Zrealizowana przebudowa greckiego krążownika pancernego typu Georgios Averof na pancernik obrony wybrzeża 1939 (1 szt.)
Pomysłodawcą i autorem (z moimi „wstawkami”) legendy jest
kolega ŁK. Opis techniczny – jak zwykle – autorstwa mojego, na bazie wytycznych
Pomysłodawcy.
Po odrzuceniu projektu modernizacji krążownika pancernego
Georgios Averof (patrz post z
13.09.2020), grecka admiralicja opracowała nową koncepcję, zasadniczo
zmieniającą pierwotne założenia. Uwzględniono realne możliwości budżetu, choć i
tak nie udało się uniknąć odwołania do panhelleńskiej ofiarności w wielkiej
kolekcie narodowej. Przebudowę powierzono brytyjskiej stoczni Yarrow w Glasgow.
Prace stoczniowe trwały od marca 1937 r. do lipca 1939 r. Okręt powrócił do
Grecji, wpływając do portu w Pireusie 26.08.1939 r.
Po rozpoczęciu działań wojennych w 1940 roku, Averof dokonał, w asyście starych niszczycieli Aetos, Leon i Ierax, kilku wypadów przeciwko żegludze i flocie włoskiej na Morzu Jońskim. W trakcie jednego z nich, w nocy 20/21.12.1940 r. zespół grecki przechwycił niewielki włoski konwój w Cieśninie Otranto. Jeden włoskich statków, Flavio Gioia stał się greckim pryzem, opuszczony przez spanikowaną załogę po podjęciu ostrzału. Mały niszczyciel Ardente, płynący w bezpośredniej ochronie statku zatonął w wyniku ostrzału Averofa. Najpierw gęstniejąca mgła, a po świcie obawa przed atakami lotnictwa włoskiego, uchroniły pozostałą część zespołu włoskiego (niszczyciel Palestro i zbiornikowiec Grado) przed niechybną klęską. Okręt kilkakrotnie ostrzeliwał również pozycje wojsk włoskich w Albanii, ale po kwietniowym ataku ze strony Niemiec zmuszony był podjąć 15.05.1941 r. ewakuację do Egiptu. Przez resztę wojny Averof działał pod operacyjnym dowództwem Royal Navy. Wziął udział w operacji desantowej na Sycylii, a od jesieni 1943 r. uczestniczył w zmaganiach z lokalną niemiecką ofensywą na wodach Dodekanezu. 03.12.1944 r. okręt wpłynął, po wojennej tułaczce, do portu w Pireusie. W służbie czynnej, jako jednostka bojowa, pozostawał jeszcze do 31.12.1956 r. Potem, przez następnych 26 lat, był hulkiem koszarowym. W latach 1983 – 1985 został wyremontowany, z przywróceniem pierwotnego wystroju niektórych pomieszczeń i od 01.01.1986 r. pełni funkcję okrętu muzealnego zakotwiczonego w Pireusie.
Kadłub
Przebudowano
dziobnicę oraz częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Zastosowano
lekko „podrasowany” układ napędowy, budowanych w tej samej stoczni i w tym
samym czasie, niszczycieli typu Vasilefs
Georgios. Składa się on z czterech kotłów typu Yarrow oraz dwu zestawów
turbin z przekładniami typu Parsons.
Uzbrojenie
Istniejące
zdemontowane w całości (za wyjątkiem dział 234 mm, o czym niżej). Zainstalowano:
- 2xIIIx234 mm L/45, wykorzystano
zdemontowane z okrętu cztery działa Mark H oraz dwa pochodzące z brytyjskich
arsenałów działa Mark X (po skróceniu ich luf z L/47 do L/45) w nowo
opracowanych wieżach, przy elewacji maksymalnej 45o donośność
pociskami APC i HE 172,4 kg wynosi 28990 m;
- 4xIIx152 mm L/50 Mark XVI, (działa
zamontowane w istniejących wieżach 190 mm po ich adaptacji i modernizacji), przy
elewacji maksymalnej 45o donośność pociskami CPC i HE 45,3 kg wynosi
23180 m;
- 8xIx12-pdr [3"/40 (76.2 mm)] 12cwt QF
HA Mark V, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,87 kg
wynosi 10740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym
samym pociskiem wynosi 5790 m;
- 8xIx2-pdr (40 mm) L/39 QF Mark II, przy
elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3475 m, a przy
elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 2080 m;
- 8xIVx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III.
Ponieważ okazało się, że licząc na
związany z poprzednim projektem kontrakt, Francuzi pośpieszyli się z
opracowaniem systemu kierowania ogniem, zakupiono go u nich. Składa się on z
dwu dalocelowników optycznych o bazie 6,3 m oraz czterech dalmierzy optycznych
plot o bazie 1,7 m. Ponadto wieże artylerii głównej posiadają własne dalmierze
o bazie 9,0 m.
Opancerzenie
Jak na
rysunku i w raporcie. W dużej mierze wykorzystano przewalcowaną stal pancerną
pochodzącą z oryginalnego systemu opancerzenia.
Inne
Całkowicie
przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie
radiowe i nawigacyjne.
Na skutek przebudowy:
- wyporność normalna wzrosła z 9958 do
11381 t;
- prędkość maksymalna wzrosła z 22,50
do 25,35 w;
- zasięg zmienił się z 7125 Mm przy 10
w, do 5300 Mm przy 13 w.
