Przebudowa holenderskiego okrętu szkolnego Soerabaja (ex-pancernika obrony wybrzeża De Zeven Provinciën) na krążownik eskortowy Matsushima 1944 (1 jednostka)
Projekt
wg pomysłu kolegi ŁK, który jest również autorem legendy i technicznych założeń
przebudowy.
Holenderski
artyleryjski okręt szkolny (ex-pancernik obrony wybrzeża) Soerabaja stał się ofiarą lotnictwa japońskiego i zatonął
18.02.1942 r. nieopodal miasta, którego imię nosił. Japończycy wkrótce
podnieśli z dna wrak okrętu, jednak po prowizorycznym remoncie używali go
jedynie w charakterze stacjonarnej baterii pływającej i hulka (o nieznanym
nawet imieniu własnym!). Kadłub ponownie uległ zatopieniu - tym razem w wyniku ataku lotnictwa alianckiego - w 1943 r. (tu również brak szczegółowych danych
źródłowych!). Alternatywnie odmienimy losy tego okrętu i założymy jego odbudowę
i modernizację w japońskiej stoczni Yokosuka KK, do której przyholowano wrak
okrętu 19.11.1942 r. Był to już czas, kiedy Japończycy posmakowali pierwszych,
a bardzo dotkliwych, porażek. Wobec tego ten stary okręt nabierał dla nich
realnej wartości jako potencjalna jednostka bojowa, choć oczywiście o
ograniczonej wartości. Odbudowa i dość obszerna modernizacja okrętu nastąpiła
od 09.12.1942 r. do 17.01.1944 r. W przededniu oficjalnego wcielenia okrętu do
służby otrzymał on nowe imię Matsushima,
nawiązujące do dziwacznego krążownika z końca XIX wieku, którego debiut bojowy
zaistniał w czasie zwycięskiej wojny z Chinami w 1894 r.
Oficjalna klasyfikacja okrętu (ze względów natury propagandowej)
uczyniła zeń „krążownik I klasy” J, co było w Japonii dość powszechną
praktyką, która objęła np. stare krążowniki pancerne z przełomu XIX i XX wieku
(weteranów wojny z Rosją 1904 – 1905). Okręt, z uwagi na ogromny deficyt
prędkości (w porównaniu do „prawdziwych” krążowników ciężkich) był używany
wyłącznie do służby eskortowej, głównie przy zabezpieczaniu transportów paliw
płynnych z okupowanych Holenderskich Indii Wschodnich. Staruszek jakby
wyczerpał limit pecha i do końca wojny zachował zdolność bojową. Kapitulował
przed władzami holenderskimi w Surabaji 02.09.1945 r. Holendrzy skierowali
leciwy okręt na wody macierzyste i po finalnej modernizacji (montaż
najnowocześniejszych środków łączności i systemów radiolokacyjnych oraz
przezbrojenie w 8 x II – 40 mm L/56 Mk IV Hazemeyer) używali go od 17.01.1948
r. do 31.12.1958 r. w charakterze okrętu sztabowego. Okręt otrzymał wtedy nowe
(już czwarte, a być może piąte w swej karierze!) imię Draak. Złomowanie ex-pancernika przeprowadziła stocznia Rijkswerf
Amsterdam i zakończyło się ono 17.06.1960 r.
Opis
techniczny przebudowy.
Kadłub
Bez większych zmian. Zlikwidowano
kazamaty dział 149 mm oraz przebudowano ich sponsomy (pod działa 120 mm).
Nieznacznie zmieniono podział wewnętrzny kadłuba.
Napęd
Oryginalny zdemontowano w całości. Na
jego miejsce zamontowano cztery silniki diesla Kampon po 4200 KM, pracujące
parami na każdy wał śrubowy. Istniejące wały wydłużono o ok.15 m.
Uzbrojenie
Istniejące zdjęto. Zainstalowano:
- 2xIIx20
cm/45 (8”) 41st Year Type, przy elewacji maksymalnej 30o
donośność pociskiem AP 113,4 kg wynosiła 18000 m;
- 4xIx12
cm/45 10th Year Type, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 20,3
kg wynosi 16000 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa
tym samym pociskiem wynosi 10000 m;
- 9xIIIx25
mm/60 (1") Type 96, przy elewacji 45o donośność pociskiem
HE 0,25 kg wynosi 6800 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 5500 m;
- 2xIIx13
mm/76 (0.52") Type 93, przy elewacji 45o donośność
pociskiem 0,05 kg wynosi 6000 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność
pionowa tym samym pociskiem wynosi 4500 m.
Do kierowania ogniem zamontowano
dalocelownik optyczny o bazie 5,3 m.
Opancerzenie
Pionowe pozostawiono bez zmian. Zwiększono
grubość pokładu pancernego z 50 do 75 mm, częściowo wykorzystując do tego stal
pancerną ze zdemontowanych wież artylerii głównej i kazamat. Pozostałe dane w
raporcie.
Inne
Przebudowano nadbudówki (za wyjątkiem pomostu
i CT) oraz maszty.
Zainstalowano cztery radiostacje,
radionamiernik oraz radary kontroli przestrzeni powietrznej i powierzchni
morza.
Część pomieszczeń poniżej linii wodnej
zaadaptowano na dodatkowe zbiorniki paliwa o pojemności 1360 t. Mogą one być
użyte do celów czysto transportowych, lub do uzupełniania zapasów paliwa na mniejszych
okrętach eskorty.
W wyniku przebudowy (w stosunku do
projektu oryginalnego):
- moc napędu wzrosła z 8000 do 16800
KM;
- prędkość maksymalna wzrosła z 16,00
do 19,24 w;
- zasięg wzrósł z 5100 Mm przy 8 w, do
10500 Mm przy 13 w;
- ciężar salwy burtowej (tylko
artyleria główna i średnia) zmniejszył się z 632 do 498 kg.
