środa, 30 kwietnia 2025

Budowa kolumbijskich niszczycieli typu Chubasco 1926-1927 (3 jednostki)

Budowa kolumbijskich niszczycieli typu Chubasco 1926-1927 (3 jednostki)

Natychmiast po tym, kiedy wyszły na jaw, związane z dzielnością morską problemy niszczycieli typu Trueno, Admiralicja podjęła decyzję o kontynuowaniu tej wersji rozwojowej, jednakże z niezbędnymi poprawkami. Projektanci i konstruktorzy Trueno najpierw uderzyli się w piersi, a potem usiedli przy rajzbretach i w trybie cito opracowali projekt, nie tylko poprawiony, ale i stanowiący w dużej mierze nową jakość.
Najważniejsze zmiany w stosunku do projekty Trueno to:
- powiększenie i zmiana kształtu kadłuba,
- zwiększenie kalibru artylerii głównej,
- zmiany w artylerii plot,
- wzmocnienie uzbrojenia pop.
Ponadto:
- zwiększono wysokość wolnej burty;
- podniesiono i lepiej „oszklono” sterówkę, co zapewniło lepszą z niej widoczność;
- dzięki zwiększeniu szerokości kadłuba, zmniejszono odstęp pomiędzy kominami;
- częściowo zmieniono zestaw środków ratunkowych.
Napęd w stosunku do Trueno pozostał bez zmian, jednakże zmiany w długości i kształtach kadłuba (pawęż rufowa), pozwoliły nie tylko na utrzymanie, ale nawet na niewielkie zwiększenie prędkości maksymalnej, mimo wzrostu wyporności. Architektura pozostała niezmieniona, nie licząc zwiększenia wysokości masztów i sterówki.
Podobnie, jak to było w przypadku typu Trueno, dwa okręty zamówiono w stoczni Astillero Naval No.1 (AN1) w Callao, a jeden w stoczni Construcción Naval y Plantas Mecánicas (CNPM) w La Guaira. Za wyjątkiem dział 127 mm, całość dostaw zapewnił przemysł krajowy. Pierwszy raz użyto działek 37/51 mm COW/FNA M1918, z dopiero co wdrożonej produkcji.
Początkowo planowano oddanie do służby w roku 1926 dwóch jednostek, ale okazało się, że budżet tego nie wytrzyma. Wobec powyższego, renegocjowano umowę ze stocznią CNPM, zmieniając termin oddania drugiego okrętu serii na rok 1927 i rozkładając drugą ratę płatności na dwie transze, z których druga będzie wymagalna dopiero w momencie odbioru jednostki.
Opis techniczny.

Kadłub

O sporym wydłużeniu, z pawężą rufową.
Napęd
Identyczny do typu Trueno. Cztery kotły olejowe White-Forster/CNPM w dwu kotłowniach i dwa zestawy turbin parowych GEV z przekładniami w dwu maszynowniach.
Do ustalenia prędkości maksymalnej, zastosowano współczynnik zwiększający 1,082.
Uzbrojenie
Na okręcie zamontowano:
- 4xIx127/50 Bethlehem Steel M1900, przy elewacji maksymalnej 25o donośność pociskiem SP 27,2 kg wynosi 17370 m;
- 2xIx37/51 COW/FNA M1918, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,65 kg wynosi 4100 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 2670 m;
- 2xIx7,62 mm/80 Browning/FNA M1919, przy elewacji 45o donośność pociskiem 0,0098 kg wynosi 1500 m, a przy elewacji maksymalnej 85o donośność pionowa tym samym pociskiem wynosi 1000 m;
- 2xIIIxwt533 mm;
- 2xwbg i 2xmbg z łącznym zapasem 40 bg typu BP-19.
Do kierowania ogniem zamontowano dalmierz optyczny o bazie 2,3 m.
Inne
Okręt otrzymał cztery radiostacje oraz szumonamiernik. 


Chubasco, Great Colombia destroyer laid down 1925, launched 1926, completed 1926 (engine 1926)

Displacement:
            1 096 t light; 1 139 t standard; 1 244 t normal; 1 328 t full load

Dimensions: Length (overall / waterline) x beam x draught (normal/deep)
            (330,32 ft / 322,83 ft) x 31,50 ft x (9,84 / 10,29 ft)
            (100,68 m / 98,40 m) x 9,60 m  x (3,00 / 3,14 m)

