środa, 2 kwietnia 2025

Budowa kolumbijskich niszczycieli typu Trueno 1924-1925 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich niszczycieli typu Trueno 1924-1925 (3 jednostki)

Jak wspomniałem w poście dotyczącym budowy małych pancerników typu Callao, w trakcie prac projektowych i konstrukcyjnych, kilkudziesięciu kolumbijskich inżynierów i techników okrętowych, rotacyjnie w latach 1920-1923 przebywało na statusie „obserwatorów” w budującej ww. pancerniki, amerykańskiej stoczni Union Iron Works w San Francisco. Z grona uczestników „turnusów” 1920-21, wyłoniła się kilkuosobowa grupa młodych i ambitnych, inżynierów która uznała, że posiada już wystarczające kwalifikacje, aby samodzielnie, zaprojektować i zbudować okręt bojowy wielkości niszczyciela. Po pierwszych, mało udanych próbach opracowania własnej, realistycznej koncepcji, członkowie grupy doszli do wniosku, że jednak jakiś wzór by im się przydał. Rozpatrzono więc amerykańskie projekty Wickes i Clemson (wczesna wersja), brytyjskie typu W oraz włoski typu Audace. Ten ostatni został wstępnie odrzucony, z powodu zbyt małej prędkości maksymalnej (30 w) oraz słabego uzbrojenia torpedowego (2xIIxwt450). Dwa pierwsze – mało różniące się od siebie – projekty amerykańskie, również nie wzbudziły zachwytu, głównie z uwagi na niekorzystnie rozmieszczoną artylerię. W efekcie, ta nieformalna grupa, zarekomendowała kolumbijskiej Admiralicji budowę niszczycieli wzorowanych na brytyjskim typie W, a dokładniej podtypie Wakeful, w wersji projektowej Thornycroft. Początkowo Admiralicja, ze względów politycznych, była skłonna przyjąć za wzorzec projekty amerykańskie, ale w końcu, argumenty przemawiające za dużo nowocześniejszym projektem brytyjskim przeważyły.
Kolumbijski projekt zasadniczo nie różnił się od brytyjskiego uzbrojeniem i układem architektury. Niewielka różnica dotyczyła układu napędu i jego mocy, choć osiągi obydwu okrętów były prawie jednakowe. Wymiary kadłuba obydwu projektów by też niemal identyczne, ale kształt w części dziobowej nieco się różnił; Trueno dostał ostrzejsze kształty w części dziobowej. Niestety, już w trakcie prób stoczniowych, różnica ta okazała się wadą. Przy wyższej fali, okręt miał tendencję do przyjmowania prawie wszystkich większych fal na pokład dziobowy (nurzanie dziobem). W efekcie, przy stanie morza od 5 w skali Douglasa, użycie działa nr 1 (pierwsze od dziobu) było praktycznie niemożliwe, a sama żegluga od stanu 7 bardzo niebezpieczna i po wejściu do służby teoretycznie zabroniona. Z tego też powodu, zrezygnowano z budowy dalszych trzech niszczycieli tego typu i przystąpiono do opracowania nowego projektu.
Gdyby pominąć opisane wyżej problemy z dzielnością morską, można by uznać, że kolumbijska MW otrzymuje trzy nowoczesne, dobrze uzbrojone i ogólnie udane okręty. Nowością są burtowe miotacze bg; w tym czasie, za wyjątkiem floty brytyjskiej, właściwie nikt ich jeszcze nie stosował.
Okręt powstał w stoczni Astillero Naval No.1 (AN1) w Callao, która buduje także drugą jednostkę tego typu. Trzecią buduje stocznia Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira. Za wyjątkiem dział 102 i 76,2 mm, całość dostaw zapewnił przemysł krajowy.
Opis techniczny.

Kadłub

O sporym wydłużeniu i bardzo smukłej części dziobowej.
Napęd
Cztery kotły olejowe White-Forster/CNPM w dwu kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych GEV z przekładniami w dwu maszynowniach.
Do ustalenia prędkości maksymalnej, zastosowano współczynnik zwiększający 1,069, wyliczony na bazie ww. brytyjskiego projektu W.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 4xIx102/50 Bethlehem Steel M1911, przy elewacji maksymalnej 20o donośność pociskiem 14,97 kg wynosi 13720 m;
- 1xIx76,2 mm/23 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji 45o donośność pociskiem HE 5,90 kg wynosi 9210 m, a przy elewacji maksymalnej 75o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 5570 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xIIIxwt533 mm;
- 2xwbg i 2xmbg z łącznym zapasem 32 bg typu BP-19.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,3 m.
Inne
Trueno otrzymał cztery radiostacje oraz szumonamiernik.

Trueno, Great Colombia destroyer laid down 1923, launched 1924, completed 1924 (engine 1923)

Displacement:
            933 t light; 965 t standard; 1 058 t normal; 1 132 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (319,64 ft / 312,66 ft) x 30,51 ft x (9,35 / 9,79 ft)
            (97,43 m / 95,30 m) x 9,30 m  x (2,85 / 2,98 m)

Armament:
      4 - 4,02" / 102 mm 50,0 cal guns - 33,00lbs / 14,97kg shells, 120 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1911 Model
              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      1 - 3,00" / 76,2 mm 23,0 cal gun - 13,01lbs / 5,90kg shells, 250 per gun
            Dual purpose gun in deck mount, 1900 Model
              1 x Single mount on centreline, aft deck forward
                        1 raised mount
      2 - 0,30" / 7,6 mm 93,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1914 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck aft
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 145 lbs / 66 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 18,96 ft / 5,78 m torpedoes - 1,252 t each, 7,511 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 8 reloads - 1,880 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)    Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                   -                                   -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 26 000 shp / 19 396 Kw = 34,24 kts
            Range 2 500nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 93 tons, at max displacement = 168 tons

Complement:
            92 - 120

Cost:
            £0,344 million / $1,377 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 52 tons, 5,0%
               - Guns: 29 tons, 2,7%
               - Weapons: 24 tons, 2,3%
            Armour: 5 tons, 0,5%
               - Armament: 5 tons, 0,5%
            Machinery: 567 tons, 53,6%
            Hull, fittings & equipment: 308 tons, 29,1%
            Fuel, ammunition & stores: 125 tons, 11,8%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              306 lbs / 139 Kg = 9,5 x 4,0 " / 102 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,21
            Metacentric height 1,2 ft / 0,4 m
            Roll period: 11,7 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 71 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,23
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,89

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and a round stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,415 / 0,424
            Length to Beam Ratio: 10,25 : 1
            'Natural speed' for length: 17,68 kts
            Power going to wave formation at top speed: 67 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 80
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,20 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,                Aft end
               - Forecastle:            16,00%,  19,36 ft / 5,90 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Forward deck:       22,00%,  17,39 ft / 5,30 m,  17,06 ft / 5,20 m
               - Aft deck:                50,00%,   8,86 ft / 2,70 m,    8,86 ft / 2,70 m
               - Quarter deck:        12,00%,   8,86 ft / 2,70 m,    8,86 ft / 2,70 m
               - Average freeboard:                      12,19 ft / 3,72 m
            Ship tends to be wet forward

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 180,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 111,3%
            Waterplane Area: 5 927 Square feet or 551 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 58%
            Structure weight / hull surface area: 31 lbs/sq ft or 149 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,55
                        - Longitudinal: 1,52
                        - Overall: 0,61
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Trueno (1924)
Iluminacion (1925)
Torbellino (1925)