niedziela, 9 lipca 2023

Niderlandzkie krążowniki lekkie typu Ceylon 1931-1933 (3 jednostki)

Niderlandzkie krążowniki lekkie typu Ceylon 1931-1933 (3 jednostki)

Wprawdzie niderlandzkie lekkie krążowniki typu Java weszły do służby nie tak dawno (1925-26), ale projekt ich pochodzi z roku 1915, więc koncepcyjnie mocno się już postarzały. Skłoniło to Admiralicję do budowy nowych lekkich krążowników, podobnej wielkości, lecz znacznie nowocześniejszych.
W projekcie nowych krążowników lekkich zastosowano sporo elementów pochodzących z krążowników ciężkich typu Suriname; m.in.: urządzenia napędowe wraz z kominami, śruby napędowe, systemy kierowania ogniem, konstrukcję masztów oraz żurawie. Skróciło to wydatnie czas ich projektowania, oraz nieznacznie czas budowy.
Porównując z okrętami tej klasy w innych flotach, prezentowane krążowniki są stosunkowo duże, o umiarkowanej prędkości, dobrze opancerzone, z silną artylerią plot. Bez przesady można powiedzieć, że w roku 1932, zaliczają się do najsilniejszych na świecie okrętów tej klasy. Nie zamontowano na nich wyposażenia lotniczego; jest to zgodne z aktualną doktryną niderlandzkiej MW. Na okrętach typu Ceylon po raz pierwszy pojawiają się, wdrożone do produkcji w roku poprzednim działa uniwersalne 105 mm.
Dwie jednostki zostały zbudowane w stoczni Wlton-Fijenoord w Schiedam, a jedna w stoczni Koninklijke Maatschappij De Schelde we Vlissingen. Bazować będą w metropolii, a stacjonujące tu dotychczas krążowniki typu Java zostają przebazowane do Indii Wschodnich.
Opis techniczny.
Kadłub
O znacznym wydłużeniu i rufie z wąską pawężą. 
Napęd
Osiem kotłów olejowych Burgerhout w czterech kotłowniach oraz cztery zestawy turbin parowych Werkspoor z przekładniami w czterech maszynowniach. Pomieszczenia napędu są rozmieszczone w następujący sposób (idąc od dziobu): 2K-2M-2K-2M.
Uzbrojenie
Na okręcie zainstalowano:
- 3xIIIx149/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1921, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskiem HE 46,7 kg wynosi 26010 m;
- 1xII+4xIx105/50 Bofors/Wilton-Fijenoord P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 16,00 kg wynosi 18200 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 12860 m;
- 10xIx25/64 Bofors P1931, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 5400 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 3240 m;
- 6xIx13,2/78 FN P1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 7000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność tym samym pociskiem wynosi 4080 m;
- 2xIIIxwt 533 mm.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne Hazemeyer o bazie 5,3 m.
Inne
Krążowniki zostały wyposażone w sześć radiostacji o zróżnicowanym zasięgu. 

Link do obrazka: https://megawrzuta.pl/download/b1677573f359a9d2ec056f2f0f315d02.html

Ceylon, Netherlands light cruiser laid down 1929, launched 1930, completed 1932 (engine 1930)

Displacement:
            7 029 t light; 7 313 t standard; 8 023 t normal; 8 592 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (587,89 ft / 579,40 ft) x 51,51 ft x (19,69 / 20,68 ft)
            (179,19 m / 176,60 m) x 15,70 m  x (6,00 / 6,30 m)

Armament:
      9 - 5,87" / 149 mm 50,0 cal guns - 102,96lbs / 46,70kg shells, 150 per gun
              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1921 Model
              3 x 3-gun mounts on centreline ends, majority forward
                        2 raised mounts - superfiring
      6 - 4,13" / 105 mm 50,0 cal guns - 35,27lbs / 16,00kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1931 Model
              1 x Twin mount on centreline, aft deck centre
                        1 raised mount
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      10 - 0,98" / 25,0 mm 64,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1931 Model
              10 x Single mounts on sides, evenly spread
                        10 raised mounts
      6 - 0,52" / 13,2 mm 78,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              6 x Single mounts on sides, evenly spread
                        6 double raised mounts     
Weight of broadside 1 071 lbs / 486 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 23,23 ft / 7,08 m torpedoes - 1,528 t each, 9,167 t total
            In 2 sets of deck mounted side rotating tubes

Armour:
   - Belts:           Width (max)           Length (avg)                 Height (avg)
            Main:   3,15" / 80 mm     359,25 ft / 109,50 m       8,86 ft / 2,70 m
            Ends:   Unarmoured
              Main Belt covers 95% of normal length
              Main belt does not fully cover magazines and engineering spaces
   - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
                        0,98" / 25 mm     359,25 ft / 109,50 m       21,98 ft / 6,70 m
            Beam between torpedo bulkheads 35,43 ft / 10,80 m
   - Gun armour:   Face (max)         Other gunhouse (avg)        Barbette/hoist (max)
            Main:     3,15" / 80 mm             0,98" / 25 mm                    2,36" / 60 mm
            2nd:       0,79" / 20 mm                       -                                        -
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 1,38" / 35 mm
   - Conning towers: Forward 3,15" / 80 mm, Aft 1,38" / 35 mm

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 4 shafts, 72 000 shp / 53 712 Kw = 33,66 kts
            Range 6 000nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 710 tons, at max displacement = 1 279 ton 

Complement:
            423 - 551

Cost:
            £2,662 million / $10,648 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 370 tons, 4,6%
               - Guns: 352 tons, 4,4%
               - Weapons: 18 tons, 0,2%
            Armour: 1 305 tons, 16,3%
               - Belts: 409 tons, 5,1%
               - Torpedo bulkhead: 288 tons, 3,6%
               - Armament: 147 tons, 1,8%
               - Armour Deck: 422 tons, 5,3%
               - Conning Towers: 39 tons, 0,5%
            Machinery: 2 182 tons, 27,2%
            Hull, fittings & equipment: 3 172 tons, 39,5%
            Fuel, ammunition & stores: 994 tons, 12,4%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0% 

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              9 113 lbs / 4 133 Kg = 90,3 x 5,9 " / 149 mm shells or 1,1 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,02
            Metacentric height 1,9 ft / 0,6 m
            Roll period: 15,5 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,71
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,478 / 0,487
            Length to Beam Ratio: 11,25 : 1
            'Natural speed' for length: 25,73 kts
            Power going to wave formation at top speed: 55 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 58
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,40 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                        Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            20,00%,      23,95 ft / 7,30 m,  20,67 ft / 6,30 m
               - Forward deck:       62,00%,      20,67 ft / 6,30 m,  20,01 ft / 6,10 m
               - Aft deck:                4,00%,        12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Quarter deck:        14,00%,      12,14 ft / 3,70 m,  12,14 ft / 3,70 m
               - Average freeboard:                      19,19 ft / 5,85 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 148,4%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 173,6%
            Waterplane Area: 19 957 Square feet or 1 854 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 119%
            Structure weight / hull surface area: 97 lbs/sq ft or 472 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,97
                        - Longitudinal: 1,57
                        - Overall: 1,02
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Excellent accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easil 

Ceylon (1932)
Curacao (1933)
Bali (1933)