Armament:
      4 - 5,00" / 127 mm 50,0 cal guns - 59,97lbs / 27,20kg shells, 120 per gun
              Quick firing guns in deck mounts, 1900 Model
              4 x Single mounts on centreline ends, evenly spread
                        2 raised mounts - superfiring
      2 - 1,46" / 37,0 mm 51,0 cal guns - 1,43lbs / 0,65kg shells, 1 000 per gun
              Anti-air guns in deck mounts, 1918 Model
              2 x Single mounts on sides, aft deck centre
                        2 raised mounts
      2 - 0,30" / 7,6 mm 80,0 cal guns - 0,02lbs / 0,01kg shells, 2 500 per gun
              Machine guns in deck mounts, 1919 Model
              2 x Single mounts on sides, forward deck centre
                        2 double raised mounts
      Weight of broadside 241 lbs / 109 kg
      Main Torpedoes
      6 - 21,0" / 533 mm, 18,96 ft / 5,78 m torpedoes - 1,260 t each, 7,559 t total
            In 2 sets of deck mounted centre rotating tubes
      Main DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 24 reloads - 4,888 t total
            in Stern depth charge racks
      2nd DC/AS Mortars
      2 - 421,08 lbs / 191,00 kg Depth Charges + 16 reloads - 3,384 t total
            in Depth charge throwers

Armour:
   - Gun armour:         Face (max)     Other gunhouse (avg)   Barbette/hoist (max)
            Main:           0,51" / 13 mm                    -                                  -

Machinery:
            Oil fired boilers, steam turbines,
            Geared drive, 2 shafts, 26 000 shp / 19 396 Kw = 34,34 kts
            Range 2 500nm at 15,00 kts
            Bunker normal = 105 tons, at max displacement = 189 tons

Complement:
            104 - 136

Cost:
            £0,461 million / $1,842 million

Distribution of weights at normal displacement:
            Armament: 78 tons, 6,3%
               - Guns: 52 tons, 4,2%
               - Weapons: 26 tons, 2,1%
            Armour: 5 tons, 0,4%
               - Armament: 5 tons, 0,4%
            Machinery: 629 tons, 50,6%
            Hull, fittings & equipment: 384 tons, 30,8%
            Fuel, ammunition & stores: 148 tons, 11,9%
            Miscellaneous weights: 0 tons, 0,0%

Overall survivability and seakeeping ability:
            Survivability (Non-critical penetrating hits needed to sink ship):
              338 lbs / 190 Kg = 6,7 x 5,0 " / 127 mm shells or 0,3 torpedoes
            Stability (Unstable if below 1.00): 1,14
            Metacentric height 1,1 ft / 0,3 m
            Roll period: 12,4 seconds
            Steadiness      - As gun platform (Average = 50 %): 70 %
                                   - Recoil effect (Restricted arc if above 1.00): 0,35
            Seaboat quality  (Average = 1.00): 0,88

Hull form characteristics:
            Hull has rise forward of midbreak,
              a normal bow and small transom stern
            Block coefficient (normal/deep): 0,435 / 0,444
            Length to Beam Ratio: 10,25 : 1
            'Natural speed' for length: 19,35 kts
            Power going to wave formation at top speed: 67 %
            Trim (Max stability = 0, Max steadiness = 100): 80
            Bow angle (Positive = bow angles forward): 17,20 degrees
            Stern overhang: 0,98 ft / 0,30 m
            Freeboard (% = length of deck as a percentage of waterline length):
                                                                    Fore end,               Aft end
               - Forecastle:            14,00%,  21,00 ft / 6,40 m,  18,04 ft / 5,50 m
               - Forward deck:       22,00%,  18,04 ft / 5,50 m,  17,39 ft / 5,30 m
               - Aft deck:                52,00%,   9,51 ft / 2,90 m,    9,51 ft / 2,90 m
               - Quarter deck:        12,00%,   9,51 ft / 2,90 m,    9,51 ft / 2,90 m
               - Average freeboard:                      12,68 ft / 3,86 m

Ship space, strength and comments:
            Space - Hull below water (magazines/engines, low = better): 174,3%
                        - Above water (accommodation/working, high = better): 116,0%
            Waterplane Area: 6 557 Square feet or 609 Square metres
            Displacement factor (Displacement / loading): 69%
            Structure weight / hull surface area: 36 lbs/sq ft or 174 Kg/sq metre
            Hull strength (Relative):
                        - Cross-sectional: 0,61
                        - Longitudinal: 1,71
                        - Overall: 0,68
            Cramped machinery, storage, compartmentation space
            Adequate accommodation and workspace room
            Ship has slow, easy roll, a good, steady gun platform
            Poor seaboat, wet and uncomfortable, reduced performance in heavy weather

Chubasco (1926)
Brisa (1927)
Aguacero (1927)

11 komentarzy:

