Niderlandzkie krążowniki lekkie typu Ceylon 1931-1933 (3 jednostki)
Wprawdzie niderlandzkie lekkie
krążowniki typu Java weszły do służby
nie tak dawno (1925-26), ale projekt ich pochodzi z roku 1915, więc
koncepcyjnie mocno się już postarzały. Skłoniło to Admiralicję do budowy nowych
lekkich krążowników, podobnej wielkości, lecz znacznie nowocześniejszych.
W projekcie nowych krążowników lekkich
zastosowano sporo elementów pochodzących z krążowników ciężkich typu Suriname; m.in.: urządzenia napędowe
wraz z kominami, śruby napędowe, systemy kierowania ogniem, konstrukcję masztów
oraz żurawie. Skróciło to wydatnie czas ich projektowania, oraz nieznacznie
czas budowy.
Porównując z okrętami tej klasy w
innych flotach, prezentowane krążowniki są stosunkowo duże, o umiarkowanej
prędkości, dobrze opancerzone, z silną artylerią plot. Bez
przesady można powiedzieć, że w roku 1932, zaliczają się do najsilniejszych na
świecie okrętów tej klasy. Nie zamontowano na nich wyposażenia lotniczego; jest to zgodne z aktualną doktryną niderlandzkiej MW. Na okrętach typu Ceylon po raz pierwszy pojawiają się, wdrożone
do produkcji w roku poprzednim działa uniwersalne 105 mm.
Dwie jednostki zostały zbudowane w
stoczni Wlton-Fijenoord w Schiedam, a jedna w stoczni Koninklijke Maatschappij
De Schelde we Vlissingen. Bazować będą w metropolii, a stacjonujące tu
dotychczas krążowniki typu Java zostają
przebazowane do Indii Wschodnich.
Opis
techniczny.
Kadłub
O znacznym wydłużeniu i rufie z wąską
pawężą.
Napęd
Osiem
kotłów olejowych Burgerhout w czterech kotłowniach oraz cztery zestawy turbin
parowych Werkspoor z przekładniami w czterech maszynowniach. Pomieszczenia
napędu są rozmieszczone w następujący sposób (idąc od dziobu): 2K-2M-2K-2M.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 3xIIIx149/50
Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy elewacji maksymalnej 45o
donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010 m;
- 1xII+4xIx105/50
Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 18200 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 12860 m;
- 10xIx25/64
Bofors P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg
wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 6xIx13,2/78
FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg
wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym
samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIIIxwt
533 mm.
Do
kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne Hazemeyer o bazie 5,3
m.
Inne
Krążowniki zostały wyposażone w sześć
radiostacji o zróżnicowanym zasięgu.
Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/b1677573f359a9d2ec056f2f0f315d02.html
Ceylon, Netherlands light cruiser laid down 1929, launched 1930, completed 1932 (engine 1930)
Displacement:
7 029 t light;
7 313 t standard; 8 023 t normal; 8 592 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(587,89 ft / 579,40 ft)
x 51,51 ft x (19,69 / 20,68 ft)
(179,19 m / 176,60 m) x
15,70 m x (6,00 / 6,30 m)
Armament:
9 - 5,87" / 149 mm 50,0
cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 150 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1921 Model
3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority
forward
2 raised
mounts - superfiring
6 - 4,13" / 105 mm 50,0
cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
1 raised
mount
4 x Single mounts on sides, evenly spread
10 - 0,98" / 25,0 mm
64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
10 x Single mounts on sides, evenly spread
10 raised
mounts
6 - 0,52" / 13,2 mm
78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1919 Model
6 x
Single mounts on sides, evenly spread
6 double
raised mounts
Weight of broadside 1 071 lbs / 486 kg
Main Torpedoes
6 - 21,0" / 533 mm,
23,23 ft / 7,08 m torpedoes - 1,528 t each, 9,167 t total
In 2 sets of deck
mounted side rotating tubes
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 3,15" / 80 mm 359,25 ft / 109,50 m 8,86 ft
/ 2,70 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 95% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
- Torpedo Bulkhead - Additional
damage containing bulkheads:
0,98"
/ 25 mm 359,25 ft / 109,50 m 21,98 ft / 6,70 m
Beam between torpedo
bulkheads 35,43 ft / 10,80 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 3,15" / 80 mm 0,98" / 25 mm 2,36"
/ 60 mm
2nd: 0,79" / 20 mm - -
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
1,38" / 35 mm
- Conning towers: Forward
3,15" / 80 mm, Aft 1,38" / 35 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 4 shafts,
72 000 shp / 53 712 Kw = 33,66 kts
Range 6 000nm at 15,00
kts
Bunker normal = 710 tons, at max
displacement = 1 279 ton
Complement:
423 - 551
Cost:
£2,662 million /
$10,648 million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 370 tons,
4,6%
- Guns: 352 tons, 4,4%
- Weapons: 18 tons, 0,2%
Armour: 1 305
tons, 16,3%
- Belts: 409 tons, 5,1%
- Torpedo bulkhead: 288 tons, 3,6%
- Armament: 147 tons, 1,8%
- Armour Deck: 422 tons, 5,3%
- Conning Towers: 39 tons, 0,5%
Machinery: 2 182
tons, 27,2%
Hull, fittings &
equipment: 3 172 tons, 39,5%
Fuel, ammunition &
stores: 994 tons, 12,4%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
9 113 lbs / 4 133 Kg = 90,3 x 5,9
" / 149 mm shells or 1,1 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,02
Metacentric height 1,9
ft / 0,6 m
Roll period: 15,5
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,71
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,21
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and small transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,478 / 0,487
Length to Beam Ratio:
11,25 : 1
'Natural speed' for
length: 25,73 kts
Power going to wave
formation at top speed: 55 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 58
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,40 degrees
Stern overhang: 0,98 ft
/ 0,30 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 20,00%, 23,95 ft /
7,30 m, 20,67 ft / 6,30 m
- Forward deck: 62,00%, 20,67 ft / 6,30
m, 20,01 ft / 6,10 m
- Aft deck: 4,00%, 12,14 ft / 3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Quarter deck: 14,00%, 12,14 ft /
3,70 m, 12,14 ft / 3,70 m
- Average freeboard: 19,19 ft / 5,85 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 148,4%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 173,6%
Waterplane Area:
19 957 Square feet or 1 854 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 119%
Structure weight / hull
surface area: 97 lbs/sq ft or 472 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,97
-
Longitudinal: 1,57
- Overall:
1,02
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Excellent accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easil
Ceylon (1932)
Curacao (1933)
Bali (1933)