sobota, 1 lipca 2023

Przebudowa holenderskiego okrętu szkolnego Soerabaja (ex-pancernika obrony wybrzeża De Zeven Provinciën) na krążownik eskortowy Matsushima 1944 (1 jednostka)

Przebudowa holenderskiego okrętu szkolnego Soerabaja (ex-pancernika obrony wybrzeża De Zeven Provinciën) na krążownik eskortowy Matsushima 1944 (1 jednostka)

Projekt wg pomysłu kolegi ŁK, który jest również autorem legendy i technicznych założeń przebudowy.
Holenderski artyleryjski okręt szkolny (ex-pancernik obrony wybrzeża) Soerabaja stał się ofiarą lotnictwa japońskiego i zatonął 18.02.1942 r. nieopodal miasta, którego imię nosił. Japończycy wkrótce podnieśli z dna wrak okrętu, jednak po prowizorycznym remoncie używali go jedynie w charakterze stacjonarnej baterii pływającej i hulka (o nieznanym nawet imieniu własnym!). Kadłub ponownie uległ zatopieniu - tym razem w wyniku ataku lotnictwa alianckiego - w 1943 r. (tu również brak szczegółowych danych źródłowych!). Alternatywnie odmienimy losy tego okrętu i założymy jego odbudowę i modernizację w japońskiej stoczni Yokosuka KK, do której przyholowano wrak okrętu 19.11.1942 r. Był to już czas, kiedy Japończycy posmakowali pierwszych, a bardzo dotkliwych, porażek. Wobec tego ten stary okręt nabierał dla nich realnej wartości jako potencjalna jednostka bojowa, choć oczywiście o ograniczonej wartości. Odbudowa i dość obszerna modernizacja okrętu nastąpiła od 09.12.1942 r. do 17.01.1944 r. W przededniu oficjalnego wcielenia okrętu do służby otrzymał on nowe imię Matsushima, nawiązujące do dziwacznego krążownika z końca XIX wieku, którego debiut bojowy zaistniał w czasie zwycięskiej wojny z Chinami w 1894 r. Oficjalna  klasyfikacja okrętu (ze względów natury propagandowej) uczyniła zeń „krążownik I klasy” J, co było w  Japonii dość powszechną praktyką, która objęła np. stare krążowniki pancerne z przełomu XIX i XX wieku (weteranów wojny z Rosją 1904 – 1905). Okręt, z uwagi na ogromny deficyt prędkości (w porównaniu do „prawdziwych” krążowników ciężkich) był używany wyłącznie do służby eskortowej, głównie przy zabezpieczaniu transportów paliw płynnych z okupowanych Holenderskich Indii Wschodnich. Staruszek jakby wyczerpał limit pecha i do końca wojny zachował zdolność bojową. Kapitulował przed władzami holenderskimi w Surabaji 02.09.1945 r. Holendrzy skierowali leciwy okręt na wody macierzyste i po finalnej modernizacji (montaż najnowocześniejszych środków łączności i systemów radiolokacyjnych oraz przezbrojenie w 8 x II – 40 mm L/56 Mk IV Hazemeyer) używali go od 17.01.1948 r. do 31.12.1958 r. w charakterze okrętu sztabowego. Okręt otrzymał wtedy nowe (już czwarte, a być może piąte w swej karierze!) imię Draak. Złomowanie ex-pancernika przeprowadziła stocznia Rijkswerf Amsterdam i zakończyło się ono 17.06.1960 r.
Opis techniczny przebudowy.
Kadłub
Bez większych zmian. Zlikwidowano kazamaty dział 149 mm oraz przebudowano ich sponsomy (pod działa 120 mm). Nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Oryginalny zdemontowano w całości. Na jego miejsce zamontowano cztery silniki diesla Kampon po 4200 KM, pracujące parami na każdy wał śrubowy. Istniejące wały wydłużono o ok.15 m.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto. Zainstalowano:
- 2xIIx20 cm/45 (8”) 41st Year Type, przy elewacji maksymalnej 30o donośność pociskiem AP 113,4 kg wynosiła 18000 m;
- 4xIx12 cm/45 10th Year Type, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 20,3 kg wynosi 16000 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 10000 m;
- 9xIIIx25 mm/60 (1") Type 96, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 0,25 kg wynosi 6800 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5500 m;
- 2xIIx13 mm/76 (0.52") Type 93, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,05 kg wynosi 6000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 4500 m.
Do kierowania ogniem zamontowano dalocelownik optyczny o bazie 5,3 m.
Opancerzenie
Pionowe pozostawiono bez zmian. Zwiększono grubość pokładu pancernego z 50 do 75 mm, częściowo wykorzystując do tego stal pancerną ze zdemontowanych wież artylerii głównej i kazamat. Pozostałe dane w raporcie.
Inne
Przebudowano nadbudówki (za wyjątkiem pomostu i CT) oraz maszty.
Zainstalowano cztery radiostacje, radionamiernik oraz radary kontroli przestrzeni powietrznej i powierzchni morza.
Część pomieszczeń poniżej linii wodnej zaadaptowano na dodatkowe zbiorniki paliwa o pojemności 1360 t. Mogą one być użyte do celów czysto transportowych, lub do uzupełniania zapasów paliwa na mniejszych okrętach eskorty.
W wyniku przebudowy (w stosunku do projektu oryginalnego):
- moc napędu wzrosła z 8000 do 16800 KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 16,00 do 19,24 w;
- zasięg wzrósł z 5100 Mm przy 8 w, do 10500 Mm przy 13 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko artyleria główna i średnia) zmniejszył się z 632 do 498 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 27,6% wartości porównywalnego okrętu nowego (nie licząc kosztów wydobycia i holowania wraku). 