Koszt przebudowy wyniósł 46,7%
wartości identycznego okrętu nowego.
Na koniec kilka uwag ode mnie. Zwraca
uwagę fakt bardzo licznej – choć niezbyt nowoczesnej – artylerii plot (48 luf
12,7-76,2 mm). W ogóle okręt wygląda jak pływający arsenał; łącznie 62 lufy pięciu różnych kalibrów. Szacunek budzi potężne – jak na okręt tej wielkości –
opancerzenie. Efektywna grubość opancerzenia burtowego w rejonie linii wodnej
to 305 mm wartość, jakiej nie powstydziłby się szanujący się pancernik.
Prędkość maksymalna również odpowiada bardziej klasycznemu pancernikowi, niż pancernikowi
obrony wybrzeża. Reasumując, z przymrużeniem oka, sklasyfikowałbym tę jednostkę jako „pancernik
III klasy”
Georgios Averof, Greece coast defence battleship laid down 1907, launched
1910, completed 1911, modernized 1927, rebuilt 1939 (engine 1938)
Displacement:
10 261 t light;
10 866 t standard; 11 381 t normal; 11 793 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(454,97 ft / 450,46 ft)
x 68,90 ft (Bulges 78,74 ft) x (24,61 / 25,33 ft)
(138,67 m / 137,30 m) x
21,00 m (Bulges 24,00 m) x (7,50 / 7,72
m)
Armament:
6 - 9,21" / 234 mm 45,0
cal guns - 380,08lbs / 172,40kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1895 Model
2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
8 - 5,98" / 152 mm 50,0
cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 300 per gun
Quick firing guns in turret on barbette
mounts, 1914 Model
4 x 2-gun mounts on sides, evenly spread
8 - 2,99" / 76,0 mm
40,0 cal guns - 12,94lbs / 5,87kg shells, 600 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1910 Model
8 x Single mounts on sides, evenly spread
8 raised
mounts
8 - 1,57" / 40,0 mm
39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 raised
mounts
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
32 - 0,50" / 12,7 mm
62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1926 Model
4 x 4 row quad mounts on centreline ends,
evenly spread
4 raised
mounts
4 x 4 row quad mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 2 741
lbs / 1 243 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 10,0" / 254 mm 258,53 ft / 78,80 m 11,48
ft / 3,50 m
Ends: Unarmoured
Upper: 5,98" / 152 mm 130,58 ft / 39,80 m 7,87
ft / 2,40 m
Main Belt covers 88% of normal length
- Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:
2,01"
/ 51 mm 258,53 ft / 78,80 m 19,03 ft / 5,80 m
Beam between torpedo
bulkheads 59,06 ft / 18,00 m
- Hull Bulges:
2,01"
/ 51 mm 258,53 ft / 78,80 m 24,61 ft / 7,50 m
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: 10,0" / 254 mm 5,98" / 152 mm 10,0"
/ 254 mm
2nd: 5,98" / 152 mm 2,99" / 76 mm 1,50"
/ 38 mm
3rd: 0,98" / 25 mm -
-
- Armoured deck - multiple decks:
For and Aft decks:
5,00" / 127 mm
- Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 5,98" / 152 mm
Machinery:
Oil fired boilers,
steam turbines,
Geared drive, 2 shafts,
36 000 shp / 26 856 Kw = 25,35 kts
Range 5 300nm at
13,00 kts
Bunker at max
displacement = 926 tons
Complement:
550 - 716
Cost:
£0,383 million / $1,532
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 970 tons,
8,5%
- Guns: 970 tons, 8,5%
Armour: 4 881
tons, 42,9%
- Belts: 1 642 tons, 14,4%
- Torpedo bulkhead: 365 tons, 3,2%
- Bulges: 473 tons, 4,2%
- Armament: 754 tons, 6,6%
- Armour Deck: 1 472 tons, 12,9%
- Conning Towers: 174 tons, 1,5%
Machinery: 986 tons,
8,7%
Hull, fittings &
equipment: 3 424 tons, 30,1%
Fuel, ammunition &
stores: 1 120 tons, 9,8%
Miscellaneous weights:
0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
20 070 lbs / 9 104 Kg = 47,2 x 9,2
" / 234 mm shells or 3,8 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,21
Metacentric height 4,0
ft / 1,2 m
Roll period: 16,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 73 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,21
Hull form characteristics:
Hull has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,456 / 0,459
Length to Beam Ratio:
5,72 : 1
'Natural speed' for
length: 21,22 kts
Power going to wave
formation at top speed: 56 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 60
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 12,70 degrees
Stern overhang: -4,49
ft / -1,37 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 19,00%, 20,01 ft /
6,10 m, 16,40 ft / 5,00 m
- Forward deck: 31,50%, 16,40 ft / 5,00
m, 16,08 ft / 4,90 m
- Aft deck: 31,50%, 16,08 ft / 4,90 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Quarter deck: 18,00%, 16,08 ft /
4,90 m, 17,06 ft / 5,20 m
- Average freeboard: 16,55 ft / 5,05 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 65,7%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 111,4%
Waterplane Area:
19 902 Square feet or 1 849 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 115%
Structure weight / hull
surface area: 129 lbs/sq ft or 628 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,92
-
Longitudinal: 2,21
- Overall:
1,01
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy roll,
a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily