sobota, 10 października 2020

Zrealizowana przebudowa greckiego krążownika pancernego typu Georgios Averof na pancernik obrony wybrzeża 1939 (1 szt.)

Zrealizowana przebudowa greckiego krążownika pancernego typu Georgios Averof na pancernik obrony wybrzeża 1939 (1 szt.) 

Pomysłodawcą i autorem (z moimi „wstawkami”) legendy jest kolega ŁK. Opis techniczny – jak zwykle – autorstwa mojego, na bazie wytycznych Pomysłodawcy.

Po odrzuceniu projektu modernizacji krążownika pancernego Georgios Averof (patrz post z 13.09.2020), grecka admiralicja opracowała nową koncepcję, zasadniczo zmieniającą pierwotne założenia. Uwzględniono realne możliwości budżetu, choć i tak nie udało się uniknąć odwołania do panhelleńskiej ofiarności w wielkiej kolekcie narodowej. Przebudowę powierzono brytyjskiej stoczni Yarrow w Glasgow. Prace stoczniowe trwały od marca 1937 r. do lipca 1939 r. Okręt powrócił do Grecji, wpływając do portu w Pireusie 26.08.1939 r.

Po rozpoczęciu działań wojennych w 1940 roku, Averof dokonał, w asyście starych niszczycieli Aetos, Leon i Ierax, kilku wypadów przeciwko żegludze i flocie włoskiej na Morzu Jońskim. W trakcie jednego z nich, w nocy 20/21.12.1940 r. zespół grecki przechwycił niewielki włoski konwój w Cieśninie Otranto. Jeden włoskich statków, Flavio Gioia stał się greckim pryzem, opuszczony przez spanikowaną załogę po podjęciu ostrzału. Mały niszczyciel Ardente, płynący w bezpośredniej ochronie statku zatonął w wyniku ostrzału Averofa. Najpierw gęstniejąca mgła, a po świcie obawa przed atakami lotnictwa włoskiego, uchroniły pozostałą część zespołu włoskiego (niszczyciel Palestro i zbiornikowiec Grado) przed niechybną klęską. Okręt kilkakrotnie ostrzeliwał również pozycje wojsk włoskich w Albanii, ale po kwietniowym ataku ze strony Niemiec zmuszony był podjąć 15.05.1941 r. ewakuację do Egiptu. Przez resztę wojny Averof działał pod operacyjnym dowództwem Royal Navy. Wziął udział w operacji desantowej na Sycylii, a od jesieni 1943 r. uczestniczył w zmaganiach z lokalną niemiecką ofensywą na wodach Dodekanezu. 03.12.1944 r. okręt wpłynął, po wojennej tułaczce, do portu w Pireusie. W służbie czynnej, jako jednostka bojowa, pozostawał jeszcze do 31.12.1956 r. Potem, przez następnych 26 lat, był hulkiem koszarowym. W latach 1983 – 1985 został wyremontowany, z przywróceniem pierwotnego wystroju niektórych pomieszczeń i od 01.01.1986 r. pełni funkcję okrętu muzealnego zakotwiczonego w Pireusie.

Kadłub

Przebudowano dziobnicę oraz częściowo zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.

Napęd

Zastosowano lekko „podrasowany” układ napędowy, budowanych w tej samej stoczni i w tym samym czasie, niszczycieli typu Vasilefs Georgios. Składa się on z czterech kotłów typu Yarrow oraz dwu zestawów turbin z przekładniami typu Parsons.

Uzbrojenie

Istniejące zdemontowane w całości (za wyjątkiem dział 234 mm, o czym niżej). Zainstalowano:

- 2xIIIx234 mm L/45, wykorzystano zdemontowane z okrętu cztery działa Mark H oraz dwa pochodzące z brytyjskich arsenałów działa Mark X (po skróceniu ich luf z L/47 do L/45) w nowo opracowanych wieżach, przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskami APC i HE 172,4 kg wynosi 28990 m;

- 4xIIx152 mm L/50 Mark XVI, (działa zamontowane w istniejących wieżach 190 mm po ich adaptacji i modernizacji), przy elewacji maksymalnej 45o donośność pociskami CPC i HE 45,3 kg wynosi 23180 m;

- 8xIx12-pdr [3"/40 (76.2 mm)] 12cwt QF HA Mark V, przy elewacji 40o donośność pociskiem HE 5,87 kg wynosi 10740 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5790 m;

- 8xIx2-pdr (40 mm) L/39 QF Mark II, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,90 kg wynosi 3475 m, a przy elewacji maksymalnej 80o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2080 m;

- 8xIVx0.5"/62 (12.7 mm) Mark III.