  1. Ładne i bardzo silnie uzbrojone okręty. Trochę dziwi mnie zastosowanie starszych armat 127 mm L/50 wz. 1900, zwłaszcza, że są już od wielu lat dostępne nowsze działa 127 mm L/51 wz.1910. Wiem, że różnica jest "kosmetyczna", ale nieznany jest mi inny typ niszczycieli z II połowy lat dwudziestych, wyposażony w tak "wiekową" artylerię główną. Bardzo podoba mi się wprowadzenie do użytku działek 37 mm L//51. To bardzo nowoczesny sprzęt, zasilany 5-nabojowymi obejmami, co stanowi decydowanie lepsze i perspektywiczne rozwiązanie. Gdyby radykalniej zwiększyć wymiary kadłuba to zapewne udałoby się zastosować mocniejszą siłownię, zdolną do nadania niszczycielom prędkości 35 - 36 węzłów. Mimo tych drobnych zastrzeżeń oceniam projekt zdecydowanie pozytywnie.
    ŁK

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zaletą działa 127/50 M1900 jest to, że może strzelać ciężkimi pociskami SP 27,2 kg. Ta broń może być skuteczna przeciw mniejszym lekkim krążownikom.

      JKS

      Usuń
    2. Faktycznie jest to ciekawy szczegół, który umknął mojej uwagi. Sądziłem bowiem, że obydwa modele dział miały całkowicie współwymienną amunicję.
      ŁK

      Usuń
  2. Opisane zmniejszenie dystansu wzajemnego kominów związane jest z innym posadowieniem kotłów na niszczycielu? Interesująca informacja, ale brak szczegółów, karol flibustier

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam
    Okręt niczego sobie tym bardziej że powstał w stoczniach rodzimych.
    Może jedynym minusem jest w mojej ocenie zasięg.
    Pozdrawiam
    Pawel76

    OdpowiedzUsuń
  4. Okręt bardzo "standardowy" jak na lata dwudzieste, ale moim zdaniem to jest komplement.
    Sylwetka bardzo przyjemna. Jak wejść w szczegóły to okręt jest nieco mniejszy od typu "modified W" (1328 full wobec 1508) nie mówiąc o francuskim typie Bourrasque (1900t full). To niestety oznacza, że okręt jest "wyżyłowany" i jakiekolwiek modernizacje będą musiały się odbyć kosztem redukcji uzbrojenia. Konstrukcja okrętu jest też "delikatna" co widać po współczynniku wytrzymałości który tu wynosi 0,68. Program dla małych szybkich okrętów dopuszcza wartości od 0,5, zamiast normalnie wymaganych 1,0, ale dla niszczyciela chyba bym wolał jakieś 0,72.
    1. podoba mi się, że nadbudówka ma podniesione stanowisko sterowania, tak, że widać z niego do przodu.
    2. kominy są tak blisko siebie, że warto się zastanowić, czy nie można by ich połączyć.
    3. tradycyjnie już odrzuca mnie pomysł dwupoziomowych skrzydeł pomostu.
    H_Babbock

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czy próbowałeś zasymulować w programie typ "modified W"? Jaki wychodzi współczynnik "Overall"?
      Stonk

      Usuń
    2. Do kolegi H_Babbocka.
      Dziękuję za wstępną pochwałę.
      Ad 1. :).
      Ad 2. W tym czasie jeszcze tego unikano.
      Ad 3. Przykro mi.

      JKS

      Usuń
    3. Ad Stonk. Nie nie próbowałem. I ponieważ jestem teraz poza domem, to nie mam skąd wziąć parametrów wusokości kadłuba do symulacji.
      H_Babbock

      Usuń
    4. Zrobiłem symulację typu "modified W (Wanderer)" w wersji Admiralty. Oto podstawowe parametry (w nawiasach dane "Chubasco"):
      - wyporność 1325(1244) tn;
      - współczynnik pełnotliwości 0,4795(0,4350);
      - moc napędu 27000(26000) KM;
      - prędkość maksymalna (dla "W" realna) 34,00(34,34) w;
      - stateczność (stability) 1,05(1,14);
      - stabilność (steadiness) 68%(70%);
      - dzielność morska (seaboat quality) 0,68(0,88);
      - ogólna wytrzymałość konstrukcji (hull strength overall) 0,74(0,68).
      Jak z powyższego wynika, "modified W" przy nieco większej wytrzymałości konstrukcji miał wyraźnie gorsze od "Chubasco" pozostałe właściwości morskie.
      I jeszcze jedna uwaga; program wylicza dla "modified W" prędkość maksymalną 30,706 w, przy realnej 34,0 w. Trzeba by więc zastosować współczynnik zwiększający 1,107, a ja dla "Chubasco" dałem tylko 1,082, czyli za skromnie. W rzeczywistości jego prędkość mogłaby wynosić 35,13 w.

      JKS

      Usuń
    5. Zestawienie bardzo wymowne i przynajmniej mnie przekonało o realności zaprezentowanego projektu.
      ŁK

      Usuń