niedziela, 19 września 2021

Przebudowa amerykańskich pancerników typu Wyoming 1941 (2 jednostki)

Przebudowa amerykańskich pancerników typu Wyoming 1941 (2 jednostki)

Pomysłodawcą projektu jest kolega ŁK. Jego autorstwa jest też legenda, a opis techniczny to mój skromny wkład do projektu.

Komandor Frank Coolman cieszył się w dowództwie US Navy opinią wybitnego specjalisty w zakresie ciężkiej artylerii okrętowej i nadbrzeżnej. Dlatego raport, który przesłał do dowództwa floty w dniu 19.06.1938 r. został potraktowany z należytą atencją. Komandor zwracał uwagę na następujące problemy:

1)     pancernik Arkansas jest jedynym okrętem floty czynnej, uzbrojonym w działa 305 mm, które już od dawna nie są produkowane, a niewielką rezerwę zapasowych luf należałoby przeznaczyć na potrzeby artylerii nadbrzeżnej,

2)     okręt należy w związku z tym przezbroić lub przeznaczyć do kasacji, co jednak, w drugim przypadku, wydaje się bezzasadne wobec trwającej już niemal od roku wojny chińsko-japońskiej i wzrastającego napięcia międzynarodowego w Europie,

3)     Japończycy od roku prowadzą obszerną modernizację szkolnego okrętu artyleryjskiego Hiei, przywracając go do standardu siostrzanych okrętów, wobec czego należy rozważyć jednocześnie przywrócenie do rangi jednostki bojowej bliźniaka Arkansas – okrętu szkolnego Wyoming,

4)     oba okręty, zmodernizowane według ujednoliconego standardu, będą pancernikami II klasy, przeznaczonymi do obrony własnego wybrzeża, ochrony ważnych konwojów i prowadzania ostrzałów wybrzeży przeciwnika.

Konkluzje komandora Coolmana spotkały się z akceptacją i dowództwo floty przygotowało wniosek do Kongresu o pilne wyasygnowanie środków na postulowane przebudowy. Pacyfistyczny opór większości kongresmenów nadwyrężyły dopiero układy monachijskie z 1938 r., a złamał ostatecznie progres wojny w Chinach i rozbiór Czechosłowacji wiosną 1939 r. Przyznane w trybie ekspresowym środki finansowe umożliwiły podjęcie prac stoczniowych (Cramp w Filadelfii i New York SB w Camden) z dniem 01.07.1939 r. Roboty stoczniowe zakończyły się bezpośrednio po wejściu Stanów Zjednoczonych do DWS: 19.12.1941 r. (Arkansas) i 12.02.1942 r. (Wyoming – z uwagi na szerszy zakres koniecznych robót). Obydwa okręty potwierdziły swą wielką użyteczność od II połowy 1942 r., gdy US Navy przeszła do działań ofensywnych. Debiut bojowy przypadł na zmagania o Guadalcanal, które zakończyły się ostatecznym wyparciem japońskiego garnizonu 24.01.1943 r. W toku tych walk pancerniki wspierały ogniem swej artylerii walczące na lądzie oddziały amerykańskie i kilkakrotnie uczestniczyły w odpieraniu kontruderzeń lotnictwa japońskiego i wypadów niszczycieli dostarczających zaopatrzenie dla obleganych. Niewielkie uszkodzenia oraz konieczność wzmocnienia uzbrojenia przeciwlotniczego, spowodowały poddanie okrętów (od lutego do czerwca 1943 r.) remontowi. Od 05.07.1943 r. pancerniki powróciły do służby, uczestnicząc we wszystkich dużych operacjach desantowych na Pacyfiku. Aktywny udział w wojnie trwał do bitwy o Okinawę, zakończonej 16.06.1945 r. W toku przygotowań do podjęcia ostrzałów macierzystych wysp japońskich pancerniki zastał koniec wojny. Wycofanie ze składu floty czynnej nastąpiło 31.12.1946 r. przesunięciem okrętów do floty rezerwowej. Z niej zostały ostatecznie skreślone 31.12.1953 r. i skierowane na złomowanie do stoczni New York DYd na Brooklynie.

Poniżej opis techniczny przebudowy.

Kadłub

Zlikwidowano kazamaty, wyrównując linię burt. Przebudowano dziobnicę z korektą pokładu dziobowego. Częściowo zmieniono wewnętrzny podział kadłuba.

Napęd

Wymieniono całkowicie. Na przebudowanych okrętach zainstalowano osiem kotłów olejowych Babcock & Wilcox w czterech kotłowniach oraz cztery turbiny parowe General Electric z przekładniami.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowano w całości. W jego miejsce zainstalowano:

- 6xIx16"/45 (40.6 cm) Mark 6, przy elewacji maksymalnej 45o donośność maksymalna pociskiem AP 1225,0 kg wynosi 33740 m, a pociskiem HC 862,0 kg 36740 m;

- 6xIIx5"/38 (12.7 cm) Mark 12, przy elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 11890 m;

- 8xIVx1.1"/75 (28 mm) Mark 1, przy elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790 m;

- 10xIIx0,50”/90 (12,7 mm) M1921.

Działa artylerii głównej zostały zamontowane na istniejących barbetach zdemontowanych wież 305 mm. Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne o bazie 7,5 m oraz dwa dalocelowniki optyczne plot o bazie 3,8 m. Ponadto, wszystkie zamontowane w superpozycji stanowiska 406 mm otrzymały dalmierze optyczne o bazie 8,4 m. W latach 1943-44 sukcesywnie wzmacniano artylerię plot; ostatecznie przyjęła ona układ: 15xIVx40 mm i 16xIIx20 mm.

Opancerzenie

Zachowano układ opancerzenia kadłuba z czasów modernizacji w roku 1927. Na rysunku i w raporcie podano średnią grubość pokładów pancernych; w rzeczywistości grubość górnego pokładu pancernego wahała się w granicach 114-132 mm, a dolnego w granicach 38-76 mm.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano 9 radiostacji o zróżnicowanym zasięgu oraz 2 radionamierniki. W latach 1942-1944 wyposażenie radionawigacyjne było stale ulepszane. Zainstalowano w tym czasie radary kontroli przestrzeni powietrznej, kontroli powierzchni wody, nawigacyjny oraz cztery dalocelowniki wspomagane radarem (tzw. directors).

Na skutek przebudowy (w stosunku do parametrów oryginalnych):

- zanurzenie zwiększyło się z 8,70 do 9,75 m, a wyporność normalna z 26000 do 29609 t;

- moc napędu z 28000 do 36000 KM;

- prędkość maksymalna z 20,50 do 22,17 w;

- zasięg z 5190 mm przy 12 w, do 11000 Mm przy 13 w;

- ciężar salwy burtowej wzrósł z 5011 kg do 7500 kg.

Koszt przebudowy wyniósł 53,2% wartości porównywalnego okrętu nowego. 

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/aaab559fffe87766638a89b00c4245d6.html

Wyoming, USA battleship laid down 1910, launched 1911, completed 1912, modernized 1927, 1941 (engine 1940)

Displacement:

            26 015 t light; 27 806 t standard; 29 609 t normal; 31 052 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (565,19 ft / 554,13 ft) x 93,18 ft (Bulges 105,97 ft) x (31,99 / 33,39 ft)

            (172,27 m / 168,90 m) x 28,40 m (Bulges 32,30 m)  x (9,75 / 10,18 m)

 Armament:

      6 - 15,98" / 406 mm 45,0 cal guns - 2 700,66lbs / 1 225,00kg shells, 120 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1936 Model

              6 x Single mounts on centreline, evenly spread

                        3 raised mounts

      12 - 5,00" / 127 mm 38,0 cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 250 per gun

              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1932 Model

              6 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        2 raised mounts

      32 - 1,10" / 28,0 mm 75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1929 Model

              8 x 4 row  mounts on sides, evenly spread

                        8 raised mounts

      20 - 0,50" / 12,7 mm 90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1921 Model

              8 x Twin mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre

                        2 double raised mounts

      Weight of broadside 16 550 lbs / 7 507 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   11,0" / 280 mm           412,40 ft / 125,70 m   15,09 ft / 4,60 m

            Ends:   5,00" / 127 mm           127,95 ft / 39,00 m     8,53 ft / 2,60 m

              13,78 ft / 4,20 m Unarmoured ends

              Main Belt covers 114% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        1,50" / 38 mm 422,24 ft / 128,70 m   26,57 ft / 8,10 m

            Beam between torpedo bulkheads 75,13 ft / 22,90 m

    - Hull Bulges:

                        2,01" / 51 mm 453,74 ft / 138,30 m   37,07 ft / 11,30 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   13,0" / 330 mm           7,01" / 178 mm                      11,0" / 280 mm

            2nd:     0,79" / 20 mm       -                            0,79" / 20 mm

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 7,05" / 179 mm

    - Conning towers: Forward 12,01" / 305 mm, Aft 5,98" / 152 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 4 shafts, 36 000 shp / 26 856 Kw = 22,17 kts

            Range 11 000nm at 13,00 kts

            Bunker at max displacement = 3 245 tons

Complement:

            1 128 - 1 467

Cost:

            £1,200 million / $4,810 million

Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 2 633 tons, 8,9%

               - Guns: 2 633 tons, 8,9%

            Armour: 12 308 tons, 41,6%

               - Belts: 3 121 tons, 10,5%

               - Torpedo bulkhead: 621 tons, 2,1%

               - Bulges: 1 250 tons, 4,2%

               - Armament: 2 789 tons, 9,4%

               - Armour Deck: 4 156 tons, 14,0%

               - Conning Towers: 371 tons, 1,3%

            Machinery: 963 tons, 3,3%

            Hull, fittings & equipment: 10 112 tons, 34,2%

            Fuel, ammunition & stores: 3 594 tons, 12,1%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              56 138 lbs / 25 464 Kg = 27,5 x 16,0 " / 406 mm shells or 8,30 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,22

            Metacentric height 6,4 ft / 2,0 m

            Roll period: 17,5 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 74 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,71

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,63

Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,552 / 0,554

            Length to Beam Ratio: 5,23 : 1

            'Natural speed' for length: 23,54 kts

            Power going to wave formation at top speed: 47 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 45

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 25,70 degrees

            Stern overhang: -3,94 ft / -1,20 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            14,00%,  22,97 ft / 7,00 m,  20,67 ft / 6,30 m

               - Forward deck:       37,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,67 ft / 6,30 m

               - Aft deck:    37,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,67 ft / 6,30 m

               - Quarter deck:        12,00%,  20,67 ft / 6,30 m,  20,67 ft / 6,30 m

               - Average freeboard:                      20,80 ft / 6,34 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 62,0%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 126,0%

            Waterplane Area: 36 091 Square feet or 3 353 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 115%

            Structure weight / hull surface area: 208 lbs/sq ft or 1 016 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,92

                        - Longitudinal: 2,30

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Excellent accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Arkansas (1941)

Wyoming (1942)