Ponieważ okazało się, że licząc na związany z poprzednim projektem kontrakt, Francuzi pośpieszyli się z opracowaniem systemu kierowania ogniem, zakupiono go u nich. Składa się on z dwu dalocelowników optycznych o bazie 6,3 m oraz czterech dalmierzy optycznych plot o bazie 1,7 m. Ponadto wieże artylerii głównej posiadają własne dalmierze o bazie 9,0 m.

Opancerzenie

Jak na rysunku i w raporcie. W dużej mierze wykorzystano przewalcowaną stal pancerną pochodzącą z oryginalnego systemu opancerzenia.

Inne

Całkowicie przebudowano nadbudówki, maszty i kominy. Zainstalowano nowe wyposażenie radiowe i nawigacyjne.

Na skutek przebudowy:

- wyporność normalna wzrosła z 9958 do 11381 t;

- prędkość maksymalna wzrosła z 22,50 do 25,35 w;

- zasięg zmienił się z 7125 Mm przy 10 w, do 5300 Mm przy 13 w.

Koszt przebudowy wyniósł 46,7% wartości identycznego okrętu nowego.

Na koniec kilka uwag ode mnie. Zwraca uwagę fakt bardzo licznej – choć niezbyt nowoczesnej – artylerii plot (48 luf 12,7-76,2 mm). W ogóle okręt wygląda jak pływający arsenał; łącznie 62 lufy pięciu różnych kalibrów. Szacunek budzi potężne – jak na okręt tej wielkości – opancerzenie. Efektywna grubość opancerzenia burtowego w rejonie linii wodnej to 305 mm wartość, jakiej nie powstydziłby się szanujący się pancernik. Prędkość maksymalna również odpowiada bardziej klasycznemu pancernikowi, niż pancernikowi obrony wybrzeża. Reasumując, z przymrużeniem oka, sklasyfikowałbym tę jednostkę jako „pancernik III klasy”

Georgios Averof, Greece coast defence battleship laid down 1907, launched 1910, completed 1911, modernized 1927, rebuilt 1939 (engine 1938)

 Displacement:

            10 261 t light; 10 866 t standard; 11 381 t normal; 11 793 t full load

 Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)

            (454,97 ft / 450,46 ft) x 68,90 ft (Bulges 78,74 ft) x (24,61 / 25,33 ft)

            (138,67 m / 137,30 m) x 21,00 m (Bulges 24,00 m)  x (7,50 / 7,72 m)

 Armament:

      6 - 9,21" / 234 mm 45,0 cal guns - 380,08lbs / 172,40kg shells, 150 per gun

              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1895 Model

              2 x 3-gun mounts on centreline ends, evenly spread

      8 - 5,98" / 152 mm 50,0 cal guns - 99,87lbs / 45,30kg shells, 300 per gun

              Quick firing guns in turret on barbette mounts, 1914 Model

              4 x 2-gun mounts on sides, evenly spread

      8 - 2,99" / 76,0 mm 40,0 cal guns - 12,94lbs / 5,87kg shells, 600 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1910 Model

              8 x Single mounts on sides, evenly spread

                        8 raised mounts

      8 - 1,57" / 40,0 mm 39,0 cal guns - 1,98lbs / 0,90kg shells, 1 500 per gun

              Anti-air guns in deck mounts, 1914 Model

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 raised mounts

              4 x Single mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      32 - 0,50" / 12,7 mm 62,0 cal guns - 0,09lbs / 0,04kg shells, 4 500 per gun

              Machine guns in deck mounts, 1926 Model

              4 x 4 row quad mounts on centreline ends, evenly spread

                        4 raised mounts

              4 x 4 row quad mounts on sides, evenly spread

                        4 double raised mounts

      Weight of broadside 2 741 lbs / 1 243 kg

 Armour:

