niedziela, 10 czerwca 2018

Okręt warsztatowy typu Lestek 1943-1944 (2 szt.)



Okręt warsztatowy typu Lestek 1943-1944 (2 szt.)

Chociaż sporo naszych baz na Dalekim Wschodzie posiada odpowiednią infrastrukturę stoczniowo-remontową (Pemba, Belitung, Rabaul, Truk, Clipperton), to jednak duża ich część – ze zrozumiałych chyba względów – jest takich udogodnień pozbawiona. Dla nich, doraźnym rozwiązaniem są okręty warsztatowe, czyli pływające zakłady remontowo-naprawcze, takim właśnie okrętem jest prezentowana jednostka. Ponieważ ostatnia jednostka tej klasy została wcielona do naszej Floty w roku 1930 i pewnie mało kto o niej pamięta, pozwolę sobie teraz bliżej opisać przeznaczenie, wyposażenie i możliwości okrętu.
Lestek – będąc przede wszystkim okrętem warsztatowym – może także służyć jako: transportowiec uzbrojenia i amunicji, okręt ratowniczy i holownik. W celu realizacji tych zadań został wyposażony w:
- 4 ładownie, z których: nr 1, o ładowności do 1800 t służy do przewozu elementów konstrukcyjnych (kształtowników, blach kadłubowych i pancernych, rur itp.); nr 2L i 2P, o łącznej ładowności do 900 t służą do przewozu podzespołów mechanicznych, elementów uzbrojenia oraz drobnicy; nr 3, o ładowności do 2700 t służy do przewozu masywnych ładunków wielkogabarytowych (np. 6 kompletnych wież IIx203 mm);
- wzmocnioną platformę pokładową na śródokręciu, mogącą unieść do 560 t (np. kompletną wieżę IIx283 mm);
- 1 żuraw o nośności 180 t, 2 po 8 t, 2 po 4 t, 2 po 2 t i 2 po 0,8 t;
- urządzenia holownicze pozwalające holować okręty o wyporności do 39000 t na pełnym morzu i do 53000 t na wodach osłoniętych;
- warsztaty: kowalsko-ślusarski, spawalniczy, blacharski, mechaniczny, hydrauliczno-pneumatyczny, ciesielsko-stolarsko-szkutniczy, elektryczny i radioelektroniczny;
- grupę nurków wraz z wyposażeniem (stacje sprężarek i przygotowania mieszanki oddechowej, komora dekompresyjna, itp.);
- małe biuro projektowo-konstrukcyjne, przeznaczone do doraźnego rozwiązywania problemów, głównie wytrzymałościowych.
Łączna ładowność jednostki wynosi 5960 t.
Uzbrojenie okrętu ma charakter w zasadzie wyłącznie plot. Jest – jak na okręt pomocniczy – bardzo silne, ponieważ z jednej strony, jednostka z reguły pływa bez eskorty, a z drugiej, stacjonując w słabiej uzbrojonych bazach, może wydatnie wzmocnić ich obronę plot. Do realizacji zadań krążownika pomocniczego, okręt absolutnie nie jest przewidywany.
Stosunkowo dużą prędkość można uzasadnić tym, że uszkodzone w morzu okręty raczej „nie lubią” czekać, a duży zasięg i bardzo dobra dzielność morska chyba nie wymaga tłumaczenia.
Jeśli chodzi o sylwetkę, to zwraca uwagę masywna konstrukcja masztu. Jest to spowodowane tym, że ogólny układ okrętu nie daje możliwości odpowiedniego linowego usztywnienia go od strony rufy. Biorąc pod uwagę globalny rozkład mas na okręcie, konstrukcja masztu nie ma zauważalnego wpływu na stateczność jednostki. Na marginesie, od niedawna w naszych biurach projektowych zaczyna przeważać tendencja konstruowania masztów w miarę możliwości samonośnych, niewymagających licznych odciągów linowych.
Lestek wszedł do służby na początku listopada 1943 roku, a oddanie do użytku Siemomysła planowane jest na początek przyszłego roku. 

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/646e6e49e7b29324af75731c347db2e5.html

Lestek, Poland Repair ship laid down 1943

Displacement:
            10 293 t light; 10 645 t standard; 13 575 t normal; 15 919 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (504,92 ft / 495,41 ft) x 70,87 ft x (24,61 / 27,95 ft)
            (153,90 m / 151,00 m) x 21,60 m  x (7,50 / 8,52 m)

Armament:
      6 - 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck and hoist mounts, 1939 Model
              3 x Twin mounts on centreline, evenly spread
                        1 raised mount
      8 - 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 raised mounts
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      2 - 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 200 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1939 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
                        1 raised mount
      10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 500 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
              4 x Twin mounts on sides, evenly spread
                        4 double raised mounts
      2 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 500 per gun
              Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
              1 x Single mount on centreline, forward deck centre
                        1 double raised mount
      Weight of broadside 234 lbs / 106 kg

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)
            Main:         -                      -                            0,98" / 25 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 26 252 shp / 19 584 Kw = 22,00 kts
            Range 18 750nm at 16,00 kts
            Bunker at max displacement = 5 274 tons

Complement:
            339 - 435

Cost:
            £1,914 million / $7,656 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 82 tons, 0,6%
               - Guns: 82 tons, 0,6%
            Armour: 1 tons, 0,0%
               - Armament: 1 tons, 0,0%
            Machinery: 678 tons, 5,0%
            Hull, fittings & equipment: 3 468 tons, 25,5%
            Fuel, ammunition & stores: 3 282 tons, 24,2%
            Miscellaneous weights: 6 065 tons, 44,7%
               - Hull below water: 3 825 tons
               - Hull above water: 1 635 tons
               - On freeboard deck: 605 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              27 599 lbs / 12 519 Kg = 392,7 x 4,1 " / 105 mm shells or 1,5 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,61
            Metacentric height 6,6 ft / 2,0 m
            Roll period: 11,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 2,00

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,568
            Length to Beam Ratio: 6,99 : 1
            'Natural speed' for length: 22,26 kts
            Power going to wave formation at top speed: 48 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
            Stern overhang: 0,00 ft / 0,00 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                               Fore end,        Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  30,18 ft / 9,20 m,  27,89 ft / 8,50 m
               - Forward deck:       36,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:    32,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Quarter deck:        18,00%,  27,89 ft / 8,50 m,  27,89 ft / 8,50 m
               - Average freeboard:                      22,66 ft / 6,91 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 63,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 148,7%
            Waterplane Area: 24 501 Square feet or 2 276 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 176%
            Structure weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 441 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,92
                        - Longitudinal: 1,99
                        - Overall: 1,00
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Excellent seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather

Sensors:
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1
1 x RWN-M-1

Lestek (1943)
Siemomysł (1944)