Matsushima, Japan escort cruiser laid down 1908, launched 1909, completed 1910, modernized 1936, rebuilt 1944 (engine 1943)

Displacement:
            5 074 t light; 5 334 t standard; 5 973 t normal; 6 485 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (333,01 ft / 333,01 ft) x 56,10 ft x (20,18 / 21,54 ft)
            (101,50 m / 101,50 m) x 17,10 m  x (6,15 / 6,57 m)

Armament:
      4 - 7,99" / 203 mm 45,0 cal guns - 250,00lbs / 113,40kg shells, 150 per gun
              Breech loading guns in turret on barbette mounts, 1908 Model
              2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly spread
      4 - 4,72" / 120 mm 45,0 cal guns - 44,75lbs / 20,30kg shells, 300 per gun
              Dual purpose guns in deck mounts, 1921 Model
              4 x Single mounts on sides, evenly spread
      27 - 0,98" / 25,0 mm 60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 3 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
              9 x Triple mounts on centreline, evenly spread
                        9 double raised mounts
      4 - 0,51" / 13,0 mm 76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1933 Model
              2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 1 098 lbs / 498 kg

Armour:
   - Belts:                     Width (max)                  Length (avg)                Height (avg)
            Main:           5,91" / 150 mm           222,77 ft / 67,90 m         6,50 ft / 1,98 m
            Ends:          3,94" / 100 mm            110,24 ft / 33,60 m         6,50 ft / 1,98 m
              Main Belt covers 103% of normal length 
   - Gun armour:         Face (max)             Other gunhouse (avg)         Barbette/hoist (max)
            Main:           7,01" / 178 mm               5,00" / 127 mm                  9,84" / 250 mm
            2nd:             0,98" / 25 mm                           -                                         
   - Armoured deck - single deck:
            For and Aft decks: 2,95" / 75 mm
   - Conning towers: Forward 7,87" / 200 mm, Aft 0,00" / 0 mm

Machinery:
            Diesel Internal combustion motors,
            Geared drive, 2 shafts, 16 800 shp / 12 533 Kw = 19,24 kts
            Range 10 500nm at 13,00 kts
            Bunker normal = 639 tons, at max displacement = 1 151 tons

Complement:
            339 - 441

Cost:
            £0,308 million / $1,234 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 333 tons, 5,6%
               - Guns: 333 tons, 5,6%
            Armour: 1 328 tons, 22,2%
               - Belts: 476 tons, 8,0%
               - Armament: 327 tons, 5,5%
               - Armour Deck: 469 tons, 7,8%
               - Conning Tower: 56 tons, 0,9%
            Machinery: 434 tons, 7,3%
            Hull, fittings & equipment: 1 620 tons, 27,1%
            Fuel, ammunition & stores: 899 tons, 15,0%
            Miscellaneous weights: 1 360 tons, 22,8%
               - Hull below water: 1 360 tons

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              8 415 lbs / 3 817 Kg = 32,9 x 8,0 " / 203 mm shells or 1,6 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,29
            Metacentric height 3,3 ft / 1,0 m
            Roll period: 13,0 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,28
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 1,31

Hull form characteristics:
            Hull has raised forecastle, raised quarterdeck ,
              a normal bow and a cruiser stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,555 / 0,564
            Length to Beam Ratio: 5,94 : 1
            'Natural speed' for length: 18,25 kts
            Power going to wave formation at top speed: 59 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 57
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 0,00 degrees
            Stern overhang: -4,00 ft / -1,22 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                   Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            27,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Forward deck:       23,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Aft deck:                23,00%,  13,12 ft / 4,00 m,  13,12 ft / 4,00 m
               - Quarter deck:        27,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  21,00 ft / 6,40 m
               - Average freeboard:                      17,38 ft / 5,30 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 66,8%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 96,6%
            Waterplane Area: 13 095 Square feet or 1 217 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 130%
            Structure weight / hull surface area: 88 lbs/sq ft or 429 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,91
                        - Longitudinal: 2,88
                        - Overall: 1,02
            Excellent machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Good seaboat, rides out heavy weather easily