Koszt przebudowy wyniósł 27,6%
wartości porównywalnego okrętu nowego (nie licząc kosztów wydobycia i holowania
wraku).
Matsushima, Japan escort cruiser laid down 1908, launched 1909, completed 1910, modernized 1936, rebuilt 1944 (engine 1943)
Displacement:
5 074 t light;
5 334 t standard; 5 973 t normal; 6 485 t full load
Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
(333,01 ft / 333,01 ft)
x 56,10 ft x (20,18 / 21,54 ft)
(101,50 m / 101,50 m) x
17,10 m x (6,15 / 6,57 m)
Armament:
4 - 7,99" / 203 mm 45,0
cal guns - 250,00lbs / 113,40kg shells, 150 per gun
Breech loading guns in turret on barbette
mounts, 1908 Model
2 x 2-gun mounts on centreline ends, evenly
spread
4 - 4,72" / 120 mm 45,0
cal guns - 44,75lbs / 20,30kg shells, 300 per gun
Dual purpose guns in deck mounts, 1921 Model
4 x Single mounts on sides, evenly spread
27 - 0,98" / 25,0 mm
60,0 cal guns - 0,57lbs / 0,26kg shells, 3 000 per gun
Anti-air guns in deck mounts, 1935 Model
9 x Triple mounts on centreline, evenly
spread
9 double
raised mounts
4 - 0,51" / 13,0 mm
76,0 cal guns - 0,11lbs / 0,05kg shells, 4 500 per gun
Machine guns in deck mounts, 1933 Model
2 x Twin mounts on sides, forward deck centre
2 double
raised mounts
Weight of broadside 1 098
lbs / 498 kg
Armour:
- Belts: Width (max) Length
(avg) Height (avg)
Main: 5,91" / 150 mm 222,77 ft / 67,90 m 6,50
ft / 1,98 m
Ends: 3,94" / 100 mm 110,24 ft / 33,60 m 6,50
ft / 1,98 m
Main Belt covers 103% of normal length
- Gun armour: Face (max) Other gunhouse (avg) Barbette/hoist
(max)
Main: 7,01" / 178 mm 5,00" / 127 mm 9,84"
/ 250 mm
2nd: 0,98" / 25 mm -
- Armoured deck - single deck:
For and Aft decks:
2,95" / 75 mm
- Conning towers: Forward
7,87" / 200 mm, Aft 0,00" / 0 mm
Machinery:
Diesel Internal
combustion motors,
Geared drive, 2 shafts,
16 800 shp / 12 533 Kw = 19,24 kts
Range 10 500nm at
13,00 kts
Bunker normal = 639
tons, at max displacement = 1 151 tons
Complement:
339 - 441
Cost:
£0,308 million / $1,234
million
Distribution of weights at normal displacement:
Armament: 333 tons,
5,6%
- Guns: 333 tons, 5,6%
Armour: 1 328
tons, 22,2%
- Belts: 476 tons, 8,0%
- Armament: 327 tons, 5,5%
- Armour Deck: 469 tons, 7,8%
- Conning Tower: 56 tons, 0,9%
Machinery: 434 tons,
7,3%
Hull, fittings &
equipment: 1 620 tons, 27,1%
Fuel, ammunition &
stores: 899 tons, 15,0%
Miscellaneous weights:
1 360 tons, 22,8%
- Hull below water: 1 360 tons
Overall survivability and seakeeping ability:
Survivability
(Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
8 415 lbs / 3 817 Kg = 32,9 x 8,0 " /
203 mm shells or 1,6 torpedoes
Stability (Unstable if
below 1.00): 1,29
Metacentric height 3,3
ft / 1,0 m
Roll period: 13,0
seconds
Steadiness - As gun platform (Average = 50 %): 75 %
-
Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,28
Seaboat quality (Average = 1.00): 1,31
Hull form characteristics:
Hull has raised
forecastle, raised quarterdeck ,
a normal bow and a cruiser stern
Block coefficient
(normal/deep): 0,555 / 0,564
Length to Beam Ratio:
5,94 : 1
'Natural speed' for
length: 18,25 kts
Power going to wave
formation at top speed: 59 %
Trim (Max stability =
0, Max steadiness = 100): 57
Bow angle (Positive =
bow angles forward): 0,00 degrees
Stern overhang: -4,00
ft / -1,22 m
Freeboard (% = length
of deck as a percentage of waterline length):
Fore
end, Aft end
- Forecastle: 27,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Forward deck: 23,00%, 13,12 ft / 4,00
m, 13,12 ft / 4,00 m
- Aft deck: 23,00%, 13,12 ft / 4,00 m, 13,12 ft / 4,00 m
- Quarter deck: 27,00%, 21,00 ft /
6,40 m, 21,00 ft / 6,40 m
- Average freeboard: 17,38 ft / 5,30 m
Ship space, strength and comments:
Space - Hull below water (magazines/engines, low =
better): 66,8%
- Above
water (accommodation/working, high = better): 96,6%
Waterplane Area:
13 095 Square feet or 1 217 Square metres
Displacement factor
(Displacement / loading): 130%
Structure weight / hull
surface area: 88 lbs/sq ft or 429 Kg/sq metre
Hull strength
(Relative):
-
Cross-sectional: 0,91
-
Longitudinal: 2,88
- Overall:
1,02
Excellent machinery,
storage, compartmentation space
Adequate accommodation
and workspace room
Ship has slow, easy
roll, a good, steady gun platform
Good seaboat, rides out
heavy weather easily
