Okręt warsztatowy typu Lestek 1943-1944 (2 szt.)
Chociaż
sporo naszych baz na Dalekim Wschodzie posiada odpowiednią infrastrukturę
stoczniowo-remontową (Pemba, Belitung, Rabaul, Truk, Clipperton), to jednak duża
ich część – ze zrozumiałych chyba względów – jest takich udogodnień pozbawiona.
Dla nich, doraźnym rozwiązaniem są okręty warsztatowe, czyli pływające zakłady
remontowo-naprawcze, takim właśnie okrętem jest prezentowana jednostka. Ponieważ
ostatnia jednostka tej klasy została wcielona do naszej Floty w roku 1930 i
pewnie mało kto o niej pamięta, pozwolę sobie teraz bliżej opisać przeznaczenie,
wyposażenie i możliwości okrętu.
Lestek – będąc przede wszystkim
okrętem warsztatowym – może także służyć jako: transportowiec uzbrojenia i
amunicji, okręt ratowniczy i holownik. W celu realizacji tych zadań został
wyposażony w:
-
4 ładownie, z których: nr 1, o ładowności do 1800 t służy do przewozu elementów
konstrukcyjnych (kształtowników, blach kadłubowych i pancernych, rur itp.); nr
2L i 2P, o łącznej ładowności do 900 t służą do przewozu podzespołów
mechanicznych, elementów uzbrojenia oraz drobnicy; nr 3, o ładowności do 2700 t
służy do przewozu masywnych ładunków wielkogabarytowych (np. 6 kompletnych wież
IIx203 mm);
-
wzmocnioną platformę pokładową na śródokręciu, mogącą unieść do 560 t (np.
kompletną wieżę IIx283 mm);
-
1 żuraw o nośności 180 t, 2 po 8 t, 2 po 4 t, 2 po 2 t i 2 po 0,8 t;
-
urządzenia holownicze pozwalające holować okręty o wyporności do 39000 t na
pełnym morzu i do 53000 t na wodach osłoniętych;
-
warsztaty: kowalsko-ślusarski, spawalniczy, blacharski, mechaniczny,
hydrauliczno-pneumatyczny, ciesielsko-stolarsko-szkutniczy, elektryczny i
radioelektroniczny;
-
grupę nurków wraz z wyposażeniem (stacje sprężarek i przygotowania mieszanki
oddechowej, komora dekompresyjna, itp.);
-
małe biuro projektowo-konstrukcyjne, przeznaczone do doraźnego rozwiązywania problemów,
głównie wytrzymałościowych.
Łączna
ładowność jednostki wynosi 5960 t.
Uzbrojenie
okrętu ma charakter w zasadzie wyłącznie plot. Jest – jak na okręt pomocniczy –
bardzo silne, ponieważ z jednej strony, jednostka z reguły pływa bez eskorty, a
z drugiej, stacjonując w słabiej uzbrojonych bazach, może wydatnie wzmocnić ich
obronę plot. Do realizacji zadań krążownika pomocniczego, okręt absolutnie nie
jest przewidywany.
Stosunkowo
dużą prędkość można uzasadnić tym, że uszkodzone w morzu okręty raczej „nie
lubią” czekać, a duży zasięg i bardzo dobra dzielność morska chyba nie wymaga tłumaczenia.
Jeśli
chodzi o sylwetkę, to zwraca uwagę masywna konstrukcja masztu. Jest to
spowodowane tym, że ogólny układ okrętu nie daje możliwości odpowiedniego linowego
usztywnienia go od strony rufy. Biorąc pod uwagę globalny rozkład mas na
okręcie, konstrukcja masztu nie ma zauważalnego wpływu na stateczność
jednostki. Na marginesie, od niedawna w naszych biurach projektowych zaczyna
przeważać tendencja konstruowania masztów w miarę możliwości samonośnych, niewymagających
licznych odciągów linowych.
Lestek wszedł do służby na
początku listopada 1943 roku, a oddanie do użytku Siemomysła planowane jest na początek przyszłego roku.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/646e6e49e7b29324af75731c347db2e5.html
Lestek, Poland Repair ship laid down 1943
Displacement:
10 293
t light; 10 645 t standard; 13 575 t normal; 15 919 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(504,92
ft / 495,41 ft) x 70,87 ft x (24,61 / 27,95 ft)
(153,90
m / 151,00 m) x 21,60 m x (7,50 / 8,52
m)
Armament:
6
- 4,13" / 105 mm 55,0 cal guns - 33,29lbs / 15,10kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1939 Model
3 x Twin mounts on centreline, evenly spread
1
raised mount
8
- 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2
raised mounts
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2
double raised mounts
2
- 2,24" / 57,0 mm 60,0 cal guns - 5,09lbs / 2,31kg shells, 1 200 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1939 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck aft
1
raised mount
10 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells,
3 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Single mounts on sides, aft deck centre
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
4
double raised mounts
2
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 500 per
gun
Anti-air guns in deck mount, 1933 Model
1 x Single mount on centreline, forward deck
centre
1
double raised mount
Weight of broadside 234 lbs / 106 kg
Armour:
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98"
/ 25 mm
Machinery:
Diesel
Internal combustion motors,
Geared
drive, 2 shafts, 26 252 shp / 19 584 Kw = 22,00 kts
Range
18 750nm at 16,00 kts
Bunker
at max displacement = 5 274 tons
Complement:
339
- 435
Cost:
£1,914
million / $7,656 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
82 tons, 0,6%
- Guns: 82 tons, 0,6%
Armour:
1 tons, 0,0%
- Armament: 1 tons, 0,0%
Machinery:
678 tons, 5,0%
Hull,
fittings & equipment: 3 468 tons, 25,5%
Fuel,
ammunition & stores: 3 282 tons, 24,2%
Miscellaneous
weights: 6 065 tons, 44,7%
- Hull below water: 3 825 tons
- Hull above water: 1 635 tons
- On freeboard deck: 605 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
27 599 lbs / 12 519 Kg = 392,7 x
4,1 " / 105 mm shells or 1,5 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,61
Metacentric
height 6,6 ft / 2,0 m
Roll
period: 11,5 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,03
Seaboat
quality (Average = 1.00): 2,00
Hull form characteristics:
Hull
has raised forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a round stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,550 / 0,568
Length
to Beam Ratio: 6,99 : 1
'Natural
speed' for length: 22,26 kts
Power
going to wave formation at top speed: 48 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 35
Bow
angle (Positive = bow angles forward): 17,50 degrees
Stern
overhang: 0,00 ft / 0,00 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 14,00%, 30,18 ft /
9,20 m, 27,89 ft / 8,50 m
- Forward deck: 36,00%, 20,01 ft / 6,10
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 32,00%, 20,01 ft / 6,10 m, 20,01 ft / 6,10 m
- Quarter deck: 18,00%, 27,89 ft /
8,50 m, 27,89 ft / 8,50 m
- Average freeboard: 22,66 ft / 6,91 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 63,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 148,7%
Waterplane
Area: 24 501 Square feet or 2 276 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 176%
Structure
weight / hull surface area: 90 lbs/sq ft or 441 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 1,99
-
Overall: 1,00
Excellent
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Excellent
seaboat, comfortable, can fire her guns in the heaviest weather
Sensors:
1 x RN-2
1 x RWN-PM-1
1 x RWN-M-1
Lestek (1943)
Siemomysł
(1944)