Przebudowa krążowników typu Piława na typ Elbląg1926 (3 szt.)
Zgodnie z
zapowiedzią przedstawiam przebudowane krążowniki typu Piława (CL-6 1910). Przebudowie zostały poddane trzy z pięciu
krążowników tego typu, a mianowicie: Elbląg,
Ustka i Darłowo. Przebudowane krążowniki zostały zaliczone do nowego typu Elbląg (CL-8).
Przebudowa
objęła wymianę zespołu napędowego, uzbrojenia i częściowo nadbudówek (m.in.
połączenie par kominów). Zredukowane zostało opancerzenie, co pozwoliło podnieść
prędkość do 29 w. i znacznie zwiększyć zasięg. Koszt przebudowy wyniósł 38,8%
wartości okrętu nowego.
Prezentowane
okręty przeznaczone są do eskortowania konwojów lub grup dużych okrętów
(lotniskowce, okręty liniowe). Głównym ich zadaniem jest obrona plot oraz
zwalczanie lekkich okrętów torpedowych (torpedowce, niszczyciele, ścigacze).
Jednostki
charakteryzują się licznymi działami uniwersalnymi 120 mm. Rozmieszczenie stanowisk
tych dział nie jest może najszczęśliwsze, a spowodowane zostało chęcią ograniczenia
zakresu przebudowy („magiczna” granica 40%). Na okręcie pozostawiono wyrzutnię
torped (choć nie w tym samym miejscu); nie jest ona koniecznie potrzebna, ale
długi wolny pokład rufowy wprost się prosił o zagospodarowanie. Redukcja
opancerzenia polegała przede wszystkim na skróceniu pasa burtowego i pokładu
pancernego w związku ze zmianą rozmieszczenia artylerii. Prędkość, zasięg i
właściwości morskie nie są rewelacyjne, ale całkowicie wystarczające do celów
eskortowych.
Sądzę, że
przebudowa pozwoliła zwiększyć potencjał przestarzałych już jednostek typu Piława, a eksploatacja przebudowanych
okrętów pozwoli uzyskać pewne doświadczenia, które zostaną wykorzystane w przyszłości
przy budowie krążowników plot.
Elbląg,
Poland Light cruiser laid down 1926
Displacement:
3 935
t light; 4 133 t standard; 5 068 t normal; 5 815 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x
beam x draught (normal/deep)
(459,32
ft / 459,32 ft) x 47,08 ft x (16,40 / 18,22 ft)
(140,00
m / 140,00 m) x 14,35 m x (5,00 / 5,55
m)
Armament:
14 - 4,72" / 120 mm 50,0 cal guns - 52,91lbs / 24,00kg shells, 200
per gun
Dual purpose guns in deck and hoist mounts,
1920 Model
3 x Twin mounts on centreline, evenly spread 1
raised mount
4 x Twin mounts on sides, evenly spread
8
- 1,57" / 40,0 mm 60,0 cal guns - 2,05lbs / 0,93kg shells, 800 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
2 x Quad mounts on centreline ends, evenly
spread 2 raised mounts
8
- 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,55lbs / 0,25kg shells, 3 200 per
gun
Anti-air guns in deck mounts, 1919 Model
4 x Twin mounts on sides, evenly spread 4
raised mounts
Weight of broadside 548 lbs / 248 kg
Main Torpedoes
3
- 21,0" / 533 mm, 27,33 ft / 8,33 m torpedoes - 1,758 t each, 5,274 t
total
In
1 sets of deck mounted centre rotating tubes
Armour:
-
Belts: Width (max) Length (avg) Height
(avg)
Main: 2,95" / 75 mm 262,47 ft / 80,00 m 8,53 ft
/ 2,60 m
Ends: Unarmoured
Main Belt covers 88% of normal length
Main belt does not fully cover magazines and
engineering spaces
-
Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist (max)
Main: - - 0,98" / 25 mm
-
Armoured deck - single deck:
For
and Aft decks: 1,97" / 50 mm
-
Conning towers: Forward 2,95" / 75 mm, Aft 1,97" / 50 mm
Machinery:
Oil
fired boilers, steam turbines,
Geared
drive, 2 shafts, 41 509 shp / 30 966 Kw = 29,00 kts
Range
12 500nm at 14,00 kts
Bunker
at max displacement = 1 681 tons
Complement:
299
- 390
Cost:
£0,548
million / $2,191 million
Distribution of weights at normal
displacement:
Armament:
217 tons, 4,3%
- Guns: 206 tons, 4,1%
- Weapons: 11 tons, 0,2%
Armour:
707 tons, 14,0%
- Belts: 278 tons, 5,5%
- Armament: 2 tons, 0,0%
- Armour Deck: 396 tons, 7,8%
- Conning Towers: 31 tons, 0,6%
Machinery:
1 329 tons, 26,2%
Hull,
fittings & equipment: 1 682 tons, 33,2%
Fuel,
ammunition & stores: 1 133 tons, 22,4%
Miscellaneous
weights: 0 tons, 0,0%
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
5 844 lbs / 2 651 Kg = 110,8 x 4,7
" / 120 mm shells or 0,8 torpedoes
Stability
(Unstable if below 1.00): 1,15
Metacentric
height 2,1 ft / 0,6 m
Roll
period: 13,7 seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 72 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,44
Seaboat
quality (Average = 1.00): 1,03
Hull form characteristics:
Hull
has a flush deck,
a normal bow and a cruiser stern
Block
coefficient (normal/deep): 0,500 / 0,517
Length
to Beam Ratio: 9,76 : 1
'Natural
speed' for length: 21,43 kts
Power
going to wave formation at top speed: 57 %
Trim
(Max stability = 0, Max steadiness = 100): 70
Bow
angle (Positive = bow angles forward): -5,00 degrees
Stern
overhang: -0,98 ft / -0,30 m
Freeboard
(% = length of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 25,00%, 16,40 ft /
5,00 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Forward deck: 28,50%, 15,09 ft / 4,60
m, 15,09 ft / 4,60 m
- Aft deck: 28,50%, 15,09 ft / 4,60 m, 15,09 ft / 4,60 m
- Quarter deck: 18,00%, 15,09 ft /
4,60 m, 16,08 ft / 4,90 m
- Average freeboard: 15,31 ft / 4,67 m
Ship
tends to be wet forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 101,4%
-
Above water (accommodation/working, high = better): 125,8%
Waterplane
Area: 14 408 Square feet or 1 339 Square metres
Displacement
factor (Displacement / loading): 121%
Structure
weight / hull surface area: 77 lbs/sq ft or 375 Kg/sq metre
Hull
strength (Relative):
-
Cross-sectional: 0,96
-
Longitudinal: 1,37
-
Overall: 1,00
Adequate
machinery, storage, compartmentation space
Excellent
accommodation and workspace room
Ship
has slow, easy roll, a good, steady gun platform
Elbląg (1911/1926)
Ustka (1911/1926)
Darłowo (1912/1926)