Chińskie niszczyciele typu Hui Xing 1938-1939 (3 jednostki)
Na wstępie chcę przeprosić Kolegów za dłuższe milczenie na blogu. Powodem były moje kłopoty zdrowotne, z modną ostatnio chorobą włącznie.
Przedstawiam przedostatni już projekt
z zainspirowanego przez kolegę Hrotgara cyklu „rozbudowa chińskiej MW”
Przedmiotem projektu są duże
niszczyciele, mogące operować zarówno samodzielnie, jak i w roli przewodników
dywizjonów niszczycieli typu Sui Bo
(post z 17.08.2021). Nieco większe od amerykańskich Porterów, słabiej uzbrojone i wolniejsze, ale o znacznie lepszych
właściwościach morskich. Pewną nowością jest – podobnie jak na Porterach –
umieszczenie wyrzutni torped na podwyższonej części pokładu, celem ochrony ich
przed wpływem trudnych warunków pogodowych.
Poniżej opis techniczny.
Kadłub
Z szeroką pawężą rufową i typowym dla
niszczycieli podniesionym pokładem dziobowym.
Napęd
Cztery kotły olejowe Babcock &
Wilcox w czterech kotłowniach oraz dwa zestawy turbin General Electric z
przekładniami.
Uzbrojenie
- 3xIIx5"/38
(12.7 cm) Mark 12, przy
elewacji 45o donośność pociskiem AAC 25,0 kg wynosi 15900 m, a przy
elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem
wynosi 11890 m;
- 2xIVx1.1"/75
(28 mm) Mark 1, przy
elewacji 41o donośność pociskiem HE 0,416 kg wynosi 6770 m, a przy
elewacji maksymalnej 90o donośność tym samym pociskiem wynosi 4790
m;
- 4xIx0,50”/90
(12,7 mm) M1921;
- 2xIVxwt 533 mm Mark
12;
- 2xwbg z zapasem 48
bg Mark 3.
Do kierowania ogniem zamontowano dwa dalocelowniki optyczne o bazie 4,4
m.
Inne
Zainstalowano sześć radiostacji o
zróżnicowanym zasięgu, radionamiernik oraz szumonamiernik.
Poniżej wizualizacja nazw okrętów w
tradycyjnym piśmie chińskim oraz ich tłumaczenie na język polski.
- Hui Xing – 彗星 – Kometa,
- Xing Xing – 星星 – Gwiazda,
- Liu Xing – 流星 – Meteor.
Hui Xing, China destroyer laid down 1936, launched 1937, completed 1938
(engine 1937)
Displacement:
1 850 t light;
1 948 t standard; 2 108 t normal; 2 235 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(385,76 ft / 377,30 ft)
x 37,73 ft x (12,80 / 13,28 ft)
(117,58 m / 115,00 m) x
11,50 m x (3,90 / 4,05 m)
Armament:
6 - 5,00" / 127 mm 38,0
cal guns - 55,12lbs / 25,00kg shells, 250 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1932 Model
6 x Twin mounts on centreline ends, evenly
spread
2 raised
mounts - superfiring
8 - 1,10" / 28,0 mm
75,0 cal guns - 0,92lbs / 0,42kg shells, 2 500 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1939 Model
2 x Quad mounts on centreline, aft evenly
spread
2 raised mounts
4 - 0,50" / 12,7 mm
90,0 cal guns - 0,07lbs / 0,03kg shells, 3 000 per gun
Machine guns in deck mounts, 1921 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
4 double
raised mounts
Weight of broadside 338 lbs
/ 153 kg
Main Torpedoes
8 - 21,0" / 533 mm,
23,95 ft / 7,30 m torpedoes - 1,598 t each, 12,787 t total
In 2 sets of deck
mounted centre rotating tubes
Main DC/AS Mortars
2 - 421,08 lbs / 191,00 kg
Depth Charges + 48 reloads - 9,399 t total
in Stern depth charge
racks
Armour:
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 0,79" / 20 mm -
-
Machinery:
Oil fired boilers, steam
turbines,
Geared drive, 2 shafts,
42 000 shp / 31 332 Kw = 35,37 kts
Range 5 000nm at
12,00 kts
Bunker at max
displacement = 287 tons
Complement:
155 - 202
Cost:
£1,199 million / $4,796
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 87 tons, 4,1%
- Guns: 50 tons, 2,4%
- Weapons: 37 tons, 1,8%
Armour: 12 tons, 0,6%
- Armament: 12 tons, 0,6%
Machinery: 1 053
tons, 49,9%
Hull, fittings &
equipment: 676 tons, 32,0%
Fuel, ammunition &
stores: 258 tons, 12,2%
Miscellaneous weights:
22 tons, 1,1%
- Hull below water: 7 tons
- On freeboard deck: 15 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
727 lbs / 330 Kg = 11,6 x 5,0 " / 127 mm
shells or 0,3 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,11
Metacentric height 1,4
ft / 0,4 m
Roll period: 13,4
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,28
Seaboat quality (Average = 1.00): 0,78
Hull form characteristics:
Hull has rise forward
of midbreak,
a normal bow and large transom stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,405 / 0,414
Length to Beam Ratio:
10,00 : 1
'Natural speed' for
length: 22,45 kts
Power going to wave
formation at top speed: 67 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 90
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 17,20 degrees
Stern overhang: 1,97 ft
/ 0,60 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 16,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 19,03 ft / 5,80 m
- Forward deck: 24,00%, 19,03 ft / 5,80
m, 18,04 ft / 5,50 m
- Aft deck: 50,00%, 10,17 ft / 3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Quarter deck: 10,00%, 10,17 ft /
3,10 m, 10,17 ft / 3,10 m
- Average freeboard: 13,72 ft / 4,18 m
Ship tends to be wet
forward
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 170,6%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 114,1%
Waterplane Area:
9 121 Square feet or 847 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 84%
Structure weight / hull
surface area: 46 lbs/sq ft or 225 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,68
-
Longitudinal: 1,52
- Overall:
0,74
Cramped machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Poor seaboat, wet and
uncomfortable, reduced performance in heavy weather
Hui Xing (1938)
Xing Xing (1939)
Liu Xing (1939)