
przekładniami.
Uzbrojenie
Istniejące zdemontowano w całości. W
jego miejsce zainstalowano:
- 6xIx16"/45
(40.6 cm) Mark 6, przy elewacji maksymalnej 45o donośność
maksymalna pociskiem AP 1225,0 kg wynosi 33740 m, a pociskiem HC 862,0 kg 36740
m;
- 6xIIx5"/38
(12.7 cm) Mark 12, przy
elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 11890 m;
- 8xIVx1.1"/75
(28 mm) Mark 1, przy
elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790
m;
- 10xIIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921.
Działa artylerii głównej zostały zamontowane na istniejących barbetach
zdemontowanych wież 305 mm. Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki
optyczne o bazie 7,5 m oraz dwa dalocelowniki optyczne plot o bazie 3,8 m.
Ponadto, wszystkie zamontowane w superpozycji stanowiska 406 mm otrzymały
dalmierze optyczne o bazie 8,4 m. W latach 1943-44 sukcesywnie wzmacniano
artylerię plot; ostatecznie przyjęła ona układ: 15xIVx40 mm i 16xIIx20 mm.
Opancerzenie
Zachowano układ opancerzenia kadłuba z czasów modernizacji w roku 1927. Na
rysunku i w raporcie podano średnią grubość pokładów pancernych; w
rzeczywistości grubość górnego pokładu pancernego wahała się w granicach
114-132 mm, a dolnego w granicach 38-76 mm.
Inne
Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano 9 radiostacji
o zróżnicowanym zasięgu oraz 2 radionamierniki. W latach 1942-1944 wyposażenie
radionawigacyjne było stale ulepszane. Zainstalowano w tym czasie radary
kontroli przestrzeni powietrznej, kontroli powierzchni wody, nawigacyjny oraz cztery
dalocelowniki wspomagane radarem (tzw. directors).
Na skutek przebudowy (w stosunku do parametrów oryginalnych):
- zanurzenie zwiększyło się z 8,70 do 9,75 m, a wyporność normalna z 26000
do 29609 t;
- moc napędu z 28000 do 36000 KM;
- prędkość maksymalna z 20,50 do 22,17 w;
- zasięg z 5190 mm przy 12 w, do 11000 Mm przy 13 w;
- ciężar salwy burtowej wzrósł z 5011 kg do 7500 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 53,2% wartości porównywalnego okrętu nowego.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/aaab559fffe87766638a89b00c4245d6.html
Wyoming, USA battleship laid down 1910, launched 1911, completed 1912, modernized 1927, 1941 (engine 1940)
Displacement:
26 015 t light;
27 806 t standard; 29 609 t normal; 31 052 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(565,19 ft / 554,13 ft)
x 93,18 ft (Bulges 105,97 ft) x (31,99 / 33,39 ft)
(172,27 m / 168,90 m) x
28,40 m (Bulges 32,30 m) x (9,75 / 10,18
m)
Armament:
6 - 15,98" / 406 mm
45,0 cal guns - 2 700,66lbs / 1 225,00kg shells, 120 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1936 Model
6 x Single mounts on centreline, evenly
spread
3 raised
mounts
12 - 5,00" / 127 mm
38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1932 Model
6 x Twin mounts on sides, evenly spread
2 raised
mounts
32 - 1,10" / 28,0 mm
75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model
8 x 4 row mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
20 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
8 x Twin mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 16 550
lbs / 7 507 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 11,0" / 280 mm 412,40 ft / 125,70 m 15,09
ft / 4,60 m
Ends: 5,00" / 127 mm 127,95 ft / 39,00 m 8,53
ft / 2,60 m
13,78 ft / 4,20 m Unarmoured ends
Main Belt covers 114% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
1,50"
/ 38 mm 422,24 ft / 128,70 m 26,57 ft / 8,10 m
Beam between torpedo
bulkheads 75,13 ft / 22,90 m
- Hull Bulges:
2,01"
/ 51 mm 453,74 ft / 138,30 m 37,07 ft / 11,30 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 13,0" / 330 mm 7,01" / 178 mm 11,0"
/ 280 mm
2nd: 0,79" / 20 mm - 0,79" / 20 mm
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
7,05" / 179 mm
- Conning towers: Forward 12,01" / 305 mm, Aft 5,98" / 152 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
36 000 shp / 26 856 Kw = 22,17 kts
Range 11 000nm at
13,00 kts
Bunker at max
displacement = 3 245 tons
Complement:
1 128 - 1 467
Cost:
£1,200 million / $4,810
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 2 633
tons, 8,9%
- Guns: 2 633 tons, 8,9%
Armour: 12 308
tons, 41,6%
- Belts: 3 121 tons, 10,5%
- Torpedo bulkhead: 621 tons, 2,1%
- Bulges: 1 250 tons, 4,2%
- Armament: 2 789 tons, 9,4%
- Armour Deck: 4 156 tons, 14,0%
- Conning Towers: 371 tons, 1,3%
Machinery: 963 tons,
3,3%
Hull, fittings &
equipment: 10 112 tons, 34,2%
Fuel, ammunition &
stores: 3 594 tons, 12,1%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
56 138 lbs / 25 464 Kg = 27,5 x
16,0 " / 406 mm shells or 8,30 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,22
Metacentric height 6,4
ft / 2,0 m
Roll period: 17,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 74 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,71
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,63
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,552 / 0,554
Length to Beam Ratio:
5,23 : 1
'Natural speed' for
length: 23,54 kts
Power going to wave
formation at top speed: 47 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 45
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 25,70 degrees
Stern overhang: -3,94
ft / -1,20 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 14,00%, 22,97 ft /
7,00 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Forward deck: 37,00%, 20,67 ft / 6,30
m, 20,67 ft / 6,30 m
- Aft deck: 37,00%, 20,67 ft / 6,30 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Quarter deck: 12,00%, 20,67 ft /
6,30 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Average freeboard: 20,80 ft / 6,34 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 62,0%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 126,0%
Waterplane Area:
36 091 Square feet or 3 353 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 115%
Structure weight / hull
surface area: 208 lbs/sq ft or 1 016 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,30
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Excellent seaboat,
comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Arkansas (1941)
Wyoming (1942)