środa, 30 kwietnia 2025

Budowa kolumbijskich niszczycieli typu Chubasco 1926-1927 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich niszczycieli typu Chubasco 1926-1927 (3 jednostki)

Natychmiast po tym, kiedy wyszły na jaw, związane z dzielnością morską problemy niszczycieli typu Trueno, Admiralicja podjęła decyzję o kontynuowaniu tej wersji rozwojowej, jednakże z niezbędnymi poprawkami. Projektanci i konstruktorzy Trueno najpierw uderzyli się w piersi, a potem usiedli przy rajzbretach i w trybie cito opracowali projekt, nie tylko poprawiony, ale i stanowiący w dużej mierze nową jakość.
Najważniejsze zmiany w stosunku do projekty Trueno to:
- powiększenie i zmiana kształtu kadłuba,
- zwiększenie kalibru artylerii głównej,
- zmiany w artylerii plot,
- wzmocnienie uzbrojenia pop.
Ponadto:
- zwiększono wysokość wolnej burty;
- podniesiono i lepiej „oszklono” sterówkę, co zapewniło lepszą z niej widoczność;
- dzięki zwiększeniu szerokości kadłuba, zmniejszono odstęp pomiędzy kominami;
- częściowo zmieniono zestaw środków ratunkowych.
Napęd w stosunku do Trueno pozostał bez zmian, jednakże zmiany w długości i kształtach kadłuba (pawęż rufowa), pozwoliły nie tylko na utrzymanie, ale nawet na niewielkie zwiększenie prędkości maksymalnej, mimo wzrostu wyporności. Architektura pozostała niezmieniona, nie licząc zwiększenia wysokości masztów i sterówki.
Podobnie, jak to było w przypadku typu Trueno, dwa okręty zamówiono w stoczni Astillero Naval No.1 (AN1) w Callao, a jeden w stoczni Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira. Za wyjątkiem dział 127 mm, całość dostaw zapewnił przemysł krajowy. Pierwszy raz użyto działek 37/51 mm COW/FNA M1918, z dopiero co wdrożonej produkcji.
Początkowo planowano oddanie do służby w roku 1926 dwóch jednostek, ale okazało się, że budżet tego nie wytrzyma. Wobec powyższego, renegocjowano umowę ze stocznią CNPM, zmieniając termin oddania drugiego okrętu serii na rok 1927 i rozkładając drugą ratę płatności na dwie transze, z których druga będzie wymagalna dopiero w momencie odbioru jednostki.
Opis techniczny.

Kadłub

O sporym wydłużeniu, z pawężą rufową.
Napęd
Identyczny do typu Trueno. Cztery kotły olejowe White-Forster/CNPM w dwu kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych GEV z przekładniami w dwu maszynowniach.
Do ustalenia prędkości maksymalnej, zastosowano współczynnik zwiększający 1,082.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 4xIx127/50 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 2xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xIIIxwt533 mm;
- 2xwbg i 2xmbg z łącznym zapasem 40 bg typu BP-19.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,3 m.
Inne
Okręt otrzymał cztery radiostacje oraz szumonamiernik. 


Chubasco, Great Colombia destroyer laid down 1925, launched 1926, completed 1926 (engine 1926)

Displacement:
            1 096 t light; 1 139 t standard; 1 244 t normal; 1 328 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (330,32 ft / 322,83 ft) x 31,50 ft x (9,84 / 10,29 ft)
            (100,68 m / 98,40 m) x 9,60 m  x (3,00 / 3,14 m)

Armament:
      4 - 5,00" / 127 mm 50,0 cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 120 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 241 lbs / 109 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 18,96 ft / 5,78 m torpedoes - 1,260 t each, 7,559 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,384 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)   Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                    -                                  -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 26 000 shp / 19 396 Kw = 34,34 kts
            Range 2 500nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 105 tons, at max displacement = 189 tons

Complement:
            104 - 136

Cost:
            £0,461 million / $1,842 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 78 tons, 6,3%
               - Guns: 52 tons, 4,2%
               - Weapons: 26 tons, 2,1%
            Armour: 5 tons, 0,4%
               - Armament: 5 tons, 0,4%
            Machinery: 629 tons, 50,6%
            Hull, fittings & equipment: 384 tons, 30,8%
            Fuel, ammunition & stores: 148 tons, 11,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              338 lbs / 190 Kg = 6,7 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,35
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,88

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,444
            Length to Beam Ratio: 10,25 : 1
            'Natural speed' for length: 19,35 kts
            Power going to wave formation at top speed: 67 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 80
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,20 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Forward deck:       22,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Aft deck:                52,00%,   9,51 ft / 2,90 m,    9,51 ft / 2,90 m
               - Quarter deck:        12,00%,   9,51 ft / 2,90 m,    9,51 ft / 2,90 m
               - Average freeboard:                      12,68 ft / 3,86 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 174,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
            Waterplane Area: 6 557 Square feet or 609 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 69%
            Structure weight / hull surface area: 36 lbs/sq ft or 174 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,61
                        - Longitudinal: 1,71
                        - Overall: 0,68
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Chubasco (1926)
Brisa (1927)
Aguacero (1927)