   - Belts:                     Width (max)    Length (avg)               Height (avg)

            Main:   10,0" / 254 mm           258,53 ft / 78,80 m     11,48 ft / 3,50 m

            Ends:   Unarmoured

            Upper: 5,98" / 152 mm           130,58 ft / 39,80 m     7,87 ft / 2,40 m

              Main Belt covers 88% of normal length

    - Torpedo Bulkhead - Additional damage containing bulkheads:

                        2,01" / 51 mm 258,53 ft / 78,80 m     19,03 ft / 5,80 m

            Beam between torpedo bulkheads 59,06 ft / 18,00 m

    - Hull Bulges:

                        2,01" / 51 mm 258,53 ft / 78,80 m     24,61 ft / 7,50 m

    - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)            Barbette/hoist (max)

            Main:   10,0" / 254 mm           5,98" / 152 mm                      10,0" / 254 mm

            2nd:     5,98" / 152 mm           2,99" / 76 mm             1,50" / 38 mm

            3rd:      0,98" / 25 mm       -                                  -

    - Armoured deck - multiple decks:

            For and Aft decks: 5,00" / 127 mm

    - Conning towers: Forward 10,00" / 254 mm, Aft 5,98" / 152 mm

 Machinery:

            Oil fired boilers, steam turbines,

            Geared drive, 2 shafts, 36 000 shp / 26 856 Kw = 25,35 kts

            Range 5 300nm at 13,00 kts

            Bunker at max displacement = 926 tons

 Complement:

            550 - 716

 Cost:

            £0,383 million / $1,532 million

 Distribution of weights at normal displacement:

            Armament: 970 tons, 8,5%

               - Guns: 970 tons, 8,5%

            Armour: 4 881 tons, 42,9%

               - Belts: 1 642 tons, 14,4%

               - Torpedo bulkhead: 365 tons, 3,2%

               - Bulges: 473 tons, 4,2%

               - Armament: 754 tons, 6,6%

               - Armour Deck: 1 472 tons, 12,9%

               - Conning Towers: 174 tons, 1,5%

            Machinery: 986 tons, 8,7%

            Hull, fittings & equipment: 3 424 tons, 30,1%

            Fuel, ammunition & stores: 1 120 tons, 9,8%

            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

 Overall survivability and seakeeping ability:

            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):

              20 070 lbs / 9 104 Kg = 47,2 x 9,2 " / 234 mm shells or 3,8 torpedoes

            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21

            Metacentric height 4,0 ft / 1,2 m

            Roll period: 16,4 seconds

            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 73 %

                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,29

            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,21

 Hull form characteristics:

            Hull has a flush deck,

              a normal bow and a cruiser stern

            Block coefficient (normal/deep): 0,456 / 0,459

            Length to Beam Ratio: 5,72 : 1

            'Natural speed' for length: 21,22 kts

            Power going to wave formation at top speed: 56 %

            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 60

            Bow angle (Positive = bow angles forward): 12,70 degrees

            Stern overhang: -4,49 ft / -1,37 m

            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):

                                               Fore end,        Aft end

               - Forecastle:            19,00%,  20,01 ft / 6,10 m,  16,40 ft / 5,00 m

               - Forward deck:       31,50%,  16,40 ft / 5,00 m,  16,08 ft / 4,90 m

               - Aft deck:    31,50%,  16,08 ft / 4,90 m,  16,08 ft / 4,90 m

               - Quarter deck:        18,00%,  16,08 ft / 4,90 m,  17,06 ft / 5,20 m

               - Average freeboard:                      16,55 ft / 5,05 m

            Ship tends to be wet forward

 Ship space, strength and comments:

            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 65,7%

                        - Above water (accommodation/working, high = better): 111,4%

            Waterplane Area: 19 902 Square feet or 1 849 Square metres

            Displacement factor (Displacement / loading): 115%

            Structure weight / hull surface area: 129 lbs/sq ft or 628 Kg/sq metre

            Hull strength (Relative):

                        - Cross-sectional: 0,92

                        - Longitudinal: 2,21

                        - Overall: 1,01

            Excellent machinery, storage, compartmentation space

            Adequate accommodation and workspace room

            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform

            Good seaboat, rides out heavy weather easily